Mainos

Quentin Tarantino

• 8 323
  • 73

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt "Kaikkien aikojen parhaat elokuvat"-ketjun ja Kill Billin innoittamana päätin avata ketjun nykyajan ehkäpä kiistellyimmälle ja parhaalle ohjaajalle. Tarantino on huikea ohjaaja jonka elokuvissa nähdään helvetisti väkivaltaa ja nerokkaita repliikkejä.

Mies on ohjannut 5 elokuvaa ja kirjoittanut nämä kaikki itse. Hän on lisäksi kirjoittanut muutaman elokuvan käsikirjoituksen.

Elokuvat (O ja KK):
Resveroir dogs
Pulp Fiction
Jackie Brown
Kill Bill vol. 1
Kill Bill vol. 2
Inglorious Bastards (2005)

Elokuvat (KK):
My Best Friend's Birthday
True Romance
Natural Born Killers
Four Rooms
From Dusk Till Dawn
Curdled

Eli mielipiteitä kehiin arvon jatkoaikalaiset!

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä kuulun siihen ryhmään, joka ei näe Tarantinossa mitään ihmeellistä. Elokuvat ovat todellakin täynnä väkivaltaa eivätkä ole yleensä kauhean tylsiä tai tapahtumaköyhiä, mutta mitään ihmeellistä niissä ei mielestäni ole. Mitään erityisen huonoakaan en Tarantinon elokuvista löydä, tosin J Brown on ehkä yksi huonoimmista näkemistäni elokuvista, mutta makuasioistahan ei voi kiistellä. Kysykää vaikka siltä kissalta, joka nuoli elimiään. Toinen ääripää on sitten true romance, joka taasen on yksi parhaimmista näkemistäni elokuvista.

Eli en ymmärrä miehen hypetystä, koska en itse näe hänen elokuvissaan mitään kovin kummallista, jos valtavaa määrää väkivaltaa ei tähän lasketa. Itse en tosin jaksa etsiä elokuvista mitään elämää suurempia kokemuksia ja pidän itseäni elokuvien massakuluttajana, joten en taida tämänkään takia kuulua Tarantinon elokuvien tyypilliseksi katsojaksi.

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muista kaverin elokuvista en ala nyt tässä kommentoimaan, mutta ensimmäinen Kill Bill on mahtava; en muista milloin olen viimeeksi nauranut elokuvaa katsoessani yhtä paljon. Aivan mahtavaa yliampumista!

Minun mielestäni Quentin on kova äijä. Reservoir Dogsista en jostakin syystä ole erityisemmin pitänyt, mutta Pulp Fiction ja Jackie Brown kyllä kolahtivat kovaa. Kill Billin molemmat osat ovat vielä näkemättä, laiska teatterissa kävijä kun olen.

PF ja JB ovat käsittämättömän hienosti rakennettuja filmejä, jotka molemmat tarjoavat katsojalle lukuisia yllätyksiä ja ahaa-elämyksiä. Tarantinolla tuntuu myös olevan taito saada näyttelijöistä parhaat puolet esiin. Mies myös löytää sopivimmat miehet/naiset avainrooleihinsa. Monastihan nämä ovat olleet jo unholaan vaipuneita suuruuksia.

Minuun vetoavat myös leffojen maanmainiot dialogit, passelit musiikit ja terävä huumori. Toimintaa ja rujoakin väkivaltaa on, mutta minulle se ei ole Tarantinon elokuvien ydin.

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti vision
Eli en ymmärrä miehen hypetystä, koska en itse näe hänen elokuvissaan mitään kovin kummallista, jos valtavaa määrää väkivaltaa ei tähän lasketa.

Mikäli et löydä Tarantinon elokuvista muuta kuin sen väkivallan, olet mielestäni pahasti hakoteillä.

Tarantinon ohjaus on loistavaa. Makuasioista on vaikea kiistellä mutta huonon, hyvän ja erinomaisen ohjaajan erottaminen ei mielestäni voi olla vain makuasia.

Tarantino käyttää elokuvissaan visuaalisuutta aivan eri tavalla kuin kukaan muu ohjaaja. Kerronta ei ole pelkkää tarinan eteenpäin vientiä vaan visuaalisen nautinnon hakemista.

Kill Bill vol. 1 oli mielestäni hieman tasapaksu ja varsin ennalta-arvattava tarinaltaan. Pidin kuitenkin elokuvasta Tarantinon loistavan ohjauksen ja "yliampuvuuden" vuoksi.

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Murmeli
Mikäli et löydä Tarantinon elokuvista muuta kuin sen väkivallan, olet mielestäni pahasti hakoteillä.

Paljon mahdollista, mutta meikäläinen ei vain ymmärrä mikä siinä on niin ihmeellistä.

Hyvä esimerkki on esmes lost highway yms. pläjäykset. Toiset pitävät aivan mahtavina ja toiset ihmettelevät mitä ihmettä tuolla kankaalla tapahtuu. Itse kuulun jälkimmäiseen porukkaan.

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Hiili
Muista kaverin elokuvista en ala nyt tässä kommentoimaan, mutta ensimmäinen Kill Bill on mahtava; en muista milloin olen viimeeksi nauranut elokuvaa katsoessani yhtä paljon. Aivan mahtavaa yliampumista!

Ykkönen oli loistava, kakkonen kuitenkin 100X parempi. Olen vieläkin aivan "pilvessä" elokuvasta, niin loistava oli. Kill Bill oli tarkoitus tehdä yhtenä leffana mutta se olisi venynyt niin pitkäksi että siitä tehtiin kaksi. Kakkosessa on huomattavasti enemmän juonta ja se on älykkäämpi.

JPx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, klap-klap klap
No jos noista Kill Bill -leffoista nyt vielä jotain toteaisi. Itse lämpenin huomattavasti enemmän ensimmäiselle ihan vain siitä syystä, että se oli mielestäni selvästi tasapainoisempi kuin kakkonen. Noissa näkyy luonnollisesti hyvin selvästi se, että yksi elokuva on jaettu kahteen osaan. Itse olen kuitenkin noista sitä mieltä, että niistä olisi pitänyt sittenkin tehdä vain yksi elokuva, joka olisi rytmitetty hiukan toisin kuin nämä kaksi elokuvaa itsenäisinä kokonaisuuksina.

Eiväthän nuo QT:n elokuvat niin sillä tavalla mitään erityisen haastavia tai monimerkityksellisiä ole. Tällä perusteella eivät siis minun asteikoillani oikeastaan voi nousta aivan sinne viiden tähden kerhoon vaikka omissa lajityypeissään hienoja elokuvia ovatkin. Katsomista paremmin kestävät ja vaikeammat/monimerkityksellisemmät ja siten vielä ehdottomammat elokuvat on minun asteikollani siellä korkeimmalla paikalla, josta kielii myös tuo aikaisempi postaukseni. Tuohon osastoon kuuluvat juurikin nuo Lynchit (ml. tuo visionin mainitsema Lost Highway) monien muiden tavoin.

Arvostan QT:tä elokuvantekijänä kuitenkin hyvinkin paljon, koska hänen työssään toteutuu elokuvantekijän perusvaatimus. Oman vision puhtaan itsekäs ja tinkimätön toteuttaminen. Tilausohjaajia en arvosta yleensä niinkään paljoa.

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
Tarantinon leffat eivät hohda väkivaltaa samalla tavalla, kuin muidenkaan. Tarantinon leffat ovat taitavasti tehty, jotka jäävät alitajuntaan mietityttämään. Ainoita ohjaajia, joka saa ohjaustavan vuoksi K-merkinnät elokuviinsa. Tämä on fakta, sillä ryhmästä, joka antaa ikärajoitukset Suomessa, on yksi henkilö tiedostanut henkilökohtaisesti illallispöydässä minulle tämän seikan. Tarantino hänen mukaan pitää elokuvista, jotka jäävät psykologisesti mietityttämään ihmisiä pitkäksi aikaa elokuvan katsomisen jälkeen, tykkää vaikuttaa ihmisten arkielämään ja ottaa kantaa elokuvillaan. Syy-seuraussuhde toimii aivan eri tavalla Tarantinon, kuin monen muun tämän hetken ohjaajan kanssa. Stallone potkaisee miestä, koska tämä hässi hänen vaimoansa. Tarantino potkaisee mieheltä hampaat kurkkuun, koska tämä on muuten vaan paska jätkä ja helvetin ruma. Heijastaako nykymentaliteettia? Mielestäni kyllä. Ne pelaa, jotka ei pelkää. Nopeat syövät hitaat. Häikäilemättömyys vie pitkälle. Kaikki lauseita nykykoulujen opetussuunnitelmista, joita Tarantino hyvin ja nerokkaasti toteuttaa elokuvissaan.

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Mulle uppoa kyllä kuin kuuma veitsi voihin. Reservoir Dogs, Jackie Brown ja Pulp Fiction ovat allekirjoittaneen ehdottomia suosikkileffoja ja kyllähän esim Natural Born Killerskin toimii.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Todella yliarvostettu tyyppi. Äijä ei muka ikinä ole tehnyt mitään muuta kuin ylivertaista elokuvaa, ainakaan jos kriitikoilta kysytään.

Erityinen miinus siitä, että nosti mega-ärsyttävän Travoltan takaisin parrasvaloihin ja nyt se on joka leffassa.

Mutta nämä kritiikin sanat eivät tarkoita sitä, ettenkö pitäisi jossain määrin hänen elokuvistaan. Pidän Jackie Brownista ja Pulp Fiction toimi myös eka kerralla, kun sen näin(ei toista kertaa).

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kolahda Tarantino minuunkaan. Leffat eivät ole todellakaan huonoja, mutta eivät mitään kovin ihmeellisiäkään. Kill Billit ovat tosin vielä näkemättä, joten niistä paha sanoa mitään. Jackie Brown on kuitenkin mielestäni historian yliarvostetuimpia elokuvia. Korkeintaan keskinkertainen. Pulp Fiction ja Reservoir Dogs ovat ihan OK kumpikin.

Vertaukset Lynchiin ovat tosin turhia, tässä valossa Tarantino on suuri mestari. Mulholland Drive on varmasti kamalinta mitä valkokankaalla on ikinä nähty.

JPx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, klap-klap klap
Viestin lähetti Teacup
Vertaukset Lynchiin ovat tosin turhia, tässä valossa Tarantino on suuri mestari. Mulholland Drive on varmasti kamalinta mitä valkokankaalla on ikinä nähty.

Helppo tuomita se mitä ei itse ymmärrä. No kertakäyttöviihde on tehty toisille ja Lynch toisille. Tosin useimmathan eivät ole edes nähneet esimerkiksi The Straight Storyä, joka on helppo ja todella kaunis Lynch-elokuva.

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Viestin lähetti Teacup
Jackie Brown on kuitenkin mielestäni historian yliarvostetuimpia elokuvia.

Minusta taas Jackie Brownia on pidetty aika vähässä arvostuksessa verrattuna aiempiin suurteoksiin Reservoir Dogsiin ja Pulp Fictioniin. Nämä kolme ovatkin kaikki suosikkejani miehen tuotannossa, joten kaiketi minun mielestäni JB on aliarvostettu?

Reservoir Dogsin avaava pöytäkeskustelu on kyllä yksi elokuvahistorian helmistä ja tavallaan antoi osviittaa siitä mitä tulevaisuudessa on tarjolla. Pulp Fiction jatkoi aikalailla samoilla linjoilla tuoden loppujen lopuksi aika vähän uutta, vaikka ehkä maineikkain QT:n leffa onkin. Jackie Brown taas muistutti enemmän vanhanaikaista rikoselokuvaa sisältäen tietenkin oman tarantino-mausteensa. Kill Bill Vol 1.:sen "loistavuuden" tavallaan ymmärrän, mutta itselleni tuo ei soundtrackia lukuunottamatta tarjonnut mitään kovin mullistavaa, lähinnä haukotusta. Vol 2. täytynee käydä pikapuoliin tarkastamassa.

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti JPx
Helppo tuomita se mitä ei itse ymmärrä. No kertakäyttöviihde on tehty toisille ja Lynch toisille. Tosin useimmathan eivät ole edes nähneet esimerkiksi The Straight Storyä, joka on helppo ja todella kaunis Lynch-elokuva.

Jos tämä kommentti viittaa siihen, että elokuva olisi liian haasteellinen katsottava joillekin, niin jippii. Kauttaaltaan kehno juoni yritetty tehdä erinäisillä kikkailuilla "taiteelliseksi". Tyypillinen Cannes-elokuva. Itse en ole Lynchiltä nähnyt kuin MH:n ja siinä oli kyllä ihan liikaakin mikäli tyyli on sama muissakin miehen leffoissa. Sitä on toisaalta joidenkin helppo puolustaa - riittää kun sanoo, että "se on liian monimutkainen sinulle tajuttavaksi". Hohhoijaa... Siitähän se onkin kiinni. Jos et tykkää niin et ole vain ymmärtänyt.

Meni taas ketjun aiheen vierestä, joten jääköön tähän.

JPx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, klap-klap klap
Viestin lähetti Teacup
Kauttaaltaan kehno juoni yritetty tehdä erinäisillä kikkailuilla "taiteelliseksi". Tyypillinen Cannes-elokuva. Itse en ole Lynchiltä nähnyt kuin MH:n ja siinä oli kyllä ihan liikaakin mikäli tyyli on sama muissakin miehen leffoissa. Sitä on toisaalta joidenkin helppo puolustaa - riittää kun sanoo, että "se on liian monimutkainen sinulle tajuttavaksi". Hohhoijaa... Siitähän se onkin kiinni. Jos et tykkää niin et ole vain ymmärtänyt.

No aiheen vierestä tosiaan, mutta kiinnostaisi kovasti tietää, että mikä kyseisestä juonesta tekee kauttaaltaan kehnon? Kyllähän kuka tahansa normaalilla älyllä ja riittävällä viitseliäisyydellä kykenee Lynchin elokuvat ymmärtämään, mutta tuossa haastavuudessa olikin kyse siitä, että suuri osa katsojista ei viitsi vaivata päätään asioiden miettimisellä kun niitä ei valmiiksi pureskeltuina eteen anneta. Suuri osa vain toteaa yksinkertaisesti "en ymmärtänyt siispä paska leffa". No Lynch jakaa mielipiteet ja hyvä niin. Eihän noista kaikkien ole pakko pitää, mutta itse pidän edelleen kiinni siitä, että Lynchin elokuvat ostan vaikka en tietäisi niistä yhtään mitään. Kertaakaan en ole vielä pettynyt, mutta hämmästynyt sitäkin useammin.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Nakkijonon kingi

Niin, itse sanoisin elokuvaskenen laaja-alaisena asiantuntijana, että Tarantino on ylimainostettu, ylihypetetty ja muutenkin täysin keskinkertainen tusaaja, joka korvaa ammattitaitonsa puutetta tajuttomalla väkivaltamässäilyllä.

Vertaisin Tarantinon arvostusta lauantai-sunnuntaiyön nakkijonoon, jossa saa mainetta vetämällä jotakuta kuokkaan parin huonon herjan jälkeen. Nämä kaksi asiaa muistuttavat nimittäin kovasti toisiaan..

Täältä tähän

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Reservoir Dogs on yksi kaikkien aikojen parhaista leffoista. Ehkä paras. Pulp Fiction puolestaan kerronnaltaan täysin ainutlaatuinen. Kill Bill I ja II saa myös täältä suunnalta paljon plussaa. Jackie Brown on taasen yksi aliarvostetuimmista leffoista.

Ainoa miinus Tarantinon CV:ssä on Natural Born Killers. Se on valitettavan iso miinus.

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti BitterX
Ainoa miinus Tarantinon CV:ssä on Natural Born Killers. Se on valitettavan iso miinus.

Muistetaan että hän vain käsikirjoitti sen elokuvan. Tuossa ekassa viestissäni O ja KK tarkoittivat ohjausta ja käsikirjoitusta, KK taas pelkkää käsikirjoitusta. NBK:n ohjasi Oliver Stone.

Kaikki leffat jotka Tarantino on ohjannut ja kirjoittanut esiintyivät jo listassasi.

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti BitterX
QT ei pidä omana käsikirjoituksenaan NBK:ta koska Stone muutti sitä niin paljon.

Itse pidän QT tuotannosta todella paljon. Pulp Fiction tosin ei ekalla kerralla kolahtanut ollenkaan, pidin ihan surkeana enkä jaksanut katsoa loppuun asti. Sitten rakastuin Jackie Browniin. Edelleen olen sitä mieltä että Pulp Fiction on QT:n leffoista selkeästi huonoin.

Tästäkin ketjusta huomaa että QT jakaa mielipiteet. Kukaan ei ole sitä mieltä että 'ihan ok'. Yleensä ollaan joko sitä mieltä että loistava, tai kauheaa paskaa. Niin pitää ollakin. Tekemällä ei ketään ärsyttävää tulee tasapaksu kökkö lopputulokseksi.

Nekin jotka eivät QT:n tuotannosta pidä yleensä ymmärtävät kunnioittaa oman tien kulkemisesta.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Murmeli
Tarantino käyttää elokuvissaan visuaalisuutta aivan eri tavalla kuin kukaan muu ohjaaja. Kerronta ei ole pelkkää tarinan eteenpäin vientiä vaan visuaalisen nautinnon hakemista.
Jos tuo ei ole hyvin sanottu, niin ei sitten mikään. Tarantinon leffoissa on välillä sellaisia kamera-ajoja, että kovin moni muu ohjaaja ei samaan pystyisi, vaikka yrittäisi apinoida suorituksen alusta loppuun. T suunnittelee ja toteuttaa ne, ja lopputulos on häkellyttävän hieno. Tässä yhteydessä voi nostaa esimerkiksi vaikkapa sen Salaisten Kansioiden jakson, jonka herra ohjasi. Kuvan leikkausten väli oli suunnilleen kymmenen minuuttia. Tulihan siinä yksi tai kaksi leikkausta aina mainoskatkon väliin.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Viestin lähetti Designer
Tässä yhteydessä voi nostaa esimerkiksi vaikkapa sen Salaisten Kansioiden jakson, jonka herra ohjasi. Kuvan leikkausten väli oli suunnilleen kymmenen minuuttia. Tulihan siinä yksi tai kaksi leikkausta aina mainoskatkon väliin.

Mikäs tämä tämmöinen on? Tietääkseni ainoa TV-sarja jota QT on ohjannut, on ER eli Teho-Osasto.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti vintsukka
Mikäs tämä tämmöinen on? Tietääkseni ainoa TV-sarja jota QT on ohjannut, on ER eli Teho-Osasto.
Se on hyvin vahva muistikuva. Tai siis vahvasti muistelen, että kaveri olisi yhden jakson tuohon sarjaan ohjannut. Luonnollisestikaan en ole tätä tarkistanut mistään, enkä edes muista, mitä siinä jaksossa tapahtui. Suolenpätkiä ei lojunut lattioilla, niinkuin ER:n jaksossa.

Tehdäänpä tämä käänteisesti: joku muu saa todistaa, että olen väärässä, tai muuten olen oikeassa. Jep.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy