Ralliketju

  • 1 706 256
  • 13 533

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alkuperäisestä suora kopio/liitto

richardburns.com

Hi everyone,

As most of you know a year ago I was taken ill on the way to Rally GB and shortly afterwards I was diagnosed with a brain tumour. This was a total shock. I had been 100% committed to trying to win the WRC and suddenly, nothing was more important than my health and I had to commit 100% to beating my illness.

I don’t mind admitting it has been really really tough but I have remained positive and as happy as I can throughout. The support I have had from my doctors, family and friends has been fantastic.
Also I want to thank all the people who have sent me their good wishes – it really helps to know that my fans are still rooting for me and that I’m not forgotten!

I have been following the WRC on the television and I want to add my congratulations to Seb for winning the Championship this year. He is a very focussed driver and deserves this win.

Also I would like to wish Carlos a happy retirement, - he has been a dedicated and passionate rally driver throughout his years and the sport will miss him.

My treatment has been very intensive but I am now getting physically and mentally much stronger.

It is still too soon to think about what the future holds – I am just concentrating on trying to get back to a normal life.

The doctors still need to keep a close eye on me but, when they give me the OK to travel, I am looking forward to coming to see a rally sometime soon…maybe I will see you there!

Have a great Christmas, I will! and Best Wishes for 2005

Take Care

Richard
 

Shane

Jäsen
Garde Fordille!!

Nyt se on sitten varma, Toni Gardemeister ajaa ensi vuonna kaikki MM-sarjan 16 osakilpailua Fordin tehdasautolla. Kerrassaan loistava juttu, ja hieno suoritus jälleen Timo Jouhkilta, nyt on Kouvolan miehellä kerrankin todellinen näytön paikka. Itse uskon vakaasti että hän myös tilaisuutensa käyttää ja tulee yllättämään monet vauhdillaan.

Rovanperäähän ollaan lisäksi viemässä kovasti Mitsubishille ja Paasosta Skodan kakkosautoon, joten ei yhtään hullummalta näytä suomalaisten tilanne..
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asiallinen siirto.

Tätä askelta ollaan lupaavalta Gardemeisterilta odotettu aina Seatin ralliprojektin lakkauttamisesta asti. Nyt, kun mies on hiljalleen kypsynyt rallikuskin ikään, saamme vihdoin (ja mikä tärkeintä, Gardemeister itse saa) nähdä mihin rahkeet riittävät huipputallissa.

Itse uskon edelleen, että vauhtia Tonilta löytyy ja tulosta syntyy kun on pirteä heppa vihdoin alla. Kouvolan kankkusen ajotaidot tuskin ovat mihinkään kadonneet vuosien varrella, kokemusta ja oppia sen sijaan on tullut nuoruusvuosiin nähden rutkasti lisää.

Hyvin menee, Toni. Pidä hymystäsi kiinni, vaikka nyt on käsillä uran tiukin näytön paikka.
 

scholl

Jäsen
No nyt alkaa sotkassa varmaan mahtavat gardemeister-tuoli ja polkupyörä kampanjat.

Itsekin luulin jo, ettei siitä miehestä tule mitään, vaikka Seatilla väläyttikin. Toivotaan, että menestyy. Ei Toni ainakaan yhtä hidas voi olla kuin MIkko Hirvonen, joka on kuin minardilla kivirekeä vetävä toope.
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Re: Garde Fordille!!

Viestin lähetti Shane
Nyt se on sitten varma, Toni Gardemeister ajaa ensi vuonna kaikki MM-sarjan 16 osakilpailua Fordin tehdasautolla. Kerrassaan loistava juttu, ja hieno suoritus jälleen Timo Jouhkilta, nyt on Kouvolan miehellä kerrankin todellinen näytön paikka.

Kerrassaan hieno uutinen, ei voi muuta sanoa. Gardemeisterin pesti oli todella iloinen uutinen, saa nähdä saako Garde tallitoverikseen sitten Daniel Solan, vai toisen suomalaisen, Janne Tuohinon. Aika näyttää..
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti scholl
...minardilla kivirekeä vetävä toope.
Tuohan on Ricardo Rosset, 1990-luvun puolessa välissä F1-ratoja terrorisoinut brassitähti.

