Mainos

Rakennetaanpa Ouluun uusi areena

• 308 448
  • 1 415

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Mulla on paha pelko että Oululaiseen tapaan tuo hanke valitetaan nurin, varsinki jos Kärpät päätyy Mestikseen.
Vaikka huonosti meneekin niin ollaan nyt rehellisiä:

vittu tässä minnekään Mestikseen olla menossa. Absurdi ajatus. Ensinnäkin pitäisi hävitä sitä toista Liiga joukkuetta vastaan sarja ja sitten vielä hävitä sarja Mestis joukkueellekin. Miettikää nyt tota meidän ykköskenttää jotain perus Mestisjamppoja vastaan, hellurei.

Lemé

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Kiekko-Espoo, Pittsburgh, Caroline
Olen aina ollut innoissani jääkiekosta ja erityisesti Oulun Kärpistä. Näinä aikoina innoissani oleminen vaatii kuitenkin paljon voimia. Uusi areena on ollut pitkään puheenaiheena, ja olenkin miettinyt, että voisiko Kärpät itse rahoittaa ja rakentaa sen. En tunne bisnesmaailmaa, enkä Kärppien taloutta, mutta ajatus siitä, että seura voisi itse rakentaa oman kotinsa, kuulostaa omaan korvaan aika mahtavalta!

Jos ajatellaan, että Oulun Kärpät omistaisi 51% uudesta areenasta ja muut sijoittajat 49 %, Kärpät voisi itse rahoittaa osan hankkeesta, mutta merkittävä osa rahoituksesta tulisi hakea ulkopuolisilta sijoittajilta. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi pankkilainoja yms. Kuten sanoin, en itse näistä tiedä. Kunhan spekuloin.

Yksi tapa lisätä areenan tuottoja ja näin ollen vähentää rahoitusriskiä olisi panostaa voimakkaasti ravintola- ja elämysbisnekseen. Nykyaikaiset areenat ovat paljon muutakin kuin vain urheilupaikkoja. Ne ovat elämyksellisiä kohteita, joissa ihmiset voivat viettää aikaa ennen, jälkeen ja jopa otteluiden välillä. Monipuoliset ravintolat, tapahtumatilat ja muut palvelut voisivat houkutella kävijöitä myös silloin, kun areenalla ei ole urheilutapahtumia.

Vaikka ajatus itserahoitteisesta areenasta kuulostaa houkuttelevalta, se ei varmasti ole helppo toteuttaa. Rakentaminen on varmastikin kallista, ja uusien ravintoloiden ja tapahtumien pyörittäminen vaatii paljon osaamista ja resursseja. Lisäksi on epävarmaa, miten oululaiset ottaisivat vastaan uuden areenan ja sen tarjoamat palvelut. Oulussa kun totuttu valittamaan monesta eri asiasta ja jutusta...

Olisin kiinnostunut kuulemaan muidenkin mielipiteitä tästä aiheesta. Onko ajatus Kärppien itserahoitteisesta areenasta mahdoton unelma vai toteuttamiskelpoinen visio? Mitä muita tapoja voisi olla rahoittaa uuden areenan rakentaminen? Kaikki on varmasti mietitty jo valmiiksi, mutta kuten sanoin, olisi mahtavaa, jos halli olisi kokonaan tai edes enemmistöllä oma. Vuokrataan tilaa sitten muuhun käyttöön, kun siellä ei kiekkoa pelata.

Tärkeintä on, että saamme Ouluun uuden, modernin ja toimivan monitoimiareenan, jossa Kärpät voi menestyä tulevaisuudessa.

iSOjaakoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Bayern München
Vaikka huonosti meneekin niin ollaan nyt rehellisiä:

vittu tässä minnekään Mestikseen olla menossa. Absurdi ajatus. Ensinnäkin pitäisi hävitä sitä toista Liiga joukkuetta vastaan sarja ja sitten vielä hävitä sarja Mestis joukkueellekin. Miettikää nyt tota meidän ykköskenttää jotain perus Mestisjamppoja vastaan, hellurei.
Onha se nyt aika kaukana vielä, mutta meidän ykkönen vs Jokereiden ykkönen. Näillä näytöillä en menis huutamaan hurraata meidän puolesta....Mutta ei oo tän kanavan aihe joten jätetään tämä täällä tähän.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Tärkeintä on, että saamme Ouluun uuden, modernin ja toimivan monitoimiareenan, jossa Kärpät voi menestyä tulevaisuudessa.
Minusta tärkeintä olisi saada ensin ravisteltua organisaatio sellaiseen kuntoon, että menestys olisi mahdollista. Ei tuolla nykyisessäkään hallissa ahdasta näy olevan pelien aikana, ei ole ollut vuosikausiin...
"Mitäpä tuo hyvejää..." sanoisi kainuulainen anoppinikin.

Glove

Jäsen
Olen aina ollut innoissani jääkiekosta ja erityisesti Oulun Kärpistä. Näinä aikoina innoissani oleminen vaatii kuitenkin paljon voimia. Uusi areena on ollut pitkään puheenaiheena, ja olenkin miettinyt, että voisiko Kärpät itse rahoittaa ja rakentaa sen. En tunne bisnesmaailmaa, enkä Kärppien taloutta, mutta ajatus siitä, että seura voisi itse rakentaa oman kotinsa, kuulostaa omaan korvaan aika mahtavalta!

Jos ajatellaan, että Oulun Kärpät omistaisi 51% uudesta areenasta ja muut sijoittajat 49 %, Kärpät voisi itse rahoittaa osan hankkeesta, mutta merkittävä osa rahoituksesta tulisi hakea ulkopuolisilta sijoittajilta. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi pankkilainoja yms. Kuten sanoin, en itse näistä tiedä. Kunhan spekuloin.

Yksi tapa lisätä areenan tuottoja ja näin ollen vähentää rahoitusriskiä olisi panostaa voimakkaasti ravintola- ja elämysbisnekseen. Nykyaikaiset areenat ovat paljon muutakin kuin vain urheilupaikkoja. Ne ovat elämyksellisiä kohteita, joissa ihmiset voivat viettää aikaa ennen, jälkeen ja jopa otteluiden välillä. Monipuoliset ravintolat, tapahtumatilat ja muut palvelut voisivat houkutella kävijöitä myös silloin, kun areenalla ei ole urheilutapahtumia.

Vaikka ajatus itserahoitteisesta areenasta kuulostaa houkuttelevalta, se ei varmasti ole helppo toteuttaa. Rakentaminen on varmastikin kallista, ja uusien ravintoloiden ja tapahtumien pyörittäminen vaatii paljon osaamista ja resursseja. Lisäksi on epävarmaa, miten oululaiset ottaisivat vastaan uuden areenan ja sen tarjoamat palvelut. Oulussa kun totuttu valittamaan monesta eri asiasta ja jutusta...

Olisin kiinnostunut kuulemaan muidenkin mielipiteitä tästä aiheesta. Onko ajatus Kärppien itserahoitteisesta areenasta mahdoton unelma vai toteuttamiskelpoinen visio? Mitä muita tapoja voisi olla rahoittaa uuden areenan rakentaminen? Kaikki on varmasti mietitty jo valmiiksi, mutta kuten sanoin, olisi mahtavaa, jos halli olisi kokonaan tai edes enemmistöllä oma. Vuokrataan tilaa sitten muuhun käyttöön, kun siellä ei kiekkoa pelata.

Jotenkin nuo SHL seurat omistaa hallinsa, iso osa ainakin. Millä rahoilla sitten, en tiedä. Mutta kai se voisi olla mahdollista Suomessakin.

Corona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onha se nyt aika kaukana vielä, mutta meidän ykkönen vs Jokereiden ykkönen. Näillä näytöillä en menis huutamaan hurraata meidän puolesta....Mutta ei oo tän kanavan aihe joten jätetään tämä täällä tähän.
Minä menisin. Vaikka tässä kaikkia vituttaakin, niin että ei veri kierrä, niin en minä usko millään vieläkään, että oikeasti mihinkään Mestikseen tiputtais. Siitä uskallan laittaa tunnukseni pantiksi.

Lemé

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Kiekko-Espoo, Pittsburgh, Caroline
Minusta tärkeintä olisi saada ensin ravisteltua organisaatio sellaiseen kuntoon, että menestys olisi mahdollista.
Toki, kun aihe ei koske uutta areenaa, niin tämä on tärkeä tekijä. Areenasta puhuttaessa yllä mainitsemani on minun mielestä.

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Eihän tuolla Jokereiden ykköskentässä ole käytännössä kuin yksi liigatason pelaaja. Aaltonen ja Philström pyörivät viime kaudella Liigassa 4. kentissä. Ja molemmat ovat vielä tässä vaiheessa vuoden vanhempia.

Jotain rajaa nyt

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mieleen tulee ainakin sellainen pointti, että tämä itserahoitettu areena todennäköisesti ei tulisi ratapihalle korkeiden kustannusten vuoksi, joka jo itsessään olisi areenan bisnekselle erittäin negatiivinen asia. Tämä siis siitä olettamasta että ratapihan tontti- ja muut kustannukset olisivat liian iso pala haukattavaksi Kärpille.

Jos siis Kärppien areena rakennettaisiin vaikkapa joskus tapetilla olleeseen Huuhkajapuistoon (OYS:n lähellä), niin tuosta sijainnista jo todennäköisesti kärsisi paljon areenan vuokraaminen muuhun käyttöön.

Sijoittajien kanssa tuosta saadaan sellainen paketti ja sellaisella sijainnilla mikä houkuttelee myös muita tapahtumia areenalle. Tämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Toki olisihan se iso riski Kärpille taloudellisestikin jos tuon yksinään omistaisi.

Humuli71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Niemelä ikuisesti
Kun Nokia Areena tekee nykyisellä hypellä ja sijainnillaan 3 miljoonaa tappiota vuodessa, on vaikea nähdä miten Oulussa voitaisiin saada siitä kannattava. Toki, jos Kärpät lähtisi samalla mukaan kiinteistöbisnekseen ja rakennuttaisi nuo areenassa kylkiäisenä tulevat tontit, voisi projektista jopa jotain jäädä käteen, mutta tässä nousisi jo riskit tähtitieteellisiksi.

Ed-she-ran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kun Nokia Areena tekee nykyisellä hypellä ja sijainnillaan 3 miljoonaa tappiota vuodessa, on vaikea nähdä miten Oulussa voitaisiin saada siitä kannattava. Toki, jos Kärpät lähtisi samalla mukaan kiinteistöbisnekseen ja rakennuttaisi nuo areenassa kylkiäisenä tulevat tontit, voisi projektista jopa jotain jäädä käteen, mutta tässä nousisi jo riskit tähtitieteellisiksi.
Kuten sanoit, taitaa Oulu olla liian pieni paikka omarahotteiselle areenalle, ja olisikin hauska tietää millainen käyttöaste hallilla tulisi olla että viivan alle jää plussaa.

Oma areena olisi muuten hyvin linjassa Kärppien urheilun ulkopuolisten tapahtuma- ja ravintolabisnesten kanssa, jos vaan olisi tarpeeksi elävä kaupunki. Tuo mainitsemasi kiinteistöbisnes taas on niin suhdanneherkkää hommaa että minulla ei ainakaan kivet riittäisi kirstunvartijaksi.

Petrov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät , Carolina Hurricanes
Hei, ei täällä tarvi enää suunnitella Monitoimi-Areenaa. Siellä ovat ammattilaiset jo töissä.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers

Ei Kärpillä riitä yksin paukut rakentaa monitoimiareenaa.

Jos Kärpät omistaa 51% areenasta, tarkoittaa se että Kärpät myös rahoittaa suurimman osan hankkeesta. Ja siinä tapauksessa puhutaan 40-50 miljoonasta eurosta, mikä pitäisi Kärpiltä löytyä. Pankista lainaa saa tiettyyn pisteeseen asti, mutta ei tämmöisiä summia. Yksityinen raha ei taas mukaan lähde hyvää hyvyyttään, se haluaa vastineeksi osuuksia ja saada rahansa jollain aikajänteellä takaisin. Eli jotta mukaan saadaan yksityistä/ulkopuolista rahaa, täytyy näiden sijoittajien saada rahalle vastinetta.

Alkuperäisessä kuviossa kaupunki olisi mukana muistaakseni max 49% osuudella. Tältä puolelta voisi leikkisästi pienentää kaupungin osuutta, ja myydä täältä osuutta yksityiselle rahalle, mutta kierrämme ympyrän ja olemme alkupisteessä, eli Kärppien paukut ei riitä olemaan päärahoittaja hankkeessa.

Kärpät voisi tehdä yksinkertaisen jäähallin, ja omistaa siitä 51%. Ainakin periaatteessa. Yksityinen raha ei taas tähän hankkeeseen mukaan lähtisi, joten siksi tämäkään vaihtoehto ei ole realistinen.

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät voisi tehdä yksinkertaisen jäähallin, ja omistaa siitä 51%. Ainakin periaatteessa. Yksityinen raha ei taas tähän hankkeeseen mukaan lähtisi, joten siksi tämäkään vaihtoehto ei ole realistinen.
Plus juurikin tässä tilanteessa se hallin sijainti olisi ihan jossain muualla kuin kaupingin ykkköstöntilla. Tämä tuskin kiinnostaa Kärppiäkään versus nykyprojekti.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Plus juurikin tässä tilanteessa se hallin sijainti olisi ihan jossain muualla kuin kaupingin ykkköstöntilla. Tämä tuskin kiinnostaa Kärppiäkään versus nykyprojekti.

Juu, ehdottomasti näin. Hyvä lisäys, en hoksannut edes tältä kantilta ajatella asiaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy