Ensimmäinen ajatus, että hyvä idea. Suosii kaluston epäluotettavuudesta kärsivää ja jollain tasolla myös riskinottajaa, vaikkakin voi houkutella ottamaan tarpeettomia riskejä.C Moren lähetyksessä nostivat eilen esiin mielenkiintoisen seikan turhauttavaan köröttelyyn liittyen, mitä nykyään nähdään paljon kuljettajien toimesta, jotka eivät ajaa enää sijoituksista, vaan sääsätävät paukkuja powerstagelle. Ehdotus oli, että junnu MM-sarjassa käytössä oleva systeemi, missä kuljettajat saavat jokaisesta ajetusta pohja-ajasta yhden MM-pisteen toitaisiin myös WRC:hen. Olisi muuten aikamoinen lisä pistelaskuun ja toisi ihan eri panokset jokaiselle EK:lle, kuljettajillekin, jotka eivät ajaa enää sijoituksista.
Miinuspuolena sitten se, että varmaan useimmiten kuitenkin se kisan nopein kuljettaja on myös voittaja ja hyötyy tästä vain entistä enemmän. Varsinkin jos olisi joku dominoiva kuljettaja, niin sehän veisi parhaimmillaan teoriassa yhdestä kisasta ~50 pistettä, kakkosen jäädessä ~22 pisteeseen. Eli ero olisi yli 25 pistettä, vastaisi käytännössä kisaa, jossa kaikki muut kärkikuskit keskeyttää.
Eli ehkä ei sittenkään hyvä idea. Voisiko välimallin ratkaisu olla esim päivittäinen Power Stage tms. Tai toimisiko se, että tuo pätkäpiste annettaisiin vain kuskeille jotka eivät ole pisteillä. Voisi aiheuttaa kyllä erikoisia tilanteita ja tahallisia aikasakkoja kun joku tukevasti kymmenentenä ennen kolmea viimeistä pätkää oleva tarvitsisi mestaruuteen esim 7 pistettä niin olisi pakko jättäytyä pisteiltä että voisi kerätä 1+1+5. Varmaan taktikointia tulisi yleisemminkin, eli ei varmaan toimisi tuo tavallaan F1:n nopeimman kierroksen käänteinen versio.