Olen aina ollut innoissani jääkiekosta ja erityisesti Oulun Kärpistä. Näinä aikoina innoissani oleminen vaatii kuitenkin paljon voimia. Uusi areena on ollut pitkään puheenaiheena, ja olenkin miettinyt, että voisiko Kärpät itse rahoittaa ja rakentaa sen. En tunne bisnesmaailmaa, enkä Kärppien taloutta, mutta ajatus siitä, että seura voisi itse rakentaa oman kotinsa, kuulostaa omaan korvaan aika mahtavalta!
Jos ajatellaan, että Oulun Kärpät omistaisi 51% uudesta areenasta ja muut sijoittajat 49 %, Kärpät voisi itse rahoittaa osan hankkeesta, mutta merkittävä osa rahoituksesta tulisi hakea ulkopuolisilta sijoittajilta. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi pankkilainoja yms. Kuten sanoin, en itse näistä tiedä. Kunhan spekuloin.
Yksi tapa lisätä areenan tuottoja ja näin ollen vähentää rahoitusriskiä olisi panostaa voimakkaasti ravintola- ja elämysbisnekseen. Nykyaikaiset areenat ovat paljon muutakin kuin vain urheilupaikkoja. Ne ovat elämyksellisiä kohteita, joissa ihmiset voivat viettää aikaa ennen, jälkeen ja jopa otteluiden välillä. Monipuoliset ravintolat, tapahtumatilat ja muut palvelut voisivat houkutella kävijöitä myös silloin, kun areenalla ei ole urheilutapahtumia.
Vaikka ajatus itserahoitteisesta areenasta kuulostaa houkuttelevalta, se ei varmasti ole helppo toteuttaa. Rakentaminen on varmastikin kallista, ja uusien ravintoloiden ja tapahtumien pyörittäminen vaatii paljon osaamista ja resursseja. Lisäksi on epävarmaa, miten oululaiset ottaisivat vastaan uuden areenan ja sen tarjoamat palvelut. Oulussa kun totuttu valittamaan monesta eri asiasta ja jutusta...
Olisin kiinnostunut kuulemaan muidenkin mielipiteitä tästä aiheesta. Onko ajatus Kärppien itserahoitteisesta areenasta mahdoton unelma vai toteuttamiskelpoinen visio? Mitä muita tapoja voisi olla rahoittaa uuden areenan rakentaminen? Kaikki on varmasti mietitty jo valmiiksi, mutta kuten sanoin, olisi mahtavaa, jos halli olisi kokonaan tai edes enemmistöllä oma. Vuokrataan tilaa sitten muuhun käyttöön, kun siellä ei kiekkoa pelata.
Tärkeintä on, että saamme Ouluun uuden, modernin ja toimivan monitoimiareenan, jossa Kärpät voi menestyä tulevaisuudessa.