Pystytäänkö tarpeita luomaan loputtomiin?

  • 1 825
  • 14

Byvajet

Jäsen
Poliittisen järjestelmämme vakaus perustuu kuluttamiseen. Kuluttamisen välttämättömyys on syy siihen, miksi ympäristönsuojelussa ei suosita syntyvyyden rajoittamista, vaikka se olisi kaikista käytössä olevista keinoista ylivoimaisesti tehokkain.

Kuluttajien lisäksi järjestelmän yllä pitämiseen tarvitaan keksintöjä ja markkinointia, jotta ihmisille syntyy tarpeita, joita he tahtovat tyydyttää. En ole kuitenkaan vakuuttunut, pystytäänkö tarpeita länsimaissa luomaan tulevaisuudessa samaan tahtiin kuin niitä on luotu viimeiset vuosikymmenet. Syiksi ennustamaani hiipumiseen arvelen näitä:

1. Yksilöä korostava kulttuuri väistyy. Ruoalla tai viinillä hifistely, autolla erottautuminen, rahan tuhlaaminen eksoottisiin matkakohteisiin pelkän lämmön vuoksi, huikean kalliit merkkilaukut ja kengät ja vastaavat valinnat ruvetaan näkemään typerinä, jopa junttimaisina, valintoina. Kenties 20 vuoden päästä kalliin katumaasturin ostaja koetaan samanlaisena urpona kuin koettiin autoista innostunut teini vuosikymmeniä sitten.

Yksilöt kyllästyvät itsensä korostamiseen. Loppujen lopuksi kaikki tietävät, että porukassa on mukavaa. Ei kannata hakeutua eturiviin eikä jäädä taakse vaan kulkea tukevassa keskijoukossa. Itsensä perusteeton esiin työntäminen on sivistymätöntä ja keskenkasvuista, white trash -kulttuuria.

Lisäksi nykyisessä länsimaailmassa keskiluokkaisen ulottuvilla on valtava määrä kulutusmahdollisuuksia, eikä niillä pysty enää erottautumaan. Nykyään julkkisten vaatteista ei näe niiden hintaa. Siksi julkkikset hakeutuvat lehtien sivuille kertomaan, paljonko vaatteet maksoivat. Sosiaalisen pääoman ostaminen kuluttamalla käy vaikeaksi, joten kuluttaminen sosiaalisena viestinä menettää merkityksensä.

2. Ihmiset turtuvat kehittyvään tekniikkaan. Vaikka laitteisiin tulisi uusia ominaisuuksia, niiden arvo suhteessa vanhaan koetaan pieneksi. Kun vanhalla kännykällä tai tietokoneella selviää sujuvasti tarvittavista toiminnoista, miksi pitäisi ostaa uusi? Tekninen kehitys on liian hidasta suhteessa ihmisten tarpeisiin. Tarvepiikkien luomiseen tarvittaisiin jotain aivan uutta, mutta sellaista ei ole näköpiirissä. Jotkut innostuvat sähköautoista, mutta sähköautokin on vain auto. Se ei edusta liikkumisen murrosta. Kunhan saa energiansa jostain muusta kuin öljystä. Netin ja sen ympärille rakentuneen kohinan jälkeen ei ole tullut mitään vastaavaa, mutta tällä hetkellä nettikin menettää nopeasti arvoaan. Esimerkiksi sosiaalinen media on ruvennut ärsyttämään monia. Ihmiset ottavat sihen etäisyyttä.

Elektroniikkalelut rupeavat olemaan myös käytettävyydeltään turhan monimutkaisia. Monimutkaisuus heikentää käytettävyyttä ja aiheuttaa teknisiä ongelmia. Monet kokevat, että on järkevämpää hankkia kirjan lukemiseen erillinen sähkömusteellinen lukulaite, joka kestää kymmenen vuotta, kuin lukea kirjaa leivänpaahtimen kylkeen upotetusta näytöstä. Monet valitsevat mieluummin kaukosäätimen, jolla voi vaihtaa kanavaa, säätää ääntä ja selata tekstiteeveetä, kuin säätimen, jolla voi ohjata pakastimen lämpötilaa ja valaistusta.

Sama turtuminen näkyy suhtautumisessa mielipiteisiin ja ideoihin. Viimeisimmän aallon feministit onnistuivat vielä ärsyttämään ja herättämään keskustelua. Narsistisella tyylillä esiintynyt Sarasvuo pääsi vielä esiin. Iltapäivälehden seksivau ja kaunis tyttö jaksoivat vielä hymyilyttää. Netti on kuitenkin aiheuttanut sen, että puheen ja tekstin arvo ovat romahtaneet. Kärjistäminen ei enää tehoa. Erilaisiin ideoihin ja niiden markkinointiin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Niitähän riittää aivan loputtomiin, joten miksi niihin kannattaisi edes yrittää paneutua.

Köyhissä maissa tilanne on erilainen. Siellä ihmiset eivät ole saaneet vielä kaikkea, joka vetoaa perustarpeisiin. Sama koskee osittain länsimaiden vähävaraisia. Heissäkin on vielä kulutuspotentiaalia. Sen sijaan länsimaiden keskiluokka tuskin luo tulevaisuudessa kulutusta samaan tapaan kuin viimeisinä vuosikymmeninä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Erittäin mielenkiintoinen ketjunavaus!

Omalla kohdallani olen huomannut, ettei kauppoihin juurikaan enää tule tuotteita, joista tulisi tunne että "tuollainen on pakko saada". En tiedä, johtuuko se omasta aikuistumisesta ja asennemuutoksesta, vai siitä että markkinamiehet eivät enää todellakaan osaa keksiä ihmisille uusia tarpeita. Olen toki myös vältellyt mainoksia viime vuodet, ne kun luovat juuri niitä tarpeita, joiden olemassaolosta emme ennen mainoksen näkemistä/kuulemista edes tienneet. Mainosten välttely on muuten yksi tehokkaimpia olemassa olevia keinoja rahan säästämiseen.

Usein olen huomannut, että vähemmän on todellakin enemmän, kuten tämän ketjun avauksessa jo tuleekin ilmi. Esim. perinteinen kirja/lehti on huomattavasti parempi ja miellyttävämpi lukea kuin että lukisi saman tekstin joltain 4K UltraHD SuperSmart näytöltä. Samaa pätee moneen, moneen muuhunkin asiaan. Lisäksi moni hankinta on sellainen että se jaksaa ilahduttaa viikon tai ehkä kaksi, kunnes siihen tottuu, ja sitten huomaa ettei oman elämänlaatu ole parantunut piiruakaan vaikka pihassa komeilee uusi auto tai jokin muu vekotin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole ennustaja joten ei voi tietää. En silti alialiarvioi ihmislajin turhamaisuutta joten kyllä uskon että nice to have- hyödykkeitä tulee jatkossakin keskipitkällä aikavälillä. Esim joku henkilömatkustamiseen pystyvä jokamiehen drone voisi olla sellainen.

Käypä nimim @Byvajet lukaisemassa autoiluketju ym ketjuja. Niissä kiteytyy hyvin länsimaiselle ihmiselle taottu tarvehierarkian mielettömyys. Tärkeintä on se ettei ikkunaa tarvitse veivata kädellä auki tai se että vaihdekeppiin tai kaasupolkimeen ei tarvitse koskea. Se paikasta a paikkaan b siirtyminen on sivuseikka.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käypä nimim @Byvajet lukaisemassa autoiluketju ym ketjuja. Niissä kiteytyy hyvin länsimaiselle ihmiselle taottu tarvehierarkian mielettömyys. Tärkeintä on se ettei ikkunaa tarvitse veivata kädellä auki tai se että vaihdekeppiin tai kaasupolkimeen ei tarvitse koskea. Se paikasta a paikkaan b siirtyminen on sivuseikka.
Eiköhän taustalla perimmäisenä syynä ole se siirtyminen paikasta a paikkaan b. Joillekin vain kertyy esimerkiksi vuoden aikana niin tuhoton määrä kilometrejä, että automaattivaihteistot ja vakkarit ovat siinä asiassa jo huomattavasti vaikuttavia tekijöitä. Ainakin omakohtainen kokemus on, että pidempiä matkoja ajaessa kun nopeuden saa asetettua mieleisekseen, eikä sitä viisaria/lukemaa tarvitse koko ajan kytätä, niin kyllä siinä pysyy pidempään virkeänä. Se on ratissa ollessa tärkeä seikka. Mutta joo, ilmankin tietysti pärjäisi. Tai auki pyöritettävän ikkunan kanssa ainakin pärjäisi.


Mielenkiintoinen tämä ketjun aihe kyllä. Nopeasti ajateltuna niin kyllä noita elektroniikkaleluja ja muitakin vempeleitä keksitään, jotka kuluttajia kiinnostavat tulevaisuudessakin. Mutta ehkä tuo asenneilmapiiri voi ajan kanssa kehittyä juuri tuohon suuntaan, että yksilöä ei parane enää korostaa. Ja sitten vaikka kiinnostusta johonkin olisi, niin joidenkin kohdalla se vallitseva ilmapiiri rajoittaa kulutusta.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eiköhän taustalla perimmäisenä syynä ole se siirtyminen paikasta a paikkaan b. Joillekin vain kertyy esimerkiksi vuoden aikana niin tuhoton määrä kilometrejä, että automaattivaihteistot ja vakkarit ovat siinä asiassa jo huomattavasti vaikuttavia tekijöitä. Ainakin omakohtainen kokemus on, että pidempiä matkoja ajaessa kun nopeuden saa asetettua mieleisekseen, eikä sitä viisaria/lukemaa tarvitse koko ajan kytätä, niin kyllä siinä pysyy pidempään virkeänä. Se on ratissa ollessa tärkeä seikka. Mutta joo, ilmankin tietysti pärjäisi. Tai auki pyöritettävän ikkunan kanssa ainakin pärjäisi.


Mielenkiintoinen tämä ketjun aihe kyllä. Nopeasti ajateltuna niin kyllä noita elektroniikkaleluja ja muitakin vempeleitä keksitään, jotka kuluttajia kiinnostavat tulevaisuudessakin. Mutta ehkä tuo asenneilmapiiri voi ajan kanssa kehittyä juuri tuohon suuntaan, että yksilöä ei parane enää korostaa. Ja sitten vaikka kiinnostusta johonkin olisi, niin joidenkin kohdalla se vallitseva ilmapiiri rajoittaa kulutusta.
Autoiluun liittyen mun autosta löytyy nykyajan härpäkkeet mm vakkari, automaattivaihteisto ja ilmastointi jne. On ne ihan kivoja ja silleen mutta en koe niitä niinkuin suuri osa makuun päässeista että ei koskaan enää ilman niitä.

Mulle suurimman wautsi wau- nautinnon suo kauko-ohjattava keskuslukitus. Se on vaan niin komiaa painaa avaimenperästä kaikki ovet lukkoon ja kävellä tiehensä. Oli se ennen wanhaan typerää tarkistaa joka ovi erikseen.

Asumisessa joka on länsimaiselle ihmiselle tärkeä ja välttämätön paha ei olla näin pitkällä lisävarusteiden orjia. Moni autoiluhifistelijä asuu ahtaasti hissittömässä kerrostalossa ja kärsii kesällä helteestä mutta ei koe asiaa niin tärkeäksi että tekisi asioille mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllä niitä tarpeita on ennestään, ja toki uusiakin keksitään. Luultavasti tänne kirjoittavien joukossa on paljon meitä, joiden tarpeet ovat väliaikaisesti aika tyydytettyjä.

Mietin omia tarpeitani ruoan lisäksi. Tänä kesänä olen ostanut ei välttämättömiä asioita aurinkolasit ja koripallon. Kirjoja myös, ja lehtiä. Paperisia. Ristikkolehtiä ja monta lyijytäytekynää. Keväällä ostin uuden puhelimen, jonka käyttöönottoa vitkuttelin todella pitkään, kun ei vaan kinostanut opetella uutta.

Liikkumiseen on rahaa mennyt. Auton korjaamiseen, bensaan ja kikuihin sekä junalippuihin.

Seuraavaksi pitäisi ostaa puku. Tai lainata. Syykin on se, että rahaa on mennyt ruokaan muttei kuntosalikorttiin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Itse uskon, että ostotarpeesta siirrytään kovaa vauhtia kohti palvelutarvetta, eli esim mainituista autoilu tulee oman uskomukseni mukaan muuttumaan erilaisiin tarvepohjaisiin liikkumismuotoihin, ensi vaiheessa tarvepohjaiseen vuokraukseen, myöhemmin sitten itseohjautuviin takseihin, lentäviin droneihin jne. Jotenkin tuntuu oudolta, että tulevaisuudessa kukaan omistaisi autoa, kun se jo nykyäänkin seisoo 95% ajasta käyttämättömänä ja on heittämällä typerin asia mihin rahansa sijoittaa.

Samalla uskon, että esim ruokailusta massamuodossaan tulee vahvasti automaatiopohjaista, lounasravintolassa esim robotti tekee ruoan, joka laskee kustannuksia huomattavasti ja alkaa samalla muuttaa tapaa jolla esim asuntoja rakennetaan ja elämää eletään. Asunnoista tulee pienempiä kun tavaraa ei enää tarvitakaan kotona kaikkeen mahdolliseen.

Toisaalta sitten taas fyysisen tavaran omistaminen on jossain määrin kuitenkin ihmisen perusDNA:han kirjoitettu, josta mielestäni hyvä esimerkki on nykyinen vinyylilevybuumi. Halutaan omistaa fyysinen kappale lähes pelkästään omistamisen halusta, nostalgiamielessä. Äänenlaatu on kuitenkin selvästi heikkolaatuisempi, ja veikkaan, että pääosin vinyylilevyjen omistajat kuuntelevatkin mukana tulleita äänitiedostoja tai spotifysta kyseistä levyä.
 

Pete27

Jäsen
Suosikkijoukkue
TAPPARA
Itse uskon, että ostotarpeesta siirrytään kovaa vauhtia kohti palvelutarvetta, eli esim mainituista autoilu tulee oman uskomukseni mukaan muuttumaan erilaisiin tarvepohjaisiin liikkumismuotoihin, ensi vaiheessa tarvepohjaiseen vuokraukseen, myöhemmin sitten itseohjautuviin takseihin, lentäviin droneihin jne. Jotenkin tuntuu oudolta, että tulevaisuudessa kukaan omistaisi autoa, kun se jo nykyäänkin seisoo 95% ajasta käyttämättömänä ja on heittämällä typerin asia mihin rahansa sijoittaa.

nykyinen vinyylilevybuumi. Halutaan omistaa fyysinen kappale lähes pelkästään omistamisen halusta, nostalgiamielessä. Äänenlaatu on kuitenkin selvästi heikkolaatuisempi, ja veikkaan, että pääosin vinyylilevyjen omistajat kuuntelevatkin mukana tulleita äänitiedostoja tai spotifysta kyseistä levyä.
Millä ajanjaksolla nää sun mielestä tapahtuu? Auto tai muu verrattava liikkumismuoto tulee kyllä pysyyn hamaan tappiin ihmisillä. Iso osa ihmisistä ei halua ja voi aikatauluttaa menojansa julkisten mukaan ja haluaa sen oman kulkupelin taksien ym sijaan.

Luulisin että kaikki oikeet vinyylin kerääjät myös kuuntelee niitä levyjä. Ainakin näin on roots musiikin saralla. Sitä en tiä mitä muotien mukana seilaavat hipsterit jne. tekee.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Millä ajanjaksolla nää sun mielestä tapahtuu? Auto tai muu verrattava liikkumismuoto tulee kyllä pysyyn hamaan tappiin ihmisillä. Iso osa ihmisistä ei halua ja voi aikatauluttaa menojansa julkisten mukaan ja haluaa sen oman kulkupelin taksien ym sijaan.
Uskoisin, että mobility as a service lyö isosti läpi n. 20 vuoden sisällä. Ja tuo ei sinänsä ole julkista liikennettä, vaan voit esim valita erilaisia palvelupaketteja, kovemmalla hinnalla tulee yksityisauto nahkapenkeillä, ja halvempi palvelupaketti koukkaa matkalta pari muuta kyytiläistä mukaan. Tässä itseohjautuvat autot tulevat olemaan aika suuressa osassa. Uskon, että 20 vuoden sisällä ei enää muita autoja oikein olekaan. Jo nyt itseohjautuvat autot ajavat moninkertaisia matkoja ilman kolareita ihmisiin verrattuna (ja kolaritkin johtuvat suurelta osin muiden tielläliikkujien, eli ihmisten syystä). Vakuutusyhtiöt viimeistään tulevat hinnoittelemaan itse ajamisen niin kalliiksi, että siitä tulee vain (super)rikkaiden huvia.
 

Undrafted

Jäsen
Työpaikan kahvipöydässä, kun keskustellaan elämästä ja asioista, niin tuntuu pikkuisen heräävän se kyseenalaistava ihminen. Kun nyt esineiden internet tekee tuloaan. Tarjolla olisi esimerkiksi jääkaappi, mikä ottaa uuden kuvan joka kerta kun avaat oven ja kaupassa sitten voit tarkistaa mitä kaapista puuttuikaan. Kyseenalaistava ihminen pohtii onko tälle oikeasti mitään tarvetta. Toisaalta pöydän ääressä on 40+ vuotiaita, jotka voivat olla jo markkinamielessä menetettyä karjaa.

Äitini osti juuri uuden mikron ja tuli puheeksi ominaisuudet. Omassani olisi n+1 ohjelmaa ja voisi koneelle kertoa esim. että nyt sulatan 400gr lihaa ja mikro sitten päättää miten toimia. Käytännössä painan aina quick starttia kerran tai useammin riippuen mitä olen tekemässä. Se niistä ominaisuuksista ja laitekin valittiin hinnan, koon ja ulkonäön mukaan.

Talusmielessä toivottvasti mahdollisimman moni ostaa mahdollisimman paljon, ympäristömielessä toivottavasti muutkin katsovat kriittisesti tarpeitaan.
 

ipaz

Jäsen
Talusmielessä toivottvasti mahdollisimman moni ostaa mahdollisimman paljon, ympäristömielessä toivottavasti muutkin katsovat kriittisesti tarpeitaan.

Ympäristön kannalta kannattavaa ostamista on itseensä sijoittaminen ja hemmottelu. Käy parturissa, hierojalla, hanki personal trainer, käy jossain jalkahoidossa tms. Vie vaatteesi pesulaan mieluummin kun ostaisit pyykkikoneen kotiin. Hanki kotisiivoaja. Syö ulkona... onhan noita vaihtoehtoja. Yhden auton hinnalla, tai autolainan kuukausilyhennyksellä pystyy työllistämään aika monta palvelualan yrittäjää.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ympäristön kannalta kannattavaa ostamista on itseensä sijoittaminen ja hemmottelu. Käy parturissa, hierojalla, hanki personal trainer, käy jossain jalkahoidossa tms. Vie vaatteesi pesulaan mieluummin kun ostaisit pyykkikoneen kotiin. Hanki kotisiivoaja. Syö ulkona... onhan noita vaihtoehtoja. Yhden auton hinnalla, tai autolainan kuukausilyhennyksellä pystyy työllistämään aika monta palvelualan yrittäjää.

En kyllä mitenkään usko, että toistuva pesularalli olisi ekologisempaa kuin täysien koneellisten peseminen kotona. Kotiinkin voi nimittäin ostaa koneen, joka toimii kymmenen vuotta ja on korjattavissa.

Aiemmin joku nosti esille auton parkkiksella seisottelun. En pidä sitäkään kovin suurena huolena ja tyhmänä omistuksena, jos pääomaa siinä ei ole paljoa kiinni. Itse jätin eilen auton työpaikalle, kun tulin mökiltä. Jatkoin junalla kotiin. Tänään vien sen luottohuoltoon huomiseksi työpaikkakunnalla, ja huomenna ikäänkuin palaan viikonlopun mökkireissulta kotiin. Keskiviikon työvuoroon en pääse muuten kuin autolla, mutta sitten taas jätän sen työpaikalle, koska perjantaina en ehtisi omaan peliin julkisilla.

Auto on siis hyvinkin tehokkaassa käytössä, kun se paikkaa joukkoliikenteen palvelukatveita.
 

Pete27

Jäsen
Suosikkijoukkue
TAPPARA
Uskoisin, että mobility as a service lyö isosti läpi n. 20 vuoden sisällä. Ja tuo ei sinänsä ole julkista liikennettä, vaan voit esim valita erilaisia palvelupaketteja, kovemmalla hinnalla tulee yksityisauto nahkapenkeillä, ja halvempi palvelupaketti koukkaa matkalta pari muuta kyytiläistä mukaan. Tässä itseohjautuvat autot tulevat olemaan aika suuressa osassa. Uskon, että 20 vuoden sisällä ei enää muita autoja oikein olekaan. Jo nyt itseohjautuvat autot ajavat moninkertaisia matkoja ilman kolareita ihmisiin verrattuna (ja kolaritkin johtuvat suurelta osin muiden tielläliikkujien, eli ihmisten syystä). Vakuutusyhtiöt viimeistään tulevat hinnoittelemaan itse ajamisen niin kalliiksi, että siitä tulee vain (super)rikkaiden huvia.
Miten esim ihmisten harrastukset? Meilläkin vaimo ravaa pitkin suomee erilaisissa koirakisoissa. Ja euroopassakin. Eikös tälläsillä uusilla järjestelyillä moinen tulis ihan liian kalliiks? Muitakin harrastuksia varmasti löytyy johon tällänen epäily sopii? Tää harrastus nyt tuli esimerkkinä mieleen.

Muutenkin mökeille kulkeminen, maalla asuvien liikkumisen tarpeet jne.

Ja sitten tietenkin se että sopiiko autoteollisuudelle nää visiot? Tienaako ne tarpeeks jatkossa, että tällänen tulevaisuua "sallitaan" niitten taholta? Kyse on kuitenkin jättimegasuperbines. Kyllä varmaan ihan hatusta vaikka Toyota jatkaa valmistamista, mutta eikös määrät putoo dramaattisesti?

Mää kyllä varmaan pärjäisin hyvinkin...
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Miten esim ihmisten harrastukset? Meilläkin vaimo ravaa pitkin suomee erilaisissa koirakisoissa. Ja euroopassakin. Eikös tälläsillä uusilla järjestelyillä moinen tulis ihan liian kalliiks? Muitakin harrastuksia varmasti löytyy johon tällänen epäily sopii? Tää harrastus nyt tuli esimerkkinä mieleen.

Muutenkin mökeille kulkeminen, maalla asuvien liikkumisen tarpeet jne.

Ja sitten tietenkin se että sopiiko autoteollisuudelle nää visiot? Tienaako ne tarpeeks jatkossa, että tällänen tulevaisuua "sallitaan" niitten taholta? Kyse on kuitenkin jättimegasuperbines. Kyllä varmaan ihan hatusta vaikka Toyota jatkaa valmistamista, mutta eikös määrät putoo dramaattisesti?

Mää kyllä varmaan pärjäisin hyvinkin...

Lemmikit on yksi esimerkki, joissa tarpeita on onnistuttu luomaan kovinkin paljon. Miksipä ei muutkin harrastukset. Kuka kaipasi padelia joskus 10 vuotta sitten? Paljonko golfin lätkiminen on lisääntynyt 20 viime vuoden aikana?

Vanhus... öh.. senioriväestölle on luotu uusia tarvikkeita ja välttämättömyyshyödykkeitä. Osa lääketieteellisistä syistä, osa muuten vaan. Käsittääkseni aika monen suuri-ikäluokkalaisen alla on korkeussuunnassa 30 cm aiempia elinvaiheita korkeampi auto ihan selän säästämissyistä.

Polkupyörät: vaikka yhteiskäyttö on lyönytkin läpi, niin on ihmisiä jolla on hybridi ja läskipyörä sekä sähköpotkulauta. Missä vaiheessa nämä tarpeet syntyivät? Itselläni on kahdeksankymmentäluvun käyräsarvinen Tunturi joka kulkee ihan tyydyttävästi. Narkkarin tarpeiden tyydyttämisen välikappaleeksi siitä ei ole, joka on ehdottomasti sekä hyvä asia, että todiste siitä miten markkinoille on synnytetty tarpeita valtavasti.

Turvallisuus. Kuinka monelle on myyty kotiturvallisuuspaketteja koska "pittäähän semmoinen olla, kaikenlaista väkeä on liikkeellä". Toisaalta on syntynyt, taaskin senioreille, ehdottomasti turvallisuutta lisääviä tarpeita kuten ranteeseen kytketty apukutsunappi.

Yksi aivan käsittämätöntä vauhtia kasvava uustarvehyödykeryhmä on miesten kosmetiikka. Taas asia, jota on vaikea käsittää, mutta meikkaavat nuoret miehet ovat totta. Ketä tästä asiasta pitäisi lyödä? Kyllä pitäisi jotain vaikkapa ihan ilmastosyistä koska se vaan toimii motiivina vaikka mille.
Naiset taas ovat normalisoineet silikonit, ei pelkästään rinnoissa vaan muuallakin. Käsittämätöntä.

En todellakaan usko, etteikö tarpeita enää synnytettäisi. Tuotteet vaan muuttuvat vähemmän konkreettisiksi. Tai typerimmiksi, kuten miesten kosmetiikka.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
No nythän on jo olemassa kysyntää asioille, joita ei olisi 15 vuotta sitten osattu ajatellakaan. Joku Youtuben kaltainen palvelu ja sen ympärillä pyörivä raha olisi kuulostanut vuonna 2004 absurdilta. Patreonin, Kickstarterin ym. kaltaisten palveluiden olemassaolo tuntuu absurdilta. Maksetaan kuukaudessa jopa kymmeniä euroja ihmisille, jotka tekevät videoita joissa puhuvat päivästään. Tai pyydetään rahaa jotta voidaan tehdä joku projekti valmiiksi ja luvataan lahjoittajille materiaa, ylimääräistä immateriaalista omaisuutta tai nimi videon loppuun. Sitten on kaikki nämä musiikki- ja videopalvelut joista saa jotain vastineeksi kuukausimaksua vastaan.

Samalla voi puhua siitä kuinka moni koki internetin tarpeelliseksi 30 vuotta sitten? Tai VHS kasetit, televisio ja elokuvat ennen noita. Nytkin on kaupunkipyöriä ja potkulautoja. Autojakin vastustettiin aikanaan. Eipä lehdistöäkään ole ollut kuin noin 400 vuotta. Aina löytyy joku palvelu/tuote jota kukaan ei ole vielä halunnut emmekä me vielä voi sanoa mitä se voisi olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös