Pyöräily harrastuksena

  • 57 161
  • 584

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Täällähän näyttäisi olevan myös ketju Polkupyörää hankkimassa, mutta koska tässäkin ketjussa käydään keskustelua mm. pyörän hankinnasta ja on tuoreempi, niin poustaan nyt tähän ketjuun.

Loppukesästä 14 vuotta täyttävä poika tarvitsee uuden pyörän. Kasvoi vanhasta Inseran Bomberista ulos ja vaikka tuolla olisi kevään ensimmäiset viikot vielä ehkä ajanutkin, niin pyörä on talven aikana kadonnut. Joko lapsi unohti sen jonnekin tai sitten se tarttui autokatoksesta jonkun ohikulkeneen matkaan, kun ei lukossakaan tainnut olla.

Nyt siis uusi pyörä hankinnassa. Poika oli alkuvuodesta terveystarkastuksessa 180 cm pitkä ja pituutta taitaa tulla vielä jonkun verran lisääkin. Kuinka paljon ja nopeasti, sitä emme tässä kohtaa tiedä. Mutta arvelisin vuoden päästä oltavan lähempänä 190 senttimetriä kuin nykyistä 180 senttiä. Tämä ehkä hyvä jotenkin huomioida uutta pyörää hankkiessa.

Poika oli tyytyväinen tuohon edelliseen pyöräänsä, joten jotain tuon tyylistä, onko tuo sitten maasto- vai hybridipyörä. Jousitus (ainakin etuhaarukassa) ilmeisesti tärkeää, vähintäänkin plussaa.

Kaipaan siis apuja pyörän valintaan. Eniten kokoon eli minkä kokoinen. Varsinkin sen rungon koon kanssa oma osaaminen jää hataraksi, mutta olen ymmärtänyt senkin olevan suht tärkeää olla oikean kokoinen. Ja onko se sitten maasto- vai hybridi. Ajelut nyt on ihan kaupunkiajeluita, ei harrasta mitään maastopyöräilyitä. Eli kouluun ja harrastuksiin ja mitä nyt sitten kavereiden kanssa kylillä kruisailevat. Fatbiket jätetään suosiolla väliin.

Käytettyjä jostain torista tms. palstan kautta olen ajatellut, niissä hinnat pysynevät vähän maltillisempina kuin kaupasta uutta hakiessa.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Täällähän näyttäisi olevan myös ketju Polkupyörää hankkimassa, mutta koska tässäkin ketjussa käydään keskustelua mm. pyörän hankinnasta ja on tuoreempi, niin poustaan nyt tähän ketjuun.

Loppukesästä 14 vuotta täyttävä poika tarvitsee uuden pyörän. Kasvoi vanhasta Inseran Bomberista ulos ja vaikka tuolla olisi kevään ensimmäiset viikot vielä ehkä ajanutkin, niin pyörä on talven aikana kadonnut. Joko lapsi unohti sen jonnekin tai sitten se tarttui autokatoksesta jonkun ohikulkeneen matkaan, kun ei lukossakaan tainnut olla.

Nyt siis uusi pyörä hankinnassa. Poika oli alkuvuodesta terveystarkastuksessa 180 cm pitkä ja pituutta taitaa tulla vielä jonkun verran lisääkin. Kuinka paljon ja nopeasti, sitä emme tässä kohtaa tiedä. Mutta arvelisin vuoden päästä oltavan lähempänä 190 senttimetriä kuin nykyistä 180 senttiä. Tämä ehkä hyvä jotenkin huomioida uutta pyörää hankkiessa.

Poika oli tyytyväinen tuohon edelliseen pyöräänsä, joten jotain tuon tyylistä, onko tuo sitten maasto- vai hybridipyörä. Jousitus (ainakin etuhaarukassa) ilmeisesti tärkeää, vähintäänkin plussaa.

Kaipaan siis apuja pyörän valintaan. Eniten kokoon eli minkä kokoinen. Varsinkin sen rungon koon kanssa oma osaaminen jää hataraksi, mutta olen ymmärtänyt senkin olevan suht tärkeää olla oikean kokoinen. Ja onko se sitten maasto- vai hybridi. Ajelut nyt on ihan kaupunkiajeluita, ei harrasta mitään maastopyöräilyitä. Eli kouluun ja harrastuksiin ja mitä nyt sitten kavereiden kanssa kylillä kruisailevat. Fatbiket jätetään suosiolla väliin.

Käytettyjä jostain torista tms. palstan kautta olen ajatellut, niissä hinnat pysynevät vähän maltillisempina kuin kaupasta uutta hakiessa.
Tällä pituudella liikutaan runkokoon osalta varmaan luokassa L/XL tai 56/58. Tietenkin vähän jälkipolven ”välityksistä” riippuen (pitkäjalkainen/kätinen jne). Jos hifistellä haluaa, niin jalkojen pituuttakin pystyy mittaamaan (ohjeita löytyy, ns ”inseam” -mitta). Rengaskokona suosittelisin vähintään 27,5”, mikäli maasturista puhutaan.

Olen itse mennyt (185cm) vähän pyörän tyylistä riippuen yleensä sillä isommalla vaihtoehdolla, mitat kun vaihtelee valmistajan mukaan jonkin verran rungoissa.

Esim tässä olisi varmaan tarvetta palveleva varsin perusmenijä koossa L voisi olla sopiva - liikkeet toki auttaa mielellään. En itse ainakaan lähtisi hankkimaan paljoakaan parempaa yleiskäyttöön ja tuon ikäiselle :D

 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kiitos @Jonisti Koon suhteen olin näköjään vähän hajulla, viestisi vahvisti näkemystäni.

Linkkaamasi pyörä menee kyllä reilusti yli sen budjetin, mitä itse olin ajatellut tuon klopin pyörään investoivani. Meillä hankinnassa, jos uutta haetaan, niin ennemminkin joku markettipyörä kuin laadukas ja kaalliimpi pyörä oikeasta pyöräliikkeestä.

Prismasta löytyisi Jupiter, joka olisi hyvin budjetissa, mutta tuossa taitaa runko jäädä sen verta pieneksi, että tuosta tulisi ehkä vain yhden kesän pyörä, joten jätetään väliin tuo.

Linkatussa kaupassa eli Bikesterissä olisi vielä muutamia kappaleita hyvässä tarjouksessa olevia Bergamont-pyöriä. Noissa mennään sinne budjetin ylärajoille, mutta jos tuolta saisi hinta-laatusuhteeltaan hyvän pyörän, niin tuon olisi vielä ehkä valmis maksamaan. Onko tästä Bergamontin Revox 2:sta mihinkään? Entäs saman valmistajan Revox 3? Siitä näyttäisi olevan vain XL-kokoista jäljellä enää.
 

Archie Bunker

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitos @Jonisti Koon suhteen olin näköjään vähän hajulla, viestisi vahvisti näkemystäni.

Linkkaamasi pyörä menee kyllä reilusti yli sen budjetin, mitä itse olin ajatellut tuon klopin pyörään investoivani. Meillä hankinnassa, jos uutta haetaan, niin ennemminkin joku markettipyörä kuin laadukas ja kaalliimpi pyörä oikeasta pyöräliikkeestä.

Prismasta löytyisi Jupiter, joka olisi hyvin budjetissa, mutta tuossa taitaa runko jäädä sen verta pieneksi, että tuosta tulisi ehkä vain yhden kesän pyörä, joten jätetään väliin tuo.

Linkatussa kaupassa eli Bikesterissä olisi vielä muutamia kappaleita hyvässä tarjouksessa olevia Bergamont-pyöriä. Noissa mennään sinne budjetin ylärajoille, mutta jos tuolta saisi hinta-laatusuhteeltaan hyvän pyörän, niin tuon olisi vielä ehkä valmis maksamaan. Onko tästä Bergamontin Revox 2:sta mihinkään? Entäs saman valmistajan Revox 3? Siitä näyttäisi olevan vain XL-kokoista jäljellä enää.
No tota...

Perijättärelle ostin joku kesä sitten Prismasta jonkun Jupiterin ja eipä enempää voinut mennä rahat hukkaan. Parissa kesässä romuna vaikka tuollainen vähän toisella kymmenellä oleva tyttölapsi ei nyt mitenkään kovakätinen käyttäjä olekaan. Vaihteet toimii mitenkuten ja jarruja sai korjata joka viikko... Eli en suosittele edes Kuopiolaiselle(?)...

Ennemmin sitten kollaamaan fillarikirppiksiä ja sieltä käytettynä joku vähän laadukkaampi, minkä saa sitten tarvittaessa korjattua kuntoonkin...
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No tota...

Perijättärelle ostin joku kesä sitten Prismasta jonkun Jupiterin ja eipä enempää voinut mennä rahat hukkaan. Parissa kesässä romuna vaikka tuollainen vähän toisella kymmenellä oleva tyttölapsi ei nyt mitenkään kovakätinen käyttäjä olekaan. Vaihteet toimii mitenkuten ja jarruja sai korjata joka viikko... Eli en suosittele edes Kuopiolaiselle(?)...

Ennemmin sitten kollaamaan fillarikirppiksiä ja sieltä käytettynä joku vähän laadukkaampi, minkä saa sitten tarvittaessa korjattua kuntoonkin...
Aamen.

Jos budjetti on reilusti alle 500€ niin ei missään tapauksessa mitään markettipyörää uutena (eikä varsinkaan käytettynä), aivan järkyttäviä romuja.

Kääntäisin katseeni käytettyjen markkinoille, fillaritori.com on erittäin hyvä paikka etsiä kulkineita. Alkuperäisen kysyjän kommenttien mukaan maastopyörä jyystöhaarukkoineen on täysin turha kapistus jos sillä tsygällä ajetaan koulumatkaa kestopäällysteellä tai vaikka ihan soratielläkin.

Tässä sekunnin etsimisellä muutama vaihtoehto:



Tuhat kertaa parempia ku ykskään markettimaasturi.
 

Veijari

Jäsen
Tekeekö tollasella mitään vai onko ihan lelu?
Lähinnä avuksi vaimon työmatkafillarin renkaiden vaihtoon.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tekeekö tollasella mitään vai onko ihan lelu?
Lähinnä avuksi vaimon työmatkafillarin renkaiden vaihtoon.

Pikkusäätöihin, pesuun ynnämuihin huoltoihin ihan soiva peli. Sit jos tarvii oikeasti käyttää voimaa vaikka jumittuneen keskiön irroittamiseen niin noi tommoset ständit joihin fillari kiinnitetään kouralla on aika hempuloita.

Mä en renkaanvaihtoon telinettä käytä, mut kai se siinäkin hommassa helpottaa.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tekeekö tollasella mitään vai onko ihan lelu?
Lähinnä avuksi vaimon työmatkafillarin renkaiden vaihtoon.
Mulla on tuo, mutta olen jokaisen nivelen tai säädön varmistanut läpipultilla, varmaan toimiva teline ilman virityksiä jos ei painavaa pyörää ole tarkoitus huoltaa telineessä, mutta oma sähkis painaa sen verran että koin järkevämmäksi varmistaa noin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@Archie Bunker & @Bat79 Kiitos vinkeistä. Joku tuommoinen ajatus itselläkin oli, mutta kun ei ymmärrystä pyöristä kunnolla ole, niin ei osannut ja uskaltanut tuosta ajatuksesta pitää kiinni.

Poika oli sitä mieltä, että jonkunlainen jousitus siinä edessä pitäisi olla, mutta yritänpä myydä hänelle tuon ajatuksen, että on oikeasti aika tarpeeton. Minulle nuo molemmat, mitä @Bat79 linkkasit, näyttävät houkuttelevilta vaihtoehdoilta.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poika oli sitä mieltä, että jonkunlainen jousitus siinä edessä pitäisi olla, mutta yritänpä myydä hänelle tuon ajatuksen, että on oikeasti aika tarpeeton. Minulle nuo molemmat, mitä @Bat79 linkkasit, näyttävät houkuttelevilta vaihtoehdoilta.
Juu niinhän se on, että teinit noita jyystökeuloja haluavat. Mutta kun noi hinnat alkaen mallit on täysin turhia kapistuksia ainoa lisä jota ne pyörään tuo on paino, urbaanissa ympäristössä renkaan jousto riittää ihan hyvin.

Mä ajelen polkuja ja välillä ihan juurakkoakin jäykkähaarukkaisella gravelilla, eli ei joustoa siellä helpossa maastossakaan välttämättä tarvita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös