Radio Rock

  • 935 155
  • 3 005
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Edelleenkin kaipaisin Rockilta enemmän vanhemman liiton rockia kuten Uriah Heepiä, Status Quota, Deep Purplea, Lynyrd Skynyrdiä, ZZ Topia yms. Se mitä nyt tulee Radio Rockia kuunneltua niin ihan kohtalaisen tyytyväinen olen soittolistoihin, mutta tuota vanhempaa tuotantoa kuulisi myös mielellään mm. aamuisinkin, kun ko. kanavaa kuuntelen.
Nykyään tosin automatkoillakin kuuntelen MP3-soittimen kautta ne musiikit, mitä haluan, joten Radio Rockin kuuntelu on ehkäpä vähentynytkin vuosien aikana, osittain myös turhan toiston takia.
Sama täällä, ja tietysti myös vanhaa progea, fuusiota ja muutakin mukavaa olisi kiva joskus kuulla.

Ongelma on kuitenkin se, että sinun ja minun kaltaisille kuuntelijoille ei kannata tehdä yhtään monipuolisempia kanavia. Soittamalla tuttua ja ajankohtaista volyymitavaraa jossakin Metallican ja Volbeatin maastoissa tavoitetaan riittävän kokoinen ja demografisilta ominaisuuksiltaan tietynlainen kohdeyleisö markkinoinnille. Se on kaupallisten intressien kannalta kiinnostavampaa kuin meidän liiallisen eriytyneestä musiikkimausta "kärsivien" palveleminen. Vanhaa musaa soitetaan hyvin harkitusti, lähinnä jotain Doorsin ja Zeppelinin tuotannon puhkisoitettuja kulmakiviä, joita ei edes Radio Rockin keskivertokuuntelijalle tarvitse soittaa ekaa kertaa. Back-katalogien osalta pelataan varman päälle tuttuakin tutumpaan tavaraan nojautuen. Jos asuisimme huomattavasti suuremmalla markkina-/kielialueella, niin tarjontaa voisi syntyä kapeammilekin segmenteille kuin mille Radio Rock tarjoamansa suuntaa.

Toisaalta Radio Rock voisi ihan mainiosti vetäistä viikon lähetyskiertoonsa muutaman erikoisemmankin teemapätkän. Luulen, että omat odotukseni vanhasta pieruprogesta ovat kohtuuttomia, mutta noita vanhoja rock- ja hard rock -arkistoaarteita monikin kuuntelisi mielellään. Varmaan useat heistäkin, jotka ovat ihan fine myös nykymenon kanssa.

Vielä sen verran pitää avautua, että Rockin aamuläppää ei kerta kaikkiaan jaksa. Satunnaisesti saattaa tulla jotakin sellaista joka aiheuttaa hymähdyksen, mutta jo seuraava puheenparsi joko pitkästyttää tai saa aikaan myötähäpeän tunteen.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.

Täysin totta joka sana. Se suurin kohderyhmä todellakin saavutetaan niillä bändeillä ja ns. hiteillä, mitkä sattuvat olemaan myös pinnalla ja onhan tämä ymmärrettävääkin. Minäkin nimittäin tykkään Metallicasta ja Volbeatiakin olen kuunnellut, mutta rajansa toki kaikella.
Sinänsä harmittaa, että kun Radion nimi on Radio Rock niin yksipuolisuus paistaa läpi, mutta pitää toki muistaa, että itse rock on niin laaja termi, että se kattaa paljon erilaisia musiikkityylejä. Sekin pitää paikkansa, että vanhaa tavaraa soitetaan tasan niin paljon ja sitä, mitä kuuntelijakunta varmasti tuntee. Smoke On The Water ja Black Dog ovat turvallisia soittaa, mutta jos vedettäisiin pidempi selkeä jakso, että soittolistalla olisi vaikkapa Rory Gallagheria, Yesia, Jethro Tullia, King Crimsonia, The Whota ja Blackfootia niin jo alkaisi ihmettely, että mitäs tämä nyt on.
Näiden entisaikojen suuruksien fanit, mihin lasken meidätkin, kuuntelevat ehkä mielummin kotona rahisevalta vinyyliltä/cd:ltä/mp3-soittimesta juurikin sitä vanhaa ja yhä niin juurevaa musiikkia, mitä on tottunutkin aina kuuntelemaan kuin toivomaan isolta kansalliselta radiokanavalta sitä biisiä kerran viikossa, mitä haluaisi kuulla.

Radio Rock voisi tosiaan yrittää saada jotain tiettyä teema-jaksoa luotua näille vanhoillekkin bändeille mikä selkeästi myös nimettäisiin niin, ettei kenellekkään jäisi epäselväksi, että mitä tässä nyt haetaan takaa. Sinne voisi kuulua juurikin mainittuja vanhaa progea, fuusiota, southern rockia, vanhempaa boogieta ja miksei myös bluesiakin. Näin nyt tuskin vanhemman koulukunnan musafaneja tullaan hemmottelemaan, mutta teoriassa voisi se ainakin toimia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Radio Rock voisi tosiaan yrittää saada jotain tiettyä teema-jaksoa luotua näille vanhoillekkin bändeille mikä selkeästi myös nimettäisiin niin, ettei kenellekkään jäisi epäselväksi, että mitä tässä nyt haetaan takaa. Sinne voisi kuulua juurikin mainittuja vanhaa progea, fuusiota, southern rockia, vanhempaa boogieta ja miksei myös bluesiakin. Näin nyt tuskin vanhemman koulukunnan musafaneja tullaan hemmottelemaan, mutta teoriassa voisi se ainakin toimia.
Ryhtykäämme siis spämmäämään kilvan Radio Rockin taustavoimia...

Joskus prime timen ulkopuolella tuollaisia juttuja voisi aivan hyvin heittää eetteriin. Päiväsaikaan, ja etenkin aamu- sekä iltapäiväruuhkissa kun autoradiot ovat päällä, olisi aikamoinen riski radioasemalle poiketa tutusta formaatista. Kuten sanoit, niin vakiokuuntelija voisi olla aika käkenä kun RR tuuppaisi ilmoille pari tuntia pierumusaa yhteen soittoon.

Nykyään on sentään nettiradiot ja omat musasoittimet. Eipä tarvitse olla enää muutamien radiokanavien ja vouvaavan kasettisoittimen varassa missään. Jos haluan kuunnella autossa hyvää musiikkia, niin varmimmin saan sitä omasta iPodista. Kotona taas nettiradioiden maailma tarjoaa mukavaa vaihtelua oman äänitearkiston kaivelemiselle. Mikäs meidän on ollessa!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Näin nyt tuskin vanhemman koulukunnan musafaneja tullaan hemmottelemaan, mutta teoriassa voisi se ainakin toimia.
Nyt on kyllä pakko jakaa propseja Radio Rockin suuntaan.

Klaus Flamingin levylautasella pyöri äsken (noin klo 20:55 - 21:05) Kansas ja mahtipontinen Song For America. Kymmenen minuuttia 70-lukuista saurusprogea. Ja vielä jenkkimallista, siellähän nuo progejätit olivat harvassa. Todella, todella merkillepantavaa. Eipä soi Kansas tarpeettoman usein radioaalloilla.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se on sitten varmaan pakko olla se soittolista, jonkun tutkimuksen mukaan. Mutta en ymmärrä, miksi se pitää olla niin helvetin suppea? Aamulähetystä kun kuuntelee, niin muutama sama biisi soi n. 3kk joka saatanan aamu. Eikö todella voi olla laajempaa soittolistaa? Maailmassa on biisejä vaikka kuinka paljon, mielestäni tekevät vain hallaa itselleen tällä jatkuvalla toistolla.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kysehän on vain siitä, että perustaltaan radio rock on vain radio nova. Värikuoret on vaihdettu, mutta itse puhelin on sama. Suureen, massayleisöön uppoavaa suosittua persoonatonta musiikkia ja imagoa pönkittävät radioselostajat.

Nykyisistä radiokanavista ei ole Radio Helsingin voittanutta.
 

jason

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykyisistä radiokanavista ei ole Radio Helsingin voittanutta.
Radio Helsinki on ihan kiva, mutta tuntuu siltä että päästäkseen kyseisen kanavan soittolistalle, biisin ja esittäjän tulee olla n. 90%:lle ihmisistä täysin tuntematon. Ainakaan itse en halua kuunnella kanavaa, jonka melkein koko musiikkitarjonta on "outoa". Ja mulla on sentään hyvinkin laaja musiikkimaku, mutta ehkä olen kuunnellut sitten liian mainstream-musiikkia koko ikäni.

Paskalista on toki jees, Villihevosia toimii aina =)
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Radio Helsinki on ihan kiva, mutta tuntuu siltä että päästäkseen kyseisen kanavan soittolistalle, biisin ja esittäjän tulee olla n. 90%:lle ihmisistä täysin tuntematon. Ainakaan itse en halua kuunnella kanavaa, jonka melkein koko musiikkitarjonta on "outoa". Ja mulla on sentään hyvinkin laaja musiikkimaku, mutta ehkä olen kuunnellut sitten liian mainstream-musiikkia koko ikäni.

Paskalista on toki jees, Villihevosia toimii aina =)
Niin siis Helsingillä ei nyt mitään soittolistaa ole, siellä oikeasti soitetaan mitä halutaan.

Ja kyllä itse nyt ainakin tunnistan aika monet näistä artisteista: http://www.radiohelsinki.fi/soittolistat/kaikkien-aikojen-soitetuimmat-artistit/
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Nyt on kyllä pakko jakaa propseja Radio Rockin suuntaan.

Klaus Flamingin levylautasella pyöri äsken (noin klo 20:55 - 21:05) Kansas ja mahtipontinen Song For America. Kymmenen minuuttia 70-lukuista saurusprogea. Ja vielä jenkkimallista, siellähän nuo progejätit olivat harvassa. Todella, todella merkillepantavaa. Eipä soi Kansas tarpeettoman usein radioaalloilla.
Eikös Klasu soitakin maanantaisin nimenomaan näitä 60-70-luvun biisejä pelkästään? Harmi tosiaan, että kanavalla on oikeasti mielenkiintoista ohjelmaa vain tuo kaksi tuntia/arkipäivä. Ja vielä tuommoiseen aikaan jolloin ei koskaan tule radiota edes kuunneltua. Toki vain minun ongelmani, ei kanavan.

Edellä oleva Radio Nova-vertaus oli erittäin osuva. Hirveätä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eikös Klasu soitakin maanantaisin nimenomaan näitä 60-70-luvun biisejä pelkästään?
Tuohon aikaan voisi lähettää mitä tahansa huttua, koska yleisöä on radioiden äärellä vähän. Eri asia olisi, jos Flamingin pläjäys tulisi ulos prime timen puolella.

Kuten sanoit, eihän tuollaiseen aikaan tule radiota kuunneltua. Toisin oli ehkä joskus 70-80-lukujen mediatodellisuudessa, jolloin YLEn rinnakkaisohjelmassa lähetettiin Kovan Päivän Iltaa ja Rockradiota (jälkimmäinen teki tosin comebackin 2000-luvulla). Siihen aikaan yksittäisten kanavien suhteellinen painoarvo mediassa oli vahva, koska radio- ja tv-kanavia oli useimpien suomalaisten ulottuvilla niin heikosti. Lisäksi radiossa soitettiin rockpitoista tavaraa erittäin vähän, etenkin siihen aikaan kun paikallisradioita ei ollut tai kun ne vasta aloittelivat toimintaansa. Tästä seurasi se, että jengi kuunteli iltaisin näitä kovanpäiväniltoja aika tarkkaan. Monet jopa äänittivät c-kassulle kokonaisia ohjelmia, minä muiden mukana. Nykyään porukat eivät istu pimeässä huoneessa iltaisin kuuntelemassa, millaisia aarteita Klaus Flaming onkaan tällä kertaa kaivanut kellarista esiin.
 

Jopetus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ihme juttu

Siis Radio rock ei soita töihin mennessä tai kotiin tullessa muuta kun radio hittejä. Ihme juttu... Mä ajattelin että juuri mun toiveitani palvellaan siihen aikaan kun satun olemaan taajuudella!

Ja tältä kuuntelupohjalta voin kertoa että Metallicaa tulee pelkästään, ja joskus Green Dayta, mut enhän mä niitä kuuntele koska mun suosikki on Hup Geriatrick Soupsuckers, mut sitä ei vaan soiteta. Kotona muija soittaa Lauri Tähkää, Novalta tietysti, mut varmaan samaa tulis Radio Rockiltakin. En oo varma.

Sitä paitsi Sainio on homo ja Linnanahde oli Jumala! Ja Sika-Harri kans.

Mut rehellisesti kai se niin on että jos haluat radiosta kuulla valtavirran ulkopuolista musiikkia niin pitää kuunnella primetimen ulkopuolella. Tai vaihtoehtoisesti voi piratebaysta imuttaa ne mistä tykkää ja kuunnella Ipodista(Tai oikeasti tykätä jostain ja ostaa vaikka oikeen albumi vanhainkansan malliin)

Tai olla vaan Immo Ilmapallopää ja dissata kaikkee mikä ei toimi just niinku mä ajattelin. Perkule, nytkin tulee Matti Nykäsen "Pidä varas", ei taida olla soittolistalla. Mut en mä kyllä tästä tykkää, joten Heikelä on NIIIIN perseestä!

Nimim. Onneks on ees tätä
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Scorpions ja "The Good Die Young" nyt toista kertaa tänään soitossa. Saas nähdä soiko vielä kolmatta ennen kuin työpäivä loppuu. Eilen kuulin kolme kertaa työpäivän aikana.
 
Scorpions ja "The Good Die Young" nyt toista kertaa tänään soitossa. Saas nähdä soiko vielä kolmatta ennen kuin työpäivä loppuu. Eilen kuulin kolme kertaa työpäivän aikana.

Tänään pitkästä aikaa ollut Radio Rock itselläkin taajuutena, kaksi kertaa bongattu BFMV - Last Fight sekä Volbeatin Fallen. Taidanpa vaihtaa kanavaa...
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
On ainakin jotain muuta kuin hittilistaruipetta.

No on joo todellakin, samaa tosin voi sanoa kun laittaa soimaan M.A. Nummisen tuotannon ja laatukin on lähes samaa tasoa.

Jos haluaa rockia kuunnella niin Radio Helsinkiä ei näköjään kannata kuunnella.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Niin, jos miehinen itsetunto on kitarasta kiinni. Olisihan se aika kauheaa, jos joutuisi ihan väkisin välillä kuuntelemaan muitakin genrejä! Ettei vain muuttuisi homoksi!

Mitä nyt nopeasti katsoin tuosta aamulistalta, kolmasosa oli "rockia", mutta tietysti jos vaatimus on, että Metallicaa pitää tulla vähintään kolme kertaa ajomatkan aikana, niin eihän siihen haasteeseen sitten vastaakaan kuin Radio Rock.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin, jos miehinen itsetunto on kitarasta kiinni. Olisihan se aika kauheaa, jos joutuisi ihan väkisin välillä kuuntelemaan muitakin genrejä! Ettei vain muuttuisi homoksi!

Huoh. Taisi kuitenkin olla keskustelu rockista, voit varmaan julistaa iskelmän tms. ihanuutta jossain muussa ketjussa.

Itseänikin vituttaa Rockin soittolistan kapeus mutta vaihtoehdot ovat vähissä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itseänikin vituttaa Rockin soittolistan kapeus mutta vaihtoehdot ovat vähissä.
Tai sitten niitä vaihtoehtoja ei haluta tutkia, kun vierotusoireet Radio Novackista ovat niin kovat.

Mielestäni ei ole kyllä soittolistattoman radion voittanutta. Soitetaan ihan oikeasti sitä, mitä halutaan, eikä vaan sanota että soitetaan mitä halutaan ja sitten soitetaan kahdeksan kertaa metallikaa kun levy-yhtiö maksaa hyvin.

Eihän kaikki siitä radiohelsingin soittolistasta nyt ole yks yhteen oman musiikkimaun kanssa, mutta viimesen vuodenkin aikana olen bongannut useita eri artisteja radiohelsingin soiton ansiosta. Kuinka monta artistia voi oikeasti bongata Radio Novalta? Ööh, ei yhtään. Ellei elä musiikillisessa tynnyrissä. Kaikki pitää hyväksyttää sillä, että sitä kuunnellaan jossain muualla, että on tarpeeks hittiä. Ainoat biisit jotka eivät ole "hittejä" ovat genrejensä kanonisoituja klassikoita. Sanoinko tuossa aiemmin Nova? Tarkoitin tietysti Rock. Keskenään vaihdettavat sanat.
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jos haluaa rockia kuunnella niin Radio Helsinkiä ei näköjään kannata kuunnella.
Joopa joo!
Mutta jos haluaa tutustua Rockiin vähän laaja-alaisemmin, niin Radio Helsinki näyttäisi olevan noiden soittolistojen perusteella aika varteenotettava vaihtoehto. Rokki on nääs muutakin kuin helvetinmoista heviä.
 

juurihoito

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO
Tänä aamuna aika tylyä settiä Sami Kapasesta ja Samin vaimon hengailusta jonkun Kalpan A-juniorin kanssa. Sitä on saattanut Samilla naama punoittaa, jos on tuo settiä kuunnellut itse.
 
Tänä aamuna aika tylyä settiä Sami Kapasesta ja Samin vaimon hengailusta jonkun Kalpan A-juniorin kanssa. Sitä on saattanut Samilla naama punoittaa, jos on tuo settiä kuunnellut itse.

Harvinaisen paskaa lätinää, kaikkine puheluineen päivineen. Ei kyllä nuo aamun juonnot voisi vähempää kiinnostaa, kun ei ikinä tunnu tulevan mitään järkevää saati hyvää läppää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös