Pro Evolution Soccer 5/Winning Eleven 9

• 24 509
  • 208

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Saako tässä pelissä joku tehtyä maaleja tietokonetta vastaan? En minä ainakaan. Ja en pelaa etes vaikeimmalla tasolla. Ottaa päähän tämä peli. Pelasin master leaguessa ekan kauden Chelsealla ja tein 3 maalia 14 ottelussa!! 14 ottelusta 10 päättyi 0-0 tulokseen. Cupissa putosin jatkosta eka kierroksella rankkareille. Kaksi peliä päättyi molemmat arvaatte varmaan, no 0-0 saatana. Onko tässä nyt järkeä? Harhautukset ei onnistu ja peli vain puuroutuu keskialueelle. Tuomarit on ihan vitun perseestä!! Tietokone kyllä repii ja kaataa mutta itse kosket hiuksella vastustajaan niin vapari. Madden 2006 pelissäkin etenee peli nopeampaa yhdellä kertaa :-) Onko pelistä jo tehty aito? Tuollaiset tasapeli nyhjykset ei paljon nappaa. Laukaukset on minusta huonontunut viime versiosta. Laukaukset lähtee nykyään ihan minne sattuu. Maalivahdit on nyt paremmat. Sen voi sanoa puolustukseksi pelille.
Edellisessä pelissä eli PES4 voitin kaiken mahdollisen ja sekin oli jo pirun haastavaa mutta tässä ei voita etes yhtään peliä saati sitten kamppailutilannetta tietokoneen kanssa. Perkeleen perkele.

Loppui tämän pelin pelaaminen tähän. Kaivetaan peli esiin sitten kun kavereita on kylässä. Kaljapeliksi sopii mutta siihen saa jäädä.

Viimeksi muokattu:

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Parker27 kirjoitti:
Saako tässä pelissä joku tehtyä maaleja tietokonetta vastaan? En minä ainakaan. Ja en pelaa etes vaikeimmalla tasolla. Ottaa päähän tämä peli. Pelasin master leaguessa ekan kauden Chelsealla ja tein 3 maalia 14 ottelussa!! 14 ottelusta 10 päättyi 0-0 tulokseen. Cupissa putosin jatkosta eka kierroksella rankkareille. Kaksi peliä päättyi molemmat arvaatte varmaan, no 0-0 saatana. Onko tässä nyt järkeä? Harhautukset ei onnistu ja peli vain puuroutuu keskialueelle. Tuomarit on ihan vitun perseestä!! Tietokone kyllä repii ja kaataa mutta itse kosket hiuksella vastustajaan niin vapari. Madden 2006 pelissäkin etenee peli nopeampaa yhdellä kertaa :-) Onko pelistä jo tehty aito? Tuollaiset tasapeli nyhjykset ei paljon nappaa. Laukaukset on minusta huonontunut viime versiosta. Laukaukset lähtee nykyään ihan minne sattuu. Maalivahdit on nyt paremmat. Sen voi sanoa puolustukseksi pelille.
Edellisessä pelissä eli PES4 voitin kaiken mahdollisen ja sekin oli jo pirun haastavaa mutta tässä ei voita etes yhtään peliä saati sitten kamppailutilannetta tietokoneen kanssa. Perkeleen perkele.

Loppui tämän pelin pelaaminen tähän. Kaivetaan peli esiin sitten kun kavereita on kylässä. Kaljapeliksi sopii mutta siihen saa jäädä.

Luulisi nyt tuossa tilanteessa tyhmänkin tajuavan vaihtaa vaikeustasoa helpommalle? Itse pelaan 5 tähdellä ja maaleja tulee ihan mukavasti, vedot ovat kyllä paljon näyttävämpiä kuin edellisissä versioissa. Tiedä sitten mitä olet siellä pelaillut nimittäin kyllä tässä versiossa laukaukset lähtee huomattavasti helpommin maalia kohti kun edellisissä. PES pelejen ideahan on enemmän jalkapallo simulaatio kun mikään suoraviivainen arcade mättö jossa yhdellä miehellä lähdetään suoraan aloituksesta kynäämään koko kenttä ja sitten vedetään tolpan kautta pallo maaliin. Nyt ollaan taas askel lähempänä oikeata jalkapalloa. Kyllä tämä PES5 on upea peli, kiitokset taas konamille.

vieri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Inter, Gli Azzurri, Avs, Bears, Jokerit
Oho, tuli vahingossa poistettua äskeinen viesti.

Samaa mieltä Parkerin kanssa.

Kun vertaa tätä versiota vaikka PES4:ään (kun pelaa konetta vastaan siis) on PES5:ssä aivan liian vaikeaa hallita pelejä, rakentaa maalipaikkoja, tehdä maaleja, harhautella yms. Oikeastaan heti kun saa pallon pitää se syöttää pois, muuten koneen pelaajat pallon vievät kuin marjan lapselta. Itse sitten siinä yritän hädissäni saada palloa takaisin huonohkolla menestyksellä. Sitten kun sen vihdoin tuurilla saa pois pitää se taas syöttää/keskittää jonnekin ja toivoa että pääsisi vihdoin maalipaikkaan...maalipaikkaan joita on paljon vaikeampi rakennella kuin ennen. Kuten Parker sanoi, peli on yhtä keskialueen puuroa kun konetta vastaan pelaa. Pes4:ää pelasin yleensä joko 4´s taikka 5´s tasolla suht hyvällä menstyksellä. Nyt pelaan tätä 3´s tasolla enkä saa tehtyä useinkaan maalia edes huonompia joukkueita vastaan. Neljä peliä pelattu, kaksi voitin tuurilla 1-0 ja kaksi päättyi 0-0. Jos vaihtaa pelin 2´s tasolle on se aivan liian helppo.

Demon pelailun jälkeen odotin tältä peliltä paljon enemmän ja täytyy sanoa että näin alkuun olen aika pettynyt näihin uudistuksiin. No, peli on vielä uusi joten katsotaan josko tätäkin oppisi paremmin pelailemaan. Jos ei, niin ainahan tätä voi verkossa kavereita vastaan pelailla...

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
No eikö se ole sitten hyvä asia, että kerrankin on urheilupeli, josta on saatu vaikea ilman mitään EAhuijauksia? (mitä nyt tiukoissa matseissa välillä tuntuu että Herra Seepra on aina tekoälyn puolella.. =)

Itse aloitin suoraan viidellä starballa (kuudella tähdellä peli tuntuu jopa helpommalta??) ja kyllä pelistä heti huomasi, että maalipaikkoja piti oikein rakentaa, koska läpiajoon ei päässyt enää 10 kertaa matsissa, mikä tietenkin lisää realismia. Mutta kun peliä on tarpeeksi monta kertaa pelannut, oppii tietokoneen keskialueen sumppua jo lukemaan ja jopa viljelemään oikea-aikaisia pystypalloja. Sen olen huomannut PES4:seen verrattuna, että tässä on välillä pakko käyttää karttaa, jotta tietäisi onko laituri pelattavissa. Laidoista levittämällä peli aukeaa kummasti, siis tietenkin jos pelaa lyhytsyöttöpeliä. Toinen hyvä konsti avata laitaan on läpisyöttö nappi pohjassa joko maata tai ilmassa. Nappi pohjassa annettu syöttö menee kauemmas ja puolustajan rinnalla tai edessä ollut laituri yleensä ehtii tilanteeseen ensin.

Maalin lähettyvillä ykkösellä annetut syötöt sekoittavat koneen pasmat täysin, sitten vain oikea-aikainen harhautus ja pallo pömpeliin. Paras on varmaan pelailla 4-3-3 kuvioilla aluksi, että maalille saa tekopaikkoja.

Harhautuksissa on ykköspointti se, että oman liikkeensä tekee aivan viime hetkellä. Kun aavistelee vastustajan tulevan sukille, pieni suunnanvaihto, joko sivuttaisaskelin tai ihan vain pieni käännös, saa vastustajan liukumaan ohi. (tai sitten sukille, josta heiluu kortti) Jos lähtee harhauttamaan liian aikaisin, kone reagoi siihen ja kääntyy mukaan repimään tai vie "kuin marjan mummon ämpäristä".

Kyllä se siittä pojat, peliä vaan niin verkko heiluu!

Kuten edellä vedoista mainittiin, tuo middleshoot ei omasta mielestäni ole mikään hyvä uudistus, sillä nämä huippusällit tuntuvat saavan paikasta kuin paikasta liki maalia. PES4:ssa sai juhlia muna pystyssä kun sai Van Der Vaartin pommin uppoamaan 38 metristä tai joskus sai olla iloinen jos meni edes päädystä yli.

Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Parker27 kirjoitti:

Amen. PES4:llä pelaaminen on sentään kivaa. PES6:ssa homma korjataan todennäköisesti takaisin 4:n tuntuiseksi.

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
En kyllä ole muutaman kirjoittajan kanssa ollenkaan samaa mieltä. Pelaan toiseksi vaikeimmalla tasolla ja mulla ei ole ollut vaikeuksia maalinteossa. Maalinteko on todella realistista ja maaleja tulee eniten, yllätys yllätys - erikoistilanteista. Niitä kannattaa treenata. Kulmat ja vapaapotkut. Realistista siis.

Läpijuoksuja tai pallon kanssa pyörimistä ei hirveästi kannatakaan harrastaa. Kyllä sitä saa itsekin kontrolloitua peliä, kun laittaa pallon nopeasti yhden kosketuksen pelillä liikkeeseen. Hyvä taktiikka on myös käyttää laitalinkkejä ja etutolppa-keskityksiä.

Mielestäni Pesseistä selkeästi paras ja realistisin tähän mennessä. Propsit taas Konamin porukalle!

edit. Parker27, lisää treeniä vaan. Et saa maaleja, koska olet yksinkertaisesti paska pelaamaan. ;)

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
edit. Parker27, lisää treeniä vaan. Et saa maaleja, koska olet yksinkertaisesti paska pelaamaan. ;)

Kyl mä sen tiesin. heh. Halusin vaan kysyä muiden mielipiteitä pelistä :-)

No ei se kait sitten auta kuin treenata.

vieri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onko kukaan vielä kokeillut tätä peliä 2 vastaan 2 nettipelinä? Toimiiko?

Entäs saakohan näihin maajoukkue jengeihin jotenkin lisättyä tiettyjä pelaajia? Itse pelaan Italialla ja toivoisin että sinne saisi ainakin lisättyä Vierin (tietenkin =)), Del Pieron ja ehkä myös Oddon, onko mahdollista?

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En oikein ymmärtänyt missään vaiheessa PES4:n ylitsevuotavaa hehkutusta (koska kolmonen oli parempi), mutta nyt Konami on ottanut jälleen pitkän askeleen eteenpäin.

Pelien pelaamiseen jää nykyään niin vähän aikaa että kunnon paneutumista asiaan on hankala järjestää, joten siinä mielessä olen ihan tyytyväinen näihin ensikosketuksiin tämän pelin parissa. Vaikeusastetta on nostettu reippaasti ja maalinteko on tervanjuontia tässäkin olohuoneessa. Se ei kuitenkaan missään tapauksessa ole huono asia, haastetta tällaisessa pelissä pitääkin olla. Jos viikon pelaamisen jälkeen pystyy hallitsemaan pelin suvereenisti korkeimmalla vaikeusasteella, niin mitä järkeä siinä edes on?

Mitä tässä sitten on parempaa kuin nelosessa?

Jos nyt otetaan vaikka kolmiolla tapahtuva syöttäminen, niin nelosessa tuo oli aivan liian tehokas - maalipaikkoja pystyi luomaan lähes "sokkona" kun vain paineli kolmiota ja miehet heittelivät millintarkkoja läpisyöttöjä. Nyt tuota tilannetta pitää jälleen hieman katsoakin (kuten PES3:ssa), ja koneen ohjaamat puolustajatkin pysyvät selvästi paremmin pelissä mukana kuin nelosessa (kun pelataan vaikka kaveria vastaan).

Myös pallonhallinta ja syöttöpeli on luonteeltaan erilaista, nautittavampaa. Maalivahdit eivät ole häiritsevän "kylmäpäisiä", eli eivät seuraa enää kolme senttiä ohi meneviä palloja katseella, vaan yrittävät torjuntaa lähes joka tilanteessa. Laukaukset lähtevät todella upeasti kun ajoitus on kunnossa, toisaalta taas todellisia floppilaukauksia tulee myös enemmän - kuten oikeastikin. Vapaapotkut vaikuttaisivat samanlaisilta kuin aiemmin, mutta nyt olen sentään onnistunut jo maalinteossa - nelosen kanssa taisi mennä useampi viikko ennen ensimmäistä vapariosumaa.

Kaikkiaan aivan upea peli, ja ainoa miinus on ettei aikaa riitä mitenkään niin paljon kuin tämä peli vaatisi. Erilaisia syöttöjä, harhautuksia ja muita näppäinyhdistelmiä on niin paljon, ettei niitä ole ehtinyt alkaa edes vielä harjoitella. Siinä mielessä vaikeusaste ei tunnu niin vaikealta, kuin jotkut ovat tässä ketjussa tuskailleet.

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja vierin kysymykseen niin kyllä pystyy. Samalla tavalla kuin aiemmissakin versioissa, eli sen register player-systeemin kautta.

arkh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joo, maalinteko tökkii viidellä tähdellä ja sarjaa on pelattu ISS Pro Evolution ajoista lähtien. Mutta hyvä niin. Miljardin taalan maalipaikkoja saan kyllä luotua yleensä pari per peli, mutta master league -joukkueen kärkimiehet ovat olleet aika ruosteessa. Mutta näillä mennään, sanoo manageri.

Nelosessa läpisyöttelyllä ja pyörimällä pallon kanssa rankkarialueen rajalla sai turhan helposti vetopaikkoja ja maaleja. Nyt pitänee rukata pelityyliä enemmän laitoja ja keskityksiä käyttäväksi. Ensimmäisellä master league -kaudella eniten maaleja tuli rankkareista, mutta myös vastustajat panikoivat pallon kolmisen kertaa omiin :)

Vapareista maalinteko on kyllä helpompaa ja tällä kertaa konekin rankaisee vapareista. Nelosessa ei tästä paljon pelkoa ollut. Kunhan nettiadapteri saapuu niin pääsee ihmisiä vastaankin ottamaan kunnolla matsia.

wilberto

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itsellänikin maalinteko kyllä tökkii vaikka pelaankin neljällä tähdellä. Luultavasti kyse on vain kokemuksen puutteesta, toivotaan ainakin näin.

Siinä mielessä kyllä tämä PES5 on helkkaristi vaikeampi, mikä on kyllä parempi. Läpisyötöillä ei pääse helposti läpiajoihin ja muutenkin on hankalaa saada läpisyöttö kaverin jalkaan. Tuntuu myös, että tässä versiossa keskityksillä on entistä suurempi merkitys.

Olen myös samaa mieltä, että vapareita on hieman helpotettu, mutta itselläni ainakin on vaikeuksia saada vaparista pallo häkkiin, tosin pitäisi varmaan treenata niitä enemmän..

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Itse olen kyllä sitä mieltä, että uusin PES on ehkäpä parasta vähään aikaan mitä pleikkarille on väännetty.

Kolmostasolla olen pelaillut päivityksien lomassa ja tulipahan tuossa voitettua MM-pokaalikin Portugalilla. Finaalissa kaatui Hollanti 3-1. Kaksi maaleista tuli keskityspalloista ja yksi kaukolaukauksella. Rehellisesti sanottuna: jos näinkin käsi pelaaja onnistuu tekemään kolmostasolla finaalissa kolme maalia, pitäisi sen onnistua kyllä muiltakin.

Keskikentällä tehdään ottelun kulun kannalta tärkeimmät syötöt ja itse olen ainakin huomannut, että seinäsyötöillä saa ihan mukavasti lisää aikaa. Varsinkin laitoihin lähetetyt läpisyötöt ovat tappavan hyviä, kun ne lähtee keskikentältä seinäsyötön jälkeen. Ja jos läpisyötöt eivät mene perille, niin sitten kannattaa kokeilla korkeaa läpisyöttöä (L1 + kolmio). Laidasta sitten eri variaatioilla alueelle ja tilanteita luomaan. Keskeltä on turha montaa kertaa yrittää runnoa.

Jos pitää yrittää keksiä jotain huonoa pelistä on se varmaan se, että viimeistään nyt kaikki vähänkään arcade-mätöstä pitävät jättävät pelin ostamatta. Myös päivitykseen menee helkkaristi aikaa - itse olen päivitellyt peliä aktiivisesti pari päivää ja vielä on rutosti tehtävää.

PES5 ei ole hyvää viihdettä, ei edes hyvää känniviihdettä. PES5 on futista. Voisin kuvitella, että ihminen joka on pelannut itse futista oivaltaa pelin nopeammin kuin normaali penkkiurheilija.

Ainiin, ne vaparit. Kuulun muuten siihen harvinaiseen joukkoon, joka ei ole kertaakaan tehnyt vaparista maalia PES4:ssa ja sama buumi on jatkunut uuden tekeleenkin parissa.

Viimeksi muokattu:

hermosillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Iirot
pokki kirjoitti:
Myös päivitykseen menee helkkaristi aikaa - itse olen päivitellyt peliä aktiivisesti pari päivää ja vielä on rutosti tehtävää.

Onneksi tuosta edellisestä versiosta saa tuon option filesin siirrettyä, mikäli tälläinen muistikortilta löytyy, saapahan ainakin osan nimistä valmiiksi oikein. Pakkohan tuohon peliin on myös logot ja pelipaidat yrittää saada mahdollisimman aidoiksi, vaikka aikaahan tuo tuntuu vievän.

Calder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, K-Vantaa, Buffalo, HämPy
pokki kirjoitti:
PES5 ei ole hyvää viihdettä, ei edes hyvää känniviihdettä. PES5 on futista. Voisin kuvitella, että ihminen joka on pelannut itse futista oivaltaa pelin nopeammin kuin normaali penkkiurheilija.

Ainiin, ne vaparit. Kuulun muuten siihen harvinaiseen joukkoon, joka ei ole kertaakaan tehnyt vaparista maalia PES4:ssa ja sama buumi on jatkunut uuden tekeleenkin parissa.

Aamen tolle ekalle, ja mitä vapareihin tulee niin Tottilla pistin aika mukavan pommin jostain 40m yläriman kautta. "Nyt saa huutaa!"

vieri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mazza kirjoitti:
Ja vierin kysymykseen niin kyllä pystyy. Samalla tavalla kuin aiemmissakin versioissa, eli sen register player-systeemin kautta.
Tiedän joo että pelaajia voi siirtää seuroista toiseen, mutta ei taida voida siirtää seuroista maajoukkueeseen. Itse en ainakaan tässä onnistunut.

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
vieri kirjoitti:
Tiedän joo että pelaajia voi siirtää seuroista toiseen, mutta ei taida voida siirtää seuroista maajoukkueeseen. Itse en ainakaan tässä onnistunut.
Ei pysty siirtämään seuroista maajoukkueeseen, mutta voit rekisteröidä maajoukkueisiin muita maan pelaajia sieltä register players systeemistä.

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Tässä on nyt pelattu neljä matsia tietokonetta vastaan kolmen tähden tasolla ja avaus maali odottaa itseään edelleen. Kävin kokeilemassa Livessä pari matsia, eka matsi ei ehtinyt edes alkamaan kun ranskalaiskaveri luovutti. Toinen matsi ja taas ranskalainen vastustaja. Mulla ManU, hänellä Inter. Eka maali tuli tehtyä, Scholes sai kulmurin purkupallon Keanolta, meni alueelle sisään ja ja takanurkkaan upposi. Valitettavasti kaveri pääsi tasoittamaan kun Silvestre (yllätys...) ei pitänyt Adrianoa ja tämä pääsi läpiajosta kiertämään VDS:n. Suurimpanan ongelmana tuntuu olevan sopivan muodostelman löytäminen ManU:lle, PES4:ssä tuntui olevan just sopiva mutta tässä on joku ihmeellinen. Jos jollain on vinkkejä, niin otan vastaan mielelläni.

jorkki_87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Colorado Avalanche,Kups,Fiorentina,Atl Mad
Minusta pes 5 on parhaimmillaan kun 2 ihmispelaajaa pelaa vastakkain. Tai sitten 2-2 samalla koneella loistavaa viihdettä. Itse en pelaa ollenkaan tietokonetta vastaan, koska en pidän konemaisesta vastustajasta. Tulee paljon herkullisempia tilanteita kun nöyryyttää kaveria. Tämä pc-versio on siitä loistava, että heti on saatavilla helposti päivityspaketit. Päivitin heti kun pelin sain paidat pelaajasiirrot ja nimet aidoiksi ja nyt alan lisäämään sitten niken palloja.

En ole vielä montaa tuntia ehtinyt kyseiseen mestariteokseen tutustua, mutta kuitenkin yksi piirre on noussut esiin mikä ärsyttää. Nimittäin maalivahdit ovat kovin flegmaattisen oloisia kun pääset laukomaan boksin sisästä. Okei, eihän siinä mitään haamusukelluksia tarvitsekaan odottaa, mutta pistää vituttamaan kun maalivahti seisoo paskan jäykkänä paikoillaan ja heilauttaa toista kättään siinä vaiheessa kun pallo on jo verkossa.

Eipä siinä mitään, hieno tekele jälleen kerran. Maalinteko on toki hieman vaikeampaa, mutta samassa haasteellisempaa. Kyllä niitä paikkoja avautuu kun jaksaa rakentaa...

Decimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensimmäiset kännikokemukset PES5:sta takana. Sanottiin pelin realismista mitä tahansa, niin ei ole riemulla rajaa kun 4 äijää hakkaa pädejä promillet veressä ja vetää huutonaurua pelitapahtumien ansiosta. Kyllä oli hauskaa :D
Ehdottomasti pitää ottaa uusiksi heti kuin mahdollista.

Single playeriä olen pelaillut kolmella tähdellä. Master leagueta, tehdyllä jengillä. Jengissäni on vain yksi huippupelaaja, Hollannin keskikenttämies Snaijder. Puolet kaudesta pelattuna, kiikun sarjataulukossa tiukasti 4. sijassa kiinni. 0-0 matseja tähän mennessä 3. Suurin voitto 3-0. Tuntuu olevan ainakin vielä juuri se oikea vaikeustaso minulle.

TheMaso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NUFC, Caps
pokki kirjoitti:
Sama vika, ei maalin maalia vaparista nelosessa, no toki treeneissä tunnin vetelyn jälkeen sattoi 1 mennä Roberto Carlosilla. Eikä tunnu uppoavan tässäkään vitosversiossa joten pistäkääpä nyt jotain vinkkiä, olis nimittäin mukava tehdä etes se yks..

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Vaparit on oma taiteenlajinsa ja vaatii aika tiukkaa treeniä. Kannattaa ihan käydä trainingissä kenkimässä kuulaa ja kun tuntuman löytää, pystyy hakemaan lähes joka tilanteessa edes lähelle maalia. Vaikka pidän itseäni aika hyvänä ampujana, ei nämä vaparit uppoa hirveän suurella prosentilla. Itse pidän nyrkkisääntönä tällaisia "arvoja", nämä toimii aika hyvin kaikilla ampujilla, itse suosin sellaisia ampujia, joilla accuracy isompi kuin power.

Jos etäisyys alle 22m.
Voima n. 50%, padia alas (very weak shot) ja suuntaus tyhjään nurkkaan. Ei välttämättä tarvitse jenkuraa, molari ei ehdi torjua jos pallo sujahtaa tolpan juureen.

Etäisyys 22-27m.
Voima taas n. 50%, tyhjään kulmaan ja sivujenkuraa mukaan.

Yli 27m.
Voima n. 60%, padia ylös (very hard shot), tyhjään kulmaan tietenkin ja vähän jenkaa mukaan. Nämä ovat aika vaikeita, mutta sitäkin upeampia onnistuessaan.

(tyhjään kulmaan = muurin yli kulmaan, johon veska jättää enemmän siimaa)

Pelaajan curling arvosta riippuu paljon pelaajaa tarvitsee kääntää että pallo kiertää maaliin, kannattaa kääntää +27m. etäisyyksillä melkein niin, että pallo on tyhjän kulman tolpan kanssa samalla linjalla.

Herra Roberto Carlos onkin oma lukunsa ja yleensä hänellä kannattaa painaa vaan padia ylös ja muurin ohi. Ja jos on oikein rohkea, kannattaa kokeilla jotain jenkuraa. =)

Kulmapotkuissa käytän oikeastaan aina samaa kikkaa, eli matala etutolpalle. Ensimmäinen oma on hämmästyttävän usein vapaana. Noin 25-35% voimaa, ylös padia ja jenkuraa. Pallo tippuu ekan oman päähän tai jalkaan, josta on hyvä jatkaa kohti maalia tai saada edes jotain häsmäkkää. Prosentuaalisesti selvästi tehokkain, välillä saa tehtyä parikin per peli, jos vastustajan boksi uinuu.

Varsinaisestihan tuolla padilla säädellään vapareissa pallon kierrettä, eli ylös painaessa pallo ottaa alakierrettä ja toisinpäin. R1 ja R2 -napeilla (pleikalla siis, muista ei tietoa) säädellään sitten vedon kovuutta "kolmiportaisesti", eli R2 löysä kuti, R1 täysillä ja kumpaakaan painamatta sitten sieltä välistä.
Kyllä noilla napeilla itsensä sekaisin saa vapareissa, varsinkin kun ottaa sen pelikaverin siihen viereen tökkimään. Paljon harjoitusta vaan, ei niitä muuten opi.

pokki kirjoitti:

Itse pidän itseäni ainakin kohtuullisena vaparin vetäjänä, enkä ole siltikään vapareista maaleja mitenkään varsinaisesti mättänyt nelosessa (vitosessa yhden, Roberto Carlosilla täysillä päin veskaa joka sössi sen itse sisään :D), tolpat sen sijaan kolisevat käsittämättömän usein. Mielenkiintoisena yksityiskohtana vitosessa tähän mennessä pelaamissani matseissa vihelletyistä viidestä rankkarista (puolelle ja toiselle) yksikään ei ole mennyt sisään.

Viimeksi muokattu:

MikkoT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Canadiens
vieri kirjoitti:
Onko kukaan vielä kokeillut tätä peliä 2 vastaan 2 nettipelinä? Toimiiko?

Eilen pelailtiin kamun kanssa livessä nelisen tuntia 2vs2 pelejä jotain brittihemmoa ja tämän poikaa vastaan. Erittäin hyvin toimi, mitä nyt ajoittain hidasteli netti. Läppä lensi ja hauskaa oli!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy