Meillä on yhteinen tili ja omat tilimme. Yhteiselle tilille siirretään tietty rahasumma/kk ja niillä sitten eletään, maksetaan laskut ja loppukuusta ennen palkkaa käydään omilta tileiltämme "lainaamassa" lisää. Opintolainoja ja muita "vanhoja" suoraveloituksia varten jää omille tileille rahaa, muuten käytännössä kaikki menee yhteiselle tilille. Tosin miehen kulukorvaukset yms. jäävät miehen tilille, koska mulla menee kaikki mikä tuleekin, yleensä vähän enemmänkin. Onneksi omilla tileillämme on yleensä "katevaraus" näitä keissejä varten. Enkä siis ostele mitään käsilaukkuja tms. vaan lähinnä tulee ostettua "liian kallista" safkaa ja lapselle jotain "ei niin välttämätöntä".
Meillä toimii todella hyvin tämä, vaikka mun käy miestä usein sääliksi, että mä tuhlaan kaikki rahat, mitä se tienaa. Toisaalta, mä maksan kaikki laskut, hoidan kaupassakäynnit, lapsen tavarat ja oikeastaan kaiken, mihin rahaa nyt kuluu. Eli periaatteessa jos mies hoitaisi itse ne kaikki, mä en tuhlaisi juuri mitään. Mutta silti. Mies toisaalta on niin suurpiirteinen, että laskut saattaisivat jäädä kokonaan hoitamatta, vaikka rahaa olisikin. On muuten yksi ärsyttävimmistä piirteistä moinen laiskuus. Lapsiperheessä ei vain oikein käy, että jätetään sähkölasku maksamatta, kun just nyt ei jaksa ja kohta ei muista enää. Että meillä on käytäntö sanellut systeemit.
Mies totesikin, että pari kertaa on ottanut päähän, kun on ihan kujalla perheen raha-asioista, kun on tehnyt mieli ostaa jotain vähän isompaa. Toisaalta, mitään tärkeätä ei ole jäänyt ostamatta, vaan on kuulemma itse asiassa parempi, että on pitänyt vähän kysellä, missä mennään. Ja kyse ei ole siitä, ettenkö miehelleni asioita kertoisi, mutta herran ajatukset eivät ilmeisesti pysy kovinkaan pitkään kasassa liittyen arkipäiväisiin finanssiasioihin. Keskustelun sijaan meillä onkin siirrytty siihen, että minä ilmoitan, mikä tilanne kulloinkin on. Isoista hankinnoista päätetään yhdessä, pienemmät hankkii se, joka sattuu ostoksilla käymään. Meillä ei ainakaan vielä eilen ollut mitään ongelmia raha-asioiden hoidon suhteen.
Se, mikä mua rupesi askarruttamaan on jonkun mainitsema yhteisen tilin käytön vaikeus, jos toiselle tapahtuu jotain. Olen tällä hetkellä niin taloudellisesti riippuvainen miehestäni, että miehen esim. kuollessa en saa edes vuokra-rahoja kasaan. Onko siis niin, että ko. tili jäädytetään ja kuolleen mieheni lapsiparat joutuvat kadulle, koska äiti hoitaa niitä kotona työelään sijaan? Mä kyllä pärjäisin jonkin aikaa vaikka kadulla, mutta parin lapsen ja kissan kanssa onkin sitten jo eri juttu. Voiko tällaiseen jotenkin varautua etukäteen?