Raha-asiat parisuhteessa (poimittu Vitutusketjusta)

• 11 081
  • 79

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
JZZ kirjoitti:
Oman avokin kanssa tilanne on se, että hän opiskelee, ja minä olen töissä. Asumiskustannukset jaetaan puoliksi, minä maksan käytännössä kaiken muun "elämiseen menevän" (netti, sähkö, ruuat suurimmaksi osaksi jne). Kumpikin käyttää omia rahojaan omiin ostoksiinsa, mutta esimerkiksi kalusteet, sohvat jne ostetaan yhdessä.

Sama tilanne muuten, mutta kaikki isommat ostokset ostan kokonaan omilla rahoilla ja ruuista n. 75% tulee mun hankkimina. Kyllähän sitä aika paljon omaa rahaa palaa yhteiseen hyvään kun toinen kerran opiskelee, mutta ei muuta vaihtoehtoa ole, eikä se lopulta niin kamalaa olekaan.

Siitä kuitenkin pidän kiinni, että asumiskulut menevät puoliksi ja mitään yhteistä tiliä ei tässä vaiheessa oikeen voisikaan olla.

Suosikkijoukkue
Lukko. Lapijoen Kyläkiekko.
Vaimon kanssa on kaksi yhteistä tiliä, joihin molemmilla on täysi käyttöoikeus. Ei ole ollut mitään ongelmaa, ikinä. Jos jotain haluaa ostaa, niin sittenhän se pitää ostaa, edellyttäen sitä että ko. juttua tarvitsee todella. Jos rahankäyttö on terveellä pohjalla, ei ongelmia pääse syntymään. Se on niin yksinkertaista.

Jos haluaa pitää tilit erillään, niin eihän siinä mitään. Tiedän muutaman n.50v parin, joissa molemmilla osapuolilla on omat tilit. Jos fyrkat loppuvat kesken kaiken, ei silloin tarvitse hankkiakaan mitään ennen kuin rahaa on taas putkahtanut tilille. Toinen voi puolestaan samaan aikaan pyyhkiä hanurinsa seteleillä. Asumiskulut ja ruokakulut menevät heillä vielä suht´tasan. Ei se miten paljon sitä rahaa on, vaan miten sitä käyttää, noin niin kuin karkeasti ottaen

Tuloeroistakaan ei tarvitse kiistellä meillä pahemmin. Tienasin viime vuonna kokonaista 40€ enemmän kuin vaimo.

Tobias

Jäsen
Tilit kannattaa olla erilliset. Itselleni tämä on toki asia, joka ei minua koske, sillä en ala koskaan asumaan kenenkään toisen ihmisen kanssa yhdessä.

No mutta kaikkien kannattaa pitää tilit ominaan. Ihan jo sen takia, että yhteisomistustili on huono ratkaisu, jos toinen tilinomistajista sattuu kuolemaan pois vaikka yllättäen. Tilin käyttöhän tietysti rajoitetaan heti.

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Golden AWe kirjoitti:
Onko avioliitossa sitten kaikki hyvin jos asiat pyörivät näinkin voimakkaasti kulutuksen, rahan ja materian ympärillä? No ei, vaikka kulutustottumukset ovat sellainen tapa ja luonteenpiirre joka muotoutuu ajan kanssa, kasvaa tai pienenee. On sinällään hauska asia että siitä tehdään henkilökohtainen rasite, tai että erimielisyys asioista on automaattisesti loukkaus toista kohtaan. RAHA!

Minun olisi vaike kuvitella olevani naimisissa kovin erilaiset kulutustottumukset omaavan ihmisen kanssa. Vaimollani ja minulla on kyllä erilliset tilit, mutta rahat käytetään yhdessä. Eli laskujen + pienen kuukausittaisen talletuksen jälkeen kumpikin saa tehdä lopuilla mitä huvitaa. Tulot tosin ovat samalla hehtaarilla joten ongelmia ei ole ollut.

edit:Ja Tobias on oikeassa siinä etä yhteiskäyttö tilit sattavat olla hankalia.

scholl

Jäsen
Tobias on myös siinä oikeassa, että mitä enemmän juttuja lukee niin kyllähän se alkaa vaikuttamaan siltä, että yhteisasuminen on huono juttu. Kannattaa varmaan asua erikseen, vaikka olisikin naimisissa. Tai jättää ainakin option erillisillä kämpillä, koska tämä on nyt ihan syvältä tämä juttu. Tai scholl ajattelee nyt niin, että jos päätyy yhteen samaan kämppään niin sitten itse pidän erillisen kämpän jossakin muualla ikäänkuin varalla. Sen verran suuret ovat riskit.

krobbe

Jäsen
HN kirjoitti:
Yhteiskäyttötiliä ei meilläkään ole, vaan molemmilla on omat henkilökohtaiset tilinsä. Niillä olevat rahat ovat kuitenkin yhteisiä. Jos mun tilini on tapissa jonkun ison laskukasan maksamisen jäljiltä, otan esim. kaljalle lähtiessäni vaimon automaattikortin mukaan. Sama toimii myös toisinpäin.

Näin se homma toimii meidänkin "yhteistaloudessa", enkä ole yhtään tuntenut itseäni sosiaalidemokraatiksi.

Asiasta tunnutaan olevan montaa mieltä, no jokainen elää niin kuin parhaaksi näkee, meillä näin.

msg

Jäsen
krobbe kirjoitti:
Asiasta tunnutaan olevan montaa mieltä, no jokainen elää niin kuin parhaaksi näkee, meillä näin.
Mutta kun mun mielestä mun tapa on oikea ja te elätte väärin -ajattelu vain
on sellainen nettipalstojen yleinen piirre.

On muuten hassua, että parikin nimimerkkiä neuvoo parisuhteissa vaikka omat kokemukset puuttuvat. Saattaisivat voida itsensä konsultteina elättää?
Konsulttihan on mies, joka tietää 1000 tapaa harrastaa seksiä, mutta ei yhtään naista...

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Yhteiset rahat ovat olleet alusta lähtien ja nähdäkseni se on myös ainoa oikea tapa meille. Sieltä maksettiin aikaisemmin, missä rahaa oli tai sitten siirreltiin verkkopankissa sille toiselle tilille jota käytettiin jossei siellä rahaa ollut. Nyt on yksinkertaisuuden vuoksi siirrytty kokonaan käyttämään samaa tiliäkin niin tuo tarpeeton puleeraaminen noiden välilläkin jää kokonaan pois.

Mikäpä siinä kun on kaksi vastuullista aikuista käyttämässä meidän perheen rahoja, isommista puhutaan, pienemmät ostellaan pois. Ikinä ei ole tarvinnut olla huolissaan siitä että toinen osapuoli saisi jonkinlaisen aivopierun ja tyhjentää tilin johonkin järjettömyyteen. Se, että itse enemmän ansaitsevana pitäisi myös saada enemmän on mielestäni lähinnä rinnastettavissa tuohon aivopieruiluun; meidän perhehän tässä se on se yksittäinen yksikkö kenen rahoista on kysymys, ei yksilöiden.

Ilman lapsia, vähemmän vakavamielisessä parisuhteessa, omat rahat todennäköisesti olisi ainoa harkittava vaihtoehto.

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Ainakin lyhyemmissä suhteissa on fyrkat pysynyt aina erillään ihan periaatteesta. En rupea olemaan kenenkään kukkaro. Jos nyt suhde vakiintuisi, niin silloin luottoa löytyy myös rahankäyttöön sen verran, etten rupea toisen menoja syynäämään, ostakoot muija sitten mitä ostaa.

E. Ymmärrän kyllä tyyppejä, jotka ottavat aina avioehdon ja pitävät tilit erillään virallisessakin liitossa. Fiksua toimintaa, varsinkin varakkaammalta osapuolelta.

Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
msg kirjoitti:
Mutta kun mun mielestä mun tapa on oikea ja te elätte väärin -ajattelu vain
on sellainen nettipalstojen yleinen piirre.

On muuten hassua, että parikin nimimerkkiä neuvoo parisuhteissa vaikka omat kokemukset puuttuvat. Saattaisivat voida itsensä konsultteina elättää?
Konsulttihan on mies, joka tietää 1000 tapaa harrastaa seksiä, mutta ei yhtään naista...

Sama tuli itsellä mieleen. Oma systeemimmekin on ollut käytössä jo 10 vuotta, eikä näistä asioista ole tarvinnut tehdä 100 sivuista sopimusnivaskaa. Tämäkin asia on "ajautunut" uomiinsa yhteisymmärryksessä. Kyllähän raha-asiat on vain yksi pieni detalji parisuhteessa, jos hommat muuten pelittää. Täälläkin on monia erilaisia systeemeitä, joihin porukka tuntuu olevan tyytyväisiä ja se on OK.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä on yhteinen tili ja omat tilimme. Yhteiselle tilille siirretään tietty rahasumma/kk ja niillä sitten eletään, maksetaan laskut ja loppukuusta ennen palkkaa käydään omilta tileiltämme "lainaamassa" lisää. Opintolainoja ja muita "vanhoja" suoraveloituksia varten jää omille tileille rahaa, muuten käytännössä kaikki menee yhteiselle tilille. Tosin miehen kulukorvaukset yms. jäävät miehen tilille, koska mulla menee kaikki mikä tuleekin, yleensä vähän enemmänkin. Onneksi omilla tileillämme on yleensä "katevaraus" näitä keissejä varten. Enkä siis ostele mitään käsilaukkuja tms. vaan lähinnä tulee ostettua "liian kallista" safkaa ja lapselle jotain "ei niin välttämätöntä".

Meillä toimii todella hyvin tämä, vaikka mun käy miestä usein sääliksi, että mä tuhlaan kaikki rahat, mitä se tienaa. Toisaalta, mä maksan kaikki laskut, hoidan kaupassakäynnit, lapsen tavarat ja oikeastaan kaiken, mihin rahaa nyt kuluu. Eli periaatteessa jos mies hoitaisi itse ne kaikki, mä en tuhlaisi juuri mitään. Mutta silti. Mies toisaalta on niin suurpiirteinen, että laskut saattaisivat jäädä kokonaan hoitamatta, vaikka rahaa olisikin. On muuten yksi ärsyttävimmistä piirteistä moinen laiskuus. Lapsiperheessä ei vain oikein käy, että jätetään sähkölasku maksamatta, kun just nyt ei jaksa ja kohta ei muista enää. Että meillä on käytäntö sanellut systeemit.

Mies totesikin, että pari kertaa on ottanut päähän, kun on ihan kujalla perheen raha-asioista, kun on tehnyt mieli ostaa jotain vähän isompaa. Toisaalta, mitään tärkeätä ei ole jäänyt ostamatta, vaan on kuulemma itse asiassa parempi, että on pitänyt vähän kysellä, missä mennään. Ja kyse ei ole siitä, ettenkö miehelleni asioita kertoisi, mutta herran ajatukset eivät ilmeisesti pysy kovinkaan pitkään kasassa liittyen arkipäiväisiin finanssiasioihin. Keskustelun sijaan meillä onkin siirrytty siihen, että minä ilmoitan, mikä tilanne kulloinkin on. Isoista hankinnoista päätetään yhdessä, pienemmät hankkii se, joka sattuu ostoksilla käymään. Meillä ei ainakaan vielä eilen ollut mitään ongelmia raha-asioiden hoidon suhteen.

Se, mikä mua rupesi askarruttamaan on jonkun mainitsema yhteisen tilin käytön vaikeus, jos toiselle tapahtuu jotain. Olen tällä hetkellä niin taloudellisesti riippuvainen miehestäni, että miehen esim. kuollessa en saa edes vuokra-rahoja kasaan. Onko siis niin, että ko. tili jäädytetään ja kuolleen mieheni lapsiparat joutuvat kadulle, koska äiti hoitaa niitä kotona työelään sijaan? Mä kyllä pärjäisin jonkin aikaa vaikka kadulla, mutta parin lapsen ja kissan kanssa onkin sitten jo eri juttu. Voiko tällaiseen jotenkin varautua etukäteen?

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
BoredOldLady kirjoitti:
Olen tällä hetkellä niin taloudellisesti riippuvainen miehestäni, että miehen esim. kuollessa en saa edes vuokra-rahoja kasaan. Voiko tällaiseen jotenkin varautua etukäteen?

Hankkimalla mies nro 2?

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaiser Soze kirjoitti:
Hankkimalla mies nro 2?

Joo! Onko halukkaita?

"Tulevaisuuden leskirouva etsii itselleen vuokranmaksajaa. Muukin elättäminen käy ja lasketaan hakijan eduksi. Tällä hetkellä hoitovapaalla. Lapsi 2+v. Tällä hetkellä raskaana, mutta tilanne paranee syssymällä olennaisesti, kun toinen lapsi syntyy. Paino nousee vääjäämättä ja turvotustakin on alkanut esiintyä yhä enenevässä määrin. Ei siis kovin ulkoisesti hehkeä tällä hetkellä, jos koskaan. Pesää ei anna, ennen kuin ukko on kuopattu, joten pitkämielisyys on ehdoton edellytys mieheltä. Yst.vast. yv."

Varmaan tukossa jo koko postilaatikko...

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
BoredOldLady kirjoitti:
Se, mikä mua rupesi askarruttamaan on jonkun mainitsema yhteisen tilin käytön vaikeus, jos toiselle tapahtuu jotain. Olen tällä hetkellä niin taloudellisesti riippuvainen miehestäni, että miehen esim. kuollessa en saa edes vuokra-rahoja kasaan. Onko siis niin, että ko. tili jäädytetään ja kuolleen mieheni lapsiparat joutuvat kadulle, koska äiti hoitaa niitä kotona työelään sijaan? Mä kyllä pärjäisin jonkin aikaa vaikka kadulla, mutta parin lapsen ja kissan kanssa onkin sitten jo eri juttu. Voiko tällaiseen jotenkin varautua etukäteen?
Tilin käytön vaikeudesta toisen kuollessa en osaa sanoa, mutta taloudelliseen ahdinkoon voisi auttaa miehesi henkivakuutus.

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
BoredOldLady kirjoitti:

Ei sitä tiliä jäädytetä vaan sitä voi käyttää kuolinpesän osakkaat, kuolinpesän menoihin. Varmasti en tiedä, mutta uskoisin, että vainajan vuokrien maksuun tiliä saa käyttää. Yhtiövastikkeita ainakin saa maksaa vainajan tililtä.

Suosikkijoukkue
HIFK
On parhautta, kun kaksi persaukista paskiaista seurustelee keskenään. Tällöin ei näet pitäisi tulla ainakaan riitaa rahasta, materiasta tms., koska se nyt vaan on tyhmää/turhaa riidellä sellaisesta, mitä ei ole. Tai no, voihan siitäkin kisa kehkeytyä, kumpi onkaan se köyhempi kurja.

Tämä tietysti vain teoreettisesti ajateltuna, kokemusta ei ole. Olenhan äärimmäisen varakas, sivistynyt ja intellektuelli kosmopoliitti.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Beagle Boy kirjoitti:
Ei sitä tiliä jäädytetä vaan sitä voi käyttää kuolinpesän osakkaat, kuolinpesän menoihin. Varmasti en tiedä, mutta uskoisin, että vainajan vuokrien maksuun tiliä saa käyttää. Yhtiövastikkeita ainakin saa maksaa vainajan tililtä.

Minusta tätä tiliasiaa kuoleman kohdatessa on vahvasti liioteltu. Väittäisin, että mikäli tili on mallia "tai" (normaalisti) niin mitään ei tapahdu, vaan rahat katsotaan molempien yhteisiksi ja vaimo voi rauhassa käyttää tiliä.

Mikäli kyseessä on tili mallia "ja", niin tilanne on kinkkisempi ja tililtä voi maksaa vain kuolinpesän laskuja, kuten hautaustoimiston laskut. Tämöinen tili käytännössä tarkoittanee yhden henkilön tiliä, johon toiselle on annettu käyttöoikeus, mikä tietenkin lakkaa oikeuden antaneen kuollessa.

Eli jos yhteinen tili on käytössä, pitää varmistaa, että tili on tosiaankin molempien nimissä, eikä toisella ole vain käyttöoikeutta siihen. Molempien eläessähän tuolla ei ole mitään väliä, paitsi että toinen voi halutessaa katkoa toiselta käyttöoikeuden siihen.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
dana77 kirjoitti:
No ei mitään. Jos suvulla on rahaa, niin ihan turha on kasvattaa lapsistaan mitään täysipainoisia ja itsenäisesti toimeentulevia kansalaisia, hukkaanhan tuo taito heidän kohdallaan menee kuitenkin kun perintörahat ovat kulman takana joka tapauksessa.

Sitäpaitsi kun jollain on helppo elämä ja vähän vastoinkäymisiä, niin parhaasta tapauksesta hänestä kasvaa muut täysin huomioonottamaton mulkku ja näinollen mainio konsernijohtaja kasvottomalle pörssiyhtiölle (niinkutsuttu Wahlroos-syndrooma). Toki jotkut lapset ymmärtävät kapinoida moista kohtaloa kohtaan, ja heistä yleensä sitten tuleekin ulkoministereitä tai muita maailmanparantaja-haihattelijoita (ns Tuomioja-Wahlroos-oireyhtymä).

ette muuten ikinä arvaa että mistä tämä viesti on saanut inspiraationsa...
Jos joskus omia lapsia siunaantuu niin isi kertoo jo pienestä pitäen, että isi hassaa kaikki säästössä olevat rahat mukavaan elämään ja myy asunnonkin ja hassaa nekin rahat ja muuttaa vuokralle vanhoilla päiville. Mikäänhän ei pilaa lasta niin varmasti kuin liika raha ja liika lelliminen...

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Selvästi huomaa, että täällä on muutama keskustelija, jotka kaipaavat sen bemarin lisäksi muutakin jatketta miehisyydelleen. Naisesta puhutaan elättinä jne. Miksi mennä parisuhteeseen, huoria löytyy kyllä??

Itse olen elänyt parikymmentä vuotta yhteistaloudessa ja meillä on erinnäinen määrä tilejä, joihin molemmilla on käyttöoikeus ja hyvin on toiminut. Tosin laskujen maksu ja muu pankki toiminta on jäänyt allekirjoittaneen murheeksi.

Avioehto on järkevä, ei siinä mitään, mutta jos on kaksi duunaria, niin se tarpeeton.

Haluaisin nähdä schollin selittämässä sitä noin sata sivuista sopimusta vaimo ehdokkaalle... Tosin se ketä sen allekirjoittaa on varmasti elätti...

Tobias

Jäsen
jussi_j kirjoitti:
Minusta tätä tiliasiaa kuoleman kohdatessa on vahvasti liioteltu. Väittäisin, että mikäli tili on mallia "tai" (normaalisti) niin mitään ei tapahdu, vaan rahat katsotaan molempien yhteisiksi ja vaimo voi rauhassa käyttää tiliä.

Mikäli kyseessä on tili mallia "ja", niin tilanne on kinkkisempi ja tililtä voi maksaa vain kuolinpesän laskuja, kuten hautaustoimiston laskut. Tämöinen tili käytännössä tarkoittanee yhden henkilön tiliä, johon toiselle on annettu käyttöoikeus, mikä tietenkin lakkaa oikeuden antaneen kuollessa.

Eli jos yhteinen tili on käytössä, pitää varmistaa, että tili on tosiaankin molempien nimissä, eikä toisella ole vain käyttöoikeutta siihen. Molempien eläessähän tuolla ei ole mitään väliä, paitsi että toinen voi halutessaa katkoa toiselta käyttöoikeuden siihen.

Ei pidä paikkaansa. Ja-tilin ero tai-tiliin on siinä, että ja-tiliä käytettäessä tilillä voivat asioida vain molemmat henkilöt yhtäaikaa (pankissa paikan päällä asioidessa). Kuolintapauksessa ja- ja tai-tiliä kohdellaan samalla tavalla. Tili on samalla tavalla yhteinen, oli se sitten yhteisomisteinen ja- tai tai-tili.

Mikäli jostain kumman syystä haluaa käyttää yhteistä tiliä, kannattaa molempien avata oma tili ja antaa laajat käyttöoikeudet toisillensa molempiin tileihin.

Tällöin ei kuolintapauksessakaan mene asiat tilimielessä niin päin vittua kun sentään sitä omaa tiliään pystyy rokottamaan rajoittamatta vaikka toisen tilin omistaja poistui kuvioista.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tobias kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa....

Tietoni perustuivat faijani kuoleman jälkeisiin pankkikäynteihin. Hänellä ja hänen avovaimollaan oli juurikin tuollainen yhteinen tili, mihin avolla oli käyttöoikeus. Faijan kuoleman jälkeen pankissa urpon pankkivirkailijan kanssa asioidessa saattoi olla, että tulin ymmärtäneeksi jotain väärin. Jotain tuollaista se kuitenkin höpötti, että jos olis ollut ....... paskanko väliä sillä enää on, toinen kuoli jo.

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Tai- tili tarkoittaa että molemmat voivat käyttää tiliä itse miten itse halua. Mikäli toinen kuolee, toinen voi jatkaa tilin käyttöä normaalisti.

Ja- tili tarkoittaa tosiaankin että molempien tulee käyttää sitä yhdessä, ja jos toinen kuolee, tili "jäädytetään" ja voi vain käyttää kuolinpesälaskuihin.

Jos taas jollain on ainoastaan käyttöoikeus, niin sillä ei tee yhtään mitään jos tiliomistaja kupsahtaa. Käyttöoikeuden voi myös tilinomistaja poistaa toiselta, toisen tietämättä.

Näin karkeasti.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaiser Soze kirjoitti:
Osaatko kokata uuniperunoita?

Osaan kyllä, myös erilaiset soosit niihin valmistuu käden käänteessä.

Kiitos kaikille yhteistä tiliä koskevia tietoja antaneille. Tässä tuntee itsensä ihan idiootiksi, kun ei ole ottanut asioista selvää. Ei edes tullut mieleen, että jotain ongelmaa voisi ilmetä, kun kerran ollaan naimisissakin. Eipä kyllä ole tullut kauheasti mietittyä muutenkaan, miten elellä, jos puoliso menehtyy. Kyllähän sitä selviää mistä vain, kun on pakko ja vuokrarahatkin järjestyy tavalla tai toisella. Mutta mitään suunnitelmaa ei ole kyllä olemassa. Ehkä pitäisi olla.

Avioehdostakin on täällä ollut puhetta. Meillä on avioehto rajattu koskemaan ainoastaan perittävää omaisuutta. Sen sijaan avioliiton aikana hankittu omaisuus pysyy yhteisenä, jollei asiasta erikseen sovita. Itse en ainakaan katso millään lailla olevani oikeutettu mieheni vanhemmiltaan tai muilta perittyyn omaisuuteen. Vastaavasti mieheni ei luonnollisestikaan ole eron tai kuolemani sattuessa oikeutettu minun perimääni omaisuuteen. Tällaisissa tapauksissa lapsemme perivät kaiken. Kuolemantapauksissa on sellainen poikkeus, että esim. mahdollinen asunto, joka on ostettu perityillä rahoilla tai joka on peritty, puoliso saa asua siinä kuolemaansa saakka kuten siihenkin asti. Tällä nyt on haluttu karsia lähinnä erotilanteessa mahdollinen skenaario, missä esim. mieheni omistaa puolet minun osuudestani vanhemmilta perityllä kesämökillä. Siinä sitten vietetään kivoja kesäpäiviä ukon uuden muijan ja uusperheen kanssa yhdessä sisarusteni kanssa. Sama tietysti päinvastoin. Ei kiitos, vaikka muuten välit hyvinä pysyisivätkin.

Yhdessä tätä yritystä nimeltä perhe pyöritetään. Se, että olen kotona kohta kahden lapsen kanssa, antaa miehelle vähän vapaammat kädet edetä urallaan. Jos olisin työelämässä, miehen olisi haettava lapset päiväkodista ajallaan, jos olen työvuorossa. Ei niitä tarhantätejä kiinnosta, että on joku puhelinpalis toiselle puolelle maailmaa juuri silloin tai pitää vielä valmistella seuraavan päivän esitystä. Nyt duunit tehdään duunissa, ei illalla himassa. Mielummin niin, että päivä vähän venyy, mutta läppäri pysyy himassa kiinni kuin jatkuva ruudun tuijottaminen ja työasioiden ajatteleminen kotona. Pitäähän sitä miehenkin levätä joskus. Joten minun panokseni tulee esiin ehkä siinä parhaiten, että kun kotiin palataan, hommat on täällä päässä hanskassa. Sitä on vaikea rahassa mitata. Tosin joudun itseänikin vakuuttamaan asiasta aina välillä, koska kyllä se ottaa joskus koville, että itse ei tienaa juuri mitään. Miehelle tämä ei kuitenkaan ole mikään ongelma, joten on kovin naisille tyypillistä, että minä teen siitä jonkinlaisen suuren draaman itse.

scholl

Jäsen
TosiFani kirjoitti:
Haluaisin nähdä schollin selittämässä sitä noin sata sivuista sopimusta vaimo ehdokkaalle... Tosin se ketä sen allekirjoittaa on varmasti elätti...

Kyllä ne ovat muut, jotka täällä eläteistä ovat puhuneet ja olleet yhdistämässä tilejä. Itselläni mikään yhdistäminen ei ole tullut mieleenikään, eikä tule. Ei ketään oikeustoimikelpoista henkilöä voida edellyttää suostuvan mihinkään sellaisen järjestelyyn, mitä täällä joku ehdottaa.

Sivumäärä oli vain heitto ja samantekevä asia, mutta pointti on se, että kannattaa sopia asiat etukäteen. Scholl ei harrasta avioeroja, vaan jos menee naimisiin niin silloin mennään harkiten ja asiat ovat paperilla. Miten voit esim. vaatia jotain henkilöä kuntoilemaan, jos ei ole mitään, mihin vaatimuksesi perustat? Siis eihän se sopimus ole yksipuolinen, missä scholl vaatisi joltain toiselta jotain tiettyjä asioita, vaan sellainen yhteinen näkemys siitä, miten tullaan elämään. Siinä ei voi sitten jompikumpi osapuoli yht'äkkiä muuttua täysin toisenlaiseksi, kun on jostain sovittu. Jos sovitaan esim. että tavoitteena on elää niin että ylläpidetään hyvää fyysistä kuntoa niin ei siinä sitten voi alkaa katsomaan saippuasarjoja 24h ja syödä pelkkiä chipsejä.

Kinata en halua. Ei ole minkäänlaista intohimoa siihen, joten tottakai kannattaa sopia asiat etukäteen. Parin päivän neuvottelut säästävät monilta harmeilta. Ei tule sitten yllätyksenä se, että toinen ei haluakaan lähteä sukulaisvierailuille tms.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy