Punttisalilla kävijät

  • 3 046
  • 42

Monestiko viikossa salilla?

  • 1-2 kertaa viikossa

    Ääniä: 26 22,4%
  • 3-4 kertaa viikossa

    Ääniä: 44 37,9%
  • 5-6 kertaa viikossa

    Ääniä: 7 6,0%
  • Joka päivä

    Ääniä: 4 3,4%
  • Käyn vain satunnaisesti

    Ääniä: 35 30,2%

  • Äänestäjiä
    116

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ouzala kirjoitti:
HIIT - High Intensity Interval Training

Aivan sairasta, itse kokeilin, eikä oikein sopinut mulle.

Tossa on linkki josta selviää enemmän.

Kannattaa laittaa vaikka googleen hakusanaksi, sieltä löytyy kaikennäköisiä mielipiteitä, puolesta ja vastaan.

Öö...meikätytöllä taitaa olla hieman sisälukutaidossa vikaa, kun en oikein ymmärtänyt tuota treeniä. Siis menen pihalle noin 4 minuutin lenkille, ja juoksen 3 kertaa 20 sekunnin pyrähdyksiä?? Vai mitä tuo tarkoitti?
(En oikein jaksaisi googlettaa ja käydä pongailemassa keskusteluja aiheesta ihan joka paikassa. Ajattelin siksi, että jos täältä vaikka löytyisi neuvoja; täällä kun tulee käytyä aika usein.)
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ouzala kirjoitti:
No menet lenkkipolulle ja lämmittelet ensiksi lihakset lämpimäksi. Sitten siitä 20-30 sek. täysillä ja 30 sek. "rullaten" Tämä toistetaan 4 kertaa.....
Voiko tuon saman siis toteuttaa esimerkiksi kuntopyörällä? Kun lenkkeily on nilkkaonkkelmien vuoksi out of question.
 

Sääksi

Jäsen
HIIT:stä pari sanaa. Mielestäni aerobisen peruskunnon pitäisi olla jo valmiiksi melko kova ennen, kuin tuohon touhuun lähtee. Ylikunnon vaara ainakin on ilmeinen. Jos tulee nukahtamisvaikeuksia tai alkaa keskellä yötä heräilemään täysin virkeänä kroppa "kierroksilla", niin tietää, että ei olla oikeilla jäljillä ja on syytä vähän keventää. Rasvaa HIIT kyllä polttaa ja itse huomasin, että hapenottokyky parani rutkasti. Esimerkiksi pitkän aerobisen harjoitteen jälkeen ns. loppukiri irtoaa paremmin, eli nostaa kuntoa kaikinpuolin. Jotenkin kuitenkin epäilyttää homman järkevyys / terveellisyys.

Aerobista ja saliharjoittelua on kyllä vaikea yhdistää ilman, että salilla kovalla vaivalla hankitut lihakset kärsivät. Itsellä tavoitteet eivät ole missään bodauskisoissa, joten teen saliharjoittelun päälle viikossa yhden pitkän aerobisen (1,5h) ja yhden lyhyemmän (45min) intervallityylisen harjoitteen. Ehkä yksi palauttava ja suht lyhyt ja todella rauhallinen lenkki vielä päälle, joka laittaa kropasta kuitenkin "paskat" liikkeelle. Kuten kaikessa vähänkin totisemmassa treenisssä myös aerobisen ja saliharjoittelun yhdistämisessä auttaa, kun pitää mielessä seuraavan tärkeysjärjestyksen:
1. Ravinto (ruokavalio)
2. Lepo
3. Treeni
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Äänestin 1-2, koska 2x 1½h kovaa treeniä on se pitkään säilynyt vakio. Lihasten pitää saada kunnolla lepoa. Joku 4-5 kertaa salilla per viikossa on mielestäni turhaa ja jopa haitallista touhua, jos haluaa papua kasvattaa tai pitää lihakset kovassa kunnossa. Rasvanpolttoa raudan kanssa en taas oikein ymmärrä, ellei salilla sitten käy säätämässä juoksumattojen, tsygän yms aerobisen liikunnan parissa. Ja kuntopyörä onkin talvisin ihan ok rasvanpolttoon, mutta juoksumaton käyttö(muuten kuin jonain duunipaikan kellarilenkkeilynä) on ihan vähemmistöjen hommaa.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sääksi kirjoitti:
HIIT:stä pari sanaa. Mielestäni aerobisen peruskunnon pitäisi olla jo valmiiksi melko kova ennen, kuin tuohon touhuun lähtee....
Aerobista ja saliharjoittelua on kyllä vaikea yhdistää ilman, että salilla kovalla vaivalla hankitut lihakset kärsivät. ...
Kuten kaikessa vähänkin totisemmassa treenisssä myös aerobisen ja saliharjoittelun yhdistämisessä auttaa, kun pitää mielessä seuraavan tärkeysjärjestyksen:
1. Ravinto (ruokavalio)
2. Lepo
3. Treeni
Epäilemättä peruskuntoa vaaditaan ja luulen, että meikätytöllä sitä on, liikunta kun elämäntapani, vahva sellainen. Olisi vaan nyt saatava tietoa, kuinka voi muokata lihaksia ja varmistaa painonhallinta samaan aikaan. En nimittäin todellakaan halua ladonoveksi tai paksuksi patukaksi. Hoikkuus saisi siis pysyä. Kyllähän se mahdollista täytyy olla. Tosin voisi olla ehkä paikallaan ottaa harjoitusohjelma ja ruokavalio-ohjeet persoonalliselta treenaajalta.Maksaa muutaman eken, mutta lienee sen väärtti.
edit: lisäys: Ruoka, ruuan laatu, hiilarit, proteiinit, ajoitus ja lepo ovat ohjenuorani eli en ihan ummikko ole. Mutta asiantuntijan tieto ja muiden kokemukset ovat kiinnostavia, sillä voihan olla, että aina löytyy vielä paremmat keinot saada tulosta. Ja yksi pointti vielä: täytyy muistaa, että lihaksien muokkauksessa 2 viikkoa ei ole mitään; tavoitteeni ovatkin ensi vuoden elokuussa. Silloin odotan näyttäväni jo ihan toiselta, upealta tietysti, heh.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Mauri,

10 kuukaudessa on kyllä aika turha pelätä liikoja lihaksia,vaikka mitä Mega Dutyä vetäisi.
Edellytyksenä tosin,että ei tee vaikkapa ´penkkiä liian leveällä´otteella tms. kiellettyä.

Muuten,

Parhaimmllani 90-luvulla sain vähän lihasmassaa kerättyä.Ja pitkäjänteisesti tuli kokeiltua monenmoisia systeemejä 80-luvun alusta asti.Paitsi näiden 70-luvun starojen.Nehän veti tuntikausia päivässä.
Tehokkain oli tää lyhyt erittäin intensiivinen ´HD`treeni 3 kertaa viikossa.
Jakoa kun välillä vaihto niin kyllä tehosi.Paikat siinä on kyllä aika kovilla.
Enää en pystyisi,niin paljon on paikkoja hajonnut urheillessa.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Mauri,

10 kuukaudessa on kyllä aika turha pelätä liikoja lihaksia,vaikka mitä Mega Dutyä vetäisi.
Edellytyksenä tosin,että ei tee vaikkapa ´penkkiä liian leveällä´otteella tms. kiellettyä...
No enhän minä nyt sitä tarkoittanutkaan, että vuodessa (aloitin siis pitkänlinjan treenit jo 2,5 kk sitten) olisin totally tavoitteeni saavuttanut, vaan sitä, että kyllä tuolloin pitäisi jo jotain olla nähtävissä. :)
Kyllä se niin on, että vuodessa saa itsestään paksun pätikän, jos ei tiedä mitä ruokaa, miten paljon ja milloin sitä olisi suotavaa syödä; haluan siis, että lihas muokkaantuu ja hoikkuus pysyy.
Ja pai tö vei, olen naaras; toki meitä hameväen immeisiä kiinnostaa tietää, miten ehkäistä paksuuntuminen. ;p
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
mauri kirjoitti:
No enhän minä nyt sitä tarkoittanutkaan, että vuodessa (aloitin siis pitkänlinjan treenit jo 2,5 kk sitten) olisin totally tavoitteeni saavuttanut, vaan sitä, että kyllä tuolloin pitäisi jo jotain olla nähtävissä. :)
Kyllä se niin on, että vuodessa saa itsestään paksun pätikän, jos ei tiedä mitä ruokaa, miten paljon ja milloin sitä olisi suotavaa syödä; haluan siis, että lihas muokkaantuu ja hoikkuus pysyy.
Ja pai tö vei, olen naaras; toki meitä hameväen immeisiä kiinnostaa tietää, miten ehkäistä paksuuntuminen. ;p

Liikaa syömällä saa itsensä paksuksi pätikäksi kuukaudessakin.
Varsinkin naisen on vaikea saada vahingossa liikaa lihaksia vuodessa.
Toki ymmärrän tilanteesi ja tiedonjanosi.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Liikaa syömällä saa itsensä paksuksi pätikäksi kuukaudessakin.
Varsinkin naisen on vaikea saada vahingossa liikaa lihaksia vuodessa.
Toki ymmärrän tilanteesi ja tiedonjanosi.
No siinä olet kyllä oikeassa; kyllä naisen tarttee tehdä lihasten eteen aika lailla hommia, jotta ne hallitsemattomasti turpoaisivat. Jeps.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Nykyään konstit on monet

mauri kirjoitti:
Ja pai tö vei, olen naaras; toki meitä hameväen immeisiä kiinnostaa tietää, miten ehkäistä paksuuntuminen. ;p

Niin, tähän tarkoitukseenhan on olemassa pillereitä, laastareita, sekä muita apu- ja turvavälineitä. Myös pidättyvyys ja pahanhajuinen hengitys sekä roima nuuskankäyttö ehkäisevät tehokkaasti naisten paksuuntumista.

Täältä tähän
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
ervatsalo kirjoitti:
...Myös pidättyvyys ja pahanhajuinen hengitys sekä roima nuuskankäyttö ehkäisevät tehokkaasti naisten paksuuntumista.

Täältä tähän
Samat ohjeet toimivat myös toisin päin, mitä tulee 'paksuunnuttajiin'. ;p
 
Viimeksi muokattu:

Sääksi

Jäsen
mauri kirjoitti:
haluan siis, että lihas muokkaantuu ja hoikkuus pysyy.

Sitten ei taida auttaa, kuin raaka työ. Lisäksi turhat kalorit olet varmaan jo jättännytkin pois. Älä kuitenkaan jätä aterioita väliin. Hiilareita polttoaineeksi ja rasva-aineenvaihduntaan, paljon protskuja; kanaa, kalaa, kananmunaa sekä paljon vettä. Kannattaisi ottaa ruokavalioon mukaan jokin ateriankorvike. Hae vaikkapa luontaiskaupasta jonkin valmistajan esite (esim. Twinlab) ja etsi sieltä tuote, joka on tarkoitettu kiinteytykseen. Näissä tuotteissa protskujen määrä on yleensä suurempi, kuin hiilareiden. Jos aiot käyttää valitsemaasi tuotetta ateriankorvikkeena (etkä pelkästään lisänä), tarkasta että tuote sisältää vitamiinit, kivennäisaineet yms. Muista, että hiilareitakin tarvitaan lihasten kehittymiseen.

Muista pitää järki mukana, älä vaan ammu hommaa yli, kuten monelle naiselle on käynyt. Ilman kaloreita eivät lihaksetkaan varmasti kasva.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kyllähän se mahakin kasvaa, kun lihaksia hankitaan. Mutta sen ja muut rasvat voi polttaa pois sitten, kun on sen aika (esim. kesä..) Vaikeatahan sekin on, kun siirtyy reilusta 3000 kalorista vaikkapa 2600. Itselleni pidän tätä kuitenkin parempana keinona, mutta ymmärrän, että naisilla asia on hieman eri.

Ateriankorvike (Ravintolisä ehkä parempi sana) taisi olla pointti tässä kirjoituksessa.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sääksi kirjoitti:
Sitten ei taida auttaa, kuin raaka työ. Lisäksi turhat kalorit olet varmaan jo jättännytkin pois. Älä kuitenkaan jätä aterioita väliin. Hiilareita polttoaineeksi ja rasva-aineenvaihduntaan, paljon protskuja;...Ateriankorvike (Ravintolisä ehkä parempi sana) taisi olla pointti tässä kirjoituksessa.
Kiitoksia näkökulmista! Kyllä vain, turhat hiilarit kuten sokeri ja valkoinen vehnäjauho eivät todellakaan kuulu ruokavaliooni. Olen kanan, tumman riisin ja soijakaakaon suurkuluttaja. Laktoosivammaisena en voi turvautua Hyla-tuotteisiin, joten niiden suhteen olen rajoittunut. Onneksi nykymaailmassa alkaa olla yhä enenevissä määrin laktoosittomia tuotteita tyrkyllä, niin saan minäkin hieman laajennettua syömisiäni.
Käytän Herbalifen ShapeWorks-tuotetta korjausmatskuksi pari tuntia treenin jälkeen.
Sinänsä olen tyytyväinen treenien etenemiseen: lihakset eivät kipeydy, eivätkä väsy, jaksan treenata tehokkaasti, olo on pirteä, usko tavoitteisiin korkealla ja tulostakin on mielestäni (puolueellinen arvio, heh) havaittavissa. Siihen vaikuttanee se, että olen todellakin liikkunut viimeiset 23 vuotta niin aktiivisesti, etteivät treenit tyhjästä ole nyhjästy.
Mutta en halua olla lippulappuset silmillä, vaan kuuntelen mielelläni, josko jollakulla olisi hyviä neuvoja jakaa; ja ropsahteleehan niitä! :)
 
Viimeksi muokattu:

Sääksi

Jäsen
mauri kirjoitti:
Käytän Herbaliden ShapeWorks-tuotetta korjausmatskuksi pari tuntia treenin jälkeen.

Onko tämä pari tuntia jossain ohjeissa? Aika nopeesti reenin jälkeen (1/2h?) tarvisi mun mielestä vetää palautumistuotteet naamariin. Pikaisesti googlettamalla häiritsi ainoastaan, että tämän ShapeWorksin yhteydessä puhutaan koko ajan painonhallinnasta, puntari helvettiin ja peili ratkaiskoon. Ajanee toki asiansa tässä.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sääksi kirjoitti:
Onko tämä pari tuntia jossain ohjeissa? Aika nopeesti reenin jälkeen (1/2h?) tarvisi mun mielestä vetää palautumistuotteet naamariin. Pikaisesti googlettamalla häiritsi ainoastaan, että tämän ShapeWorksin yhteydessä puhutaan koko ajan painonhallinnasta, puntari helvettiin ja peili ratkaiskoon. Ajanee toki asiansa tässä.
Palautumisdrinksu pitääkin ottaa puolen tunnin sisällä. Mutta kaksi tuntia treenin jälkeen elimistö tarvitsee protskua lihasten korjaamiseen ja kasvattamiseen. Eli ne on kaksi eri asiaa.
Itse en käytä tuota Herbalifea painonhallintaan, vaan nimenomaan lihasten korjaamismatskuksi. Se on monikäyttöinen jauhe, sillä sitä voi myös laihislaiset käyttää. Itse en ole ainakaan vuoteen puntarilla käynyt. Minulle merkitsee peili. Eli samoilla linjoilla olen. :)
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
mauri kirjoitti:
No enhän minä nyt sitä tarkoittanutkaan, että vuodessa (aloitin siis pitkänlinjan treenit jo 2,5 kk sitten) olisin totally tavoitteeni saavuttanut, vaan sitä, että kyllä tuolloin pitäisi jo jotain olla nähtävissä. :)
Kyllä se niin on, että vuodessa saa itsestään paksun pätikän, jos ei tiedä mitä ruokaa, miten paljon ja milloin sitä olisi suotavaa syödä; haluan siis, että lihas muokkaantuu ja hoikkuus pysyy.
Ja pai tö vei, olen naaras; toki meitä hameväen immeisiä kiinnostaa tietää, miten ehkäistä paksuuntuminen. ;p

Mä olen nyt käynyt salilla reilun vuoden aktiivisesti 2-4 krt viikossa vuodenajasta riippuen. Lisäksi juoksen kohtuullisen pitkiä lenkkejä tai uin. Yleensä mulla on viikossa 1 (joskus 2) lepopäivä. Kerran vuodessa teen parin viikon rankahkon vaellusreissun. En tiedä, onko mulla luonnostaan sitten "oikeanmallinen" kroppa, mutta olen pysynyt tosi hoikkana, kiinteytynyt vain ja lihakset ovat saaneet hyvän muodon. Mikä ilahduttavinta, kuppikoko ei ole pienentynyt:) Mulle kyllä kasvaisi punttitreenillä aika muhkeat lihakset, jos sille tielle lähtisin.

Mitään lisäravinteita en ole syönyt, enkä korvannut aterioita. Samoin palauttavia juomia tms en ole harrastanut. Syön ihan samalla tavalla kuin ennen eli vältän turhia rasvoja ja hiilihydraatteja. En syö lihaa ollenkaan, vaan proteiinit saan pavuista ja soijasta. Kalaa ja äyriäisiä syön kerran viikossa. Maitotuotteita safkaan kyllä, mutta niitä vois mennä enemmänkin.

Mua ei kiinnosta, kuinka paljon painan. Peilikuva ja kuteet kertovat totuuden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös