Mainos

Pop/rock oddities eli ärsyttävä trivia2 by JHag

• 2 413
  • 35

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jaettu kolmas tila - ah, olen tyytyväinen. Varsinkin kun en voi väittää erityisesti pitäväni mistään kysymyksen kohteista, tai siis heidän musiikistaan. Paitsi tietty Iggy. Jatkossa punkkyssärit olisi kivoja :D

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Everton
Jaettu kolmas tila - ah, olen tyytyväinen. Varsinkin kun en voi väittää erityisesti pitäväni mistään kysymyksen kohteista, tai siis heidän musiikistaan. Paitsi tietty Iggy. Jatkossa punkkyssärit olisi kivoja :D

Tee sinä punkkyssäreitä. Se ei taas ole "my cup of tea". Hurriganes kelpaa lähes kaikille tyylisuunnasta riippumatta, jostain syystä

hermano

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät. Kiekko-Laser.
Re: Re: rempan kannut

Viestin lähetti Lapanen

Itse olin pitkään uskossa että ainoastaan basso tuplattiin. Mistä tuo tietosi on peräisin. Jee Jee Jeessä ei ainakaan muistaakseni ollut mainintaa ja Remu nyt höpisee mitä sattuu.

Jaah, olipa päässyt tämä ketju jo karkaamaan... Siis muistaakseni kirjassa Poika varjoisalta kujalta tuo mainittiin ja kuuntele se biisi jos et usko... aika kivasti lepattaa välillä. Varsinkin se kohta missä Remu nakuttaa yksin bassaria ja virveliä sellaisessa suvantovaiheessa.

Ja noista raitojen tuplauksista, ei ne nyt niin ihmeellistä ole soittaa mitä jotkut ovat kommentoineet (no rumpuja lukuunottamatta). Tietysti nyt edes jonkinlainen soittotaito täytyy olla ja mielellään selvinpäin... jaa... I get the point... ;)

Mutta siis asiaan perehtyneenä kunnon jyrän saamiseksi olen soittanut kolmekin kitaraa eri raidoille. Tietty pikku variaatioita ehkä heitellen, mutta tatsissa silti pitää aina pysyä. Ja kyllä analogisesti nauhoittaenkin on paikkauksia pystytty tekemään, eli ei ole pakko koko rainaa soittaa putkeen. Uskoisin että jo vuonna Roadrunner oli näin.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
hermano: Totta puhut, mutta Ganesin tapauksessa Remun politiikka oli, että mahdollisimman vähän paikkauksia. Haettiin studiolivetunnelmaa. Ja se pointti oli juuri Ganesin basistin halussa/kyvyssä tuplauksiin

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Siis ymmärtääkseni homma meni niin, että ainakin kaikki bassot on tuplattu.

Rumpujakin on tuplattu ainakin joitain.

Ja tässä tapauksessahan tuplaaminen tarkoittaa sitä että on soittettu kahteen kertaan eri raidoille 'identtisesti'.

Nykyäänhän digitaalisesti äänittämällä pystyy saman raidan monistamaan vaikka kolmeensataan kertaan.

Roadrunnerillahan kuuluu myös Remun rumpumikkeihin pohjia vedettäessä vuotanutta höpinää. Ja nyt ei siis puhuta niistä pohjista, joita itse taidan kohta alkaa ottaan.

''Got to be a skugin in a neighbourhood''

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mutta sen jyräävän bassosoundin juju oli siinä, että bassovahvistin + sen mikitys puuttuivat kokonaan. Basso oli laitettu kylmän rauhallisesti suoraan pöytään. Pave Maijanen on käyttänyt samaa efektiä ja jaksaa aina muistuttaa Roadrunnerin "maailman parhaista" bassosoundeista. Eikä ole valittamista tosiaankaan.

Hurriganesin 10/80 -albumilla biisissä "Bourbon street" on jumalattoman hieno bassosoundi ja siis koko -linja. Siinä Hösse jyrää upeasti, se on minun mielestäni koko Pöörpön Striitin juju, se bassolinja siinä biisissä.

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
10/80

Juu, kyllä 10/80 on rautaa. Itse en välitä Roadrunnerin jälkeisestä Ganesista pahemmin muusta kuin juuri tuosta Bööbon-levystä.

Hurriganes on dokumentoitu historiankirjoihin yllättävän huonosti, kun ottaa huomioon bändin merkityksen. Parhaimmat tietolähteet on menneet Jimin bändiin. Remu ei muista, ja jos muistaa ei puhu, ja jos puhuu niin valehtelee ja jos puhuu totta niin kukaan ei ymmärrä.

Let's born to rock.

el pebe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: no kyllä mie jotain noista tiiän

8. Mikä suomirockin klassikko levytettiin tällaisella ohjeella kitaristille: “Soita Johnny B. Gooden alku ja mä vedän jotain tsat tsat tsaata sitten”. Ja kuka oli kitaristi?

Kuulostaisi vähän siltä, että Hurriganesien Get on

13. Lenny Kravitz jäi jotenkin päälle…Mitä erityistä liittyy häneen ja levyttämiseen? Ts. minkälainen erityislahja miehellä on (lähes samanveroinen lahja on Sheryl Crow´lla)? ( 1 p)

Taitaa soittaa Lenny kaikki soittimet itse, ainakin jollakin levyllä on niin tehnyt.

14. Joskus artistit jättävät levyilleen tahallisia mokia tai vastaavia pikkujuttuja. Missä amerikkalaisessa rock-klassikossa solisti sanoo selkeästi intron aikana mikkiin: “Turn it up”….ja aloittaa sitten lauluosuutensa? Repliikki oli tarkoitettu äänittäjälle, jotta hän nostaisi ns. luurikuuntelua. (1 p)

Jotenkin on semmonen visio, että joku Rollareiden biisi, mutta... amerikkalainen? En tiiä.

15. Jon Bon Jovi teki 80-luvulla lännenleffaan “Young guns” tunnusbiisin. Mikä on biisin nimi? Erikoisuuskin liittyy tähän biisiin, mutta pelkkä nimikin tuo yhden pinnan. Mutta jos tulee mieleen, että miksi juuri tämä biisi tehtiin.....niin siitä sitten lisäpinna.
(1 p + 1p, max 2)

Blaze of gloryhan se oli.

Bonus 1: Hurriganesin Roadrunner on monessakin mielessä legendaarinen suomirockalbumi. Yksi ainakin minuun suunnattomasti aikoinaan kolahtanut juttu oli tavallista rouheampi ja jykevämpi bassosoundi. Täyttä murhaa. Sitä yritettiin jäljitellä monille levyille, mutta vain tuo Tukholmassa Marcus-studioilla tehty originaali Roadrunner on se ainoa oikea. Miten tuo rouheus saatiin aikaiseksi? Liittyy äänitystekniikkaan.
(3 p)

Ainakin basso tuplattiin.

Bonus 2: Def Leppard lienee ainoa maailmanluokan bändi, jossa soittaa yksikätinen rumpali eli herra Rick Allen. Käsi meni auto-onnettomuudessa 80-luvun alussa. Kaverille on rakennettu vuosien kehitystyön tuloksena setti, jossa hän soittaa erikoispedaalia käyttäen oikealla jalalla samat jutut kuin oikealla kädellä ennen onnettomuutta. Tuolla em. Freddie Mercuryn tribuuttikeikalla Def Leppardkin esitti omien biisien lisäksi yhden Queenin biisin. Jonka alussa on kohtuullisen hankalat fillit. Jotka yksikätinen Allen pudotteli upeasti paikoilleen, olin hyvin vaikuttunut. Mikä Queenin biisi on kyseessä? (ja tällä ei ole mitään tekemistä kysymyksen 3 kanssa, siinä haetaan ihan muuta juttua)
( 3 p)

Nauhoitin silloin sen koko konsertin, ja innolla ja useinhan sitä nuorempana aina vain katseltiin. Muistan hyvin: Now I´m here. [/B][/QUOTE]

edit: aijaajoo johan tää oli oikeastaan käyty jo koko visa. noh.

Viimeksi muokattu:

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viilasiko joku jo tätä pilkkua mutta Reetu Mercuryn muistokeikka 92 oli Wembleyllä ei Wimbledonissa vai oliko tämä jokin tsoukki?

Anyway, nopea jatkokysymys: Missä Queenin musavideossa itse asiassa ollaan Wimbledonin tennis-stadionilla?

MACK

TTTTT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo
Mutta ***kele, tuo Lehnerd Skehnerdin halvasti plagioima biisi on alkujaan mun ja nynny Saariston "Imelä koti Nummela"! Että sikäli.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy