Ralliketju

  • 1 679 224
  • 13 385

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Tuliko jostain selvyyttä, miksi Rovanperä, Evans ja Katsuta välttyivät rengasrikoilta? Oliko rengasvalinnat erilaiset, rengaspaineet korkeammat tai iskunvaimentimet paremmat? Vai oliko silkkaa tuuria? Jotenkin yllättävää, että kolme Toyta-kuskia onnistui renkaiden suhteen noin hyvin. Toisaalta sitten Ogier ei.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuliko jostain selvyyttä, miksi Rovanperä, Evans ja Katsuta välttyivät rengasrikoilta? Oliko rengasvalinnat erilaiset, rengaspaineet korkeammat tai iskunvaimentimet paremmat? Vai oliko silkkaa tuuria? Jotenkin yllättävää, että kolme Toyta-kuskia onnistui renkaiden suhteen noin hyvin. Toisaalta sitten Ogier ei.

Ainakin Greensmithillä meni lauantaina rengas jo heti ekalla erikoiskokeella vaikka pätkä oli hyvässä kunnossa, vaikea nähdä että pelkkää huonoa tuuria. Tosin menihän Ogierilla myös rengas , mutta olisiko ottanut jonkun asian kanssa enemmän riskiä, juuri vaikka rengaspaineiden kohdalla?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Osa kuljettajista haluaa ajaa valmistajan suosittaman rengaspaineen alapuolella, ja silloin on isompi riski kärsiä rengasrikko. Ainakin Tänakin on sanottu ajavan matalilla paineilla.

Mutta vaikka olisikin pienemmät paineet, eihän nuo renkaat ole sillä tasolla kestävyyden suhteen kuin pitäisi. Seuraava kisa Sardiniassa on kovempi renkaille kuin nyt nähtiin Portugalissa. Sitä seuraava kisa Keniassa on vieläkin rajumpi koitos, kuin Sardinia tulee olemaan. Eikä valmistajalla ole mitään mahdollisuutta kehittää vahvempaa rengasta näin lyhyellä varoitusajalla.

Vaatii hyvää ja tarkkaa nuotin tekoa, mutta myös hivenen tuuria, että välttää rengasrikot sorakisoissa.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Ainakin Greensmithillä meni lauantaina rengas jo heti ekalla erikoiskokeella vaikka pätkä oli hyvässä kunnossa, vaikea nähdä että pelkkää huonoa tuuria.
Eikö Greensmithillä ollut rengasrikko myös yleisöerikoiskokeella? Ja Ogierko se valitti, että kävelyvauhtia mentävässä neulansilmässä meni myös rengas eli onhan tuossa Pirellissä jotain rakenteellista ongelmaa pakko olla. Ketomaa taisi studiossa vähän avatakkin, että kustannus syistä renkaasta olisi jätetty joku vahvike pois. Rengasrikot on osa lajia mutta nyt ne on aivan liian ratkaisevassa osassa ja paikoin estää jopa kunnon kilvanajamisen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koitin katsoa WRC+:sta sen 10ek:n incarin Greensmithiltä mutta ei ollut siellä. Autossahan oli myös muuta vauriota ja hän maalihaastattelussa ei paljoa aiheesta sanonut, joten olisi ollut mielenkiintoista katsoa mihin se rangas ja auto hajosi. Ajoiko ulos vai osuiko muuten vaan johonkin...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Osa kuljettajista haluaa ajaa valmistajan suosittaman rengaspaineen alapuolella, ja silloin on isompi riski kärsiä rengasrikko. Ainakin Tänakin on sanottu ajavan matalilla paineilla.

Mutta vaikka olisikin pienemmät paineet, eihän nuo renkaat ole sillä tasolla kestävyyden suhteen kuin pitäisi. Seuraava kisa Sardiniassa on kovempi renkaille kuin nyt nähtiin Portugalissa. Sitä seuraava kisa Keniassa on vieläkin rajumpi koitos, kuin Sardinia tulee olemaan. Eikä valmistajalla ole mitään mahdollisuutta kehittää vahvempaa rengasta näin lyhyellä varoitusajalla.
Itse tosin pidän tätä rallissa ja F1:ssä esiintyvää itkua paskoista renkaista hiukan naurettavana kun tosiaan iso osa tuosta "paskuudesta" johtuu suoraan siitä että tallit käyttävät valmistajan suositusten vastaisia paineita/kallistuskulmia yrittäessään saada suorituskykyetua jota oma autonsuunnittelu ei pysty tuomaan.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Itse tosin pidän tätä rallissa ja F1:ssä esiintyvää itkua paskoista renkaista hiukan naurettavana kun tosiaan iso osa tuosta "paskuudesta" johtuu suoraan siitä että tallit käyttävät valmistajan suositusten vastaisia paineita/kallistuskulmia yrittäessään saada suorituskykyetua jota oma autonsuunnittelu ei pysty tuomaan.
Tämä on osittain totta, kun näin on kuitenkin aina tehty, niin miksi renkaita menee nyt niin paljon enemmän kuin edellisillä kausilla? Onhan nuo Pirellin tämän hetken renkaat valitettavan huonot. Rallit ovat enemmän lottoarvontaa kuin kilpaurheilua.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
On kyllä mahtavaa seurattavaa tuo Rovanperän meno. Ihan sama mikä alusta tai olosuhde, FULL SEND. Oma ralli-into katkes aikanaan kun ranskalaiset rupes dominoimaan, mutta nyt vanha sanonta pitää taas paikkaansa.

Sebut L ja O oli aikanaan pyöreesti 30v ku rupesivat dominoimaan. Ei tää meidän Kalle, onks jätkä ny 21 vai? Sanon että tän vuoden maailmanmestari. Joo otan vetoja vastaan.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viimeksi muokattu:

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Vatasen Arikin nähdään vielä kerran kokeilemassa vauhtiaan ihan pikataipaleella. Eikä millään ihan mitäänsanomattomalla pätkällä:


EDIT: Hirvosen Mikko mukana myös.
Markku Alen ja Fiat Mirafiori pitäisi päästää irti.
Tuosta kaksikosta itsellä joskus ralli-innostus lähti. Etenkin kun pääsi pikkupoikana Alenin nuotitusauton kyytiin enon mökkitiellä.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Se olisi taas MM-ralliviikko edessä. Kuljettajille ja autojen tekniikalle voi tulla rankat olosuhteet, sillä viranomaiset ovat antaneet Sardiniaan varoituksen sääolosuhteista keskiviikosta sunnuntaihin. Lämpötila voi nousta yli 37 asteeseen ja paikallisesti jopa yli 40 asteeseen. Kuljettajat olivat jo osin hätää kärsimässä Portugalissa, jossa ei ollut näin kuuma, niin saa nähdä mitenkä nyt selviävät kuumuudesta?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se olisi taas MM-ralliviikko edessä. Kuljettajille ja autojen tekniikalle voi tulla rankat olosuhteet, sillä viranomaiset ovat antaneet Sardiniaan varoituksen sääolosuhteista keskiviikosta sunnuntaihin. Lämpötila voi nousta yli 37 asteeseen ja paikallisesti jopa yli 40 asteeseen. Kuljettajat olivat jo osin hätää kärsimässä Portugalissa, jossa ei ollut näin kuuma, niin saa nähdä mitenkä nyt selviävät kuumuudesta?

Rovanperä vaan sanoo että lisää löylyä ja kun viikonloppu ohi niin varmistellen hyppää korkeimmalle korokkeelle.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Rovanperä vaan sanoo että lisää löylyä ja kun viikonloppu ohi niin varmistellen hyppää korkeimmalle korokkeelle.
Onhan tuo Rovanperän meno aikamoista myrkkyä muille ja kaiken kruunaa kommentit, että varmistelen kierrellään vähän kiviä ja silti pistetään muita halki, poikki ja pinoon. Monten aikana minua hieman pelotti, oliko auto tehtaalta lähtiessä päin persettä rakennettu, mutta onneksi se osoittautui vääräksi ja Kalle sai auton hanskaan sopivaksi.
 

Sambody

Jäsen
Jännä viikonloppu taas lähtökohdiltaan. Rovanperällä ehkä jopa Portugalia vaikeampi lähtökohta, joten katsotaan nyt mitä pystyy tällä kertaa tekemään. Tarpeeksi nopea täytyisi jollain keinoin olla perjantaina, jotta saa mahdollisimman hyvän lähtöpaikan lähteä kirimään lauantaina. Samaa haaste myös Neuvillellä.

Evansin täytyy olla isoin ennakkosuosikki. Parempi auto ja parempi lähtöpaikka kuin Tänäkilla. Sordolla ei kerennyt millään Evansin vauhtiin Portugalissa. Lappi tulee vähän kylmänä kisaan, joten olisi aika paljon pyydetty voittaa ajamalla Evans. Breenillä on hyvin vähän seliteltävää. On hyvä lähtöpaikka ja Puma on osoittautunut kilpailukykyiseksi.

Eli omat ennakkosuosikit järjestyksessä:

1. Evans
2/3. Breen ja Tänäk

Mustat hevoset: Rovanperä, Lappi ja Sordo.

Ralli on onneksi arvaamatonta ja jännä nähdä kenellä kyytiä riittää ja miten kuskit onnistuvat välttelemään rengasrikkoja. Shakedownin ensimmäisellä vedolla Kalle otti pahasti pataan. Nipin napin nopeampi kuin Suninen Rally2 autolla. Lappi yllättävän nopea heti ensi vedolla.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onkohan Hyundailta tulossa neljättä autoa kisoihin, kuten sillä aiempina vuosina on ollut? Jos näin, niin mahdollisuudet Sunisella paranee huomattavasti. Toki Portugalin kaltaisia töppäilyjä ei kyllä saisi enää tulla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänäänkin kyllä M-sportilta melkoista suorittamista, 4 Toyotaa ja 3 Hyundaita ehti edelle vaikka auto on sarjan parhaimpia. Tänäk sen sijaan oli taas liekeissä, eli auto tulessa. En tiedä mutta jotenkin veikkaan että Tänäk ei välttämättä aja sopimustaan loppuun tallissa vaan siirtyy M-sportille. Saa nähdä missä kohti pinna palaa kokonaan. Samalla myös kehuttava Katsutaa, kokoajan varmuutta ja vauhtia löytänyt lisää, viimekilpailussa menetti podiumpaikan Sordolle mutta sisuuntuneena aloitti tänään toiseksi nopeimpana. Safariin pitäisin jopa voittajasuosikkina riipuen mikä lähtöpaikka on.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
M-sportilla ollaan varmaan hieman pettyneitä Breenin suorittamiseen. Enemmän odotin itsekin, kun toistaiseksi mies on suorittanut. Muut kuljettajat ovatkin aika ynnä muut osastoa, jos nyt ei Loebia lasketa. Fourmaux ei ole oikein esittänyt vielä mitään, mutta ilmeisesti potentiaali on tai ainakin uskotaan olevan. Tänak olisi varmasti kova vahvistus M-sportille ja usko Hyundaihin on Virolaisella varmasti koetuksella.

Kuinkahan pitkä Evansin soppari Toyotalla on? Tuli vain mieleen, jos Kalle alistaa Evansia loppukaudenkin ajan, niin tässä voisi olla toinenkin mahdollinen paluummuuttaja. Evans saattaa katsoa, että mestaruuteen ei Toyotalla ole mahdollisuuksia niin kauan kuin Kalle siellä ajaa, joten saattaisi ollakin halukas tallinvaihtoon.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli muuten harvinaisen mielenkiitoinen superspecial... Hieno pätkä...
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kalle auraa tien, mutta pöly hidastaa takana tulevia vielä enemmän. Tuleeki mielenkiintoiset aamupätkät. Jos näin jatkuu, ni sataa Kallen laariin vaikka joutuuki ajamaan ekana.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tällä kertaa pöly estää muita kuromasta älytöntä eroa Rovanperään ainakaan alkupätkillä. Saa nähdä muuttaako järjestäjä lähtöväliä pidemmäksi.
 

Sambody

Jäsen
Evansin epäonni jatkuu. Nyt tuli keskeytys auton vesivuodon takia. Ihan farssi tuo lähtöväli vaikka sataakin Kallen laariin.

Eiköhän Toyotalla jatkossakin saa ihan Kallen kanssa yhtäläiset mahdollisuudet ajaa maailmanmestaruudesta, joten vähän hullulta tuntuisi, että Evans nostaisi kytkintä. Toyota myös varmaan haluaa pitää tallissa kaksi tasonsa osoittanutta kuskia ja antaa kolmannen auton vaikka sitten Katsutalle. Varsinkin jos Takamoto jatkaa kehittymistään kuskina.

M-Sportille jäämässä kyllä kovin tyhjä arpa tästä kaudesta käteen, mutta toisaalta löivätkin kaikki Breenin varaan. Ei voinut odottaa Furmoolta ja Greensmithiltä älyttömiä urotekoja. Siihen päälle sitten Furmoolta kaadot kauden alkuun ja vittuilua tallin johdolta niin jännä juttu ettei kovempaa kulje. Muutenkin tuo M-Sportin nykyinen tyyli vittuilla kuljettajilleen on aika ihmeellinen. Suniselta odotettiin ihme tekoja viime kausilla autolla mikä ei ollut kilpailukykyinen ja testipäiviä ei käytännössä ollut ollenkaan. Nyky kuljettajille vittuillaan mediassakin, kun Loeb näytti että paremmin pitäisi pärjätä. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Toki Breeniä parempaa kuskia tuskin oli saatavilla, mutta toisaalta esimerkiksi Mikkelsen toiseen autoon olisi ollut varmasti varmempi kortti kuin Furmoo tai Greensmith. Ei vain tainnut rahat riittää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös