Aika paljon on jo samaa kuin aiemmissa viesteissä mutta menkööt:
Kuten kaikki jotka rallia ovat seuranneet ovat varmasti huolissaan mitä tapahtuu Rallin MM-sarjalle tulevaisuudessa. Syytä huoleen on, sillä viimeaikaiset tapahtumat ovat saattaneet rallin ikävään asemaan. Kansainvälinen autoliitto FIA on sahannut laidasta laitaan rallia koskevien sääntöjen kanssa. Uusia sääntöjä keksitään miltei joka viikko ja vanhat päätökset on kumottu kerta toisensa jälkeen. Yhtenä esimerkkinä: Etuautot Ensin ne kiellettiin, mutta Saksan rallissa sattuneet erittäin vakavat ulosajot saivat onneksi muutoksia aikaan. Petterin ulosajo ja siinä ollut hetkellinen jopa 27 G:n voima sai päättäjät heräämään. Onneksi ei tullut kuolonuhreja. FIA on toiminut päätöksissään täysin mielivaltaisesti ja talleja tai kuljettajia ei olla kuunneltu. Nyt olisi vihdoin ja viimein päätettävä todellakin mihin suuntaan aiotaan mennä.
No oli miten oli niin rallikaudesta 2005 tulee varmasti erittäin mielenkiintoinen ja tapahtumarikas. Mielenkiintoa tuo jo se, että PSA yhtymän tallit vetäytyvät kauden päätteeksi. Jos vetäytyvät? Saa nähdä millaisessa iskussa autot ja kuljettajat ovat. Paineita varmasti on näyttää nopeutensa jotta saisi tallipaikan kaudelle 2006!
Toinen mielenkiintoinen asetelma on suomalaiset kuljettajat. Ensi kaudella jopa 6 tallikuskia tulee Suomesta! Siinä on muille kuskeille ihmettelemistä, mistä noita Suomalaisia aina ilmestyy! Tässä pienehkö ”analyysi menneestä ja tulevasta”
Peugeot; B-ryhmästä vetäytymisen jälkeen talli hautoi paluuta todella pitkään ja lopulta se 90 –luvun lopussa tapahtui. 206 WRC osoittautui kompaktiksi autoksi ja talli tottui menestymään niin kuljettajien kuin tallien MM taistelussa. 2 kuljettajien mestaruutta ja 3 valmistajien mestaruutta olivat loistava saavutus. Kehitys ajoi kuitenkin kaiken ohi ja lopulta 206 WRC:stä jouduttiin luopumaan. Talli toi tilalle 307:n kehitysversion, joka valitettavasti osoittautui raakileeksi. Auto oli täynnä kaikenlaita lastentauteja ja silloin kun se toimi niin Marcus Grönholm onnistui jotenkin pilaamaan hyvän sijoituksen. Kausi 2005 tulee olemaan varmasti parempi niin auton kuin kuljettajienkin osalta. Grönholmin tallitoveriksi Markko Märtin kiinnitetty tulee varmasti antamaan Busselle kunnon vastuksen ja ehkä hienoista ykköskuskin asemaa nauttinut Marcus joutuu nyt kovaan taisteluun tallin sisällä. Uskoisin että talli pystyy nappaamaan useamman osakilpailuvoiton, edellyttäen, auton toimivuutta ja kuljettajien onnistumista. Menestymisen avaimet ovat käsissä ja pahoin pelkään että Markko peittoaa Bussen.
Subaru Subaru on ollut viime vuosina menestyjiä rallin MM-sarjassa. Todellista ylivoimaa ei kuitenkaan ole ollut, mutta talli on pysynyt pitkään kärkikamppailussa mukana. Tommi Mäkisen siirtyminen Mitsulta Subarulle oli kuin lottovoitto Petter Solberg. Mikä sen parempaa urakehityksen kannalta on kuin saada tallitoveriksi 4 Maailman mestaruutta voittanut kuljettaja. Tommin hyvässä opissa Petteristä kasvoi voittaja joka upealla suorituksella kruunasi kauden 2003 maailman mestaruuteen. Viime kausi meni hieman vaisusti lukuisien keskeytysten johdosta. Ensi kausi tulee varmasti olemaan Petterin kausi. Tahtoa ja nopeutta varmasti löytyy! Mikko Hirvosen kiinnittäminen viime kaudella toiseksi kuljettajaksi oli hienoinen yllätys. Toinen kausi MM tasolla meni ehkä hieman odotetusti penkin alle, mutta sen voi osittain laittaa kokemattomuuden piikkiin. Jos ensi kaudeksi paikka säilyy tallissa on näyttöjä alettava nyt tosissaan tulemaan. Enää ei riitä sijoitukset 6-8 vaan nyt on ihan oikeasti ajettava sijoille 3-5. Subaro Petterin johdolla tulee menestymään!
Mitsubishi: Kuten kaikki tietävät oli 90 luvun loppu Mitsun ja Tommi Mäkisen juhlaa. Mäkisen Subarulle siirtymisen jälkeen talli vajosi syvään lamaan ja oli jopa jonkin aikaa sivussa kehittämässä uutta autoa. Nyt paluu on tehty, mutta menestystä ei silti ole tullut. Osan menestyksettömyydestä voi laittaa kuljettajien piikkiin. Asfaltilla viihtyvä Gilles Panizzi ei ole mikään paras vaihtoehto sorapainotteiseen sarjaan ykköskuljettajaksi. Niin ja ei se Daniel Solaole sieltä parhaimmasta päästä. Harri Rovanperän mahdollinen palkkaaminen ensi kaudeksi voi olla hyvä vaihtoehto. Harrilla on jo kokemusta kaikista ralleista ja uskon että Harri pystyy tekemään hyvää tulosta tulevalla kaudella. Talli voi kuitenkin unohtaa 90 –luvun lopun valtakauden menestymisen sillä sitä ei ole enää mahdollista saavuttaa. Sijoittuminen 3 joukkoon jossain kisassa olisi jo positiivinen yllätys, mutta uskoisin tallin keikkuvan sijoilla 4-8. Niin ja ainahan voi soittaa viritysvelho Lasse Lammelle
Skoda Feliciasta luopumisen jälkeen talli yritti epätoivoisesti rakentaa taksimallin Octaviasta ralliautoa erittäin huonolla menestyksellä. Auto oli aivan liian suuri ja täynnä kaikenlaista pikku vikaa. Lopulta talli päätti rakentaa auton näppärän kokoisesta Fabiasta. Auton jatkuvat tekniikkamurheet kuitenkin eivät loppuneet ja Fabia oli jos milloinkin tien poskessa. WAG konsernin suojiin pääsy kuitenkin saattoi olla Skodalle se turva, jonka turvin Skoda vielä varmasti tulee jossain vaiheessa saamaan menestystä. Onhan huhuttu että Audi tekisi moottorin autoon, saa nähdä kuinka käy. Ensi kaudesta tulee kuitenkin mielenkiintoinen jo kuljettajien osalta. Ikuinen alisuorittaja Armin from Germany saa jatkaa ykköskuskina vain ja ainoastaan sen takia kun on from Germany. Sen sijaan yllättävänä pidän Janne Tuohinon ja Jani Paasosen palkkaamista toiseen autoon vuorottelemaan sorakisoihin. Nämä tulevat varmasti taistelemaan suomalaisen leijonan tavoin ja tulevat menestymään niin hyvin kuin autolla voi vain menestyä. Realistiset sijoitukset ovat sijoille 4-8 myöskin.
Ford: Rallisarjan ikuinen menestyjä leikki pitkään kissaa ja hiirtä ja oli jo vetäytymässä sarjasta. Talli teki kuitenkin sopimuksen neljäksi vuodeksi ja se on hyvä se. Viime vuosina menestystä on tullut osakilpailuvoittojen muodossa. Auto on osoittautunut erittäin nopeaksi, mutta pienehköt luotettavuusongelmat ovat välillä vaivanneet. Molempien kuljettajien siirtyminen toiseen talliin jätti kuljettajamarkkinat avoimiksi. Toni Gardemaisterin palkkaaminen oli aika yllätyseveto. No Tonia on kehuttu nopeaksi kuljettajaksi, mutta Skodalla ei ole pärjännyt. Nyt on todellakin sitten näytön paikka. Nyt on oikeasti alettava tuleen hyviä sijoituksia. 3:n sakkiin on alettava ajaan, mutta helppoa se ei tule olemaan. Autosta se ei nyt jää kiinni. Toinen tehdaskuskin paikka on vielä vapaana ja mielestäni talli tarvitsisi siihen jonkun kärkikuljettajan. Niitä vain ei taida olla vapaana kuin Colin McRae, joka palkkatoivomuksellaan hinnoittelee itsensä ulos? Uskon että Ford tulee jatkossakin menestymään varmasti ja eiköhän sieltä osakilpailuvoittokin putkahda.
Citroen: Viimeisenä muttei vähäisempänä Citroen. Viimeiset 2 kautta suorastaan dominoinut talli uhkaa siis vetäytyä sarjasta. No nautitaan nyt ensi kaudestakin Citroenin vauhdista. Talli on tehnyt Xsarasta aivan uskomattoman auton. Ilmeisesti jatkavat Xsaralla ja C4 ei koskaan esiintynyt MM sarjassa. Xsaran luotettavuus on ollut huippuluokkaa ja kuljettaja on sarjan eliittiä. Huima nousu voimistelusta rallin maailman mestariksi. Kausi 2004 oli Loebin juhlaa ja voin vannoa, että ensi kausikin tulee olemaan Loebille menestyksellinen. Carlos Sainz vetäytyminen ansaituille eläkepäiville jätti suuren loven niin auton kehitykseen kuin varmojen pinnojen saalistamiseen. Tilanne paikatti kun tilalle napattiin Fordilta tullut Fransual Duval, joka on varmasti oiva hankinta, nuori nopea ja luotettava kuljettaja jolla on tulevaisuus vielä edessä. En ihmettelisi vaikka mies ottaisikin tulevalla kaudella ensimmäisen osakilpailuvoiton. Jos auto tikittää taas kuin kello niin Citroen menee taas menojaan ja putsaa pöydän viimeisellä kaudellaan.
Rallin MM-sarja siis elää vielä kriittisiä aikoja ja nyt joulukuussahan on se FIA:n kokous jossa sarjan tulevaisuudesta päätetään. Mitä tapahtuu aikuisten oikeasti, vetäytyvätkö Peugeot ja Citroen? Ja jos vetäytyvät niin mitä sitten tapahtuu. Viisi viimeistä kautta ovat olleet Peugeotin ja Citroenin dominointia tallimestaruuksien osalta. Tekeekö villien huhujen perusteella Suzuki ensi esiintymisen WRC tasolla ja tuleeko Hyundai takaisin sapattivapaalta? Teki PSA sitten mitä teki niin ralli tarvitsee ehdottomasti uusia talleja mukaan, jotta mielenkiinto saataisiin pysymään lajissa.
Toivottavasti jaksoit lukea.