Mainos

Ralliketju

  • 1 865 719
  • 15 014
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Hieno homma, että Huttunen saa Rally1-auton alleen kotiralliin. Huttunen ajaa yhden täyden testipäivän Viron puolella ja toivotaan, että hän pääsee sinuiksi auton kanssa mahdollsimman nopeasti, jotta pystyy sitten antamaan hyviä näyttöjä itse rallissa.

FIA on järjestämässä kokousta lähiviikkoina WRC:n tulevaisuudesta. Alpine, Skoda sekä Stellantis Group ovat ilmaisseet kiinnostusta WRC:tä kohtaan, mutta ilmeisesti ehtona heidän MM-sarjaan osallistumiselle on, että sarjan autot olisivat täyssähköautoja?
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Tomin nuoteista vielä, samaa mieltä kuin @pikkuvaimo Aina särähtää korvaan, kuinka pikkuskidinä pyörin faijan mukana varikolla, ja ai jaa tota mä en tiennytkään tyyppiset hiemat asiaan kuulumattomat itsekkäätkin toteamukset, mutta onneksi useimmat vieraat ovat niin puheliaita, että nuo ohitetaan hyvin nopeasti ja tarina jatkuu. Jos vieras on joku basti tyyppinen hiljaisempi, niin Tomi tulee tahdomattaankin persoonansa kanssa liikaa esille. Jos taas Kapan tyyppinen tarinan iskijä, niin eihän tuo saa juuri puheenvuoroakaan.
Joka tapauksessa nuo on todellisia kulttuuritekoja moottoriurheilulle, että suosittelen kaikille asiasta vähänkään kiinnostuneille. Tuominen on kaikesta huolimatta ylivoimaisesti paras mies tuohon hommaan.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Eilen eräässä järjestäjän koulutuksessa puhuttiin 12 hybridi-autosta Suomen MM-ralliin. Jäin miettiin kuka tai mikä mahtaa olla se yksi jos Toyotalta tulee 4, Huihailta 3 ja Fordilta 4 (Huttunen laskettu tähän).
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eilen eräässä järjestäjän koulutuksessa puhuttiin 12 hybridi-autosta Suomen MM-ralliin. Jäin miettiin kuka tai mikä mahtaa olla se yksi jos Toyotalta tulee 4, Huihailta 3 ja Fordilta 4 (Huttunen laskettu tähän).
Fordilta voi tulla viisi autoa. Jos Loubet ajaa myös Suomessa...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Fordilta voi tulla viisi autoa. Jos Loubet ajaa myös Suomessa...

Myös sillä Safarissa ajaneella herrasmiehellä on yksi puma, en tosin ohjelmasta tiedä mitä ralleja ajaa. Sinällään kyllä harmi että M-sportilla tuntuu kalusto toimivan ihan ok ja autoja pistää 4-5 viivalle, mutta vain yksi eläkeläinen tuntuu sitä osaavan ajaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Myös sillä Safarissa ajaneella herrasmiehellä on yksi puma, en tosin ohjelmasta tiedä mitä ralleja ajaa. Sinällään kyllä harmi että M-sportilla tuntuu kalusto toimivan ihan ok ja autoja pistää 4-5 viivalle, mutta vain yksi eläkeläinen tuntuu sitä osaavan ajaa.

Juu. Tämän kerrotaan olevan Sederitidididididididididkkkkesen auto mutta Loubet ja Greensmith ajanut sillä myös. Huomenna julkaisevat lähtemisluettelon Jyskälään joten sitten tuo selviää...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
On kyllä vähän autoja... mutta noinhan tuo tuppaa menemään, kun noiden virallisten luokitusten ulkopuolelta ei vissiin voi ottaa mukaan kilpailijoita. Liput maksavat maltaita ja autoja on mukana kourallinen.

Vetomiesten kilpailussa sentään hyvän kokoinen lista osallistujia.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
On kyllä vähän autoja... mutta noinhan tuo tuppaa menemään,
Itse seuraan kotimaista MM-sarjan osakilpailua ihan eri näkökulmasta, kuin kansallisia ralleja. MM-rallissa pieni osallistujamäärä on pelkästään hyvä asia, sillä totuuden nimissä, mitä vähemmän kisassa on mukana niin sanottuja elämysmatkaajaturisteja, niin sen parempi. Tässä kohtaa laatu korvaa määrän ja kyllähän MM-rallin ainakin itse menen katsomaan maailman kärkikuljettajien ja tiimien esiintymistä. Vetomieskilpailu on oma juttunsa ja tiukka kilpailu itsessään ja sille on paikkansa MM-rallin yhteydessä. Kansallista rallia katsoessa on taas vaan puolestaan hyvä, jos kilpailijamäärä on suuri, siellä siellä se kuuluu lajin kuvaan, sitä parempi, mitä enempi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Itse seuraan kotimaista MM-sarjan osakilpailua ihan eri näkökulmasta, kuin kansallisia ralleja. MM-rallissa pieni osallistujamäärä on pelkästään hyvä asia, sillä totuuden nimissä, mitä vähemmän kisassa on mukana niin sanottuja elämysmatkaajaturisteja, niin sen parempi.

Ongelma tässä ajatusmaailmassa on vain siinä ettei järjestäjän kukkaro tykkää tästä hyvää, varsinkin kun voinee olettaa ettei tämä pääsponsoriksi tullut autoleasingfirma maksa lähellekään samaa rahaa kuin Neste järjestäjille.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Elvis Presley - Heartbreak Hotel
Nyt on kyl Jyskälässä Huttusella "näytön paikka". Toisaalta pitäis ajaa sukka syylärissä, mut silti auton pitäis pysyä tiellä. Ehkä sellanen top5-sijoitus olis hyvä.
 

Outsider

Jäsen
Nyt on kyl Jyskälässä Huttusella "näytön paikka". Toisaalta pitäis ajaa sukka syylärissä, mut silti auton pitäis pysyä tiellä. Ehkä sellanen top5-sijoitus olis hyvä.

Katsuta ja Solberg ovat vauhdillisesti mielenkiintoisia verrokkeja ja toiseksi nopein Ford pitäisi olla, mutta vaatii kyllä kärkikuskien ongelmia, että top-5 mahtuu.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ottaen huomioon että käytännössä kaikilla muilla Rally1-kuskeilla on rutkasti enemmän kokemusta nykyautoista kuin Jarilla, niin tilanne vaikuttaa haastavalta. Muutamia hyviä pätkäaikoja voi tulla, mutta täytyy nyt toivoa pientä ihmettä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ottaen huomioon että käytännössä kaikilla muilla Rally1-kuskeilla on rutkasti enemmän kokemusta nykyautoista kuin Jarilla, niin tilanne vaikuttaa haastavalta. Muutamia hyviä pätkäaikoja voi tulla, mutta täytyy nyt toivoa pientä ihmettä.
Näinhän se... Breen ajaa aina Jyskälässä kovaa mutta silti pitäisi ainakin joillain pätkillä olla siinä tuntumassa, ja edellä muita Fordin turisteja. Kuitenkin koti ralli ja se ainoa näytön paikka. Karu peli mutta minkäs teet. Katsutaan verraten täytyy muistaa että Taka on varmaan yksi eniten ajaneista kuskeista viimeisen kolmen vuoden ajalta. Testiä takana ihan pirusti. Eikä aja edes huonosti. Yhden päivän testillä voi olla vähän huonommat lähtökohdat kilpailla samoista sijoista. Mutta toivon todella että Huttunen säväyttää ja näyttää millainen kuski on oikeasti....
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Jari Huttunen, 28-vuotias, lähes persaukinen ensikertalainen pääluokassa Suomen MM-rallissa, yhden päivän testit takana ja pikku pakko onnistua, jos meinaa jatkossakin päästä näytille R1:n rattiin - helppo nakki?!?

Mutta joo - eihän nää markkinat ole enää pitkään aikaan olleet suomalaisille otolliset - siis jos et ole Kalle-tasoa. Rahaa pitäisi olla ja tuoda säkillä tallille eli joko hyvät sponsorit tai rikas tyhmä suku eikä Suomesta tahdo löytyä riittävästi kumpiakaan, ei ainakaan ralliympyröissä.
"If you want to win, hire a Finn"-sanonta on historiaa viime vuosituhannelta, vaikka suomalaisia onkin ajanut pääluokassa aina koko MM-sarjan historian ajan. Loebin ja Ogierin menestyksen ansiosta ranskalaisia taitaa olla nykyisin eniten R1-luokassa ja järjestelmän tuella aina uusia yrittäjiä on tarjolla, toki suomalaisiakin, mutta heikommilla lähtökohdilla, kuten Huttunen nyt - ajaa kaveri osaa, mutta eihän tuo ainakaan Huihaille riittänyt...
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
kuten Huttunen nyt - ajaa kaveri osaa, mutta eihän tuo ainakaan Huihaille riittänyt...
Hyundai taisi innostua Kalle-huumassa Oliver Solbergista ja tämän takia Huttunen ajautui Hyundailla sivuraitelle. Oli kuitenkin käsittääkseni Hyundain "junnuohjelman" kuskeja, joten näyttöpaikan olisi luullut järjestyvän. Mutta väärä aika ja väärä paikka. Hyundai varmaan näki/näkee Oliverissa oman Kallensa ja haluavat saada nuoren supertähden kilpailemaan mestaruudesta. Solbergin tapauksessa vain taisi tulla liian paljon liian nopeasti. Aikaa on toki edelleen ja voi hyvinkin olla, että Oliver vääntää tulevaisuudessa Kallen tai jonkun muun kanssa mestaruuksista. Mutta mielestäni Oliverin näytöt ei kyllä olisi vielä riittänyt pääluokan auton rattiin, mutta näin siinä kävi. Huttuselta siis täysin oikea liike vaihtaa maisemaa Fordille. Nyt se kauan odotettu näytönpaikka on saatu. Tulosta olisi syytä tulla, jotta näytönpaikkoja irtoaisi myöhemminkin.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Hyundai taisi innostua Kalle-huumassa Oliver Solbergista
Innostusta on lisännyt lähinnä myös Solbergin mukana tulevat rahat. Kyllähän Oliver on pudonnut Kallen kyydistä ja tasosta hurjasti, kun on siirrytty kilpailemaan pääluokkaan. Junnuina kaksikon välillä oli kuitenkin vielä kilvanajoa. Oliverin pitäisi ottaa irtiotto vanhemmistaan ja muuttaa aidosti pois kotoa, eikä mihinkään piharakennukseen. Nyt on aika miehistyä ja saada ammattimaista otetta touhuun tai ruotsalainen jää pelkäksi "show-kuljettajaksi". Jos mikään ei muutu, niin tulevaisuus löytynee sitten rallicrossin puolelta perhetiimistä.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Huttunen pääsi viime lauantaina ottamaan maistiaiset testeissä Rally1 Pumasta ja vaikutuksenhan auto oli tehnyt suomalaiskuljettajaan.

– Auto on uskomaton ja erittäin nopea. Aerodynamiikka tekee ison eron Rally2-autoon verrattuna. Nautimme joka minuutista, Huttunen raportoi testeistä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Innostusta on lisännyt lähinnä myös Solbergin mukana tulevat rahat. Kyllähän Oliver on pudonnut Kallen kyydistä ja tasosta hurjasti, kun on siirrytty kilpailemaan pääluokkaan. Junnuina kaksikon välillä oli kuitenkin vielä kilvanajoa. Oliverin pitäisi ottaa irtiotto vanhemmistaan ja muuttaa aidosti pois kotoa, eikä mihinkään piharakennukseen. Nyt on aika miehistyä ja saada ammattimaista otetta touhuun tai ruotsalainen jää pelkäksi "show-kuljettajaksi". Jos mikään ei muutu, niin tulevaisuus löytynee sitten rallicrossin puolelta perhetiimistä.

Eniten ihmetyttää kyllä että tarvitseeko sitä mittariksi pistää Kalle rovanperää, tämä kausi olisi hyvin riittänyt rally2 autolla ja yksittäisissä kisoissa rally1 autolla. Kokemus eri ralleista ja pätkien nuotitus tulevaisuutta varten ehkä tärkein olisi ollut. Kolmosautoon olisi pitänyt Suninen tai Mikkelsen ottaa jakamaan Sordon kanssa, tämä olisi varmasti myös kehitystyössä auttanut, nythän Sordo pääsi aika myöhään kisamaan. Sitten kun neljäs auto olisi tullut ulos annettu se Solbergille ilman tallipisteiden painetta. Onhan tuossa Greensmith ajanut pitkään vaikka otteet ei lupaa hyvää, että taustajoukkojen rahapinosta eniten tulevaisuus kiini, aikaahan on vielä +5v kehittyä.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Eniten ihmetyttää kyllä että tarvitseeko sitä mittariksi pistää Kalle rovanperää
Kyllähän juuri Kalle on MM-sarjan vakkarikuskeista sopivin mittari Solbergin uraa ja suorittamisia arvioidessa. Kaverit ovat suunnilleen saman ikäisiä ja melko lailla samat ovat lähtökohdatkin jo junnusta asti. Vanhemmat kuljettajat eivät ole, niin hyvä mittari, kuin Kalle, saati joku Greensmith, joka ajaa kuitenkin täysin pelkästään rahojensa avustamana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän juuri Kalle on MM-sarjan vakkarikuskeista sopivin mittari Solbergin uraa ja suorittamisia arvioidessa. Kaverit ovat suunnilleen saman ikäisiä ja melko lailla samat ovat lähtökohdatkin jo junnusta asti. Vanhemmat kuljettajat eivät ole, niin hyvä mittari, kuin Kalle, saati joku Greensmith, joka ajaa kuitenkin täysin pelkästään rahojensa avustamana.

Joo mutta onko kuski joita ehkä kerran 30 vuoteen paras mittari verrata tuleeko solbergista hyvää kuskia, jamppa on 20v ja moni alkaa kuskilta näyttää siinä 25-30v välissä.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Joo mutta onko kuski joita ehkä kerran 30 vuoteen paras mittari
Mihin unohtui Loeb ja Ogier?

Mutta siis lajista riippumatta urheilijoitahan verrataan aina toisiinsa arvioiden ja ihan faktojen, eli tulosten perusteella. Jääkiekossa esim. verrataan usein juuri saman ikäluokan pelaajia nykyhetkessä, sekä miten heillä urat ovat sitten vuosien saatossa kehittyneet toisiinsa nähden. Solbergia voi verrata kehenkä kuskiin tahansa, mutta juuri samaa ikäluokkaa ja samankaltaista kuljettajapolkua edustava Kalle on paras vertailukohta, miten urat ovat kehittyneet. Molemmat ovat lahjakkuuksia ja tähän mennessä Kallen ura on edennyt paljon paremmin kuin ruotsalaisen. En ymmärrä, miksi heitä ei voisi verrata, se on huono peruste, että toinen on niin hyvä.

Vaikka Solberg on jäänyt tällä hetkellä Kallen kyydistä, niin ihan hyvinhän Solbergista voi tulla vielä voittava kuljettaja ja jopa joskus kenties maailmanmestari. Aikaa on, mutta ei kuitenkaan loputtomiin ja mahdollinen menestyminen vaatii valtavan muutoksen siihen, mitä on nyt jo jonkin aikaa nähty. Seuraavat pari kautta näyttänee, mihin suuntaan ura lähtee, pysyykö huipulla WRC-kartalla, vai sitten pienimmissä luokissa tai kenties sitten tekeekö uraa rallicrossin puolella. No nyt viikonloppuna onkin sitten jo heti seuraava mahdollisuus kääntää kelkkaa, ajaa virheettömästi ja napata hyvä tulos Virosta. Ralli ja pätkät ovat ainakin Solbergille sopivat, katsotaan, mihin äijä yltää?
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Shakedown: 1.Neuville, 2.Rovanperä, 3.Tänak, 4.Evans, 5.Solberg, 6.Lappi, 7.Katsuta (kaatoi), 8.Breen, 9.Greensimth ja 10.Loubet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös