Voiko ottelusarjan hävitä huonomalla tavalla? Nyt kirvelee ja pahasti. Sport oli mielestäni selvästi parempi joukkue ainakin Vaasassa mutta voiton vei kuitenkin Kookoo.
Eka erä tänään oli ehkä parasta Sportia mitä olen tällä kaudella nähnyt. Hyvällä viimeistelyllä olisi liioittelematta tehty 10 maalia ja huonolla 5. Surkeita kun oltiin niin tehtiin vain kaksi. Kookoolla ei ollut mitän mahkuja ja näytti siltä että tästä tulee rumalukuinen peli. Kun Sport vihdoinkin sai kiekon reppuun ensimmäistä kertaa oli helpotus suuri. Toinen maali sitten oli todellinen riemun paikka. Tämän jälkeen taas vaihteeks näytti Sportin peli sekoavan ja erätauko tuli sopivasti, itse asiassa ei olisi voinut tulla parempaan paikkaan. Toiseen erään minä lähdin hyvin mielin ja ajattelin että on saatu tauon aikana hommat kondikseen. Toisin kuitenkin kävi.
Toinen erä alkoi Kookoon mukavaan pyöritykseen ja erän alku mentiin kokonanna Kookoon merkeissä, pahoilta maalipaikoilta kuitenkin vältyttiin. Sitten tuli yksi lipsahdus ja Kookoo tekee maalin upean viimeistely jälkeen. Siinä taisi ainakin Minste olla jäällä ja hän saa maalin osittain ottaa piikkiinsä. Häkä hyväsää vireessä olisi ottanut tuon vedon koska tahansa. Myös tässä erässä Sport oli paljon parempi. Viisi maalia oli tehtävissä kuitenkin tämä erä hävittiin ja vähän potutti erän päädyttyä mutta johtoasemaasta oli kiva lähteä kolmanteen erään sillä Sport oli kuitenkin selvästi Kookoota parempi. En tiedä oliko sitten valmennus käskenyt jäädyttää peliä vai mikä oli, sillä toinen erä oli paljon huonompaa peliä kuin ensimmäinen.
Kolmas erä alkoi ihan hyvin. Varallisia tilanteita ei nähty Sport maalilla kun taas peli olisi voitu ratkaista hyvällä viimeistelyllä. Sitten yhtäkkiä Kookoo saa aivan 100% ilmaisen maalin joka menee osittain puolustajien piikkiin ja Härkösen. Tuntuin oikeusitsemurhalta. No, myös tämän jälkeen Sport hallitsi peliä ja vaarallisia paikkoja nähtiin Suomlaisen maalilla useasti. Maalinteko se vain oli vaikeaa.
Sitten yhtäkkiä tulee aivan vaarattomasta tilanteesta maali Kookoolle kun Upi (joka saadaan heittää jonnekki missä aurinko ei paista tämän kauden jälkeen) sählää todella ylimielisellä tyyliullä kiekon Soijärvelle joka tuttuun tapaan pistä kiekon reppuun kun paikka tulee. Kiitos Upi! Tämän jäkeen sitten saatiin vähän draamaa jäähyn merkeissä kun Jämsä ajoin Suomlaisen yli. Suomalainen jäi makoilemaan siihen vaikka kuin kauan ja hänet kannettiin aitioon. Kun tuomio oli annettu niin hän sieltä luisteli maalilleen ihan niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Joka tapauksessa Kookoon maalin jälkeen luulin että Sport ei saa enää yhtään maalipaikkaa Kookoon hyvä puolustuksen ansiosta toisin kävi. Saatiin ainakin 6 aivan selvää maalipaikkaa mistä jokaisesta olisi pitänyt tehdä maali. Monta kertaa yksin maalivahdin kanssa mutta ei. Vähän siinä ihmetytti se että näin tärkeä peli ja pari minsaa jäljellä, ja niin vaan siinä saadaan saman verran varmoja maalipaikkoja kun normaalisti kahdessa kolmessa pelissä. Loppu oli sitten kosmetiikkaa.
Tästä upeasta sarjasta ei voi muuta sanoa kuin että Sport oli parempi (ainakin Vaasassa). Ei maalien valossa mutta muuten. Kookoosta voin sanoa sen verran että suuret kiitokset vastuksesta, peli oli todella viihdyttävää ja mielyttävää katseltavaa mitä en todellakaan odottanut tämän sarjan alussa. Kahvaus mikä nähtiin sarjapeleissä oli karsittu pois vaikka sitä paikoitellen ilmestyi, mutta niin kahvasi myös Sport. Tämä tappio harmittaa suuresti ei vain sen takia että oltiin parempia vaan sen takia että Sport olisi voinut pistää hyvin kampoihin Jukureita vastaan ja olisi voinut edetä vaikka kuinka pitkälle. Kookoon taival luulisi päättyvän seuraavaan sarjaan, sillä kaksi kertaa ei voi moista säkää olla että saadaan näistä peleistä kaksi ilmaista voittoa ja noin 4-5 ilmaista maalia.
Tämän sarjan paras pelaaja ja minun mielestä sarjan ratkaisija on ehdottomasti Jaakko Suomalainen. Todella hyvä maalivahti jolta ilmaisia maaleja on turha odottaa. Ihmettelen ellei pelaa ensi kaudella liigassa. Sportista tänään nousi esille Pete Suonpää joka minun mielestä oli ilmiömäinen. Saa toivoa että pelaa Vaasassa myös ens kaudella. Tänään Sportissa olivat hyviä myös Salmu (ensi kausi?) ja Hallbäck. Kaspu ja Mattila pelasivat mysö hyvin. Koko sarjaa ajatellen niin Suomalainen oli ylivoimainen Häkään verrattuna. Soijärvi oli tutun hyvä. Sportista tasoaan nosti pleiareihin Salmu, Kenig ja Backman. pettynyt olen Teemuun joka oli olematon runkosarjaan verrattuna.
Tuomarointiin olen ainakin minä todella tyytyväinen tässä sarjassa. Näin sen pitää ollakkin näissä peleissä. Harmi että Sportin osalta kausi päättyi näin aikaisin ja tällä tavalla mutta onneksi ens kausi ratkaisee. Turhan aikaisin joudutaan julkaisemman valmentaja ja semmoista.
Onnittelut Kookoolle hyvästä ja tasaisesta sarjasta. Toivon teidän yltävän finaaliin asti. Kookoon valtit lienevät hyvä taktillinen palaaminen ja maalivahtipeli.
Haluan vielä kiittää Sportia menneestä kaudesta ja ennen kaikkea Red Armya joka loi mahtavan tunnelman joka peliin. Parhainpana muistona tuo Kokkolan reissu ja tämän päivän peli.