Pyöräily harrastuksena

• 54 264
  • 546

Jani.S.Petke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tilliliha
Kuten jo todettua niin riittää. Itsellä olikin tuollainen käytössä edellisessä asunnossa kun ei ulkoa vettä järkevästi saanut ja pyörävarastokin oli eri talossa missä asuttiin. Yleensä aina lenkin jälkeen pyrin tuolla huuhtaisemaan pahimmat ravat pois ja hyvin lähti kyllä. Riitti kyllä tarkempaan pesuun aineiden kanssa kun vähän liotti tarkoituksen mukaisilla aineilla ensin.

Huvittavaa kyllä katsella noita maantiepyöräkuvia. Itse kun katsoo ikkunasta ulos niin talojen katoillakin on vielä useampi kymmenen senttiä lunta ja pihoilla selkeesti enempi. Justiin suunnittelen juosten hakevani pojat päiväkodista eikä puhettakaan että ilman nastakenkiä vielä tohtisi. Suomi on pitkä maa. Mutta kireitä ketjuja kaikille jotka jo paremminkin ulos pääsee touhuaa! Tulee se kausi vielä tänne Rovaniemellekin.
Eikös tuossa toimis hyvin retkisuihku+ämpäri ?

Jani.S.Petke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tilliliha
En keksi mitään syytä miksi ei. Voisi hyvin olla ainakin kokeilemisen arvoinen.
Ainakin pesu hommassa vois toimia paremmin kun sais isomman vesimäärän suuremalle alueelle, itse vaihtaisin tuohon vielä normaali suihkupään tilalle bideesuihkun vastataavan, joka olisi luultavasti hyvä kompromissi paineen ja alueen suhteen.

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mä ostin juurikin sellaisen paineruiskupullon, johon laitan veden ja Wurthin Pinelinen kanssa seoksen. Hyvin toimii. Ketjut pesen myös Pinelinella, jonka jälkeen huolellinen kuivaus ja tökötit perään. Huomaan kyllä, että olen tullut laiskemmaksi fillarin putsauksen kanssa (MTB) mutta välillä tosiaan tuolla kikalla saan kurat melko hyvin pois. Vettä en tosiaan letkusta kotona saa.

Viimeksi muokattu:

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ketjujen pesuun on tullut käytettyä jo pidemmän aikaa Pedro's Chainpigiä, elikkäs ketjupesuria. Tuohon Muc offin drivetrain cleaneria. Tuo on kyllä ilman ketjun irrottamista kätevä tapa (joskaan ei kovin siisti ilman hirveää varomista) putsata voimansiirto.

Nyt on kyllä useammassa pyörässä tullut siirryttyä ketjujen vahaukseen. Mikäli ei ole kunnon pesutiloja, niin sanoisin, että vahaaminen helpottaa ylläpitoa merkittävästi. Ihan 100% varma en kyllä ole edelleenkään, onko tuo vahaaminen maailman paras ihan kaikille käyttäjille lähinnä tuon sateenkeston takia. Hyvän sään pyöräilijöille on kyllä mainio tapa hoitaa kettinkejä.

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Nyt on kyllä useammassa pyörässä tullut siirryttyä ketjujen vahaukseen. Mikäli ei ole kunnon pesutiloja, niin sanoisin, että vahaaminen helpottaa ylläpitoa merkittävästi. Ihan 100% varma en kyllä ole edelleenkään, onko tuo vahaaminen maailman paras ihan kaikille käyttäjille lähinnä tuon sateenkeston takia. Hyvän sään pyöräilijöille on kyllä mainio tapa hoitaa kettinkejä.
Kesällä on menty vahoilla täälläkin ja ollut ainakin maantiepyörässä hyvä. Käyttövehkeistä en oikein tiiä. Talvella ei ainakaan suolaa kestä ja nytkin on taas Unitin ketjut ihan ruosteessa kun ei arjessa jaksa/muista niitä huoltaa tarpeeksi tiheästi ja näin. Tekosyitä. En oo talveksi vielä hyvää tapaa keksinyt vaan suosiolla ajanut kahdet ketjut talven aikana ns pilalle.

Piti vielä ottaa kuva miltä meilläpäin pyörätiet näyttää. On vähän eri meininki.

Liitteet

• Screenshot_2025-03-10-18-59-56-36_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    Screenshot_2025-03-10-18-59-56-36_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    1,3 MB · kertaa luettu: 38

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kesällä on menty vahoilla täälläkin ja ollut ainakin maantiepyörässä hyvä. Käyttövehkeistä en oikein tiiä. Talvella ei ainakaan suolaa kestä ja nytkin on taas Unitin ketjut ihan ruosteessa kun ei arjessa jaksa/muista niitä huoltaa tarpeeksi tiheästi ja näin. Tekosyitä. En oo talveksi vielä hyvää tapaa keksinyt vaan suosiolla ajanut kahdet ketjut talven aikana ns pilalle.

Piti vielä ottaa kuva miltä meilläpäin pyörätiet näyttää. On vähän eri meininki.
Itse olen talven ajanut myöskin öljyillä läskillä. Kaksi reissua on sattunut vanhoilla niin, että joutui rankkasateessa ajamaan, vaikka yleensä ajelen vain hyvällä säällä itse. Kumpikin kerta kävi niin, että laitoin uudet vahat juuri ennen lenkkiä ja kun yhtään kuivahti sateen jälkeen, niin aivan infernaalinen kirskunta.

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Ketjujen pesusta kun keskustellaan niin pakko tulla kehumaan kuumavahaa, viime vuonna alkukesästä tuli oman sähkömaasturin sekä vaimon sähköfatin ketjut dippailtua rex:in black diamondissa ja pyörän puhtaanapito helpottui aivan älyttömästi. Ketju kun on kuiva niin siihen ei lika tartu vaan lähtee ihan vedellä huutelemalla ja rätillä pyyhkäisemällä puhtaaksi. Reilut 500km tuli metsäpolkuja ja sorateitä yhdellä vahauksella ajettua viime vuoden aikana ja luultavasti tämäkin vuosi menee yhdellä vahauksella jonka suoritan kunhan kausi pääsee kunnolla käyntiin.

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Ketjujen pesusta kun keskustellaan niin pakko tulla kehumaan kuumavahaa, viime vuonna alkukesästä tuli oman sähkömaasturin sekä vaimon sähköfatin ketjut dippailtua rex:in black diamondissa ja pyörän puhtaanapito helpottui aivan älyttömästi. Ketju kun on kuiva niin siihen ei lika tartu vaan lähtee ihan vedellä huutelemalla ja rätillä pyyhkäisemällä puhtaaksi. Reilut 500km tuli metsäpolkuja ja sorateitä yhdellä vahauksella ajettua viime vuoden aikana ja luultavasti tämäkin vuosi menee yhdellä vahauksella jonka suoritan kunhan kausi pääsee kunnolla käyntiin.

Joo Rexin kamat on itelläkin riisikeittimessä ja kesä varmasti niillä mennäänkin taas kaikkien vehkeiden kans. Myyjä kovasti lupasi että pelaa talvellakin yhtä hyvin mutta ei kyllä mun kokemuksilla pidä paikkaansa. Tossa mun työmatkalla pitää joitain kilometrejä ajaa 4-tien viertä ja siitä se suola kulkeutuu kevlillekin niin hetkessä huonona. Ei sillä että öljy tai muukaan sitä sen paremmin kestäisi joten olen antanut olla ja ollut laiska.

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Joo Rexin kamat on itelläkin riisikeittimessä ja kesä varmasti niillä mennäänkin taas kaikkien vehkeiden kans. Myyjä kovasti lupasi että pelaa talvellakin yhtä hyvin mutta ei kyllä mun kokemuksilla pidä paikkaansa. Tossa mun työmatkalla pitää joitain kilometrejä ajaa 4-tien viertä ja siitä se suola kulkeutuu kevlillekin niin hetkessä huonona. Ei sillä että öljy tai muukaan sitä sen paremmin kestäisi joten olen antanut olla ja ollut laiska.
Joo onhan tuon kanssa ketju alttiimpi ruosteelle, mutta itsellä on riittänyt huutelun jälkeen kuivalla pyyhkeellä kuivaus. Tiesuolan kanssa en ole joutunut tekemisiin kun talvipyöräily melko vähäistä ja suuntautuu sorateille muutenkin.

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä olen mennyt Velogin ohjeistuksella niin, että joka lenkin jälkeen ensin pyyhitään ketjuista irtopaska pois ja sen jälkeen suihkaisee uudet öljyt pintaan ja pyyhitään ylimääräiset öljyt pois. Kerran kahteen viikkoon ketjut ja takakiekko pois, ketjujen liotus liuottimessa, paineilmalla ketjut kuivaksi ja puhtaaksi ja sen jälkeen purkkiin ja öljyä reilusti suihkien. Taas ylimääräiset pyyhitään pois, kiekko paikalleen ja laitetaan ketju liuottimella ja harjalla putsattujen rattaiden päälle.

Kun panostin pyörään itselleni ison määrän euroja, niin päätin että pidetään siitä sitten myös huolta. Pitäisi ostaa toiset ketjut, niin tuo ketjujen huoltokin menisi joutuisammin kun aina olisi puhtaat ketjut valmiina eikä tarvitsisi kiireessä kahvituntisin tuota tehdä.

Jani.S.Petke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tilliliha
olen itse käyttänyt ihan perinteistä WD40;stä talvifillaroinnissa, on riittävän ohiutta että on helppo suihkia, suojaa hyvin ruosteelta, ei ole oikeastaan juurikaan tahmea ja on myös halpaa. Suihkaisen tuota oikeastaan aina ennen reissua ja mielestäni toimii hyvin.

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
olen itse käyttänyt ihan perinteistä WD40;stä talvifillaroinnissa, on riittävän ohiutta että on helppo suihkia, suojaa hyvin ruosteelta, ei ole oikeastaan juurikaan tahmea ja on myös halpaa. Suihkaisen tuota oikeastaan aina ennen reissua ja mielestäni toimii hyvin.
Mä oon joskus käyttänyt wd nelikymppistä ketjujen puhdistamiseen kun ei ollut muuta degreaseria tarjolla. Mä en tuota ainetta kyl voiteluun käyttäisi.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seurataanko täällä harrastajien keskuudessa pyöräilykisoja?
Seurataan kyllä, jonkin verran, välillä enemmän, välillä vähemmän. Mitä nyt Eurosportilta tulee. Maantiepyöräilyä, maastopyöräilyä eri muodoissaan, cyclocrossia. On sitä SM-kisojakin YouTubesta/IStv:stä seurattu. Olikos se viime vuonna Nurmijärvi/Espoo -reitillä? Hyvin olisi voinut mennä paikan päälle, vaan ei tullut mentyä. Voisikin tässä lähiaikoina mennä Rinnekodin mäkeen vetoja tekemään. Kuonomäen puolelta, joka on ymmärtääkseni jyrkempi. :)

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seurataan kyllä, jonkin verran, välillä enemmän, välillä vähemmän. Mitä nyt Eurosportilta tulee. Maantiepyöräilyä, maastopyöräilyä eri muodoissaan, cyclocrossia. On sitä SM-kisojakin YouTubesta/IStv:stä seurattu. Olikos se viime vuonna Nurmijärvi/Espoo -reitillä? Hyvin olisi voinut mennä paikan päälle, vaan ei tullut mentyä. Voisikin tässä lähiaikoina mennä Rinnekodin mäkeen vetoja tekemään. Kuonomäen puolelta, joka on ymmärtääkseni jyrkempi. :)
Maantiekisoja on tietty paikanpäällä hieman hankala seurata, mut ainahan se on parasta paikanpäällä.

Cyclcrossin sm-kisat kävin katsomassa Hyrylässä viime syksynä ja seuraavana päivänä kävin itse ajamassa cup-kisan samalla radalla.

Strade Bianche viime lauantaina oli osoitus siitä kuinka kovia noi ammattikuskit on. Pogi meni kärkipaikalta alamäessä nurin, liukui asfalttia pitkin ojaan muutaman voltin säestämämä. Äijä ponkasee ylös, takas fillarin päälle ja kisan voittoon riekaleisilla ajokamoilla jalat ja kädet verillä.

Viimeksi muokattu:

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cyclcrossin sm-kisat kävin katsomassa Hyrylässä viime syksynä ja seuraavana päivänä kävin itse ajamassa cup-kisan samalla radalla.
Katsoin tuon kisan paikan päällä olikohan v. 2022 (EDIT: lokakuussa 2021 se oli) ja seurasin myös silloisen HEL CX:n osakilpailua seuraavana päivänä. Kävin myös tsekkaamassa nyt syksyllä tuon reitin, kun kohdalle sattui. Aiemmin reitti kulki myös tuon pienen lammen rantahietikon kautta, nyt ei tainnut niin tehdä. Pelaan sählyä tuossa vieressä ja tein reittikatselmuksen väsyneenä ja pimeässä, joten saatan olla väärässäkin.

Kovia ukkoja tosiaan, Pogi ja muutkin. Komeasti myös esim. Remco Evenepoel nousi pahoista loukkaantumisista ihan huipulle. Vieläkin pahaa tekee, kun muistelen, kuinka syöksyi sinne rotkoon ja taisi muutakin loukkaantumista olla.

Tuusulalaisittain on myös hehkutettava Lottaa ja Anniinaa, jotka ymmärtääkseni tuusulalaisia ovat tai ovat ainakin olleet. Joo, Lotta on vissiin Noormarkusta, mutta tuusulalaistunut.

EDIT2: Remcolla onkin näköjään ihan tuorettakin vakavaa loukkaantumista ihan muutaman kuukauden takaa, kovan onnen kaveri kyllä.

Viimeksi muokattu:

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
EDIT:
Mä oon joskus käyttänyt wd nelikymppistä ketjujen puhdistamiseen kun ei ollut muuta degreaseria tarjolla. Mä en tuota ainetta kyl voiteluun käyttäisi.
Ei se suositeltavaa olekaan, mutta käytän sitä välillä silti. Tai siis Lidlin halpisversiota siis, millä nimellä sitä nyt milloinkin myydään. Multi-function spray tms. Arki/työmatkafillarissa siis ja etenkin, kun ei jaksa puhdistaa kunnolla. Sen verran on kuitenkin mutaa/hiekkaa ties mitä kuraa huomennakin tiedossa.

Talvipyöräilyn kivoja puolia etenkin lumiseen aikaan/pakkasella on se, että voimansiirtokin pysyy todella puhtaana.

Soratiepyöräilyn otan kunnolla agendalle harrastemielessä vasta sitten, kun soratiet ovat kuivempia ja kovempia (tai vaihtoehtoisesti lumisia/jäisiä). On todella ärsyttävää ajaa kurassa, jos on juuri putsannut huolella voimansiirron. Jos vaihtoehtona on kuivempi asfaltti, niin ei tarvitse paljon miettiä, kumpi maistuu paremmin.

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ruskan seuraaminen
Tämän ja muidenkin vastaavien seuraaminen on parasta hommaa. Siinä istut koneen ääressä tuijottamassa GPS-pallukoita ja mietit että mikäs mahtaa olla seuraava reittivalinta, samalla mietit että pitäiskö itsekin ens vuonna osallistua.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, kovia ukkoja nuo Ruska-kuskit. Pekka Tahkolan ja Kampiapinan videoita tuli katseltua jonkin verran tuolta. Älyttömän nopeasti nopeimmat olivat perillä Tromssassa. Siinä on pitkää pätkää vedetty samoilla silmillä, huh huh.

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, kovia ukkoja nuo Ruska-kuskit. Pekka Tahkolan ja Kampiapinan videoita tuli katseltua jonkin verran tuolta. Älyttömän nopeasti nopeimmat olivat perillä Tromssassa. Siinä on pitkää pätkää vedetty samoilla silmillä, huh huh.
Randokuskit on kovia, varsinkin nää jotka ajelee siihen vuodenaikaan kun iso osa aktiivisistakin harrastajista siirtyy sisätreeneihin.

Mä oon kanssa ajellut pitkiä siivuja, mutta en koskaan tuohon aikaan vuodesta. Onhan se vesisade kesä- heinäkuussa kun on 20 astetta lämmintä hieman eri juttu ku syyskuun puolenvälin pari astetta + kunnon pohjoistuuli.

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kaveri laittoi viime Ruskasta videota. Norjassa ennen maalia oli niin kova sivutuuli, että ei pystynyt ajamaan enää, kun ajautui jatkuvasti tieltä. Aivan järkyttävää touhua kyllä näin mukavuuden haluisena.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy