Olipas muuten paska vastaus, painakaamme silti "Lähetä viesti"
Ei ollut, ihan hyvää asiaa. Mun tietääkseni saamme kiittää pelkästään musiikin digitalisointia siitä, että elämme soittolistojen maailmassa. Myös Yle käyttää soittolistoja. Jokainen tietää kuinka helppoa on impata musa tietsikalle ja rakentaa aineistoista muutama variaatio, joita silloin tällöin päivitetään. Ei kukaan jaksa / viitsi ilmaiseksi luoda vaikkapa viikottain uutta soittolistaa kymmenistä tuhansista biiseistä. Mutta myös analogisena aikana soitettiin eniten singlejä, ei vanha aina ole parempaa.
Product placement on mielestäni kuvottavaa, vaikka markkinatalouden innokas kannattaja olenkin. Leffatähti ajaa BMW;llä, käyttää Vaio-läppäriä, joka on jenkeissä iso juttu ja puhuu Blueberryyn. Ei muakaan paljon nappaa nämä levy-yhtiöiden masinoimat "Metallica-skabat", joissa jaetaan ihan sattumalta juuri ilmestynyttä Metallican albumia niille, jotka soittavat Metallicaa kuullessaan. Isossa kuvassa jokainen radioasema päättää itse, missä rajat kulkevat ja ainakin City & Rock pitäytyvät rockissa näissä jutuissa. Vaikka Metallica-skaba onkin läpinäkyvää mainostamista, Metallican musa on silti jees ja kanavalle sopivaa. Product placement -suhtautuminen on puhdas makuasia. Minä en tykkää, mutta jos haluaisin kieltää sen, mun pitäisi hankkia kommarien tai demarien jäsenkirja, eikä se kiinnosta yhtään. Jenkeissä sekä City & Rock olisivat "Classic Rock" -nimen alla kulkevia radioasemia ja se antaisi mielestäni paremman kuvan musiikin yleislinjasta. Kenelläkään ei ole kauheasti nokan kopauttamista siitä, että rokkiklassikoiksi valitaan niitä biisejä, jotka ovat myyneet eniten ja joita toivotaan eniten. Classic Basketball Highlights -dvd ei sisällä Suomen koripallomaajoukkueen otteluita ja 5-miljoonaista Suomea se voi vituttaa, mutta eipä paljon nappaa melkein 300-miljoonaista jenkkiyleisöä.
Musan ja myös radiokanavien siirtyminen nettiin tuo monia hienoja juttuja tullessaan. Joka helvetin musalajille gospelista dimmuborgiriin löytyy oma nettiradio. Näitä kanavia ei olisi olemassakaan, jos niiden toiminnan edellytyksenä olisi lähettäminen radioaaltoina antennien kautta koteihin ja autoihin. Sehän nettiradioissa on mälsää, että niitä on pirun hankala kuunnella autossa.