Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Joku korjatkoon jos olen väärässä mutta minulle tuli pyöriäisestä ensimmäiseksi mieleen Moby Ankan pyöriäinen Marius, joka siis ei ollut delfiini?
Niin, eihän kukaan ole tässä ketjussa delfiiniksi pyöriäistä erehtynyt kutsumaankaan. Itse käytin termiä delfiinijäljitelmä, termi kertoo että ei ole delfiini vaikka sellaisena yrittää salakavalasti esiintyä.
Moby Duckista tulee tietenkin mieleeni Moby Dick, joka ei ollut delfiini eikä pyöriäinen vaan kaskelotti. Kaskelotithan ovat ennätyksellisiä kaikista nisäkkäistä siinä, että uroksen ja naaraan välinen kokoero on suuri. Tarinat kertovat uroskaskeloteilta löytyvän muutakin suurta, mutta taitavat nuo 9 metrin jutut olla valtamerilegendoja. Poikia iästä riippumatta jaksaa naurattaa Moby Dick - nimi... (hih, dick!) ja sitten vasta naurattaakin kun kuulee että kaskelotti on englanniksi great sperm whale (hih hih, sperm!). Tuo sperm ei kuitenkaan viittaa siihen 9 metrin juttuun vaan kaskelotin otsalohkossa olevaan mystiseen nestesäiliöön. Jos tuon säiliön sisältö todella olisi sitä itseään niin voisi sanoa että kaskelottia taitaa aika lailla harmittaa, sen verraan nousee ky*pä otsaan.
Kaskelottitarkkailijan homma olisi mukavampi, kaskelotti on kokonsa (enkä nytkään puhu siitä 9 metristä, hyi teitä!) vuoksi huomattavasti helpompi havaita kuin päästäinen, ei vaan pyöriäinen. Kaikkien kaskelottitarkkailijoiden isä, kapteeni Ahab varmasti pitää pyöriäsitarkkailua hyvänä alkuna.