Mielenkiintoista on tosiaan seurata Hirvosen vauhtia, jos hän Subarulle saa jäädä. Vauhdin on tulevalla kaudella löydyttävä ja kunnolla, muuten alkaa alamäki uralla aika nopeasti. Kaveri oli kuitenkin aika vakuuttava kotimaan rallipoluilla, sekä samoihin aikoihin ulkomailla uransa ensimmäisiä nelivetokisoja ajaessaan. Voittoja tuli alusta lähtien, vauhti tuntui olevan nuorella klopilla verissä.

No, itse en vieläkään hylkää kaikkea uskoani nuoreen Mikkoon, vaikka vaisun viime kauden aikana alkoivatkin epäilykset nousemaan pintaan.

Nuoresta Jari-Matti Latvalasta sen sijaan odotan edelleen erittäin paljon. Kyllä meillä pitäisi näitä kovia rallinimiä olla Grönholmin ja Rovanperän jälkeenkin.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viestin lähetti scholl
Ei Toni ainakaan yhtä hidas voi olla kuin MIkko Hirvonen, joka on kuin minardilla kivirekeä vetävä toope.

Kummasti täällä ruvetaan Hirvosta tuomitsemaan menneen talven lumeksi yhden Subaru-kauden jälkeen. Kausi, jolla Kannonkosken mies ei saanut testata yhtään vaan joutui periaatteessa aloittamaan kisat aina Solbergin säädöillä.
Ainoa kisa missä Hirvonen sai testata, oli Neste Rally ja siellä mies olikin heti Solbergin vauhdissa.

Mutta toki totuus lienee, että jos Mikko saa Subarulla jatkaa, niin ensi vuonna on ruvettava tulemaan tulosta.
Luottoa Hirvoseen kuitenkin löytyy.

Gardemeisterin Ford-sopimus tietää myös Tonille vedenjakajakautta, se on joko tai. Ensi kaudella on oltava useamman kerran podiumille, jos meinataan WRC-tasolla jatkaa.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Aika hedelmällistä ajaa ilman mitään testejä koko kausi. No tulipahan rallit tutuiksi, jos siitä edes olisi jotain hyötyä. Saa nähdä mitä Hirvosesta tulee, itselläni ei hirveästi luottoa ole jäljellä. Neste ralli oli ainoa, missä vauhti oli edes kohtuullista, ei se sielläkään mitenkään häikäisevää ollut.
 

Shane

Jäsen
Hirvosta on itsekin tullut ehkä hieman kritisoitua, mutta eipä tuo viime kausi loppujen lopuksi niin mitenkään erityisen huono ollut verrattuna esim. Solbergin ja Märtinin ensimmäisiin WRC-suorituksiin (hehän nousivat Hirvosen tavoin kohtalaisen nopeasti huipputalleihin). Hirvonen on tähän mennessä ajanut huippukalustolla (2003 MC - 2004 AUS) tasan 30 MM-rallia, parhaina tuloksinaan muutama nelostila. Samassa ajassa huipputallissa Märtin (2001 MC - 2003 GER) sijoittui kolmen parhaan joukkoon kaksi kertaa (toinen näistä toki voitto, mutta sekin juuri tuossa 30:ssä kisassa), Solberg (1999 EAK - 2002 MC) taas ainoastaan kerran. Kuten tilastoista voi havaita, niin kummastakin tuli vakituinen vieras palkintopallilla vasta näiden ensimmäisten muutamien kymmenien WRC-kisojensa jälkeen.

Mikko on lisäksi 6 vuotta Solbergia ja 5 vuotta Märtiniä nuorempi, joten jonkinlaista "henkistä kypsyyttä" on varmasti vielä tänä vuonna häneltä puuttunut. Harva sitä vielä 24-vuotiaana, yhden vuoden WRC-kokemuksella ajaa rutiininomaisesti joka kisassa 4-5 sakkiin, kuten jotkut tuntuvat odottavan. Eihän esim. Tommi Mäkisellä ollut vielä 30-vuotiaana edes yhtään palkintopallisijoitusta!


Lisätään nyt vielä sen verran, että eiväthän pelkät tulostilastot toki kerro koko totuutta. Kyllähän Märtin ja varsinkin Solberg muistini mukaan väläyttelivät nopeuttaan tuolloin ensimmäisillä kausillaan enemmän mitä Mikko viime vuonna, monesti vaan ei tie riittänyt lopullisille tuloslistoille pääsemiseen asti..
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Tuohino ja Paasonen jakavat Skodalla sorarallit. Lisäksi joihinkin ralleihin tallilta kolmas auto. Tuo kuulosta hieman laihalta paketilta. Skoda ei ole hakemassa menestystä, vaan Schwarz ehkä viimeisellä kaudellaan kehittää autoa ja nämä kokemattomat kaverit ovat vähän niinkuin kokeilemassa sitä, kuka heistä on paras jatkoa ajatellen. Ensi vuosi on näytön paikka ja sinänsä hyvä Tuohinon ja Paasosen kannalta, että nyt voi hyvillä esityksillä saada muutkin tallit noteeraamaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aika paljon on jo samaa kuin aiemmissa viesteissä mutta menkööt:

Kuten kaikki jotka rallia ovat seuranneet ovat varmasti huolissaan mitä tapahtuu Rallin MM-sarjalle tulevaisuudessa. Syytä huoleen on, sillä viimeaikaiset tapahtumat ovat saattaneet rallin ikävään asemaan. Kansainvälinen autoliitto FIA on sahannut laidasta laitaan rallia koskevien sääntöjen kanssa. Uusia sääntöjä keksitään miltei joka viikko ja vanhat päätökset on kumottu kerta toisensa jälkeen. Yhtenä esimerkkinä: Etuautot Ensin ne kiellettiin, mutta Saksan rallissa sattuneet erittäin vakavat ulosajot saivat onneksi muutoksia aikaan. Petterin ulosajo ja siinä ollut hetkellinen jopa 27 G:n voima sai päättäjät heräämään. Onneksi ei tullut kuolonuhreja. FIA on toiminut päätöksissään täysin mielivaltaisesti ja talleja tai kuljettajia ei olla kuunneltu. Nyt olisi vihdoin ja viimein päätettävä todellakin mihin suuntaan aiotaan mennä.

No oli miten oli niin rallikaudesta 2005 tulee varmasti erittäin mielenkiintoinen ja tapahtumarikas. Mielenkiintoa tuo jo se, että PSA yhtymän tallit vetäytyvät kauden päätteeksi. Jos vetäytyvät? Saa nähdä millaisessa iskussa autot ja kuljettajat ovat. Paineita varmasti on näyttää nopeutensa jotta saisi tallipaikan kaudelle 2006!

Toinen mielenkiintoinen asetelma on suomalaiset kuljettajat. Ensi kaudella jopa 6 tallikuskia tulee Suomesta! Siinä on muille kuskeille ihmettelemistä, mistä noita Suomalaisia aina ilmestyy! Tässä pienehkö ”analyysi menneestä ja tulevasta”

Peugeot; B-ryhmästä vetäytymisen jälkeen talli hautoi paluuta todella pitkään ja lopulta se 90 –luvun lopussa tapahtui. 206 WRC osoittautui kompaktiksi autoksi ja talli tottui menestymään niin kuljettajien kuin tallien MM taistelussa. 2 kuljettajien mestaruutta ja 3 valmistajien mestaruutta olivat loistava saavutus. Kehitys ajoi kuitenkin kaiken ohi ja lopulta 206 WRC:stä jouduttiin luopumaan. Talli toi tilalle 307:n kehitysversion, joka valitettavasti osoittautui raakileeksi. Auto oli täynnä kaikenlaita lastentauteja ja silloin kun se toimi niin Marcus Grönholm onnistui jotenkin pilaamaan hyvän sijoituksen. Kausi 2005 tulee olemaan varmasti parempi niin auton kuin kuljettajienkin osalta. Grönholmin tallitoveriksi Markko Märtin kiinnitetty tulee varmasti antamaan Busselle kunnon vastuksen ja ehkä hienoista ykköskuskin asemaa nauttinut Marcus joutuu nyt kovaan taisteluun tallin sisällä. Uskoisin että talli pystyy nappaamaan useamman osakilpailuvoiton, edellyttäen, auton toimivuutta ja kuljettajien onnistumista. Menestymisen avaimet ovat käsissä ja pahoin pelkään että Markko peittoaa Bussen.

Subaru Subaru on ollut viime vuosina menestyjiä rallin MM-sarjassa. Todellista ylivoimaa ei kuitenkaan ole ollut, mutta talli on pysynyt pitkään kärkikamppailussa mukana. Tommi Mäkisen siirtyminen Mitsulta Subarulle oli kuin lottovoitto Petter Solberg. Mikä sen parempaa urakehityksen kannalta on kuin saada tallitoveriksi 4 Maailman mestaruutta voittanut kuljettaja. Tommin hyvässä opissa Petteristä kasvoi voittaja joka upealla suorituksella kruunasi kauden 2003 maailman mestaruuteen. Viime kausi meni hieman vaisusti lukuisien keskeytysten johdosta. Ensi kausi tulee varmasti olemaan Petterin kausi. Tahtoa ja nopeutta varmasti löytyy! Mikko Hirvosen kiinnittäminen viime kaudella toiseksi kuljettajaksi oli hienoinen yllätys. Toinen kausi MM tasolla meni ehkä hieman odotetusti penkin alle, mutta sen voi osittain laittaa kokemattomuuden piikkiin. Jos ensi kaudeksi paikka säilyy tallissa on näyttöjä alettava nyt tosissaan tulemaan. Enää ei riitä sijoitukset 6-8 vaan nyt on ihan oikeasti ajettava sijoille 3-5. Subaro Petterin johdolla tulee menestymään!

Mitsubishi: Kuten kaikki tietävät oli 90 luvun loppu Mitsun ja Tommi Mäkisen juhlaa. Mäkisen Subarulle siirtymisen jälkeen talli vajosi syvään lamaan ja oli jopa jonkin aikaa sivussa kehittämässä uutta autoa. Nyt paluu on tehty, mutta menestystä ei silti ole tullut. Osan menestyksettömyydestä voi laittaa kuljettajien piikkiin. Asfaltilla viihtyvä Gilles Panizzi ei ole mikään paras vaihtoehto sorapainotteiseen sarjaan ykköskuljettajaksi. Niin ja ei se Daniel Solaole sieltä parhaimmasta päästä. Harri Rovanperän mahdollinen palkkaaminen ensi kaudeksi voi olla hyvä vaihtoehto. Harrilla on jo kokemusta kaikista ralleista ja uskon että Harri pystyy tekemään hyvää tulosta tulevalla kaudella. Talli voi kuitenkin unohtaa 90 –luvun lopun valtakauden menestymisen sillä sitä ei ole enää mahdollista saavuttaa. Sijoittuminen 3 joukkoon jossain kisassa olisi jo positiivinen yllätys, mutta uskoisin tallin keikkuvan sijoilla 4-8. Niin ja ainahan voi soittaa viritysvelho Lasse Lammelle

Skoda Feliciasta luopumisen jälkeen talli yritti epätoivoisesti rakentaa taksimallin Octaviasta ralliautoa erittäin huonolla menestyksellä. Auto oli aivan liian suuri ja täynnä kaikenlaista pikku vikaa. Lopulta talli päätti rakentaa auton näppärän kokoisesta Fabiasta. Auton jatkuvat tekniikkamurheet kuitenkin eivät loppuneet ja Fabia oli jos milloinkin tien poskessa. WAG konsernin suojiin pääsy kuitenkin saattoi olla Skodalle se turva, jonka turvin Skoda vielä varmasti tulee jossain vaiheessa saamaan menestystä. Onhan huhuttu että Audi tekisi moottorin autoon, saa nähdä kuinka käy. Ensi kaudesta tulee kuitenkin mielenkiintoinen jo kuljettajien osalta. Ikuinen alisuorittaja Armin from Germany saa jatkaa ykköskuskina vain ja ainoastaan sen takia kun on from Germany. Sen sijaan yllättävänä pidän Janne Tuohinon ja Jani Paasosen palkkaamista toiseen autoon vuorottelemaan sorakisoihin. Nämä tulevat varmasti taistelemaan suomalaisen leijonan tavoin ja tulevat menestymään niin hyvin kuin autolla voi vain menestyä. Realistiset sijoitukset ovat sijoille 4-8 myöskin.

Ford: Rallisarjan ikuinen menestyjä leikki pitkään kissaa ja hiirtä ja oli jo vetäytymässä sarjasta. Talli teki kuitenkin sopimuksen neljäksi vuodeksi ja se on hyvä se. Viime vuosina menestystä on tullut osakilpailuvoittojen muodossa. Auto on osoittautunut erittäin nopeaksi, mutta pienehköt luotettavuusongelmat ovat välillä vaivanneet. Molempien kuljettajien siirtyminen toiseen talliin jätti kuljettajamarkkinat avoimiksi. Toni Gardemaisterin palkkaaminen oli aika yllätyseveto. No Tonia on kehuttu nopeaksi kuljettajaksi, mutta Skodalla ei ole pärjännyt. Nyt on todellakin sitten näytön paikka. Nyt on oikeasti alettava tuleen hyviä sijoituksia. 3:n sakkiin on alettava ajaan, mutta helppoa se ei tule olemaan. Autosta se ei nyt jää kiinni. Toinen tehdaskuskin paikka on vielä vapaana ja mielestäni talli tarvitsisi siihen jonkun kärkikuljettajan. Niitä vain ei taida olla vapaana kuin Colin McRae, joka palkkatoivomuksellaan hinnoittelee itsensä ulos? Uskon että Ford tulee jatkossakin menestymään varmasti ja eiköhän sieltä osakilpailuvoittokin putkahda.

Citroen: Viimeisenä muttei vähäisempänä Citroen. Viimeiset 2 kautta suorastaan dominoinut talli uhkaa siis vetäytyä sarjasta. No nautitaan nyt ensi kaudestakin Citroenin vauhdista. Talli on tehnyt Xsarasta aivan uskomattoman auton. Ilmeisesti jatkavat Xsaralla ja C4 ei koskaan esiintynyt MM sarjassa. Xsaran luotettavuus on ollut huippuluokkaa ja kuljettaja on sarjan eliittiä. Huima nousu voimistelusta rallin maailman mestariksi. Kausi 2004 oli Loebin juhlaa ja voin vannoa, että ensi kausikin tulee olemaan Loebille menestyksellinen. Carlos Sainz vetäytyminen ansaituille eläkepäiville jätti suuren loven niin auton kehitykseen kuin varmojen pinnojen saalistamiseen. Tilanne paikatti kun tilalle napattiin Fordilta tullut Fransual Duval, joka on varmasti oiva hankinta, nuori nopea ja luotettava kuljettaja jolla on tulevaisuus vielä edessä. En ihmettelisi vaikka mies ottaisikin tulevalla kaudella ensimmäisen osakilpailuvoiton. Jos auto tikittää taas kuin kello niin Citroen menee taas menojaan ja putsaa pöydän viimeisellä kaudellaan.

Rallin MM-sarja siis elää vielä kriittisiä aikoja ja nyt joulukuussahan on se FIA:n kokous jossa sarjan tulevaisuudesta päätetään. Mitä tapahtuu aikuisten oikeasti, vetäytyvätkö Peugeot ja Citroen? Ja jos vetäytyvät niin mitä sitten tapahtuu. Viisi viimeistä kautta ovat olleet Peugeotin ja Citroenin dominointia tallimestaruuksien osalta. Tekeekö villien huhujen perusteella Suzuki ensi esiintymisen WRC tasolla ja tuleeko Hyundai takaisin sapattivapaalta? Teki PSA sitten mitä teki niin ralli tarvitsee ehdottomasti uusia talleja mukaan, jotta mielenkiinto saataisiin pysymään lajissa.

Toivottavasti jaksoit lukea.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Niilo

Peugeot;Marcus joutuu nyt kovaan taisteluun tallin sisällä. Uskoisin että talli pystyy nappaamaan useamman osakilpailuvoiton, edellyttäen, auton toimivuutta ja kuljettajien onnistumista. Menestymisen avaimet ovat käsissä ja pahoin pelkään että Markko peittoaa Bussen./B]


Itse uskon, että jos 307CC:stä saadaan luotettavampi niin Bossella on itseluottamus kohdallaan ja vie suomea taitamatonta Markkoa pahemmin kuin Rikua aikoinaan.

Viestin lähetti Niilo
Subaru Ensi kausi tulee varmasti olemaan Petterin kausi. Tahtoa ja nopeutta varmasti löytyy!
/B]

Itsekin uskon, että Solberg on kova. Renkaat voivat jossakin ratkaista, mutta siitäkin huolimatta taistelee ehdottomasti jälleen mestaruudesta. Tallin menestystä jarruttanee sysipaska Hirvonen. Kaveri on aivan väärässä sarjassa.

Mitsubishi: Jotenkin en jaksa uskoa Mitsun menestymiseen. He ovat sen verran passiivisenoloisia, eivät valmiita rohkeisiin ratkaisuihin. Mäkisen aikana WRC:tä ei uskallettu tuoda kehiin ja sitten kun tuotiin, oltiin aivan pohjamudissa.

Viestin lähetti Niilo
Skoda WAG konsernin./B]


Hauska tuo sinun WAG.

Viestin lähetti Niilo
Ikuinen alisuorittaja Armin from Germany saa jatkaa ykköskuskina vain ja ainoastaan sen takia kun on from Germany. /B]


Skodan kehitystyö on se, mihin Arminia tarvitaan. Jos auto olisi voittaja-ainesta, otettaisiin joku nopeampi kuljettaja. Eiköhän nyt ole edessä viimeinen kausi, jonka jälkeen ei ehkä suoraan tallipäälliköksi, mutta joka tapauksessa tiimin hommiin.

Ford: Malcolm Wilsonille jäi luu käteen, kun tieto jatkosta tuli niin myöhään. Duval ei ollut enää pidettävissä. Nyt edessä hieman ehkäpä välivuosi menestyksessä ja 2006 vuodelle yrittävät saada sainattua huippunimen. Jos Peugeot lopettaa niin Grönholm olisi vapaana.

Viestin lähetti Niilo
Citroen: Talli on tehnyt Xsarasta aivan uskomattoman auton. Ilmeisesti jatkavat Xsaralla ja C4 ei koskaan esiintynyt MM sarjassa. /B]


En yhtään ihmettelisi, vaikka Citroën jatkaisi 2006:kin ja toisi C4:n kehiin. Nyt vedätetään FIA:a ja vaaditaan selvyys sääntömuutoksiin ja siihen, miten kustannukset saadaan kuriin.

Viestin lähetti Niilo
Tekeekö villien huhujen perusteella Suzuki ensi esiintymisen WRC tasolla ja tuleeko Hyundai takaisin sapattivapaalta? Teki PSA sitten mitä teki niin ralli tarvitsee ehdottomasti uusia talleja mukaan, jotta mielenkiinto saataisiin pysymään lajissa.

Saa nähdä miten PSA reagoi siihen, että Renault olisi tulossa mukaan Dacia Loganilla. Haluavat saada uuden itäblokin halpismallin tunnetuksi ja ralli olisi oiva tapa edistää tunnettuutta. Rellulla ei viime aikoina ole juurikaan rallikokemusta, mutta kilpailija omalta kotipihalta saattaisi innostaa PSA:nkin taistoon.

Tärkeintä olisi kuitenkin saada tulevaisuus selväksi. Tallien on vaikea suunnitella mitään ja vaikea saada uusia talleja mukaan, jos säännöt muuttuvat koko ajan.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Itse uskon, että rallin mm-sarja ei joudu mihinkään kaaokseen, vaikka peugeot ja citroen lähtisivätkin. Tosin minäkin uskon, että tämä on toistaiseksi vain verhoiltu uhakus fialle sen typeristä säännöistä. Mutta jos lähtevät niin tilalle tulee varmasti pari uutta merkkiä äkkimenestyksen toivossa. Lisäksi tulisi uudet voittajatiimit ja lähtijät unohdettaisiin hyvin nopeaa. Kuskit kuitenkin säilyisivät eri talleissa ja hehän niitä tähtiä ovat.

Hirveä määrä suomalaisia ensi vuonna mukana. Ettei vaan tuo kasvava suomalaisuus ole uhka rallille:). No paras kuski tulee ranskasta, toiseksi paras norjasta ja sitten suomalainen niukasti ennen virolaista. Sen jälkeen on tasainen rintama.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Gardemeister sai työkaverin

Ford on palkannut toiseksi kuljettajakseen tsekkiläisen Roman Krestan.

Mielestäni melkoisen outo valinta. Parikymmentä MM-rallia Skodan laskuun ajanut Kresta ei ole pahemmin massasta erottunut viime vuosina, mutta ilmeisesti Malcolm Wilson ja kumppanit hänessä jotain näkevät.

Uskallan väittää, että tallitoverinsa jalkoihin ei Gardemeister tule jäämään.
 

Spectre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Luistelevat ja taistelevat
Krestan värvääminen pisti kyllä hiukan mietteliääksi. Fordin touhu alkaa haiskahtamaan välivuodelta ensi kaudeksi. Gardeakaan, vaikkakin on kyllä sinänsä OK kuljettaja, en lukisi lupaavimmaksi suomalaiseksi MM-voittajaksi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ny se sit varmistui, eli Rovis on Mitsun ykköskuski ensi kaudella. Panizzi ja Galli vuorottelevat kakkosautossa. Toivotaan Harrille onnea ensi vuodeksi!
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Nyt sitten uskoisin, että nähdään entistä paremmin, mihinkä Mitsubishi pystyy. Mäkisen aikoina Mitsu oli niin vaikea ajettava, että muiden oli vaikea pärjätä sillä. Tai sitten se oli vain yksinkertaisesti tehty juuri täysin Tommin tahdon mukaan.

No, nyt vielä kun Hirvonen saisi jatkon Subarulta, niin johan olisi ensi kaudella mielenkiintoinen sarja suomalaisittain. 3 härmäläistä ajaa täyden sarjan ja kaksi vuorottelee. Hirvonen olisi sitten se neljäs, toivottavasti.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Viestin lähetti Köpi

No, nyt vielä kun Hirvonen saisi jatkon Subarulta, niin johan olisi ensi kaudella mielenkiintoinen sarja suomalaisittain. 3 härmäläistä ajaa täyden sarjan ja kaksi vuorottelee. Hirvonen olisi sitten se neljäs, toivottavasti.

En tiedä, mutta veikkaan, että subaru matkii muita ja palkkaa kakkosautoon myös kaksi kuljettajaa, joista toinen varmaankin Hirvonen. Tämä ei varmaankaan olisi paras ratkaisu Hirvoselle, koska ei edellenkään pääsisi varmasti hirveästi testaamaan ja rallitkin vähenisi. Mistä se vauhti sitten taikoituisi Hirvoselle? Hirvosen olisi lopetettava ainakin tuo riskitön tyyli ajaa ja antaa mennä, jos haluaa tulevaisuutta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eilen oli puhetta urkkaruudussa ja myöskin juuri radio 957:ssa että Mikon ensi kauden paikka on vielä avoin. Pahalta näyttää, mutta aika oletettavaa koska Mikon viime kauden näytöt olivat vähän niin ja näin...
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Viestin lähetti Eddie
En tiedä, mutta veikkaan, että subaru matkii muita ja palkkaa kakkosautoon myös kaksi kuljettajaa, joista toinen varmaankin Hirvonen. Tämä ei varmaankaan olisi paras ratkaisu Hirvoselle, koska ei edellenkään pääsisi varmasti hirveästi testaamaan ja rallitkin vähenisi. Mistä se vauhti sitten taikoituisi Hirvoselle? Hirvosen olisi lopetettava ainakin tuo riskitön tyyli ajaa ja antaa mennä, jos haluaa tulevaisuutta.

Kuten Eddien veikkailikin, Subaru todennäköisesti ajattaa kahta kuskia kakkosautossaan. Nimittäin tänään Subaru on nimittänyt yksityistallin Subarulla asfalttikisoissa vakuuttaneen Stephane Sarrazinin ajamaan kauden asfalttirallit heidän kakkosautollaan. Eli Hirvosella on vielä portti auki, mutta tämä tiennee samalla vielä vähemmän testaamista Subarulla kuin tänä vuonna.

Niin, ja asiasta uutisoi niin YLE kuin MTV3:kin.
 

scholl

Jäsen
Hyvä veto ottaa Sarrazin, joka on erittäin nopea asfaltilla. Kaiken kaikkiaankin yllättävän hyvä kuljettaja. Tämä on Subarun kannalta hyvä ratkaisu, sillä Hirvonen oli niin hidas, ettei hänestä ollut mitään apua merkkipistetaistelussa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jännä kaveri tämä Stephane Sarrazin.

F1-luokasta tutuksi tullut ranskalainen on noussut suhteellisen yllättäen WRC- tehdastallin kuljettajaksi. Mies on ajanut käytännössä koko uransa erilaisilla formuloilla, joten ahaa-elämys olikin melkoinen kun ykkösistä tuttu nimi pisti ensimmäistä kertaa silmään MM-rallin tulosluettelossa. Asfalttikisa kun oli kyseessä, ajattelin, että F1-hylkiö on vaan huvikseen ajelemassa. Ilmeisesti olikin tosissaan..

Uskomatonta sinänsä, Sarrazinilla oli vuoden alussa vain pari rallistarttia takanaan koko urallansa. Siihen nähden nouseminen Subarun tehdastallin kuljettajaksi on melkoinen askel. Kestopäällysteellä kulkee kyllä, mutta soralla linjat saattavat olla hakusessa. No, soraralleja miehelle tuskin pahemmin kertyykään ensi kauden aikana. Lieneekö sitten Hirvosen heiniä, sen aika näyttää.

Radalta-ralliin kategoriassa myös DTM-luokan hallitseva mestari Mattias Ekström on mielenkiintoinen seurattava Skodan WRC-autossa, jolla ruotsalainen osallistuu heti kauden alkupuolella Ruotsin MM-ralliin. Mies saatetaan nähdä Skodan kolmannessa autossa myös muissa kisoissa, mutta luonnollisesti DTM-kalenteri ei jätä paljon ylimääräistä aikaa.

Kuluvan vuoden Ruotsin MM-rallissa Ekström voitti N-ryhmän, sijoittuen kokonaiskilpailussa muistaakseni hieman kymmenennen sijan huonommalle puolelle, joten auto tuntuu tottelevan miestä myös metsäteillä.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Suomen MM-ralli jälleen paras!

Ilahduttavia uutisia tuli jälleen suomalaisille rallin ystäville, ja varsinkin Nesta Rallyn ystäville, sillä Suomen MM-ralli on valittu kolmatta kertaa peräkkäin maailman parhaaksi ralliksi! Kaiken kaikkiaan valinta oli Neste Rallylle jo neljäs :) Uutinen löytyy mm. MTV3:n nettisivustolta. Ja mikäs siinä, meininkin on usein todella mahtava, järjestelyt toimivat ja kansa viihtyy :) ja toivottavasti vielä todella pitkään! :)
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Katselin eilen broidin kanssa "Too fast to ride" -dokkarin (13,90€ @Casablanca), joka kertaa B-ryhmän (autojen) historian. Täytyy sanoa, että oli ne eri kovia jannuja ja mimmejä, jotka sellaisilla tappovehkeillä painoivat menemään.

Kokonaiskesto on 64 minuuttia, joten sen ajan kuljettajiin ei juuri paneuduttu. Mutta ihan hintansa haukkunut pätkä, jota voin ralliväelle suositella.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Hirvonen ei aja Subarulla!

Tänään varmistui, että Subarun toista auto Sébastien Sarrazinin kanssa ajaa Australialainen Chris Atkinson. Eli Mikko Hirvonen jäi ilman tallipaikkaa. Miehen oletetaan kuitenkin yrittävän Fordille ajamaan tallin autoa joissain MM-ralleissa. Fordin tehdaskuljettajinahan toimivat ensi kaudella Toni Gardemeister ja Roman Kresta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös