Tätä kerrottiin tänään Sport FM:llä:
Kärppien lahjakkaan puolustajan Joni Pitkäsen ympärillä kohu ja spekulaatio on käynyt viime aikoina voimakkaana, kun mies ei ole ollut Kärppien pelaavassa kokoonpanossa viime peleissä. Miehen esityksiä seuraamaan saapuu tukeva liuta NHL-organisaatioiden scoutteja, sillä Pitkänen on yksi ensi kesän potentiaalisia 1. kierroksen varauksia, ja tämä on aiheuttanut niin sanotun liikkeellelähdön rapakon takaa.
Mikä on Pitkäsen pelaamattomuuden syy?; näiltä huhuilta katkotaan hivenen siipiä seuraavaksi, kun Kärppien valmentaja Kari Heikkilä kommentoi Pitkäsen pelaamattomuutta. Lisäksi Joni Pitkänen antaa oman näkemyksensä tähän asiaan. Myös Pitkäsen valmentaja Heikkilä muutenkin on vähän eri mieltä monien kanssa tästä nuorten asemasta tiiviissä pelirytmissä ja NHL-seurojen suurennuslasin alla.
Kake: Siinä oli sama ratkaisu mikä on ollukin, että Erkka Westerlundin kanssa viime lauantaina puhuttiin siitä, että pitää olla ensi vuonna viisaampi niin kuin maajoukkueessakin näiden rasitusten takia, koska nämä pelaajat, jotka pelaavat SM-liigaakin paljon, niin tietysti minun mielestä olisi syytä, että he saisivat levätäkin välillä. Nyt Joni on pelannut kaikki nuorten maaottelut, pelasi meillä vielä isossa roolissa koko syksyn, niin hän ei ole päässyt harjoittelemaan ollenkaan, eikä myös lepäämään. Siinä on tullut iso kuorma nuorelle miehelle.
Sport FM: Eikö sama tilanne ole Jussi Jokisen osalta, joka toistaiseksi on ollut pelaavassa kokoonpanossa kaiken aikaa toisin kuin Pitkänen?
Kake: On se sillain, mutta Jussi oli meillä syksyllä huomattavasti pienemmässä roolissa mitä Pitkänen. Jussi pelasi lähinnä nelosketjussa syksyn ajan, ja hänelle tuli huomattavasti vähemmän peliaikaa, ja hän kävi pelaamassa muunmuassa kaksi A-junioriottelua ihan pelien puutteen vuoksi ennen joulutaukoa. Jussilla ei ole ollut sellaista kuormaa, eikä myöskään Topi Jaakolalla. Topi lepäsi silloin heti viikon syksyn Vaasan turnauksen jälkeen. Hänellä oli pieni rasitusvamma, mutta me annettiin hänen levätä reilusti. Kyllä sen näki, että jätkät olivat väsyneitä kukin vuorollaan.
Sport FM: Eli voidaanko sanoa, että nuorille pelaajille jossain määrin nämä ottelumäärät saattaa kasvaa jopa kohtuuttomasti, kun lasketaan todellakin yhteen maajoukkuetehtävät ja seurapelit ja mahdollisesti vielä junioripelit?
Kake: Kyllä se näin on. Se on ihan älytön määrä. Varsinkin nämä pelaajat, jotka ovat draft-vuorossa ja -ikäisiä, ja sitten kun vielä niiden kaikki vapaapäivät menevät juuri näiden asioiden käsittelyssä, ja on paljon näitä scoutteja, mitkä liikkuu. Tottakai, scoutit haluavat myöskin sitten haastatella poikia. Sitten niillä menee niitä välipäiviä, kun he istuvat jossakin haastatteluissa, ja on sitten nämä median paineet vielä tässä ympärillä. Turhan paljon tulee 18-vuotiaalle tälläistä kohinaa. Pitäisi keskittyä vaan siihen omaan tekemiseen, pyrkiä saamaan lepoa ja hyvää harjoitusta. Ja tietysti kun pelataan 56 ottelua SM-liigassa, ja kun meillä on matkat vielä aika kovat. Ja sitten vielä Pitkäsen tilanne, kun hän on armeijassa, niin se on yksi ylimääräinen ajatus siihen päälle. Vaikka armeija ei ole hirveästi rasittanut, mutta kumminkin se on mikä pitää hoitaa. Kokonaiskuorma on kohtuuttoman kova tuon ikäiselle miehelle.
Sport FM: Missä vaiheessa Pitkänen nähdään tositoimissa?
Kake: Huomenna.
Kake: Lehdessä (toim. huom. Iltalehti) oli täyttä paskaa, josta olen soittanutkin toimittajalle, että minä en ymmärrä, miksi tuollaisia huhupuheita laitatte lehteen. Joku riita valmentajien ja agenttien välillä, että sen takia mies ei pelaa, niin sehän on ihan... Kun jossakin jäähallin käytävillä käy tälläinen huhu, niin se laitetaan Iltalehteen. Nämä on juuri tälläisiä juttuja, jos joku laittaa jonkun huhun liikkeelle, ja jos jotain riitoja on olemassa, niin nehän pitää selvittää ne asiat. Petteri Lehto on Jonin agentti, niin ollaan jatkuvasti yhteydessä hänen kanssaan, ja ei todellakaan ole mitään riitaa, kaikki etua me tässä haetaan.
Sport FM: Eli vihjailut on ollut siihen suuntaan, että mahdollisesti jollain tapaa tälläinen riitatilanne olisi aiheuttanut Pitkäsen pelaamattomuuden, että tämä olisi se syy?
Kake: Näin ne väittää lehdessä. Mutta tässä ei ole palaakaan totta. Kyllä se on nyt selvä asia, että nuoria pelaajia tuossa, että jos me harjoitellaan joka päivä kovaa, niin eihän se harjoittelukaan miestä kehitä, vaan lepo sitä miestä kehittää. Kyllä se aina työn ja levon suhde on tässä se juttu, jos me tässä vaan peluutetaan miestä 150 peliä, niin en minä usko, että hänestä tulee yhtään parempi pelaaja sitä kautta.
Sport FM: Kärppien nuori puolustaja Joni Pitkänen – aikamoisessa otteluruuhkassa nuoret pelaajat tällä hetkellä menevät. Millainen ottelumäärä sinulla tulee esimerkiksi tästä kaudesta? Oletko missään vaiheessa laskenut paljon pelejä tulee plakkariin?
Joni: Tähän asti on tullut joku 70 peliä. Varmaan päästään aika lähelle 90 ottelua. Kai se on jonkinmoinen ottelumäärä, ja kun päälle siihen vielä matkustetaan, ja kaikki muut. On se vähän raskastakin. Mutta ei siinä auta – tämä on jääkiekkoa. Mukavahan se on pelata.
Sport FM: Miten muuten, paljon puhutaan varauksista ja muusta; miten paljon itse asiassa tuollaiset asiat tulee ikään kuin jättää huomioimatta?
Joni: No ei niitä kannata kyllä turhaan miettiä. Kaikki on sitten tullakseen, jos on joskus tulossa. Minä en ainakaan mieti niitä henkilökohtaisesti yhtään. Peli kerrallaan, niin se on parasta.
Sport FM: Miten omat pelisi tällä kaudella on mennyt, oletko tyytyväinen peleihisi? Vastuuta on ainakin tällä kaudella aika mukavasti tullut.
Joni: Kyllä, tosi tyytyväinen olen ollut. Ei ole mitään ongelmia.
Sport FM: Jos ajatellaan tuota kolmen ottelun pelaamattomuutta, eilen tuolla Bluesia vastaan scoutteja olisi ollut. Harmittiko millään tapaa kun et ollut pelaamassa tuossa ottelussa?
Joni: Niin no tietenkin vähän, mutta ehkä paremmat otteet keväällä, kun nyt treenasi vähän enempi, ja ne poikii keväällä vähän paremmin. Tietenkin vähän, mutta ei liikaa.
Sport FM: Syntyikö päätös yhdessä valmentajien kanssa tuosta pelaamattomuudesta?
Joni: Yhdessä tietenkin päätettiin.
Sport FM: Miten Kärppien tämän hetken hyvä vire, mihin uskot että se vielä itse asiassa yltää. Kärpät on tällä hetkellä kuntopuntarin ykkönen. Miten itse näet joukkueen mahdollisuudet tänä keväänä?
Joni: Tasainen sarjahan se on, mutta tietenkin playoffeissa niin kuin viime kausi näytti, niin siellä ei ratkaise mitään, että mones on ollut runkosarjassa. Ne ovat ihan uusia pelejä. Kyllä ihan tosi hyvältä tällä hetkellä näyttää, olen aika luottavaisin mielin.
Sport FM: Oletko itse havainnut sitä, että tällä kaudella muut joukkueet ottaisivat Kärpät jollain tapaa jopa enemmän tosissaan hyvin menneen viime kauden jälkeen ja erinomaisesti menneen tämän kauden jälkeen? Tulevatko joukkueet enemmän haastamaan teitä, kun viime kaudella te haastoitte muita?
Joni: Kyllä sen on hoksannut. Ainakin Helsingin joukkueet. Silloin oli enemmän sillain, että me mentiin.. Koko joukkueella oli enemmän kummastusta, kun pelattiin jotakin Jokereita tai HIFK:iä vastaan. Ei tänä vuonna enää, kaikki pelit on niin kuin nähty, että pystytään jokainen voittamaan. Kyllä varmaan etelän joukkueet ottavat enemmän meidät tosissaan.
Sport FM: Mitä omalta kohdaltasi, mitä Joni Pitkänen voi osaltaan parantaa kun mennään kohti kevättä?
Joni: Kaikissa on vähän parannettavaa, mutta varmaan tuo puolustuspeli vähän ehkä parantaa vielä.
Lähde: Sport FM:n lähetys tänään klo 18:20