Aliohjasi ekalla kierroksella ja siksi nykäisi vähän käkkäriä. Ja se vähäkin oli nyt liikaa... Eroa oli kuitenkin pätkälle lähtiessä vain 22sek joten varmasti oli halu vähän antaa painetta Tänakille mutta nyt kävi kuten kävi. Loppu ralli on sitten sijoituksen varmistelua...Enemmän se kommentti tosiaan särähti korvaan, että piti kässäriä käyttää, kun auton aliohjaaminen pelotti ja siitä lipsahti.
Kroatiassa on näköjään penkkakansalla vähän tunteet leimahtaneet. No mutta helpostihan nuo ehtivät auton alta pois, ei tullut edes kiire.
Ei välttämättä, jos olisi tuo mattopainivaihe ollut käynnissä vielä auton tullessa. Sen verranhan tuo auto hyppää että olisi sujahtanut painijoiden yli tuossa tapauksessa.Eipä tosiaan ollut kaukana muutama päätön katsoja. Huhhuh.
Myös jos halutaan jännä mestaruustaistelu osui voitto ihan oikealle miehelle. Pieni itseluottamusruiske tästä Evansille, niin saadaan ihan kunnon neljän hepan kilpailu mestaruudesta.Ihan oikealle parille meni tässä tilanteessa mielestäni voitto kun Evansin kartturi Martin on Breenin entinen kartturi. Lisäksi sarjan kannalta hyvä, että Neuville otti täydet pisteet powerilta, niin ei hänkään niin pahasti tippunut taistosta. Mukavan tasanen pistetaulukko kyllä tässä vaiheessa.
Tiukkaa on ja osaeläkeläinen Ogier on edelleen kovassa vedossa, joten ranskalainen saattaa keikkua loppuun asti sarjapisteissä kärkikahinoissa, vaikkei ajakaan kaikkia kisoja. Evansille ja Lapille tuli nyt hyvät tulokset, niin varmastikin tuo molemmille itseluottamusta lisää.Sarjan kärkikolmikko yhden pisteen sisällä, kärkinelikko neljän pisteen sisällä ja kärkiviisikko yhdentoista pisteen sisällä. Jos viime kauden sarja oli joidenkin mielestä tylsä kun Kalle dominoi etenkin alkukautta, niin nyt on kyllä sitten tasaista sitäkin edestä.
Vaikeaa ja osittain arpapeliähän tuo on. Hinkataan monesti yhtä tiepätkää testipäivä ja pyritään saamaan autoa istumaan käteen. Varmasti päivän lopulla istuukin oikein hyvin sille tielle ja sen tien sen hetkiseen kuntoon. Kilpailussa sitten saattaa olla tuntuma autoon ihan eri, kun tienpinta on hieman erilainen tai erikoiskokeiden luonne on poikkeaa testitiestä. Kokemus toki helpottaa. Esimerkiksi Kallella pitäisi olla nyt Portugaliin kokemuspankissa tietoa mihin suuntaan autoa tulee viedä testien jälkeen, jotta se sopii perjantaille aura-autoksi paremmin. Toisaalta taas Toyota auton balanssi on taas hieman muuttunut viime kaudesta joten välttämättä se mikä toimi viime vuonna ei enää tänä vuonna toimikkaan.Kalle nosti itse esiin ralleihin valmistavien testien tärkeyden ja myönsikin osin niissä epäonnistuneensa.
Vielä malttaa Ogier jättää Portugalin kisan väliin, mutta tilanteen pysyessä näin tasaisema jossakin vaiheessa loppukautta Ogier saattaa hyvinkin tehdä ratkaisun, että ajaa kaikki loput kisat. Kun MM-tilanne on näin tasainen, niin Ogierin tasoinen kuljettaja voi saada tiettyyn rajaan jopa hyötyä tuosta, että jättää jotain kisoja välistä. Hän kun aina sitten putoaa pisteissä sen verran, että saa seuraavaan kisaan optimaalisen lähtöpaikan ja pystyy ajamaan voitosta. Kun muut ajaa sopivasti ristiin, niin Ogier ei kuitenkaan tipahda vielä mitenkään ratkaisevasti pisteissä vaikka tulee noita nollakisoja väliin.Tiukkaa on ja osaeläkeläinen Ogier on edelleen kovassa vedossa, joten ranskalainen saattaa keikkua loppuun asti sarjapisteissä kärkikahinoissa, vaikkei ajakaan kaikkia kisoja.
Nyt esim. jättämällä Portugalin väliin tippuu hyvällä tuurilla pisteissä viidenneksi, mutta ei kovin kauaksi kärjestä ja sitten tulee ajamaan Sardiniasta helpon voiton lähtöpaikan turvin.Kun MM-tilanne on näin tasainen, niin Ogierin tasoinen kuljettaja voi saada tiettyyn rajaan jopa hyötyä tuosta, että jättää jotain kisoja välistä. Hän kun aina sitten putoaa pisteissä sen verran, että saa seuraavaan kisaan optimaalisen lähtöpaikan ja pystyy ajamaan voitosta. Kun muut ajaa sopivasti ristiin, niin Ogier ei kuitenkaan tipahda vielä mitenkään ratkaisevasti pisteissä vaikka tulee noita nollakisoja väliin.
Tätä vähän itsekin naureskelin. Tulee mieleen ihan viime vuoden Portugali missä Loebin voiton tai ainakin edes podiumsijoituksen piti olla satavarma. Ei vaatinut kuin yhden kiveen osuman, Puman muuttumisen kolmipyöräiseksi ja keskeytyksen lopulta kun seur. päivänä superrallista huolimatta tehot hävisi.Eikö se nyt kirkkoon kuulutettua ole, että Ogier marssii Sardiniassa voittoon, vaikka hyvältä lähtöpaikalta pääsisikin starttaamaan. Yksi rengasrikko väärään paikkaan tai teknisiä vikoja, niin ajelee jämäpisteille.
En muista enää, mikä oli ohjelma, mutta Ylen kanavilla sanottiin melko piakkoin Breenin kohtalokkaan onnettomuuden jälkeen, että Sunista oli jo kysytty ja kaavailtu Breenin korvaajaksi.Jostain olin lukevinani huhun et Hyundai harkitsisi Breenin tilalle Kris Meekeä,
Meeke kyllä korvaa Breenin, mutta Portugalin rallisarjassa. Osallistuu Rally2-autolla myös Portugalin MM-ralliin.Jostain olin lukevinani huhun et Hyundai harkitsisi Breenin tilalle Kris Meekeä, toivon todella että tämä jää vaan huhun asteelle. Nopea kuski, siitä ei vastaväitteitä, mutta kun sitä runkia ja romuakin on tullut uralla ihan kiitettävästi...