Ei oikein nykyään niin paljon käytettävä "peruspakki" mielestäni rimmaa Haapalaisen yhteydessä. Jos on pakko, niin mieluummin käyttäisin tuota termiä vaikkapa Valkeapään "Pedrosta". Haapalainen oli pienikokoinen pakki, jonka jaloissa luistimet eivät painaneet... Hänellä oli loistava tasapaino, joten hyvin pärjäsi senaikaisissa väännöissä isompienkin karjujen kanssa. Ainakin minulla mielessä on vaikkapa 70-luvun ottelu WHL:n tähtijoukkuetta Winnipeg Jetsiä vastaan Hakametsässä. Siellähän pelasi esim. Bobby Hull jne. Kyllä Haapalaisen liike ja taito olivat silloinkin elementissään!
Omasta mielestäni Haapalainen oli eräänlainen varhennettu Tappara-versio Reksa Ruotsalaisesta. Oli liikettä, taitoa, pelintekoa, laukauskin varsin mallikas. Omissa kirjoissani Tapparan kaikkien aikojen pakistossa lähellä kolmossijaa Marjamäen ja Jutilan jälkeen. Numminen nimittäin pelasi Tapparassa niin vähän, etten hänen Tapparassa esittämiään juttuja vedä samalle viivalle. Monia muitakin hyviä kyllä kieltämättä on ollut: Valkeapää, Litma, Mäntylä, Perttula(!!), Laksolat jne. jne. Mutta minun kaikkein aktiivisin aika Tapparan suhteen taisi olla tuo 1970-luku, jonka vuoksi juuri esim. Hannu Haapalainen oli todella visusti painunut mieleeni. Loistavana pelaajana. Ei tule koskaan unohtumaan ainakaan minun muistoistani. Kiitos kaikista hienoista elämyksistä Tappara-kiekon parissa erityisesti, Hannu Haapalainen!!