Tänään (eilen) polkaistiin käyntiin jo Tourin kolmas ja viimeinen jakso. Samalla kyseessä oli viimeinen etappi, jonka voitosta pääsivät höyryämään kirikuskit. Seuraavat neljä etappia ovat vuorietappeja, ja sunnuntaina kilpailu päätetään henkilökohtaisella aika-ajolla. Saas nähdä, kuinka moni näistä kirimiehistä jättäytyy viimeisten päivien aikana pois kilpailusta, kun saavutettavaa ei enää ole.
Tiistain etapin vei Jasper Phillipsen ja tuo teki pistekilpailusta mielenkiintoisen, kun vihreässä paidassa vielä toistaiseksi ajava Girmay kolaroi aivan etapin lopussa ja jäi täysin ilman pisteitä. Vaikka siis loput etapit ovatkin vuorietappeja ja aika-ajo, niin välikirejä siellä on tarjolla pisteiden saalistamiseen.
Kokonaiskilpailun kannalta mitään ratkaisevaa ei olla vielä nähty, joskin henkisellä puolella ratkaisuja on jo haettu. Ensimmäisen jakson päättävän gravel-osuuksia sisältävän etapin päätteeksi Remco taisi laukoa kmmenteja, ettei Vingegaard uskalla ajaa kilpaa. Tämä siis sen jälkeen, kun Pogi, Remco ja Vingegaard lähtivät hetkeksi irti pääjoukosta ja hatkajoukon perään ja tanskalainen seurasi kahta muuta ilman, että kävi vetämässä. Eipä tuossa olisi ollut mitään voitettavaa tanskalaisella sen enempää kuin muillakaan, vaikka olisi vetänyt kolmikkoa ja... ehkä tavoitellut etappivoittoa, en tiedä? Siellä kuitenkin oli jo se hatkaporukka edellä. Taisivat ottaa sen hetkeksi kiinnikin, valuakseen takaisin pääjoukkoon matkustajiksi. Tuo gravel-etappi oli muutenkin kyllä aika levoton. Toisaalta tykkäsin kun koko ajan tapahtui jotain. Toisaalta heräsi kysymys, että "Kuuluuko tämä World Touriin?", kun yhtäkkiä kapeneva ja hiekkatieksi muuttuva ajoväylä ylämäkeen pakotti kuskit taluttamaan pyöriä. No, yksittäisenä etappina meni kyllä oikein hyvin.
Palataan takaisin kokonaiskilpailun tapahtumakulkuun. Toisella jaksolla oli kolme vuorietappia, joista ensimmäinen ajettiin keskiviikkona. Tämän etapin päätteeksi Vingegaard haki henkistä yliotetta pahimmasta kilpakumppanistaan, Pogacarista. Slovenialainen karkasi etapin toiseksi viimeisessä nousussa, ja sitä seuraavan laskun aikana kasvatti eron 30 sekuntiin. Tanskalainen aloitti kuitenkin takaa-ajon viimeiseen nousuun, ajaen kilpailun johtajan kiinni ja voittaen tämän loppukirissä. Keltainen paita pysyi edelleen kuitenkin Pogacarilla.
Viikonlopun kahdella vuorietapilla puolestaan Pogacar oli selvästi vahvempi, saman kaksikon ratkaistessa voiton molempina päivinä. Lauantaina eroa tuli noin 40s ja sunnuntaina reilu minuutti, hyvityssekunnit mukaanlukien eroa tuli lisää noin kaksi minuuttia. Lauantain kilpailussa hetken aikaa näytti, että kävisi samoin kuin tuossa keskiviikon vuorietapin lopussa, mutta ei Vingegaard kuitenkaan saanut sitä takaa-ajoa enää käyntiin.
No, Pogacar on edelleenkin vain reilu 3 minuuttia Vingegaardin ja reilu 5 minuuttia Evenepoelin edellä. Loput etapit huomioiden tilanne on siis vielä täysin auki. Tämähän kelpaa.
Roglic joutui keskeyttämään kolaroituaan tuossa keskiviikon etapilla, joten sitä neljän huippukuskin välistä taistelua kokonaiskilpailussa ei loppuun saakka nähty.
Näin harrastelijan näkökulmasta jaksaa kerta toisensa jälkeen hämmästyttää tämä suoritustaso, vaikka no, krhm... lajin puhtaudesta voi ollakin montaa mieltä. Esimerkiksi sunnuntaina, kun oli pohjilla jo lauantain 150km / 4000m nousua, ajettiin 200km ja noustiin lähemmäs 5000m, etapin päättyessä 16km pitkään lähes 8% keskijyrkkyydellä.. mitä tekee Pogacar siellä nousun loppuvaiheilla? Joutuu lopettamaan pyörittämisen, ei sen takia ettei jaksa, vaan sen takia, ettei ajaudu ulos tieltä, kun tehoa on niin saatanasti! :D Ammatikseenhan nämä tätä tekevät ja viihtyvät pyörän satulassa ja nousuissa tunteja päivittäin.. mutta silti! Oli sieltä toisaalta esimerkiksi Cavendish, joka näytti olevan totaalisen poikki maaliin päästyään ja aivan aikarajaa hipoen sen tekikin.
Tiistain etapin vei Jasper Phillipsen ja tuo teki pistekilpailusta mielenkiintoisen, kun vihreässä paidassa vielä toistaiseksi ajava Girmay kolaroi aivan etapin lopussa ja jäi täysin ilman pisteitä. Vaikka siis loput etapit ovatkin vuorietappeja ja aika-ajo, niin välikirejä siellä on tarjolla pisteiden saalistamiseen.
Kokonaiskilpailun kannalta mitään ratkaisevaa ei olla vielä nähty, joskin henkisellä puolella ratkaisuja on jo haettu. Ensimmäisen jakson päättävän gravel-osuuksia sisältävän etapin päätteeksi Remco taisi laukoa kmmenteja, ettei Vingegaard uskalla ajaa kilpaa. Tämä siis sen jälkeen, kun Pogi, Remco ja Vingegaard lähtivät hetkeksi irti pääjoukosta ja hatkajoukon perään ja tanskalainen seurasi kahta muuta ilman, että kävi vetämässä. Eipä tuossa olisi ollut mitään voitettavaa tanskalaisella sen enempää kuin muillakaan, vaikka olisi vetänyt kolmikkoa ja... ehkä tavoitellut etappivoittoa, en tiedä? Siellä kuitenkin oli jo se hatkaporukka edellä. Taisivat ottaa sen hetkeksi kiinnikin, valuakseen takaisin pääjoukkoon matkustajiksi. Tuo gravel-etappi oli muutenkin kyllä aika levoton. Toisaalta tykkäsin kun koko ajan tapahtui jotain. Toisaalta heräsi kysymys, että "Kuuluuko tämä World Touriin?", kun yhtäkkiä kapeneva ja hiekkatieksi muuttuva ajoväylä ylämäkeen pakotti kuskit taluttamaan pyöriä. No, yksittäisenä etappina meni kyllä oikein hyvin.
Palataan takaisin kokonaiskilpailun tapahtumakulkuun. Toisella jaksolla oli kolme vuorietappia, joista ensimmäinen ajettiin keskiviikkona. Tämän etapin päätteeksi Vingegaard haki henkistä yliotetta pahimmasta kilpakumppanistaan, Pogacarista. Slovenialainen karkasi etapin toiseksi viimeisessä nousussa, ja sitä seuraavan laskun aikana kasvatti eron 30 sekuntiin. Tanskalainen aloitti kuitenkin takaa-ajon viimeiseen nousuun, ajaen kilpailun johtajan kiinni ja voittaen tämän loppukirissä. Keltainen paita pysyi edelleen kuitenkin Pogacarilla.
Viikonlopun kahdella vuorietapilla puolestaan Pogacar oli selvästi vahvempi, saman kaksikon ratkaistessa voiton molempina päivinä. Lauantaina eroa tuli noin 40s ja sunnuntaina reilu minuutti, hyvityssekunnit mukaanlukien eroa tuli lisää noin kaksi minuuttia. Lauantain kilpailussa hetken aikaa näytti, että kävisi samoin kuin tuossa keskiviikon vuorietapin lopussa, mutta ei Vingegaard kuitenkaan saanut sitä takaa-ajoa enää käyntiin.
No, Pogacar on edelleenkin vain reilu 3 minuuttia Vingegaardin ja reilu 5 minuuttia Evenepoelin edellä. Loput etapit huomioiden tilanne on siis vielä täysin auki. Tämähän kelpaa.
Roglic joutui keskeyttämään kolaroituaan tuossa keskiviikon etapilla, joten sitä neljän huippukuskin välistä taistelua kokonaiskilpailussa ei loppuun saakka nähty.
Näin harrastelijan näkökulmasta jaksaa kerta toisensa jälkeen hämmästyttää tämä suoritustaso, vaikka no, krhm... lajin puhtaudesta voi ollakin montaa mieltä. Esimerkiksi sunnuntaina, kun oli pohjilla jo lauantain 150km / 4000m nousua, ajettiin 200km ja noustiin lähemmäs 5000m, etapin päättyessä 16km pitkään lähes 8% keskijyrkkyydellä.. mitä tekee Pogacar siellä nousun loppuvaiheilla? Joutuu lopettamaan pyörittämisen, ei sen takia ettei jaksa, vaan sen takia, ettei ajaudu ulos tieltä, kun tehoa on niin saatanasti! :D Ammatikseenhan nämä tätä tekevät ja viihtyvät pyörän satulassa ja nousuissa tunteja päivittäin.. mutta silti! Oli sieltä toisaalta esimerkiksi Cavendish, joka näytti olevan totaalisen poikki maaliin päästyään ja aivan aikarajaa hipoen sen tekikin.