Puhutko koirallesi –ketju (ei kissanomistajille)?

  • 1 135
  • 23
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Pitkään aikaan ei ole tullut avattua uutta tärkeää ketjua, niinpä päätinkin sen nyt tehdä ! Julma totuushan on että koira on ihmisen paras ystävä, luin tuossa taannoin kysymyksen jossa pohdittiin kumpi rakastaa sinua oikeasti, vaimosi vaiko koirasi, jos lukitset vaimosi ja koirasi autotalliisi, oven aukaistessasi kumpi tulee sinua iloisesti tervehtimään, näin tiedät vastauksen. No joo, itse tulee haasteltua koiralle aika useinkin tärkeistä maailmaa ravistelivista teemoista, en kuitenkaan milloinkaan esimerkiksi muuta ääntäni vaan hänen kanssaan keskustellessani pidän normaalin puheääneni, en oikein ymmärrä tyyppejä jotka alkavat supattelemaan tai muunttelemaan ääntään normaalin koirakeskustelun aikana, sanonkin että tuntuu aika imelälle touhulle sellainen., antaa myöskin tälläisistä henkilöistä melko omituisen kuvan ! Niin että miten on..?

veini
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse juttelen lapinkoira Niilolle useinkin. Aina kun kysyn, että lähdetäänkö pesulle, niin Ukkelimies ei ole koskaan innoissaan. Pyllynpesua jos ehdottaa, niin melkein lähtee karkuun. Sen sijaan kun kysyn, että lähdetäänkö keittiöön, niin johan tulee pojuun liikettä ja ihan aina on keittiöön myös lähdössä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Ei ole omaa koiraa, mutta muiden koirille juttelen toki. Kivoja, mukavia ja uskollisia olentoja. <3
 

redpecka

Jäsen
No joo, itse tulee haasteltua koiralle aika useinkin tärkeistä maailmaa ravistelivista teemoista, en kuitenkaan milloinkaan esimerkiksi muuta ääntäni vaan hänen kanssaan keskustellessani pidän normaalin puheääneni
Ihminen muuttaa monesti puheääntään/ -tyyliään jopa vaimolle puhuessa. Mikään ei ehkä ole ärsyttävämpää kun olet kaverilla kylässä ja pitäis pelata vaikka tietsikkapelejä niin sitten se sun kaveris rupee juttelemaan puolen tunnin puhelua vaimonsa kanssa (kun ovat olleet kaks tuntia erossa toisistaan) ja se on sitä lässynlääkuhertelua ja söpötöpö ja tehäänks huomenna taas niinku tehtiin viimeks..?

Koiralle voi puhua myös normaalisti. Ja vaikkei kissat nyt olekaan hirveen tervetulleita tähän ketjuun niin totean silti, että kissoille ei tarvii puhua mitään. Itse kun leikin niitten kanssa olen turpa kiinni ja annan niitten saalistaa sitä langan pätkää rauhassa.

Mutta tämän kovan puheenvuoron jälkeen sanon, että kyllä isot susikoiratkin diggaa jos niille joskus salassa vähän lepertelee, mutta tästä ei saa jäädä kiinni ihmisille.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Eipä niille tule juteltua muuta kuin yhden tai kahden sanan käskyjä. Yleisimmät: IRRRTI ja TURRRPA KII sekä ruokapöydästä kerjääville: EI TIPU.
Jos komentoja totellaan, niin siitä sitten kiitetään leppoisalla äänensävyllä.
Vaimo kyllä juttelee koirille ummet ja lammet. Toki hänkin edellyttää PAIKKA-komennon noudattamista.
Muutamat koirat ovat oppineet käsimerkkejä; esimerkiksi menemään sinne mihin osoitetaan.
 

redpecka

Jäsen
Eipä niille tule juteltua muuta kuin yhden tai kahden sanan käskyjä. Yleisimmät: IRRRTI ja TURRRPA KII sekä ruokapöydästä kerjääville: EI TIPU.
Jos komentoja totellaan, niin siitä sitten kiitetään leppoisalla äänensävyllä.
Vaimo kyllä juttelee koirille ummet ja lammet. Toki hänkin edellyttää PAIKKA-komennon noudattamista.
Muutamat koirat ovat oppineet käsimerkkejä; esimerkiksi menemään sinne mihin osoitetaan.
Kuulostaa hyvältä. Pääasiahan lienee, että säännöt ja komennot ja elämä on loogista. Koira kyllä tykkää kun tuntee osaavansa. Hämmentynyt ja epävarma koira ei ole kivaa katsottavaa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kyllä vaimo mulle puhuu, eli vastaan hänen puolestaan: kyllä.

Olemme toki kissanomistajia eli saattaa tulla pelikielto.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Jaahas... mistähän aloittaisi...
Meillä, siis minä ja vaimoni, puhutaan koirille ihan "normaalisti" ja paljon eli eri tyyliin eri asioista. Koirat oppivat helposti tulkitsemaan (oikein) eri äänenpainoja yhdistettynä kasvojen ilmeisiin eli usein kieltämiseen ei tarvitse kuin mutristaa naamaa, pudistaa päätään ja sanoa korkeintaan: "Aijjai!".
Koirat oppivat myös yksittäisten sanojen merkityksiä, kun niitä loogisesti toistetaan asiayhteydessä, esim. perheenjäsenten, huoneiden, jne. nimet sekä tekemiset kuten uimaan, syömään, kotiin, saunaan, jne....
Lenkillä meidän lansumme katsoo aina metsäteiden risteyksissä minuun kysyäkseen, mihin suuntaan mennään ja minä vastaan vain osoittamalla kädellä suunnan - etäisyyttä voi olla välillämme paljonkin. Myös erilaiset vihellykset ovat hyödyllisiä lenkillä: "Saisinko huomionne!" tai "Nyt tänne ja heti!" ovat vihellyksiä eri tavalla ja painolla.
Kun tähän kirjoittelen, ovat koiramme ruokalevolla ja sekin on sana, jonka ne tuntevat eli ruokailun jälkeen tulee kehoitus: "Nyt ruokalevolla!" ja koirat tietävät, ettei ulos ole asiaa riehumaan (vielä) ja asettuvat kiltisti makuulle ottamaan ehkä torkut.

Kyllähän tämä kommunikointi pelaa toisinpäinkin eli koirat ottavat kontaktia ihmisiin monella eri tavalla kertoakseen tarpeistaan ja haluistaan ja niitä pitää vain oppia tulkitsemaan oikein. Meidän pystiffimme luontainen suojeluvietti ilmenee monin eri tavoin, mutta kun uhka on sen mielestä tarpeeksi vakava, se tulee eteen seisomaan estäen eteenpäin menon kokonaan. Näin mm. tapahtui vaimolleni ja toiselle koiralemme, kun olin kaatamassa muutamaa puuta tontillamme - ei päästänyt lähellekään vaara-aluetta. Lansumme kommunikoi paljon eri kosketuksiin, mm. lähtiessään pihalla, tms. perääni se koskettaa kuonollaan kämmentäni ilmoittaen tulleensa mukaan ja matkaan.

Tää on sellainen aihe, josta voisi kirjoittaa romaani.... ja on kirjoitettukin, mutta olkoon tämä minun kontribuutioni aiheeseen tällä kertaa.
 

ditrim

Jäsen
Melkein päivittäin muistan kertoa koiralleni kuinka tyhmä se on. Ja onhan se. Mutta sitä ei haukkuni haittaa. Se tykkää huomiosta. Välillä käytän samaa viestintätapaa naisellenikin. Sitä kun menee niin helposti autopilotille.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Tottakai puhun kotona ollessani. Ulkona lähinnä ohjeistan liikkumaan. Parhaita ovat kuitenkin pienet reippaat lapset, jotka saattavat jo kaukaa iloisesti tervehtiä: Hei koira!
 

redpecka

Jäsen
Mutta mikä nimeksi sille koiralle? Itte suosisin jotain sellaista jonka kehtaa koirapuistossa ääneen sanoa (jos nyt ikinä menisisn tuollaiseen leiriin.. Tai no tietty olishan se kiva kun koira saisi tavata lajitovereitaan eli menisin sittenkin kun nyt ajattelen). Lisäksi suosisin ehkä r-kirjainta, ehkä jopa nimen ekana kirjaimena kun siitä saa jämäkän kutsuhuudon muodostettua.

Mutta sitten jos on kaksi koiraa niin toisessa ei voi olla ärrää ettei ne mene sekaisin keskenään. Esimerkkinä nyt vaikka ritsi ja nella, siis ihan vain esimerkkinä erilaiselta saundaavista kirjainyhdisteistä.

koirat on koiria
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta mikä nimeksi sille koiralle? Itte suosisin jotain sellaista jonka kehtaa koirapuistossa ääneen sanoa (jos nyt ikinä menisisn tuollaiseen leiriin.. Tai no tietty olishan se kiva kun koira saisi tavata lajitovereitaan eli menisin sittenkin kun nyt ajattelen). Lisäksi suosisin ehkä r-kirjainta, ehkä jopa nimen ekana kirjaimena kun siitä saa jämäkän kutsuhuudon muodostettua.

Mutta sitten jos on kaksi koiraa niin toisessa ei voi olla ärrää ettei ne mene sekaisin keskenään. Esimerkkinä nyt vaikka ritsi ja nella, siis ihan vain esimerkkinä erilaiselta saundaavista kirjainyhdisteistä.

koirat on koiria

No anna sille koiralle nimeksi Raipe. Siinä on ärrä, ja kai sitä ny kehtaa huudella?

Aikoinaan kun koira oli taloudessa, kyllä sille tuli välillä juteltua. En mitään lässyttämistä harrastanut, vaan ihan normaalilla äänellä. Ei se mitään yleensä vastannut.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Puhun joo. Välillä vähän vähemmän, mutta sitten on niitä päiviä, kun selostan makaroonilaatikon tekovaiheet hyvin tarkasti.

En kyllä tiedä miten paljon se on oppinut puhetta tämän 8vuoden aikana, mutta en voi puhua maksamakkarasta ääneen ollenkaan, koska hän kuulee vain "Max saa makkaraa" ja menee täysin sekaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Kyllä puhun. Ne myös tuntuvat tajuavan suurimman osan puheistani. Eilenkin naapurin koira tuli pihalle morjestamaan. Kysyin siltä:"Jeppe! Missä iskä on?" Se lähti juoksemaan omalle pihalle ja toi mulle maalipensselin. Kohta naapuri (Iskä) juoksi perässä ja kiroili koiralle, kun oli vienyt pensselin. Siis järkyttävän fiksu eläin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Päivittäin tuli puhuttua. Jaakko Parantaisen ajatuksenjuoksua lainatakseni, "koirat tykkää kun niille puhutaan". Käskyt oli tietysti lyhyitä ja selkeitä. Äänenpainot varsin ratkaisevia, joskus tuli vain murahdettua ja koira tiesi että nyt tekee väärin. Koomisen kuuloista varmaan ulkopuoliselle.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Mukavastihan tämä on keskustelua herättänyt, meidän koiramme on syntynyt Latviassa, mietinkin millä kielellä sille pitäisi puhua, eestiä se ei ainakaan tajua ollenkaan, olenkin haastellut raumankielellä se tuntuu menevän hyvin perille. Kannattaa lisätä Latviankielen sanan loput..raumankieleen, sen olen havainnut, menee paremmin perille. Ohjeena vain heille joilla saattaa olla koira hommattuna kyseisestä valtiosta.

veini
ps, alkuun se saattaa tuntua vaikealle, ei saa antaa periksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Mukavastihan tämä on keskustelua herättänyt, meidän koiramme on syntynyt Latviassa, mietinkin millä kielellä sille pitäisi puhua, eestiä se ei ainakaan tajua ollenkaan, olenkin haastellut raumankielellä se tuntuu menevän hyvin perille. Kannattaa lisätä Latviankielen sanan loput..raumankieleen, sen olen havainnut, menee paremmin perille. Ohjeena vain heille joilla saattaa olla koira hommattuna kyseisestä valtiosta.

veini
ps, alkuun se saattaa tuntua vaikealle, ei saa antaa periksi.
Kerrohan terveisiä koirallesi; minulla on sukujuuria Latviassa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Mukavastihan tämä on keskustelua herättänyt, meidän koiramme on syntynyt Latviassa, mietinkin millä kielellä sille pitäisi puhua, eestiä se ei ainakaan tajua ollenkaan, olenkin haastellut raumankielellä se tuntuu menevän hyvin perille. ...
...
Sattuipa minullekin kerran, kun olin Venäjällä töissä, että vuokraemäntäni oli pelastanut yhden kulkukoiran pienenpienen pennun kuolemalta, kun sitä oli purrut jokin isompi koira etujalkaan. Tulin Suomesta kesälomaltani ja kämpässäni oli rampa koiranpentu (käytetty lekurissa ja oli lääkkeet), venäläinen mies ja pari tyttöä hoitamassa koiraa. Vuokraemäntä oli suomalaisen miesystävänsä kanssa kesälomalla puhelimen ulottumattomissa.
Heitin ylimääräiset ulos ja tytöt lupasivat tulla joka ilta hoitamaan, ruokkimaan ja antamaan lääkkeet pennulle. Pari kertaa katsoin hommaa, mutta sitten otin ohjat käsiini ja rupesin syöttämään ensinnäkin tuota koiraa kunnolla. Se oli ihan nälkiintynyt, kun eivät tajunneet antaa kuin vajaa puolet sen tarvitsemansa määrästä ruokaa.
Koiran ulkoiluttaminen jäi tietysti minun kontolleni ja minä kanniskelin tuota rääpälettä aluksi sylissäni tarpeilleen, kun jalka oli vielä niin kipeä. Nopeasti se kuitenkin tokeni ja vahvistui ja alkoi liikkumaan omin jaloin pihapiirissä kaivellen milloin mitäkin. Puhuin tietysti suomea koiralle ja tulimme toimeen oikein hyvin, pentu turvautui minuun aina, kun joku venäläinen yritti puhutella sitä ja sekös tyttöjä harmitti. He eivät saaneet koiraan enää oikein kunnon kontaktia.
Vuokraemäntä tuli sitten aikanaan lomiltaan ja oli hämmästynyt ja tympeissään, kuinka nopeasti koira oli omaksunut vieraan kielen. Koira vietiin siltä seisomalta vuokraemännän huusholliin, mutta aina, kun tapasimme, puhuin koiralle suomea ja siitäkös se tykkäsi ja muut eivät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös