Raipelle kenkää – kuka tilalle vai vietetäänkö rehellisesti välikausi?

  • 13 686
  • 60

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Ei nyt jakseta alkaa käydä tätä "ei pelikirjaa" keskustelua heti toisen valmentajan osalta putkeen (jätän tässä pätkäpestit huomiotta). Kun nyt TPS ei karvannut kolmella päätyviivan tasolle, toisesta erästä eteenpäin vetäytyi jopa träppiin kun Lukolla oli kiekko hallussa omissa ja puolustusalueella miehitti taas keskustaa, mutta Kaskisen palloseuraa aktiivisemmin, niin Helmisen joukkueella oli selvästi toisteisia pelin rakenteita ja siis pelitapa ja -suunnitelma.

Käsitän abstraktin väitteen "ei pelikirjaa" lähinnä synonyymina ei pelitapaa -väitteelle, joka ei siis em. havaintojen valossa ole totta. Väite on typerä ennen kaikkea siksi, että se on niin epämääräinen, että siitä on mahdotonta käydä järkevää keskustelua. Jos Helmisen valmentamista haluaa kritisoida, niin pitäisi minusta keksiä jotain täsmällisiä kritiikin aiheita, jotka kertovat mitä TPS pelitaktisissa valinnoissa on pielessä. Tämän päivän ottelussa ensimmäiset 20min oli ainakin tehty väärä valinta uhkarohkean karvauspelaamisen osalta. TPS:n viisikon tasapaino ja pelaajien reagointikyky ei selvästikään ollut riittävä suhteessa Lukon kiekolliseen taitoon ja hyökkääjien jalkanopeuteen, jotta tällä pelisuunnitelmalla olisi kannattanut jatkaa. Eikä Helmisen TPS jatkanutkaan, vaan ensimmäisen erän jälkeen yhtä useammalla pelaajalla ei menty enää syvälle ja koko viisikollakin alettiin vetäytyä trappiin silloin, kun Lukolla oli kiekko hallussa.

Jos taas miettii hiukan laajemmin kahta ensimmäistä peliä, niin avauspelaamisessa viisikon tiiveydessä ja kiekottomien pelaajien liikkeessä on vielä paljon tekemistä. Kiekollinen saa tällä hetkellä liian vähän apuja, mutta ilman videoiden pyörittelyä ei ole mitään mahdollisuuksia esittää mikä tässä tarkalleen ottaen mättää. Ja miltä osin vikaa on valmentajan pelitapavalinnoissa ja miltä osin pelaajien suorittamisessa. Mutta kuten yllä on todettu, niin tämä projekti on sen verran nuori, että olisi ihme jos esim. avauspelaamisen suhteen ei tässä vaiheessa olisi ongelmia.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Rautakorpi tilalle! Siinä on ihminen isolla veellä.

Ja sitten nukkumaan, lispetti.

Täytyy muuten mennä todella, siis todella paskasti, jotta vuoden pestistä saisi monoa.
 

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt hei ihan oikeasti. Itsellänikin on isoja epäilyksiä Helmistä kohtaan, siitä ilmiselvästä syystä ettei hänellä käytännössä ole näyttöjä päävalmentajana. Mutta potkuketjun avaaminen valmentajalle siinä vaiheessa kun runkosarjaa on takana vajaat neljä erää on silkkaa trollaamista. Olen ajoittain peräänkuuluttanut täällä suvaitsevaisuutta erilaisille mielipiteille, mutta jotain rajaa nyt sentään. Semminkin kun Raipelle on jostain minulle käsittämättömästä syystä täällä jo ennestään kaksi erillistä viestiketjua. Kirveelle olisi töitä. Ja modeille.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Semminkin kun Raipelle on jostain minulle käsittämättömästä syystä täällä jo ennestään kaksi erillistä viestiketjua.

Joista jälkimmäisen perusti TPS-osioon ässäfani kauden alla. En tiedä, pitäisi varmaan olla otettu.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
No pitihän se arvata että tämmöinenkin paska on avattu jo.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci




Raipen ja muiden viimeaikaisten Tepsin koutsien ero on siinä, että Raipe on ollut Kummelissa siinä missä suuri osa edellisistä koutseista vaikuttaa sen hahmoilta.
 

Defensor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Luvialta Paraisille
Nyt hei ihan oikeasti. Itsellänikin on isoja epäilyksiä Helmistä kohtaan, siitä ilmiselvästä syystä ettei hänellä käytännössä ole näyttöjä päävalmentajana. Mutta potkuketjun avaaminen valmentajalle siinä vaiheessa kun runkosarjaa on takana vajaat neljä erää on silkkaa trollaamista. Olen ajoittain peräänkuuluttanut täällä suvaitsevaisuutta erilaisille mielipiteille, mutta jotain rajaa nyt sentään. Semminkin kun Raipelle on jostain minulle käsittämättömästä syystä täällä jo ennestään kaksi erillistä viestiketjua. Kirveelle olisi töitä. Ja modeille.
Siitä asti kun Raipen pesti keväällä julkistettiin ovat Jatkoajankin hyeenalaumat kierrellet Gatoradea taukoamatta. Vielä pari päivää sitten joku palstaveljistä tilitti Raipen olevan suurin syy siihen miksi seura ei enää kiinnosta. Tämä kaikki ennen ensimmäistäkään liigapeliä. Itse ihmettelen lähinnä sitä, miksei tätä ketjua aikaisemmin avattu.

Sillä ironinenhan tämä ketju on, eikö?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mas@

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siitä asti kun Raipen pesti keväällä julkistettiin ovat Jatkoajankin hyeenalaumat kierrellet Gatoradea taukoamatta. Vielä pari päivää sitten joku palstaveljistä tilitti Raipen olevan suurin syy siihen miksi seura ei enää kiinnosta. Tämä kaikki ennen ensimmäistäkään liigapeliä. Itse ihmettelen lähinnä sitä, miksei tätä ketjua aikaisemmin avattu.

Sillä ironinenhan tämä ketju on, eikö?

Ei huvittaisi kirjoittaa tähän ketjuun enää riviäkään, mutta todettakoon silti, että seuran päävalmentajavalinnan kritisoiminen on mielestäni aivan eri asia kuin vaatia tälle potkuja kesken runkosarjan toisen ottelun ensimmäisen erän sillä perusteella ettei homma toimi ollenkaan. Vm. on ironia-asteestaan riippumatta juuri sitä mitä jo sanoin, trollaamista.

Esimerkinomaisesti: jos viittaat viestisi toisella virkkeellä nimimerkkiin @Mr.Fox, niin muistan hänen kirjoittaneen tälle palstalle jo vuosia sitten (ja tyylilleen ominaisesti pitkällisesti perustellen), ettei hän suurin surminkaan haluaisi nähdä TPS:n valmentajana Mika Strömbergin tai Raimo Helmisen kaltaisia, pelaajaurallaan selkeästi toiseen liigaseuraan henkilöityneitä hahmoja. Siihen nähden mielestäni aivan linjakas kommentti häneltä nyt. Itse en tuollaista kantaa jaa, mutta so not.

Niin tai näin, mikäs minä olen kenenkään ilonpitoa rajoittamaan. Jos tämä ketju on jonkun mielestä hyvää läppää ja modet sen sallivat, niin jatkakaa toki. Ehkä joku avaa seuraavaksi yhtä hassunhauskan Raipelle patsas -ketjun.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Vielä pari päivää sitten joku palstaveljistä tilitti Raipen olevan suurin syy siihen miksi seura ei enää kiinnosta.
Esimerkinomaisesti: jos viittaat viestisi toisella virkkeellä nimimerkkiin Mr.Fox, niin muistan hänen kirjoittaneen tälle palstalle jo vuosia sitten (ja tyylilleen ominaisesti pitkällisesti perustellen), ettei hän suurin surminkaan haluaisi nähdä TPS:n valmentajana Mika Strömbergin tai Raimo Helmisen kaltaisia, pelaajaurallaan selkeästi toiseen liigaseuraan henkilöityneitä hahmoja. Siihen nähden mielestäni aivan linjakas kommentti häneltä nyt. Itse en tuollaista kantaa jaa, mutta so not.
Mjaa... onneksi palstalla näyttää sentään jollain olevan sisälukutaitoa ja luetun ymmärtämistä jäljellä. Jos tässä nyt meikäläisen tekstiin on viitattu, voidaan kai rehellisesti katsoakin mitä mä olen raapustanut.

Suurin syy kiinnostuksen täydelliseen lopahtamiseen on siis jo vuosikymmenen jatkunut sekoilu. Viimeisin yksittäinen syy on Raimo Helminen TPS:n penkin takana. Enkä mä pidä sitä lainkaan Helmisen vikana! Kenelle on voinut tulla TPS:n logo puvuntakin rintamuksessa mieleenkään kuningasidea: "Hei jätkät! Palkataan päävalmentajaksi Ilves-ikoni Raipe! Ei ne turkulaiset kuitenkaan mitään huomaa tai välitä!".
Suurin syy = vuosikymmenen jatkunut sekoilu
Viimeisin yksittäinen syy = Raimo Helminen TPS:n penkin takana

Toivottavasti ketään ei tuosta mun tekstistäni oikeasti ymmärrä, että suurin syy kiinnostukseni lopahtamiseen Palloseuraa kohtaan on Raipe. Sitten voi olettaa olevan päässä vähän jotain muutakin vikaa. Noh, ehkä mua ei edes tarkoitettu tässä. Ehkä joku toinen palstaveli on pari päivää sitten tilittänyt Raipen olevan suurin syy?

Lisätään tähän loppuun vielä, että (muistaakseni - korjatkaa, jos olen väärässä) mä en ole koskaan kirjoittanut palstalle riviäkään Raimo Helmisen valmennustaidoista. Eikä mulla ole mitään henkilökohtaisesti Raipea vastaan. Kyse on vain ja ainoastaan toisen seuran seuraikonin palkkaamisesta. En mä niin hirvittävästi innostunut kesällä 2015 JYP-ikoni Eric Perrininkään palkkaamisesta Palloseuran ykkössentteriksi. Lieventävänä asianhaarana lienee se, että Perrin ei ole tainnut kertaakaan pelata JYP-nuttu päällä Palloseuraa vastaan pudotuspeleissä? Olisiko täällä jengi pomppinut riemusta tasajalkaa, jos kesällä 1999 ilman uutta Jokerit-sopimusta jäänyt Otakar Janecky olisi raahattu Auran rannoille? En minäkään!

Summa summarum: en ole vielä kertaakaan vaatinut Raimo Helmisen potkuja enkä vaadi vieläkään! Annetaan Raipen näyttää! Sen sijaan sen, jonka kuningasidea oli raahata Ilves-ikoni Raimo Helminen TPS:n penkin taakse, pään haluaisin hopeavadille!
 

Viheltää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turku + länsirannikko
Mikäli Raipen pelitapa ja pelikirja olisi nyt kaikkien pelaajien täydellisedti halussa. Tarkoittaisi se vain että on niin ohut ettei kanna maajoukkue tauon jälkeen. Toivon TPS:ltä nousujohteista kautta niin että parhaat pelit on kauden lopussa ei alussa.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Voisko sanoa että vähintään huojentava voitto Raipelle. Hieno nousu kaikenkaikkiaan.
 

Defensor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Luvialta Paraisille
Ei huvittaisi kirjoittaa tähän ketjuun enää riviäkään, mutta todettakoon silti, että seuran päävalmentajavalinnan kritisoiminen on mielestäni aivan eri asia kuin vaatia tälle potkuja kesken runkosarjan toisen ottelun ensimmäisen erän sillä perusteella ettei homma toimi ollenkaan. Vm. on ironia-asteestaan riippumatta juuri sitä mitä jo sanoin, trollaamista.

Esimerkinomaisesti: jos viittaat viestisi toisella virkkeellä nimimerkkiin @Mr.Fox, niin muistan hänen kirjoittaneen tälle palstalle jo vuosia sitten (ja tyylilleen ominaisesti pitkällisesti perustellen), ettei hän suurin surminkaan haluaisi nähdä TPS:n valmentajana Mika Strömbergin tai Raimo Helmisen kaltaisia, pelaajaurallaan selkeästi toiseen liigaseuraan henkilöityneitä hahmoja. Siihen nähden mielestäni aivan linjakas kommentti häneltä nyt. Itse en tuollaista kantaa jaa, mutta so not.

Niin tai näin, mikäs minä olen kenenkään ilonpitoa rajoittamaan. Jos tämä ketju on jonkun mielestä hyvää läppää ja modet sen sallivat, niin jatkakaa toki. Ehkä joku avaa seuraavaksi yhtä hassunhauskan Raipelle patsas -ketjun.

Jaahas, taas päästiin semanttisen hienosäädön äärelle. Yritän vähän kirkastaa pointtiani.

En viitannut viestissäni päävalmentajavalinnan kritisoimiseen, joka mielestäni oli perusteltua sen jälkeen, kun ensin Mestaria, raskaan sarjan juhlavuosivalmentajaa odoteltiin ja saatiin päävalmentajana vihreä debytantti. Viittasin sitä seuranneeseen ja kuukausikaupalla kestäneeseen päivittelyyn, jossa kyseenalaistettiin Raipen valmentajaosaaminen, johtajuus, ihmissuhdetaidot, ulosanti, persoonallisuus ja ties mitä. Liiton mies ja Erkan puudeli, suhteilla sisään. Tamperelaisuuden ja Ilves-taustankin taisi joku laskea vakavaksi puutteeksi valmentajan työssä. Itä-Suomesta saakka käytiin joukolla ilkkumassa turkulaisten typeryyttä. Puolustajiakin oli paljon, mutta “antaa nyt Raipen näyttää ensin” -kommenttia sai verissäpäin puolustaa. Ja vieläkään kukaan ei ole osannut kertoa faktoja sen tueksi, miksi Raipe on huono päävalmentaja. Niitä kun perää, niin vastaukseksi tarjotaan seitsemän vuoden takaisia potkuja kriisi-Ilveksen peräsimestä.

Jos siis joku tästä kaikesta ärsyyntyneenä avaa Raipelle kenkää -ketjun heti kauden aluksi, niin minua se ei ihmetytä yhtään. Ja jos se on tehty ironisessa mielessä, kuten epäilen, se ei ole niinkään ilottelua, vaan aivan rehellistä ja (minun mielestäni) oikeutettua vittuilua tälle kollektiiviselle Kummeli-Raipe epäonnistuu -ilmiölle. Jos se on tehty tosissaan, avaaja on ehkä Raipe-aiheisia viestejä lukiessaan arvellut, että tälle ketjulle on tilausta, semminkin kun joku jo arveli sen tapahtuvan heti pitsien jälkeen. Trollausta se on, jos siihen liittyy tahallinen provosointi. Mutta mistä minä syistä tiedän, tuus ny ketjun aloittaja itte selittään, mitä tarkoitit.

Suurin syy = vuosikymmenen jatkunut sekoilu
Viimeisin yksittäinen syy = Raimo Helminen TPS:n penkin takana

Nyt kun jäsen Mr.Fox tähän keskusteluun nimeltä mainiten tuotiin ja liittyi, niin ymmärtänet, että viestini ydinsisältö ei kiteytynyt tuohon suurin vs. viimeisin syy -asetelmaan. Yksilötasolla sillä on kuitenkin varmasti paljonkin merkitystä ja siksi on hyvä, että sekin tuli oikaistua. Sinälläänhän tuo muualla profiloituneiden seuraikonien vierastaminen omassa seurassa on sen verran kulmikas mielipide, että siitä on varmaan käyty ärhäkästä debattia jossain muussa ketjussa.

Ja tämän ketjun voisi minunkin puolestani jäädyttää siihen asti, kunnes Raipe lunastaa odotukset ja epäonnistuu.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Joko on työvoimatoimiston avoimet työpaikat - osiossa kohta haku päällä kohdassa ”haetaan päävalmentajaa, ei vaadita muuta kuin että osaa opettaa miten syötetään kahden metrin syöttö syötetään muualle kuin kolme metriä ohi.”

Jos ei ole jo kohta, niin ihme on.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
HTT:n mukaan haku on nyt käynnissä. Mutta ensi kaudeksi, eli nähtävästi päävalmentaja ja sellaisena itseään pitävät säilyttävät duunipaikkansa tämän kauden loppuun. Muttei ensi kaudelle.

Mitä mitä, eikö siellä olekaan vielä Kojon ja Karri Kiven nimet papereissa? Kiire tulee tai muuten luetaan taas vuoden päästä täältä, kun joukkueen rakennus oli vähän myöhässä ja valmentaja ei päässy vaikuttamaan joukkueen rakenteeseen. Muualla valmentajasopparit tehtiin jo syyskuussa, mutta meillä Urama & co imeskelevät vielä tuppia Artukaisissa, kun pitäis olla valmentajakaupassa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Nyt olisi tarvetta Elomon prinsiipeille ja Pajuojan aikakauden prässille. Ehkä voisi ottaa Unski Leimeen viisikkopuolustuksen ja Mika Iiro Viinasen ykkössentteriksi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Nyt olisi tarvetta Elomon prinsiipeille ja Pajuojan aikakauden prässille. Ehkä voisi ottaa Unski Leimeen viisikkopuolustuksen ja Mika Iiro Viinasen ykkössentteriksi.
Vaihdetaan päikseen, jätetään Manner loppukaudeksi Turkuun ja Kärppä-ikoni Raipe takaisin kotiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös