Kaikki, jotka ovat olleet Hartwall Areenalla katsomassa NHL-otteluja tietävät, että ison kaukalon halliin ei voi laittaa pientä kaukaloa ilman, että hallin alakatsomorakenteisiin tehdään merkittäviä muutoksia. Ainakin riveille 1-7 näkyvyys pienen kaukalon johdosta rajoittuu käytännössä omaan päähän, koska toiseen päätyyn katsottaessa näkökentän eteen tulee vaihtoaitio tai toimitsija-aitio ja lisäksi kauas katsottaessa pleksi alkaa heijastamaan niin paljon, ettei näkemisestä tule käytännössä mitään. Oli muuten oikeasti lähellä, etten Anaheim-Buffalo -matsin jälkeen lähtenyt hakemaan rahojani takaisin, sillä riviltä 6 näin kentästä luokkaa 50-60%.
Itse kannatan vahvasti isoja kaukaloja. Peli on niissä rakenteeltaan huomattavasti parempaa pidempien syöttöketjujen johdosta ja myös sisällöllisesti rikkaampaa kun erilaisia mahdollisia pelityylejä on useampia. Tietyssä mielessä ei tarvinnut ihmetellä Locken:n sopeutumattomuutta Eurooppalaiseen jääkiekkoiluun, kun ei ole käytännössä päivääkään elämässään pelannut trappia tai rintamahyökkäyksiä. Iso kaukalo on mun mielestä myös lähempänä sitä alkuperäistä jääkiekkoa, jotta Eurooppalaiset siirtolaiset alkoivat Pohjois-Amerikassa pelata. Lisäksi on sanottava, että joskus NHL:ää katsellessa tulee mieleen, että pienempi kaukalo tekee joukkueurheilusta yksilöurheilua, koska pienessä kaukalossa syöttämisen merkitys laskee.
Jotenkin musta tuntuu, että pienempiä kaukaloja kannattavat helposti ajattelevat, että suurin osa ihmisistä tykkää jääkiekosta vain ja ainoastaan sen fyysisyyden vuoksi, ja siksi suurin osa ihmisistä haluaisi pienempiä kaukaloita. Tästä olisi mun mielestä hyvä saada jotain tutkimuksia. Mitä tulee Turkuhalliin niin mun mielestä isompaa kaukaloa tulisi juuri katsoa ympäristöllisenä tekijänä, joka tulisi ottaa huomioon TPS:n strategiassa, mutta vähänpä se on näkynyt. Siis strategiaa ylipäätänsä ja vielä vähemmän isomman kaukalon merkitystä siinä.
Sellainen asia mua on Turkuhallissa aina mietityttänyt, että miksi alakatsomoja ei olla rakennettu kaukaloon asti kiinni, vaan nyt siinä välissä on se noin metrin vyöhyke joss hilluu valokuvaajia ja tv-studioita. Mun mielestä olisi hienoa, jos Turkuhallin seuraavassa remontissa tämä rakennettaisiin umpeen ja siitä tilasta ylijäävät mainokset siirrettäisiin ala- ja yläkatsomoiden väliin hankittavalle NHL-tyyliselle koko hallin kiertävälle noin metrin korkuiselle näytölle.