Pyöräilyä kaupunkien keskustassa

  • 1 574
  • 23

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Aiheesta kenties maristu aikaisemminkin. Miksi tuntuu sille, että jalankulkijat mielellään kävelevät kevyenliikenteenväylällä pyörätien puolella. Jos soitat kelloa, niin saat murhaavia katseita jalankulkijoita ja "Voi vi%%u noita fillareita!"-huutoja ja varmasti väistetään (jos väistetään) suoraan alle.

Jos yrität sinnitellä ja olla soittamatta kelloa, niin huudellaan perään "Soita m#¤&&u kelloa!". Pahimpia/parhaimpia esimerkkejä on Helsingissä Lasipalatsilta-Erottajalle oleva pätkä. Ovathan pyörätiet näkyvästi merkitty.

Ja aja vahingossa jalankulkijoiden puolella, ja taas auotaan naamaria. Tosin kaahareita löytyy, mutta suurin osa hissuttelee menemään.

Jalankulkijat, pliis, tsekatkaa tekin hieman ympärillenne kun lähdette ryntäilemään tai jäätte patsastelemaan pyörätielle. minäkin yritän...
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viestin lähetti leivoja
Jalankulkijat, pliis, tsekatkaa tekin hieman ympärillenne kun lähdette ryntäilemään tai jäätte patsastelemaan pyörätielle. minäkin yritän...

Juu, itsekin pyöräilen erittäin paljon, usein juuri keskustassa. Kävellessäni pyrin itse aina huomioimaan mahdolliset pyöräilijät, ja samalla tulee seurattua muiden jalankulkijoiden käyttäytymistä.

Harmittavan moni ei seuraa ollenkaan esim. takaa tulevia pyöräilijöitä, vaan säntäävät suoraan pyörätielle katsomatta lainkaan. Itse olen aina suht. rauhallinen pyöräni päällä, lähinnä naurahdan aina, kun joku yrittää väkisin kävellä alleni. Muuten saisi koko ajan ladella ärräpäitä.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Entäs sitten ne pyöräilijät, jotka vähät välittävät muusta liikenteestä? Joskus kävellessä talon nurkan kohdalla pyöräilijä tulee tuhatta ja sataa kulman takaa ja on silkkaa hyvää tuuria etten jää alle vaikka pysähdyn paikalleni.

Tai autotiellä. Pyöräilijöitä menee yksisuuntaista pitkin oikeaan ja väärään suuntaan, myös sivusuuntaan, samaan aikaan. Koita sitten auton kanssa kiertää näitä osumatta.

Monesti tuntuu, että isolla osalla pyöräilijöistä ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä. Niin ihmeellisiä tempauksia on tullut nähtyä.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti leivoja
Jalankulkijat, pliis, tsekatkaa tekin hieman ympärillenne kun lähdette ryntäilemään tai jäätte patsastelemaan pyörätielle. minäkin yritän...

Lisätään tuohon pyyntöön autoilijat, fillarilla kun henkensä kaupalla saa pelätä autoilijoita, jotka eivät fillaristeista piittaa tuon taivaallista.
Yleisin tapa autoilijoilla on päätään kääntymättä vetää ajoväylältä piha-alueille suoraan fillaristin eteen.
Muutaman kerran on ollut todella lähellä ettei fillari ja kuski ole törmännyt eteen kääntyvän auton kylkeen.
Kääntäkää päätä ja katsokaa tuleeko pyörätieltä ketään ennenkuin eteen käännytte.

Minä lupaan henkilökohtaisesti sovittaa sen kuskin pään, ratin kehän ja keskiön välistä pureskelemaan vinkkaria, jos joku onnistuu minut kylkeensä saamaan. Sen verran vituttaa autoilijoiden välinpitämättömyys ainakin stadissa.

Sit kysymys.
Miksi sitä vilkkua ei voi käyttää, kun sellainen kerta autosta löytyy ?

K
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Re: Re: Pyöräilyä kaupunkien keskustassa

Viestin lähetti Kaiser Soze


Sit kysymys.
Miksi sitä vilkkua ei voi käyttää, kun sellainen kerta autosta löytyy ?

K

No kaikkihan sen tietää että se kuluu. Tai jos kyse on mersusta niin kaikki rahat on mennyt autonkoriin ja moottoriin ettei oo jääny vilkuille rahaa lainkaan.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Re: Re: Pyöräilyä kaupunkien keskustassa

Viestin lähetti Kaiser Soze
Sit kysymys.
Miksi sitä vilkkua ei voi käyttää, kun sellainen kerta autosta löytyy ?

Tohonhan tuli hyvä vastaus Radio Cityssä kun kyseltiin kuuntelijoilta vilkun käytöstä. Muija ilmoitti aivan pokkana, että ajaa joka päivä suunnilleen samaan aikaan sekä samaa reittiä töihin ja takaisin joten vilkkua ei tarvitse käyttää. Sitten kun kysyttiin, että onko vierellä olevat autot aina siis samoja, niin nainen vastasi, että kyllä ne suurinpiirtein samat autot siinä on aina.

Voiko kukaan olla NÄIN tyhmä. Toi on pakosta ollut joku tsoukki. Tosin muija kuullosti pelottavan uskottavalta ja vilpittömältä. No sai sitten kuulla suhteellisen ankaran palautteen muitten soittajien taholta.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Re: Re: Pyöräilyä kaupunkien keskustassa

Viestin lähetti Fläppis
Muija ilmoitti aivan pokkana, että ajaa joka päivä suunnilleen samaan aikaan sekä samaa reittiä töihin ja takaisin joten vilkkua ei tarvitse käyttää. Sitten kun kysyttiin, että onko vierellä olevat autot aina siis samoja, niin nainen vastasi, että kyllä ne suurinpiirtein samat autot siinä on aina.

Voiko kukaan olla NÄIN tyhmä. Tosin muija kuullosti pelottavan uskottavalta ja vilpittömältä.

Tämähän nyt olisi sopinut myös tuonne naisen logiikkaa -ketjuun. Ja niinhän se on, auto ja nainen eivät oikein sovi yhteen...

Että silleen...
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Pyöräilyä kaupunkien keskustassa

Viestin lähetti wilco
Tämähän nyt olisi sopinut myös tuonne naisen logiikkaa -ketjuun. Ja niinhän se on, auto ja nainen eivät oikein sovi yhteen...

Että silleen...

Totta. Naiset eivät todellakaan tiedä että auto ei ole tarkoitettu kiireettömään ajeluun, vaan autolla tulee kaahata tuhatta ja sataa keskisormea heilutellen niille jotka eivät tajua ajaa vähintään kahdenkympin ylinopeutta. Tanan matelijat! Pois vaan kortti naiskuskeilta!
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Re: Re: Re: Re: Re: Pyöräilyä kaupunkien keskustassa

Viestin lähetti Gellner
Totta. Naiset eivät todellakaan tiedä että auto ei ole tarkoitettu kiireettömään ajeluun, vaan autolla tulee kaahata tuhatta ja sataa keskisormea heilutellen niille jotka eivät tajua ajaa vähintään kahdenkympin ylinopeutta. Tanan matelijat! Pois vaan kortti naiskuskeilta!

Joo kyllä mä oon samaa mieltä. Kyllähän se niin tuppaa olemaan, että naisilla säilyy paremmin maltti tuolla liikenteessä, tosin nykyään rupeaa näkymään jo toisenlaisiakin esimerkkejä naisista jotka puhuvat sujuvasti puhelimeen, hoitavat apukuskin paikalla turvatuolissa olevaa vauvaa ja jättävät meikäläisen silti kuin tikku paskaan, mutta yleisesti ottaen.

Nauratti vaan niin pirusti toi muijan kommentti Cityssä tai ensin kyllä oli vaan monttu auki, että ei oo todellista, mutta sitten kun sokista pääsi yli. Jotenkin en osannu kuvitella tota tarinaa miehen suuhun vaikka yritin.

Mutta tosiaan, mieluummin mä istun kyydissä ja annan tyttöystävän ajaa niin ei tartte ite hermoilla siellä ratissa.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Viestin lähetti teemu73
Entäs sitten ne pyöräilijät, jotka vähät välittävät muusta liikenteestä? Joskus kävellessä talon nurkan kohdalla pyöräilijä tulee tuhatta ja sataa kulman takaa ja on silkkaa hyvää tuuria etten jää alle vaikka pysähdyn paikalleni.

Tai autotiellä. Pyöräilijöitä menee yksisuuntaista pitkin oikeaan ja väärään suuntaan, myös sivusuuntaan, samaan aikaan. Koita sitten auton kanssa kiertää näitä osumatta.

Monesti tuntuu, että isolla osalla pyöräilijöistä ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä. Niin ihmeellisiä tempauksia on tullut nähtyä.

Tota...Toi on suuri ongelma nimenomaan Porissa. Ei täällä ole jengi tullut kuuluisaksi mistään liikennesääntöjen osaamisesta, saati sitten joustavuudesta. Olen itse tullut siihen tulokseen, että parhaiten pärjää, kuin käyttäytyy itsekin kuin porilainen. Ja hyvin on mennyt...
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jossain vaiheessa fillaroin itsekin Helsingin keskustassa ja yhtä helvettiähän se oli juuri törppöjen jalankulkijoiden takia. Jokaiselle helsinkiläiselle pitäisi määrätä vaikka tunti pakollista fillarointia keskustassa, niin tajuaisivat ehkä, millaista siellä on liikkua.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tampereella pyöräily keskustassa on yhtä suurta seikkailua. Kaikkein hauskinta se on tietysti Hämeenkadulla, jolla tunnetusti liikkuu ihan vaan "vähän" jalankulkijoita. Joo, kukaan ei pakota sinne, mutta vaihtoehdot ovat aika vähissä. Onko muissa kaupungeissa onnistuttu siinä, että pyörätiet alkavat ja loppuvat vähän miten sattuu? Koskaan ei tiedä, missä pyörätie risteyksen jälkeen jatkuu, vai jatkuuko ollenkaan. Helpointa olisi ajaa ajoradalla, jos keskiverto tamperelainen autoilija olisi jollain tavalla edes hämärästi tietoinen siitä, että kaupungilla liikkuu myös pyöräilijöitä ja jalankulkijoita.
 
Suosikkijoukkue
Kaunein kaikista!
Ihana sekamelska!

Fillaristien etuoikeudet:
- voi ajaa kielletyyn ajosuuntaan
- ei tarvitse pysähtyä punaisiin valoihin
- voi siirtyä käyttämään jalkakäytävää (myös yli 12-vuotiaat) aina kun jokin este tai liikennemerkki hidastaa kulkua pyörä- tai ajotiellä
- ei tarvitse näyttää suuntamerkkiä eikä muutenkaan ilmaista minne on menossa
- ei tarvitse noudattaa nopeusrajoituksia (myös tilannenopeus)
- eikä muutenkaan tietää mitään liikennesäännöistä tai -käyttäytymisestä

Autoilijoiden etuoikeudet:
- ei tarvitse näyttää suuntamerkkiä
- ei tarvitse katsoa peileihin, jotta näkisi esim. jankulkijat ja pyöräilijät
- ei tarvitse pysähtyä suojatien eteen pysähtyneen auton viereen
- saa pysäköidä keskelle kahta parkkiruutua (lisäksi romanit saavat pysäköidä invalidipaikoille)
- saa käyttää joukkoliikennekaistoja
- eikä muutenkaan tietää mitään liikennesäännöistä tai -käyttäytymisestä

Jalankulkijoiden etuoikeudet:
- Ei tarvitse väistää ketään (tämä juontuu suureksi osaksi siitä, että omalla pellolla kävellessä ei juuri vastaantulijoita eikä pyöräilijöitä ole) ei varsinkaan tavarataloissa tai muissa paikoissa, joissa liikku paljon ihmisiä.
- eikä muutenkaan tietää mitään liikennesäännöistä tai -käyttäytymisestä

Tämmöistä tuli nyt ensimmäisenä mieleen.
Eli vikaa on niin sysissä kuin sepissäkin.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Re: Ihana sekamelska!

Viestin lähetti Snadi kundi Stadista
Fillaristien etuoikeudet:
- voi siirtyä käyttämään jalkakäytävää (myös yli 12-vuotiaat) aina kun jokin este tai liikennemerkki hidastaa kulkua pyörä- tai ajotiellä
- ei tarvitse noudattaa nopeusrajoituksia (myös tilannenopeus)

Kuka tahansa Hngin keskustassa pyöräillyt tietää, että "Este pyörätiellä"-tyyppinen tilanne ei todellakaan ole kovin harvinainen.

Voisitko vielä antaa esimerkin tilanteesta missä pyöräilijä rikkoo nopeusrajoituksia? Käsittääkseni Hngin alueella on taajamanopeusrajoitukset eli semmoset 50 km/h. Siinä siis saa jo vähän sotkea. Mitä ovat tilannenopeusrajoitukset?
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Pikkulisäys edelliseen

Rohkenisin väittää, että joukosta jalankulkijat/pyöräilijät/autoilijat nimenomaan pyöräilijät ovat eniten hereillä tuolla ulkona, vaikka virheitä tietenkin sattuu kaikille.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Eihän nykyfillareilla ole temppu eikä mikään viittäkymppiä polkea? Sitä paitsi nopeusrajoitukset taajamissa ovat nykyisellään hyvin usein 30 tai 40 km/h.

Tilannenopeudesta sen verran, että onhan liikennesäännöissä määritelty, ettei se saa olla liian suuri. Jos ajat fillarilla taajamassa jokaisesta suojatiestä viittäkymppiä yli, niin veikkaan ettet kovin pitkälle pääse.
Muistaakseni autoilijoitakin koskee sellainen sääntö, että nopeusrajoituksesta huolimatta on auto kyettävä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella.

Itse kuljen aika tasapuolisesti sekä jalan, pyörällä että autolla, joten noita ongelmakohtia tulee huomioitua useammalta kantilta. Kyllä niitä mulkkuja täällä pk-seudulla tuntuu riittävän tasapuolisesti kaikkialle, joten parempi antaa mennä vaan, muuten ei pääse ikinä perille.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Stanan aasit kotilokuskit.

Mun duunimatka on kokonaiset 700 metriä ja kahdesti olin jäädä auton alle.

Ensin laskin mäen alas joka haarautuu Y-risteykseksi. Matka mäen päältä Y risteykseen on ehkä 200 metriä.
Ajoin ajokaistan oikeassa reunassa suhteellisen reipasta vauhtia, jolloin joku pukumies audillaan ohittamaan minut ja pääsi kiilaamaan eteeni niin, että jouduin tekemään täyden lukkojarrutuksen.

200 metrin päässä kun ajelin pyörätietä pitkin, peruuttaa joku ämmänkuvatus autonsa pyörätielle parkkiin, niin että olen päätyä volkkarin konepellille.. ei jaksanut kävellä kadunvarresta, mistä on matkaa ehkä 10 metriä pankkiautomaatille.. Piti tulla 2 metriä lähemmäs ja tukkia autollaan koko pyörätie..

Halvatun kusivispilät.
Mä vielä jonain päivänä syötän ne autonne teille... Ristus ku vituttaa..

K
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Tuossa päivällä en kerennyt kiireiltäni kirjoittamaan, mutta sopii hyvin tähän ketjuun.

Istuskelin rauhassa tässä koneeni ääressä Turenki Cityn kuuman keskustan korkeimman pilvenpiirtäjän kattohuoneistossa, kun ulkoa kuuluu suht kovaääninen rysähdys.

Oikaisen itseni ja vilkaisen ikkunasta ulos. Siellä makaa mummeli ketarat ojossa ja polkupyörä solmussa. Myös tuollainen ala-asteikäinen taapero on maissa.

Tarkkaa tapahtumaketjua en tiedä, mutta kaatumissuunnista ja tapahtumapaikasta päätellen ei ole mummo muistanut liikennesääntöjä, tai koskaan tietänytkään, että oikealta tulevaa väistetään.

En vain tiedä, miten tulee sitten taas päättymään vaiko mitenkään. Todennäköisesti tulee kirjoituksia yleisönosastoille karmesta nuorisosta jne.

Monet ovat myös ihmetelleet, miksi aina onnettomuuspaikalle kerääntyy väkeä. Nyt se on todistettu: se minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Tuohon paikalle kerääntyi suuri määrä ilmeisesti juuri koulusta päässeitä lapsia, taisi tämä kolaroija olla heistä nopein...

Että silleen...
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse tosiaan ajan paljon pyörällä. Onhan se hyvä kuntoilumuoto pallopelien ja lenkkien yms. ohessa. Ajelen maastossa ja taajamissa, usein aika reippaastikin.

Kuitenkin ajan aina ns. turvallisesti, koska en kai nyt perkeus sentään itseäni tahdo teloa. Vaikka vauhtia olisi, niin ei sitä nyt niin paljon ole ettei ympärille ehtisi katsoa.

Ihmetyttää välillä esim. vanhusten valitukset jos on vauhtia paljon pyörän päällä tai muuta vastaavaa. Pari kertaa olenkin näille turhasta kitisijöille sanonut, että en kai minä nyt tahallani kenenkään päälle aja 35 lasissa. Saattaa siinä vauhdissa tehdä eniten kipeää minulle, mukava törmäys ja siihen päälle kymmenen metrin liukuminen asfaltilla. Uuh.
 
Suosikkijoukkue
Kaunein kaikista!
Re: Re: Ihana sekamelska!

Viestin lähetti Dougie KillMore
Kuka tahansa Hngin keskustassa pyöräillyt tietää, että "Este pyörätiellä"-tyyppinen tilanne ei todellakaan ole kovin harvinainen.

Voisitko vielä antaa esimerkin tilanteesta missä pyöräilijä rikkoo nopeusrajoituksia? Käsittääkseni Hngin alueella on taajamanopeusrajoitukset eli semmoset 50 km/h. Siinä siis saa jo vähän sotkea. Mitä ovat tilannenopeusrajoitukset?

Tarkoitin tuossa "este"-kohdassa lähinnä sitä kun pyöräiltäessä ajorataa (katua) pitkin eteneminen estyy esim. punaisiin valoihin pysähtyneiden autojen takia, siirrytään kivuttomasti jalkakäytävälle ja kas, matka jatkuu.

Helsingin keskustassa on 40 km:n nopeusrajoitus sekä pihakaduilla ja ajohidasteteillä yleensä 30 km:n rajoitus. En puhunut tilannenopeusrajoituksesta, vaan tilannenopeudesta. Tuossa ylempänä Shayne sen jo selostikin.

Yhtäkaikki kirjoitukseni pointti oli, että kaikilla tiellä- ja kadullaliikkujien olisi syytä tarkistaa asenteitaan, jotta homma saataisiin toimimaan paremmin.

Turvallista matkaa!
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Ihana sekamelska!

Viestin lähetti Snadi kundi Stadista
Tarkoitin tuossa "este"-kohdassa lähinnä sitä kun pyöräiltäessä ajorataa (katua) pitkin eteneminen estyy esim. punaisiin valoihin pysähtyneiden autojen takia, siirrytään kivuttomasti jalkakäytävälle ja kas, matka jatkuu.

Ja entäs sitten? Tottakai itsekin teen niin, jos ei siitä ole haittaa kenellekään, ja useimmiten ei ole. Pääsee ainakin nopeammin liikkumaan, en oikein ymmärrä mikä siinä voi ketään ärsyttää, jos koukkaa jalkakäytävän kautta aiheuttamatta vaaraa jalankulkijoille. Vähän joustavuutta kehiin kiitos, pätee oikeastaan kaikkialla liikenteessä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Re: Re: Pyöräilyä kaupunkien keskustassa

Viestin lähetti Kaiser Soze
Sit kysymys.
Miksi sitä vilkkua ei voi käyttää, kun sellainen kerta autosta löytyy ?
Vittuako se muille kuuluu, mihin mä olen menossa.

Vilkun käyttö on kyllä yksi suomalaisen ajokulttuurin murheenkryyneistä. Milloin kuskit tajuavat, että siitä vilkusta ei ole enää mitään iloa kanssakulkijoille siinä vaiheessa, kun rattia jo käännetään?

Ei mulla muuta lisättävää ollut tähän keskusteluun.

t. nimim "Jalankulkijana pelkään autoja ja pyöriä, pyöräilijänä autoja ja jalankulkijoita, autoilijana kaikkia muita tiellä liikkujia"
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Viestin lähetti Shayne
Eihän nykyfillareilla ole temppu eikä mikään viittäkymppiä polkea? Sitä paitsi nopeusrajoitukset taajamissa ovat nykyisellään hyvin usein 30 tai 40 km/h.

Tilannenopeudesta sen verran, että onhan liikennesäännöissä määritelty, ettei se saa olla liian suuri. Jos ajat fillarilla taajamassa jokaisesta suojatiestä viittäkymppiä yli, niin veikkaan ettet kovin pitkälle pääse. Muistaakseni autoilijoitakin koskee sellainen sääntö, että nopeusrajoituksesta huolimatta on auto kyettävä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella.

Niin, en siis meinannut Velodromia vaan Hngin keskusta-aluetta viidenkybän vauhtia pohtiessani. Mulla ei ole nopeusmittaria mutta aika helvetin harvoin toi neljäkymppiäkään menee rikki vähänkään kansoitetuimmilla ajoväylillä (=paljon jalankulkijoita).

Myönnän etteivät liikennesäännöt ole enää kirkkaana mielessäni, autokoulusta aikaa on, joten tilannenopeusmääritelmät eivät oikein muistu mieleen. Taksikuskeilla tilannenopeudet ovat pahiten hukassa.

Ja just toi vilkun mongoloidimainen käyttö mistä Ossikin mainitsi vituttaa muakin. Pari kertaa olen tehnyt tuttavuutta auton sivuovien peltipinnoitteeseen kun arvon kuski on päättänyt pistää vilkun vilkuttamaan käännöksen ollessa jo hyvässä vauhdissa.

Joustavuus on ehkä suurin hyve liikenteessä, pyrin siihen itsekin vaikka silloin tällöin tilannenopeusrajoitukset venyvät ja paukkuvat.
 
Suosikkijoukkue
Kaunein kaikista!
Re: Re: Re: Re: Ihana sekamelska!

Viestin lähetti Jermu
Ja entäs sitten? Tottakai itsekin teen niin, jos ei siitä ole haittaa kenellekään, ja useimmiten ei ole. Pääsee ainakin nopeammin liikkumaan, en oikein ymmärrä mikä siinä voi ketään ärsyttää, jos koukkaa jalkakäytävän kautta aiheuttamatta vaaraa jalankulkijoille. Vähän joustavuutta kehiin kiitos, pätee oikeastaan kaikkialla liikenteessä.

Mutta kun se taitaa olla kiellettyä. Ainakin yli 12-vuotiailta.
Jos/kun merkittyä pyörätietä ei ole, pitää pyöräillä ajoradalla. Punaisten valojen palaessa täytyy odottaa valon vaihtumista vihreäksi ennenkuin saa jatkaa matkaa. Tämä ei näytä koskevan pyöräilijöitä lainkaan. Jos pyörällä halutaan siirtyä paikasta A paikkaan B se tapahtuu yleensä suorinta reittiä, vaikka ajamalla kiellettyyn ajosuuntaan, eikä liikennesääntöjen mukaan.

Autoilijoiden vilkun käytöstä tai lähinnä sen käyttämättä jättämisestä olen paasannut aiemminkin jossain toisessa ketjussa. Asennejuttuja tämäkin. Vallalla on käytäntö, jolloin esim. ryhmitysalueella risteyksessä ei käytetä vilkkua koska "eihän tältä kaistalta saa muualle ajaa". Tosiasia kuitenkin on, että sieltä harmaalta puolelta ei näe viekö jokin kaista suoraan vai saako siltä kääntyä. Lisäksi jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä ei useinkaan ole samanlaista tuntemusta eri risteysten ajokäytännöistä.

Mutta toisaalta, onhan siitä viiksen liikuttamisesta kamalasti vaivaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös