En mä nyt oikeestaan vihannut, mutta sen jälkeen kun vieraspelissä meidän fanien kimppuun käytiin ilman syytä, niin silloin inhosin enemmän kuin muita organisaatioita. Enkä mä teistä sen enempää pidä kuin kouvolasta tai mikkelistä, mutta paras joukkue olette, mitä olen tällä kaudella nähnyt ja siksi ansaitsette mestaruuden.
Näinhän se on. Ei Sportia ole organisaationa mitään syytä ns. vihata, eikä missään nimessä pelaajiakaan. Urheilullisesti joukkue pelaa tällä hetkellä Mestiksen parasta kiekkoa, tulivoimaa on joka kentässä ja pelaajien tahtotaso on huikea.
Sen sijaan Sportin fanitoiminnan tiettyjä piirteitä minäkin pidän erittäin epätoivottavana. Samalla vierasreissulla ja samassa porukassa minäkin olin mitä Musashi silloin, kun vierasfanien kimppuun käytiin ilman syytä. Näihin faneihin kuuluivat muun muassa yläasteikäinen tyttölapsi naisten vessassa sekä osin liikuntavammainen, selkävikainen fani, jonka päälle käytiin takaapäin hallin ulkopuolella porukalla. Vammaisten kimppuun hyökkääminen ei ainakaan minulle jättänyt kovin kaksista kuvaa Sport-faniaktiivien touhuista, ja lukuisat muut esimerkit meillä ja muualla eivät ole tätä kuvaa parantaneet. Vastaavaa ei muitten Mestis-seurojen fanien kohdalla ole esiintynyt eikä tarvitsekaan esiintyä.
Tosin parina viime kautena tuntuu Red Armyn väkivaltaisin kaaderi hieman rauhoittuneen. Kupittaallakin on sylkijöitä, rettelöitsijöitä ja ties minkä paukkupommien tielle heittelijöitä näkynyt tällä kaudellakin, mutta isompi osa on sentään keskittynyt vain omiensa kannustamiseen kuten viime sunnuntain puolivälieräottelussakin. Toivottavasti kehitys jatkuu, epäkypsimmät mulkerot kasvavat aikuisiksi (tai todennäköisimmin jatkavat ns. siviilissäkin samalla radalla ja päätyvät vankilaan/alkkiksiksi) ja Sport-fanien enemmistö pystyy ryhmäpaineen voimin pitämään aisoissa pahimmat idiootit, jotka pilaavat muiden Sport-kannattajienkin maineen.
Katsomoväkivaltaahan joskus nimitetään "kansainväliseksi fanikulttuuriksi", mutta kulttuurin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, ellei sitten laske esim. itäeurooppalaisten uusnatsien äärioikeistolaista rettelöintiä tai brittihuligaanien kytköksiä ammattirikollisuuteen kulttuuriksi. Ennemmin jääkiekon osalta kansainvälistä fanikulttuuria Keski-Euroopasta tai NHL:stä, jossa harvemmin taitaa olla jäähallien sisällä räkijöitä ja vastaavia rähinöitsijöitä.
Joka tapauksessa parempaan päin on Sportin fanien tilanne kuitenkin mennyt, ja hyvä niin. Kovan luokan armoton kannustus ja äänenkäyttö on Vaasassa Mestiksen parasta ja sehän riittää tekemään paikasta vastustajille helvetin, ei siihen fyysistä väkivaltaa tai kuolan eritystä tarvita.
Tästä puolivälieräsarjasta onnittelin Sportia jatkoonmenosta jo sunnuntaisen TuTon kotitappion jälkeen, ja jatketaan onnitteluita. Tosin eivät joukkueiden materiaalierot niin suuria ole, että niillä oikeutettaisiin 9-0 -tappioluvut. Eiköhän se suurin materiaaliero ole valmennuspuolella.
Torstaina voivat TuTon pelaajat vielä haluta näyttää kotiyleisölleen taitojaan, mutta loppuviikolla sarja on ohi ja samalla voidaan myös Kari Makkonen kiitellä hyvästiksi.
Muista sarjoista veikkaan, että Jukurit aloittaa välieriin valmistautumisen samoihin aikoihin kuin Sport, KooKoo vääntää pari peliä enemmän ja Jokipojat-SaPKo -pari vääntää seitsemän ottelua.