Puolivälieräsarja kevät 2011: JYP - Ilves

  • 129 556
  • 613

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kun olen lukenut eri ketjuja, niin ainakin itse olen saanut sellaisen kuvan, että täällä (jatkoaika.com) on aika paljon syyllistetty kahta Ilves pelaajaa Vatasen loukkaantumisesta JYP-kannattajien puolelta. Olenko väärässä? Toki äänensävy muuttui kun Vatanen itse kertoi tilanteiden olleen puhtaita ja itse yritti vain väistää.
Sen verran vielä huutelen että olet kyllä pääosin väärässä. Toki siellä muutama provokatiivisesti on kahta Ilves-pelaajaa syyllistänyt mutta yleisin JYP-kannattajien kommentti on ollut "ikävä vahinko" tilanteesta jossa Vatanen loukkaantui. Minun mielestäni suurin osa ei ole tuosta tilanteesta ketään Ilves-pelaajaa syyttänyt.
 

Theone

Jäsen
Ja Teemu Kesän tilanteessa seisomapääty antoi isot aplodit taklaukselle kuten aina tehdään taklaustilanteessa. Seisomapäädystä on myös mahdoton nähdä hyppyjä sun muita, sillä laidan läpi tuskin kukaan näkee, ellei omaa röngten katsetta. Kesä sai myös rummutukset/taputukset kun lähti päädystä ulos, mikä on yleinen tapa ainaki Jyväskylässä, kun joku loukkaantuu, vastustaja tai oma pelaaja, niin hänelle taputetaan, kun pääsee omin jaloin pystyyn tai vaikka joutuisi muiden auttama pois. Kyseessä ei ole mikään ivallinen taputus "Hahahahaa, loukkaannuitpas" vaan kannustava taputus.

Niin en tarkoittanutkaan ns. "fanikatsomoa" vaan niitä idiootteja ketkä huutelivat törkeyksiä Kesällä, kun hän odotteli kuuppa sekaisin lääkäriä kaukalon ulkopuolella... Mutta kuten totesin, näitä valopäitä löytyy joka kaupungista, valitettavasti.

Itse tulee käytyä katsomassa n. 15 peliä kaudessa Hippoksella, eli luulisin tuon fanikatsomon toiminnan tietäväni. Sillä ei ole mielestäni mitään merkitystä onko huutelija tuolta fanikatsomosta, aitiosta tai istumakatsomosta. Kaikki ovat mielestäni yhtä tuomittavia.
 

Handyy

Jäsen
Sillä ei ole mielestäni mitään merkitystä onko huutelija tuolta fanikatsomosta, aitiosta tai istumakatsomosta. Kaikki ovat mielestäni yhtä tuomittavia.
Ainakin minun mielestäni on huomattavasti tuomittavampaa, jos faniporukka yhdessä huutelee loukkaantuneelle pelaajalle, verrattuna että joku yksittäinen jamppa sen tekee. Aiemminkin valitit siitä yksittäisestä huudosta Jyväskylässä tuomarille ja jätit mainitsematta sen, että fanikatsomo välittömästi antoi aplodit, kun huutelija heitettiin ulos.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Arvon Suomi-Salama,

jos tilanne olisi ollut 3-0 Ilvekselle ja Jesse Niinimäki olisi saanut pienen kolhun, sen jälkeen kun Juha Pajuoja olisi kommentoinut Sami Vatasen uran päättttymistä sanoin "ei pidä pelätä siellä", niin uskotko ihan oikeasti JYP-fanien huutavan "pikaista parenemista Jesse"

Sami Vatanen = Risto Dufva?

Jos Ilveksen fanikatsomo on sillä tasolla, ettei osaa erottaa asioita toisistaan, tätä keskustelua on aivan turha jatkaa. En yksinkertaisesti halua alentua niin huonolle tasolle. Jos ette halua ymmärtää, miten apinan tasolle ko. katsomo vajosi, en mahda sille mitään.
 

Theone

Jäsen
Ainakin minun mielestäni on huomattavasti tuomittavampaa, jos faniporukka yhdessä huutelee loukkaantuneelle pelaajalle, verrattuna että joku yksittäinen jamppa sen tekee. Aiemminkin valitit siitä yksittäisestä huudosta Jyväskylässä tuomarille ja jätit mainitsematta sen, että fanikatsomo välittömästi antoi aplodit, kun huutelija heitettiin ulos.

Onko tuo "faniporukka" mielestäsi jotenkin aidompia/parempia faneja kuin ne muut JYP-kannattajat mitä hallissa on vai mihin tuo mielipiteesi perustuu?

Tuo katsomosta poistettu fani poistettiin vain sen takia, että hän kävi pokeen käsiksi, muuten olisi saanut jäädä halliin (eli tunnen kyseisen valopään), eli noiden huutojen takia häntä ei olisi poistettu hallista.

Eli, oliko noiden pelaajapäädyn (case-Kesä) huutelijoiden huudot oikeutettuja sinun mielestäsi koska he eivät olleet "faniporukkaa", vaan jotain "semivaltroja"?
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Kun olen lukenut eri ketjuja, niin ainakin itse olen saanut sellaisen kuvan, että täällä (jatkoaika.com) on aika paljon syyllistetty kahta Ilves pelaajaa Vatasen loukkaantumisesta JYP-kannattajien puolelta. Olenko väärässä? Toki äänensävy muuttui kun Vatanen itse kertoi tilanteiden olleen puhtaita ja itse yritti vain väistää.

Loukkaantuneelle huutelu on ikävää mutta en myöskään hyväksy tätä jeesustelua täällä, koska samoja vatipäitä on niin Hippoksella kuin Raksilassakin. Esimerkkinä Hippokselta vaikkapa tuo Teemu Kesän tilanne ja sen jälkeiset tapahtumat pelaaja päädyssä.

No et ole aivan väärässä, jokunen JYP-kannattaja kait on yrittänyt Ilves-pelaajia, lähinnä Marjamäkeä, Vatasen loukkaantumisesta syytellä. Tästä syystä kirjoittelinkin jotakuinkin "ei kovin moni ole syytellyt".

Niin ja tietystikään tarkoituksena ei ollut jeesustella sillä, että muka Hippoksella olisi sivistyneempi yleisö. Itse en usko näin, ja toki tiedostan, että aivan varmasti kaikilta liigapaikkakunnilta löytyy idiootteja moneenkin lähtöön, mutta toisaalta taas, tulisiko tämän varjolla aina sivuuttaa nämä typeryydet?

Toki jeesustelummaksi tästä tekee sen, että en usko kovin monen tuolla Hakametsässä typeryyksiä huudelleen kirjoittelevan täällä, mutta jos kirjoittelee, tietävätpähän ainakin minun kannan. Olivatpa sitten tästä minun mielipiteestä mitä mieltä tahansa.
 

edekingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK, Werder Bremen
Onko tuo "faniporukka" mielestäsi jotenkin aidompia/parempia faneja kuin ne muut JYP-kannattajat mitä hallissa on vai mihin tuo mielipiteesi perustuu?

Painuhan nyt jo vittuun saatanana valopää, jos et tosiaan saa päähäsi mikä eroa on yksittäisen/yksittäisten katsojien ja fanikatsomon ero. Säälittävää vinkumista päivästä toiseen aikuiselta (en oikeasti edes usko että olet) ihmiseltä. Lopeta jääkiekon seuraaminen, jos tosiaan on niin vaikeata pärjätä elämässäsi.
 

Theone

Jäsen
Painuhan nyt jo vittuun saatanana valopää, jos et tosiaan saa päähäsi mikä eroa on yksittäisen/yksittäisten katsojien ja fanikatsomon ero.

Kyllähän minä tuon tiedän MUTTA ei tuota asiaa silti pidä painaa villaisella/sivuuttaa jos fanikatsomo sen tuomitsee... Vai olenko väärässää?

Säälittävää vinkumista päivästä toiseen aikuiselta (en oikeasti edes usko että olet) ihmiseltä. Lopeta jääkiekon seuraaminen, jos tosiaan on niin vaikeata pärjätä elämässäsi.

Mielestäni olen pärjännyt elämässä loistavasti mutta mielelläni kuulisin myös sinun kantaasi puolustavat perustelut yv:llä... Laita myös sinun elämäntarina mukaan, niin voidaan vertailla niitä.

Oletko muuten kuullut mitään huhuja viime aikoina suoraan "ytimestä", ainakin ne osuivat todella "kovalla" prosentilla kohdilleen?
 
Viimeksi muokattu:

Nikkari78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & Floorball Club Dux
Painuhan nyt jo vittuun saatanana valopää...Lopeta jääkiekon seuraaminen, jos tosiaan on niin vaikeata pärjätä elämässäsi.

Eiköhän tähän puutu ylläpitokin, mutta kommentoidaan nyt sen verran, että kyllähän noista teidän kahden teksteistä näkee kumpi on pärjännyt elämässä ja kumpi ei!
 

Kalix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Koo-Vee, LeKi
Painuhan nyt jo vittuun saatanana valopää, jos et tosiaan saa päähäsi mikä eroa on yksittäisen/yksittäisten katsojien ja fanikatsomon ero. Säälittävää vinkumista päivästä toiseen aikuiselta (en oikeasti edes usko että olet) ihmiseltä. Lopeta jääkiekon seuraaminen, jos tosiaan on niin vaikeata pärjätä elämässäsi.

Onhan tässä ketjussa kaikkea nähty niin täytyihin tämänkin tulla joskus.

Tähän sitten legendaarinen yleistys, että ylläolevaan ei pysty kukaan muu kuin JYP:n fani.
 

Handyy

Jäsen
Onko tuo "faniporukka" mielestäsi jotenkin aidompia/parempia faneja kuin ne muut JYP-kannattajat mitä hallissa on vai mihin tuo mielipiteesi perustuu?

Tuo katsomosta poistettu fani poistettiin vain sen takia, että hän kävi pokeen käsiksi, muuten olisi saanut jäädä halliin (eli tunnen kyseisen valopään), eli noiden huutojen takia häntä ei olisi poistettu hallista.

Eli, oliko noiden pelaajapäädyn (case-Kesä) huutelijoiden huudot oikeutettuja sinun mielestäsi koska he eivät olleet "faniporukkaa", vaan jotain "semivaltroja"?
En kuulu faniporukkaan, olen istumakausikorttilainen. Ei kukaan ole toista parempi kannattaja, jokainen vetää tyylillään. Myös ne fanit, jotka tulevat halliin pelkästään menestyksen perusteella, eikä siinä ole mitään pahaa. Nostan silti hattua tuolle faniporukalle, koska ovat rehtejä, eivät huutele mitään "haista vittu kaupunki X" -huutoja, eivätkä pilkkaa loukkaantuneita pelaajia. Fanibussissakin olen ollut ja siellä ensimmäinen puheenvuoro ja pyyntö kaikille oli vetäjän toimesta, että tämä porukka kannattaa omiaan sen sijaan, että keskityttäisiin pilkkaamaan vastustajan kaupunkia tai pelaajia "kannatushuudoilla".

Typerät huutelut eivät koskaan ole oikeutettuja, mutta edelleenkin naurattaa vain tuo asenteesi, kun täällä kritisoidaan koko Ilveksen faniporukkaa joka huutelee loukkaantuneelle pelaajalle, niin vastaat kritiikkiin että "no kun siellä Hippoksellakin yksi tai kaksi jätkää huuteli, tiedän koko Jyväskylän fanikulttuurin kun käyn siellä 15 kertaa kaudessa".

Edelleenkin totean, että erittäin paljon tuomittavampaa jos koko porukka huutelee typeryyksiä, kuin että sen tekee pari yksittäistä henkilöä. Yksittäisiä idiootteja löytyy joka hallista, se on selvä. Faniporukoissa sen sijaan näyttää olevan eroja.
 

Jöysmä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja D-Team
Tähän sitten legendaarinen yleistys, että ylläolevaan ei pysty kukaan muu kuin JYP:n fani.

"tähän pystyy vain JYPN fani" tyylinen kirjoittelu paljastaa jälleen kerran sen faktan, että muita vain ärsyttää kun pikku-JYP on muutamassa vuodessa noussut SM-liigan parhaaksi jengiksi ja vie runkosarjaa miten tahtoo.

Lisäksi ilveksen fanit eivät osaa myöntää, että faniporukka toimi todella ala-arvoisesti huudellessaan "missä on Sami?" huutoja, eli ilkkui toisen loukkaantumisesta. Ilkkuminen on jo sinänsä typerää, koska samat kaverit tulevat todennäköisesti seuraamaan myös MM-kisoja, joita seuratessa he kannustaisivat Vatasta. Nyt se reissu on jäämässä väliin.

Ehkä näille keskusteluille voidaan panna piste. Vatanen loukkaantui ja hän suhtautui siihen itse todella hyvin. Ilves on kesälomilla ja parempi meni jatkoon.
 

Heltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Real Madrid, LA Lakers
Aika huvittava keissi kaikenkaikkiaan mielestäni. Nämä lainaukset kuvaavat hyvin sm-liigan päävideotuomarin ja kurinpitäjän toimintaa:

"SM-liigan päävideotuomarin näkemyksen mukaan Marjamäelle olisi pitänyt tuomita ottelurangaistus polvitaklauksesta."

Kurinpitäjä Sampo Liusjärven päätöksen mukaan tilanteessa ei ole kuitenkaan kyse polvitaklauksesta, vaan kampituksesta.

Itse en muista ainakaan että kampituksesta olisi sm-liigassa vielä jaettu pelikieltoja? Olkoonkin että Marjamäkeä oli varoitettu kerran.
 

Optimisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
...Marjamäkeä oli varoitettu kerran.

Samoin kuin kaikkia muitakin pelaajia - yleisellä tasolla.

"Kurinpitoryhmä varoittaa Marjamäkeä ja kaikkia muita pelaajia siitä, että vastapelaajaa on kunnioitettava kaikissa olosuhteissa. Kurinpitäjä ja kurinpitoryhmä tulevat kiinnittämään huomiota pelaajien keskinäiseen kunnioitukseen ja tämä otetaan jatkossa kurinpitokäsittelyssä rangaistusta määrättäessä huomioon koventavana seikkana." - SM-liigan kurinpitoryhmä 7.12.2011 (Kursivointi minun)

Masi Marjamäki ei siis saanut tuossa varoitusta, joka ei olisi koskenut kaikkia muitakin.

Liusjärvihän totesi päätöksessään, että pelikieltoa ei olisi tullut ilman aikaisempaa varoitusta. Eli kampituksesta, jossa vastustaja loukkaantuu, tullee pelikieltoa kaikille pelaajille, jotka siihen syyllistyvät. Avoimeksi jää, onko varoituksen vaikutus kertaluonteinen vai jatkuva. Mikäli se on kertaluonteinen, SM-liigan kurinpitovastaavalla on melkoinen työ ylläpitää rekisteriä, josta ilmenee onko varoitus jo "kuitattu" pelikiellolla vai ei.

Aivan järjetöntä hyvittelyä kohta puoli vuotta vanhasta loppuunkäsitellystä tapauksesta. Toivottavasti tämä oli nyt jo vihdoin tässä.

EDIT: Ah, asiaa onkin käsitelty jo kattavammin tuolla pelikielto-ketjussa. Kopioin kirjoitukseni sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös