Mä taas uskallan melkein lyödä vetoa, että 50v-bileissä Pate tulee vähintään yhden biisin vetämään. Itse asiassa veikkaan, että on mukana koko show'ssa, jos terveys vain antaa myöden. Ei olisi ensimmäinen (eikä viimeinen) kerta musiikkibisneksessä, kun mieli pari vuoden tauon jälkeen muuttuu. Eikä rahan voimaa kannata vähätellä.
Tosiaan, nähdäänkö Pate ja Costello vielä joskus samalla lavalla, riippunee paljon kumpaisenkin soolouran (ja mahdollisen "patettoman Popedan") menestyksestä.
Kumpikin on tehnyt selväksi, että soitto ei lopu vielä hetkeen, kunhan henki pihisee. Kuitenkin erityisesti Costellon sooloura on painottunut pikkupubeihin, Pate on jopa täyttänyt keskikokoisia konserttitaloja. Joka tapauksessa ne painivat silti ihan eri sarjassa palkkioiden suhteen kuin vaikkapa festarit.
Molemmilla toki vanhastaan juoksevat tekijänoikeustulot takaavat sen, että leipä ei lopu pöydästä ihan heti. Mutta on eri asia sopeutua elämään pelkästään keskituloisen tavismuusikon elintasolla verrattuna jopa satojen tuhansien ansioihin, mitkä syntyvät festarien päälavoilla tai musiikin jatkuvalla radiotoistolla. Radiossakin soitetaan mieluiten bändejä, jotka ovat jatkuvasti aktiivisia ja näkyvät kaikilla alustoilla (vaikka soittolistalle valikoituisikin aina jokin kuluneimmista hiteistä...)
Jos kumpikaan ei onnistu nousemaan artistiksi, joka kiertää useamman festarin kesässä hyvällä soittopaikalla, niin uskoisin, että mahdollisuudet comebackille ovat olemassa. Kieltämättä Pate oli IS:n haastattelussa varsin jyrkkä, ettei Popedan musiikkiin enää koskisi, mutta kerrankos sitä mieli muutuu...
Sitä ennen en toivoisi Costellon jatkavat puhtaasti Popedan nimellä ilman Patea. Olen kuitenkin valmis antamaan mahdollisuuden ennen lopullista tuomiota, kunhan näkee ja kuulee millainen produktio se olisi. Yksi "ei-niin-vakava" ehdotus ohessa (Popeda tietysti vielä oikealla fontilla ja isommalla):
Costello Hautamäki
& Rockn’ Roll Boys plays the music of
Popeda
featuring Jenni
Mustajärvi