Raha vai valta?

  • 1 879
  • 23

Kumpaa halajat - rahaa vai valtaa?

  • Massi on tärkein!

  • Valtaa valtoimenaan!

  • Ei kumpikaan..


Tulokset ovat nähtävissä vain äänestämisen jälkeen.

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kumman tavoittelu kiinnostaa - eli kumpaa halajat? Tietenkin jossain tapauksissa rahalla saa valtaa ja toisinpäin. Mutta olisitko mieluiten miljönääri vai tassuttelisitko mieluiten diktaattorin kengissä?
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No jos unohdetaan se, että rahalla saa valtaa ja toisinpäin ja ajatellaan vain kumpaa sitä haluaisi, niin pakkohan se on vastata, että rahaa.

Ei oikein kiehdo ajatus, että saisin olla omnipotentti diktaattori ja rääkätä ihmisiä mieleni mukaan. Sen sijaan rahaa jos olisi valtoimenaan, sitä voisi matkustella mielensä mukaan, käydä maailman mielenkiintoiset paikat läpi ja elellä ilman huolta huomisesta. Rahaa siis.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Minä tahto dikataattoriksi.

Loppuisi esim. jääkiekon ulkovitunklassikot. Lisäksi Jarkko Ruutu joutuisi kuokkimaan suota, virolaisille vittuiltaisiin ja jotain.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Mä haluaisin rahaa ja äärettömästi ja sitten ostaisin HIFK:n jääkiekkojoukkueen ja sinne kaikki paskimmat pelaajat ja rahan tuoman vallan avulla tiputtaisin kyseisen joukkueen Suomi-sarjaan saakka. Mutta vastavuoroisesti saman seuran jalkapallojoukkueeseen ostaisin maailman huiput ja nostattaisin sen rahan tuoman vallan avulla Euroopan huipulle. Jokerit saisi pärjätä omillaan, koska tunne ja raha ei kuulu yhteen. Money well spent sanoisin minä.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Monimiljonääri. Jopa silloin jos oletetaan, ettei rahalla saa valtaa, vaikka sillä saa. Hitot minä vallalla jos saa olla rauhassa jossain merenrantahuvilassa etelänmailla, mojito kädessä ja sikari sytytettynä 1000 eurosella, autoja tallit täynnä, elämä hymyilisi kuin Elastinen.

Toisaalta, vallalla saisi rahaa ja samalla viihdettä kun laittaisi rahvaaseen vauhtia. Mutta lukitsen silti vastauksen: rahaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Raha. Valta demokraattisessa valtiossa ei erityisen suuri juttu ole ja tuo mukanaan vai hirveän määrän vastuullista duunia ja sitä kautta todennäköisesti kasan paskaa, kun pieleen se menisi kuitenkin. Diktaattorina ei em. ongelmia olisi, mutta mikäli vallassa haluaisi oikeasti pysyä, pitäisi otteet olla sen mukaiset. Siitä sitten vihamiehiä joka nurkka täynnä ja jossain vaiheessahan se napsahtaisi. Diktatuurit nyt harvemmin ovat muutoinkaan mitään onneloita olleet edes sille ykkösmiehelle itselleen, joten ei kiitos.

Rahassa olisi se huono puoli, että se houkuttelisi siipeilijöitä ja ehkä jopa väkivaltaisin aatoksin varustautuneita rikollisia lähistölle. Toisaalta rahalla saa myös kohtalaiset turvatoimet, ja sitten on sekin puoli, että kai sitä tuulipukuun tulisi edelleen pukeuduttua perjantaiostoksia tehdessään, joten ehkä täällä Suomessa isohko kasa rahaa menisi ihan ok. Lisäksi kun rahalla saa jossain määrin myös valtaa, ainakin viitteitä siitä, on aika helppo valita se.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
No jos unohdetaan se, että rahalla saa valtaa ja toisinpäin ja ajatellaan vain kumpaa sitä haluaisi, niin pakkohan se on vastata, että rahaa.

Ei oikein kiehdo ajatus, että saisin olla omnipotentti diktaattori ja rääkätä ihmisiä mieleni mukaan. Sen sijaan rahaa jos olisi valtoimenaan, sitä voisi matkustella mielensä mukaan, käydä maailman mielenkiintoiset paikat läpi ja elellä ilman huolta huomisesta. Rahaa siis.

Vastaan samoin ja samoista syistä, vaikka tietysti valtakin toisi todennäköisesti rahaa tai ainakin mahdollisuutta hankkia sitä. Vallan mukana tulisi kuitenkin luultavasti myös jonkinlainen vastuu, vaikka olisi sitten se banaanivaltion diktaattori. Saisi kantaa huolta ja murheiden taakkaa vallan kahvassakin tai vähintäänkin pelätä sitä, että liian vekkuli vallankäyttö johtaisi omaan syrjäyttämiseen.

Jos vain saisi tolkuttomasti rahaa, vaikkapa paljastuisi Bill Gatesin ainoaksi perijäksi, niin olisi sitä huolia senkin jälkeen, mutta ison osan niistä voisi delegoida muille palkkaamalla ihmisiä hoitamaan ne sillä aikaa kun itse rypisi rahoissansa ja hankkisi rahalla kahta tärkeintä asiaa mitä rahalla saa: aikaa ja turvallisuudentunnetta.

Aika olisi omaa aikaa, käytettävissä mihin haluaisi, missä haluaisi ja milloin haluaisi. Turvallisuudentunne johtuisi vakavaraisuudesta eli omilla läheisillä ei olisi huolta työnteosta, rahojen riittämisestä esimerkiksi terveyskuluihin, liikkumiskuluihin tai säädylliseen vanhuuteen ilman julkisten vanhuskaatopaikkojen pelkoa. Lisäksi rahalla saisi myös omaa rauhaa ja omia rajoja, vaikka eristetyn kartanon turvajärjestelyineen, jonne ei tunkisi kukaan ilman lupaa. Toki diktaattorinakin saisi jonkun vastaavan systeemin, mutta Johtajabunkkereissa on se huono puoli, että joko naapurivaltio tai sitten riehuvat vallankumoukselliset saattaisivat sinne kuitenkin tunkea. Nimettömänä, anonyyminä miljardöörinä voisi elellä hissukseen ilman, että edes tiedettäisiin missä asuisin kun en olisi siitä vallan ja vastuun myötä tilivelvollinen.

Mutta jos saisinkin rahan sijasta sen vallan, niin ottaisin Teräsmiehen voimat. Kun ei kukaan tai mikään mahtaisi mitään, niin voisin muokata vaikka Suomen itärajaa mieleisekseni louhimalla käsivoimin rajan railona aukeavaksi - tuhat kilometriä pitkän, puoli kilometriä syvän ja kilometrin leveän. Saman tien Ruotsin puolellekin vastaava, Suomesta voisi tehdä brittien tyyliin saaren.

Kaikki maailman ongelmajohtajat uskonnollisista maallisiin hakisin väkisin jollekin ahvenanmaalaiselle luodolle rauhankonferenssiin ja sen jälkeen polttaisin koko paskan kuumakatseellani poroksi.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en tota valtajuttua oikein ymmärrä. Miksi sitä haluaisi? En ole koskaan miettinyt. Rahallahan nyt saa kaikkea kivaa. Se on selvä juttu. Liikaa sitäkään en kyllä himoitse.
 
Tietenkin jossain tapauksissa rahalla saa valtaa ja toisinpäin

Ei joissain tapauksissa, vaan kaikissa tapauksissa. Koko esittämäsi kysymys on turha, sillä raha ja valta kulkevat käsi kädessä. Kuten Tuomari Nurmio hienosti lauloi:

Jos sun päällä on pätäkkää,
sä voit nauraa ja pyllistää
länteen, itään ja etelään,
ja sua kilpaa kiitellään.
Sä voit soittaa kotiis pressan
vetämään sun aamuvessan.
Sä tiedät sen niin saatanan tarkkaan:
raha se on, joka ratkaisee.
 

Baldrick

Jäsen
Minulle muiden ihmisten elämistä päättäminen ei ole oikeastaan millään tavalla tärkeää. Sen sijaan haluaisin keskittyä oman elämäni elämyksellisyyden maksimointiin ja raha siinä varmasti toimisi hienosti apuna. Voisi matkailla miten tykkää ja mitään ei olisi pakko tehdä, vaan kaiken voi tehdä omasta vapaasta tahdostaan. Luultavasti auttaisin kyllä vähäosaisempia taloudellisesti ja käyttäisin siihen myös aikaanikin. Samalla ottaisin lunkii ja olisin se kiva yrittäjä, joka pitää huolta työntekijöistään, maksaa hyvää palkkaa ja firma rallattaa kivasti.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Olen siis noin ainoa, joka on vallan perään. Huomautan, että vallalla saa rahaa, vaikkei valtias edes rahaa tarvitse, tekee vain ihan mitä häntä sattuu miellyttämään. Yksi kun sanoo, että X niin kiltisti muut samaa mieltä perässä. Kun minulla on valtaa, tämmöiset tyypit pääsevät kaukaisiin paikkoihin!
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Vähän siinä mielessä erikoinen valinta, että todellisessa maailmassa nuo erittäin harvoin sulkevat toisensa pois. Jos rahaa on selkeästi keskimääräistä enemmän, parantaa se myös mahdollisuuksia hankkia valtaa. Vastaavasti jos omaa selkeästi keskimääräistä enemmän valtaa, mahdollistaa se myös rahanhankinnan aivan toisin.

Jos kuitenkin noista luodaan joko-tai tyylinen skenaario, niin melkein se rahan puoleen kääntyy, olettaen että mulla olisi edes valta käyttää sitä rahaa. Valta nimittäin tuo myös vastuuta ja ainakaan itseäni ei liiemmin kiinnosta selvästi keskimääräistä suurempi vastuu ilman, että se näkyy elintasossa tai muussa omassa hyvinvoinnissa millään tavalla. Burnoutin saa varmasti jos sen haluaa, mutta mutta kyllä mä mieluummin ottaisin hulppean kartanon, vesijetin, pari palvelijaa ja vastaavat luxukset ilman mitään vastuuta.
 
Vähän siinä mielessä erikoinen valinta, että todellisessa maailmassa nuo erittäin harvoin sulkevat toisensa pois. Jos rahaa on selkeästi keskimääräistä enemmän, parantaa se myös mahdollisuuksia hankkia valtaa. Vastaavasti jos omaa selkeästi keskimääräistä enemmän valtaa, mahdollistaa se myös rahanhankinnan aivan toisin

Näin. Jos sulla on helvetisti massia, voit laittaa päättävissä elimissä olevat ihmiset tekemään mieleisiäsi päätöksiä. Ja jos olet merkittävässä asemassa päättävissä elimissä, voit nauttia niiden massimiesten tarjoiluista.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin riippuu millaista valtaa tarkoitetaan. Voisiko valita vaikka maailmanrauhan tai jotain vastaavaa. Joo olishan se jossain jääkiekkojengissä varmaan ihan kiva päättää asioista, mutta toisaalta siihen hommaan on tuhansia parempiakin. Tietenkin joka juttua voi opiskella ja harjoitella, mutta ei mua kiinnosta noi valtahommat. Ja jos vallalla tarkoitetaan tuollaisia juttuja mitä tuossa linkitetyssä Tuomari Nurmion laulussa, missä pyllistetään muille ja pyydetään pressaa vetämään vessa, niin sellainenhan ihminen on mulkku. Luulisi että siinä vaiheessa tietäisi olevansa huonompi kuin muut niin miten siitä voisi saada kiksejä? Ja mitä sellaiselle ihmiselle on sattunut että tuollaisia juttuja edes tulee mieleen?

Ei kait vallasta normaalijärkiset saa mitään kiksejä. Rahalla taas saa kivoja juttuja, mistä sitten saa niitä kiksejä. Sä voit ostaa vaikka jäätelön. Nam.

Kyllähän esimerkiksi jollain Björn Walhroosilla täytyy olla jonkinlainen taistelu päänsä sisällä kun aina vaan himoaa lisää ja lisää. Ei paljoa arvostusta heru sellaisille tyypeille.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietenkin ihminen haluaa tehdä hyvää muille ja onhan valtaa pienenkin valinta, mutta tässä vissiin tarkoitetaan vähän eri asiaa. Hitlerit ja muutkit räikeät vallankäyttäjät on varmasti olleet jopa jonkinlaisia psykopaatteja, mutta mulle tulee mieleen että muillakin on edes vähän jotain vastaavaa. Tietenkin monilla on valtaa, mutta että saisi siitä erityisiä kiksejä, mitä tässä tarkoitetaan. Rahalla voi ostaa vaikka benjihypyn ja siitä saa kiksit, tai no mä en uskalla hypätä kun pelottaa.

Kunnia ja arvostus on kanssa yksi vähän vastaava juttu. Kaikkihan me niitä varmaan jonkin verran tarvitaan, vaikka ei tota silleen koskaan mieti. Jääkiekossa on tosi kiva tehdä maaleja, mutta mitään kunniakierrosta ei ehkä haluaisi vetää ympäri kenttää yleisön hurratessa. Eikö ennemmin saisi vaikka jonkinlaisen kunniakirjan postissa kotiin. Joo eihän kaikki tietenkään itsensä takia sitä tee vaan fanien, mutta penskana näki niitäkin, jotka heti oli valittamassa jos niiden tekemä maali merkattiinkin vahingossa jollekin toiselle. Tai no Selänteestä mulle tää koko juttu tuli mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Jos olisin diktaattori, saisin heti ketjujenteko-oikeuden Jatkoaikaan. Nyt olen vain surkea hölmö, joka ei pääse toteuttamaan ketjulottoaan.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en muistaakseni koskaan ole avannut täällä ketjua, vaikka yli 12 vuotta oon jo kirjoitellut. Muutaman kerran oon kyllä miettinyt avaavani, mutta antaa muiden hoitaa ne hommat. Joillakin seksifoorumeilla oon ehkä joskus saattanut jonkun avata ja yhdellä matkailufoorumilla muistaakseni kaksi: Kuinka kännissä kehtaa mennä hostellin dormiin ja missä maissa saa ulkona juoda kaljaa.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Molempiahan sitä hieman tarvii - muttei kumpaakaan kovin paljon. Haluan vallan päättää monista elämääni liittyvistä asioista, samoin kuin rahaa elättääkseni itseni ja perheeni. Tässä mittakaavassa valta ja raha kulkevatkin aika tiiviisti käsi kädessä. Jos nyt jompaa kumpaa vaihtoehdoista kasaantuisi yli omien ansioiden, valitsisin kolmip... rahat. Vallasta saisin vain mahahaavan.
 

Fordél

Jäsen
Jos kysytään, että kumman tavoittelu kiinnostaa niin ei kummankaan. Elämässä on paljon antoisampiakin asioita, joidenka tavoittelu kiinnostaa ja tuo myös elämään eri tavalla sisältöä. Riittää, että on rahaa normaaliin elämiseen ja valtaa päättää, miten elämänsä elää.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Tää nyt on vähän tällaista. Rahahan ei ole mitään muuta kuin valtaa päättää, mitä haluaa omistaa. Yksi vallan osa-alue siis.

Haluaisin mieluummin valtaa. Joku poliittinen valta on tosin aika vitsi nykypäivän Suomessa. Sillä ei tee mitään. Kaikkea muuta valtaa tänne kiitos. Ja sitähän riittää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämän päivän maailmassa nuo kulkee kyllä aika käsi kädessä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minulle muiden ihmisten elämistä päättäminen ei ole oikeastaan millään tavalla tärkeää. Sen sijaan haluaisin keskittyä oman elämäni elämyksellisyyden maksimointiin ja raha siinä varmasti toimisi hienosti apuna. Voisi matkailla miten tykkää ja mitään ei olisi pakko tehdä, vaan kaiken voi tehdä omasta vapaasta tahdostaan. Luultavasti auttaisin kyllä vähäosaisempia taloudellisesti ja käyttäisin siihen myös aikaanikin. Samalla ottaisin lunkii ja olisin se kiva yrittäjä, joka pitää huolta työntekijöistään, maksaa hyvää palkkaa ja firma rallattaa kivasti.

Kuin omasta kynästä. Tietysti jos massit tulisi jostain menestyksekkäästä yrityksestä, niin samallahan sitä olisi tietysti merkittävä vallankäyttäjä, eli ottaisin varallisuuden mieluummin lottovoittona kuin menestyneenä yritysjohtajana;) Lähinnä sen takia, että jäisi yrityksessä puuhailun sijasta enemmän aikaa noille tärkeämmille asioille. Tottahan se, että aina jo isojen pääomien käyttäminen/kohdentaminen on yhdenlaista vallankäyttöä, mutta varsinaista vaikutusvaltaa muiden asioihin en toistaiseksi himoitse yhtään.

Toisaalta Eurooppa on melkoisessa myllerryksessä, ja jossain vaiheessa voi alkaa tuntua tärkeämmältä se, mihin suuntaan Suomea kehitetään, eli valta voisi alkaa pikkuisen enemmän kiinnostaakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös