Polttoaineen hinnannousu

  • 142 096
  • 1 217

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Shell brändi häviää Suomesta, ovat jatkossa ST1:n väreissä, kun se ne on omistanutkin:

Outoa, luulisi että Shell -brändillä olisi jotain arvoa markkinointimielessä vrt. tylsä ST1. Essotkin aikanaan näköjään yllätys yllätys, myyty S-ryhmälle joista sitten tuli iki-ihania ABC:ita.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Jännintä tuossa näyttäisi olevan että silloin kun hinnat tiistaisin nousee niin ne nousee koko Suomessa, olisi jännä tietää että mikä sen aiheuttaa että kaikkialla samaan aikaan. Silloin kun tuo tapahtunut ei kuitenkaan mitään mullistavaa näyttäisi maailman tilanteeseen tai öljyn hintaan.
Eivät nämä jatkuvat keskiviikkoiset, tai nykyisin välillä tiistaiset, hintojen rajut nousut liity millään tapaa öljyn maailmanmarkkinahintaan. Tämä nyt on päivänselvä asia, vaikka polttoainekauppiaat mielellään muuta medialle kysyttäessä lässyttävätkin. Toinen alan vakioselitys on sitten "paikallinen kilpailutilanne", jossa tietysti on siinä mielessä jo hieman perää, että kun yksi nostaa rajusti hintoja, muutkin mielellään seuraavat perässä. Mutta miksi yhdelläkään isommalla ketjutoimijalla ei ole halua kilpailla hinnoilla keskiviikkoisin?

Ylen MOT:han teki tästä aiheesta syksyllä jakson, josta oli aikanaan keskustelua jonkin verran täälläkin. Valitettavasti Ylen yritys selvittää asiaa jäi täysin piippuun: suurin osa ohjelmasta meni aivan sivuraiteilla, ja mitään uutta tietoa jatkuviin alkuviikon hinnannousuihin eivät oikeastaan pystyneet tarjoamaan. Kunhan vain vahvistivat, että näin tosiaan on. Ja senhän nyt kaikki asiaa seuraavat ovat tienneet jo pitkään.

Eli edelleen olisi tutkivalle journalismille tilaisuus tarjolla, kun Yle ei tässä onnistunut. Luulisi nyt, että joitakin alan päättävissä asemissa olevia ihmisiä voisi saada puhumaan aiheesta totta edes nimettöminä. Ja ehkä joku entinen päällikkö voisi jopa kertoa omalla nimellään asiasta. Luultavasti aiheesta voisi antaa kiinnostavaa kommenttia myös esim. joku Nesteen miehitetyn aseman yrittäjä. Ainakin täällä Joensuussa nämä tuntuvat nimittäin olevan aika lailla tuon viikoittaisen hintaveivauksen ulkopuolella, toisin kuin saman firman kylmäasemat.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli edelleen olisi tutkivalle journalismille tilaisuus tarjolla, kun Yle ei tässä onnistunut. Luulisi nyt, että joitakin alan päättävissä asemissa olevia ihmisiä voisi saada puhumaan aiheesta totta edes nimettöminä. Ja ehkä joku entinen päällikkö voisi jopa kertoa omalla nimellään asiasta. Luultavasti aiheesta voisi antaa kiinnostavaa kommenttia myös esim. joku Nesteen miehitetyn aseman yrittäjä. Ainakin täällä Joensuussa nämä tuntuvat nimittäin olevan aika lailla tuon viikoittaisen hintaveivauksen ulkopuolella, toisin kuin saman firman kylmäasemat.

Sehän tuossa tuntuu olevan että isojen ketjujen kylmäasemat tuntuu aika nopealla aikataululla seuraavan toisiaan, jos olisi ihan vapaa markkina-talous luulisi että jos vaikka neste nostaisi hinnat 2,10 niin ei ST1 kannattaisi perästä puskea hintoja samoilla kellonlyömillä melko samoihin hintoihin, kun mahdollisuus olisi iskeä naapuria halvemmalla koko päivä. Jotainhan tuossa on kulisseissa sovittu tai joku joka määrittää että kaikki seuraa toisiaan. Muutenhan osa olisi nostanut tiistaina ja toinen ketju keskiviikkona jos ei olisi mitään "kartellia" olemassa.
 
Sehän tuossa tuntuu olevan että isojen ketjujen kylmäasemat tuntuu aika nopealla aikataululla seuraavan toisiaan, jos olisi ihan vapaa markkina-talous luulisi että jos vaikka neste nostaisi hinnat 2,10 niin ei ST1 kannattaisi perästä puskea hintoja samoilla kellonlyömillä melko samoihin hintoihin, kun mahdollisuus olisi iskeä naapuria halvemmalla koko päivä. Jotainhan tuossa on kulisseissa sovittu tai joku joka määrittää että kaikki seuraa toisiaan. Muutenhan osa olisi nostanut tiistaina ja toinen ketju keskiviikkona jos ei olisi mitään "kartellia" olemassa.
Tuota juuri olen ihmetellyt. Miksi kaikki nostavat sen 20-30 senttiä hintoja, kun olisi mahdollisuus jollekin pysyä paljon muita halvempana. Ei tuo kilpailulta vaikuta, vaan juurikin kilpailun vastakohdalta eli kartellilta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuota juuri olen ihmetellyt. Miksi kaikki nostavat sen 20-30 senttiä hintoja, kun olisi mahdollisuus jollekin pysyä paljon muita halvempana. Ei tuo kilpailulta vaikuta, vaan juurikin kilpailun vastakohdalta eli kartellilta.

Joo ja jos ihan markkinataloutta miettii niin jos joku asema nosti tiistaina päälle 2e niin miksei kaveri vedä vaikka 1,90, kuitenkin sitten seuraavan viikon tiistaina voi olla 1,73 tai jotain vastaavaa samalla öljyn hinnalla niin ihan kivalla katteella nokitettaisiin kaveria.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt taas viikonloppuna ollut sen verran edullista että varmaan alkuviikosta tulee olemaan halvempaa kun pitkään aikaan, mutta isoin kysymys on että onko tiistaina vielä pykälän halvempaa vai maanantaina nähdään se pohja.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsenäisyyspäivän vuoksi vähän veikkaan, että hinnat pomppaa jo tänään. Hinnat tippuivat viime viikolla nopeammalla tahdilla kuin normaalisti, joka myös enteilisi tätä. Ja ennenkin on arkipyhien kohdalla käynyt näin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsenäisyyspäivän vuoksi vähän veikkaan, että hinnat pomppaa jo tänään. Hinnat tippuivat viime viikolla nopeammalla tahdilla kuin normaalisti, joka myös enteilisi tätä. Ja ennenkin on arkipyhien kohdalla käynyt näin.

Hyvä huomio, en tuota itse tajunnut, pitää siis tänään käydä tankkaamassa tankki täyteen (tai niin paljon kun nyt budjetti antaa periksi).
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Marinin hallitus olisi tuonut aikamoiset nousut pumpulle, onneksi Orpon hallitus pisti liinoja kiinni.

Monesta torvesta on tullut ääntä, että missä Persujen vaalilupaus halvasta bensasta, no vaikka hinta ei ole paljoa alentunut niin se voisi olla paljon kalliimpaakin, jos edellinen hallitus olisi jatkanut asioiden päättämistä.

"Talousvaliokunnan tuoreista päätöspapereista paljastui tarkkoja litrahintalaskelmia. Niiden mukaan nyt kumottava Marinin hallituksen jakeluvelvoitepäätös oli tuomassa polttomoottoriautoilijoille kaikkiaan valtavan lisälaskun."

 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Marinin hallitus olisi tuonut aikamoiset nousut pumpulle, onneksi Orpon hallitus pisti liinoja kiinni.

Monesta torvesta on tullut ääntä, että missä Persujen vaalilupaus halvasta bensasta, no vaikka hinta ei ole paljoa alentunut niin se voisi olla paljon kalliimpaakin, jos edellinen hallitus olisi jatkanut asioiden päättämistä.

"Talousvaliokunnan tuoreista päätöspapereista paljastui tarkkoja litrahintalaskelmia. Niiden mukaan nyt kumottava Marinin hallituksen jakeluvelvoitepäätös oli tuomassa polttomoottoriautoilijoille kaikkiaan valtavan lisälaskun."


Eli lähemmäs 3e olisi saattanut maksaa litra jos nuo suunnitelmat olisi mennyt läpi. Olisi varmaan tehnyt todella hyvää Suomen taloudelle. Lisäksi olisi joutunut tukemaan todella raskaasti ammattiliikennettä. Paljon järkevämpi olisi pitää tuo jakeluvelvoite matalalla tasolla ja sitten vaikka hieman vain korottaa veroa. Hinta pysyisi kohtuullisena mutta veroeuroilla voisi sitten tukea vaikka vanhojen autojen romuttamista ja uusien vähäpäästöisien autojen ostoa ja kaasuautoiksi ym.. muuntamiseksi sekä tietenkin joukkoliikenteen tukeminen.

Ennen kaikkea pitäisi tarjota porkkanoita eikä raippaa ratkaisuksi noihin päästöihin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kivaa pikku kusetusta taas tänään liikkeellä. Hinta nousi tunnissa 1.77, hintaan 1.99. Jep jep. Varmaan oli tappiollista myydä tuolla 1.77...
Kyseessä 95e10
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eli lähemmäs 3e olisi saattanut maksaa litra jos nuo suunnitelmat olisi mennyt läpi. Olisi varmaan tehnyt todella hyvää Suomen taloudelle. Lisäksi olisi joutunut tukemaan todella raskaasti ammattiliikennettä.
Lisäksi nuo rahat olisivat valuneet kookosöljyplantaaseille ja muille biopolttoainetta trokaaville tahoille. Rehellinen polttoaineverotus jättäisi edes rahat verotuloina kotimaahan. Ilmaston kannalta kummankin lopputulos on sama. Onneksi järki voitti, pelottaa ajatellakin, mitä olisikaan SDP+Vihreät hallitus saanut aikaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lisäksi nuo rahat olisivat valuneet kookosöljyplantaaseille ja muille biopolttoainetta trokaaville tahoille. Rehellinen polttoaineverotus jättäisi edes rahat verotuloina kotimaahan. Ilmaston kannalta kummankin lopputulos on sama. Onneksi järki voitti, pelottaa ajatellakin, mitä olisikaan SDP+Vihreät hallitus saanut aikaan.

Ensivuoden tilanne tuota hyvin kuvaa. Nostettiin jakeluvelvoitetta niin nyt pitääkin alentaa veroa että hinta pysyy samana. Jos olisikin tehty toisinpäin että tiputettu jakeluvelvoitetta, mutta nostettu veroa niin verokertymä olisi ollut monta sataa miljoonaa isompi. Tuolla rahalla olisi sitten pystytty tekemään yllättävän paljon eri toimia jolla päästöjä vähennetty.
 

444

Jäsen
Täällä näköjään paikallinen st1-yrittäjä ei ollut saanut kartellin muistiota ajoissa. Viereinen Neste nosti tänään hinnat 1,751->1,899 mutta se stykkönen on edelleen saman 1,849 kuin eilenkin. Lähempänä keskustaa stykkösen kylmäasema sentään pitää sopimuksista kiinni ja nosti 1,761->1,999.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Hyvät laskelmat, tuskin pitävät kutinsa vuonna 2030, kun edes 2023 ei bensa tai diesel ole alle 1.80e kuin yksittäisinä päivinä yksittäisillä paikkakunnilla.....

"Päästökaupan vaikutus koko tieliikenteen vuotuisiin ajokustannuksiin olisi 517 miljoonaa euroa vuonna 2030. Muistion mukaan arviot vaikutuksista tieliikenteen kustannuksiin pätevät, jos bensiinin sekä dieselin litrahinnat ovat vuonna 2030 alle 1,80 euroa.

Mikäli litrahinnat taas ovat vuonna 2030 noin 2,20 euroa, pienentävät korkeammat hinnat ajosuoritteita, mikä taas alentaa päästökaupan kustannusvaikutuksia."

 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvät laskelmat, tuskin pitävät kutinsa vuonna 2030, kun edes 2023 ei bensa tai diesel ole alle 1.80e kuin yksittäisinä päivinä yksittäisillä paikkakunnilla.....

Onpa taas loistavasti tehty laskelmia jollain korona-aikaisilla hinnoilla jolloin polttoaine oli halpaa ja sodista ei tietoakaan. Eikä huomioitu esimerkiksi jakeluvelvoitetta.

Onkohan tuolla hallituksessa myöskään pohdittu asioita yhtään talouden näkökulmasta, autoiluhan on ollut todella hyvä lypsylehmä, mutta onko järkeä tehdä kokoajan semmoisia toimia jolla verokertymää ei nosteta, mutta hinta pomppaa kansalaisilla kokoajan ylöspäin. Tarvehan on autoilun sähköistymisen myötä enemmän juuri että polttoaineveroa nostettaisiin vuosittain eikä esimerkiksi jakeluvelvoitetta.

Noh ehkä olen jo muutaman kerran tästä maininnut mutta tulevalle vuodelle ainoa oikea toimi mielestäni olisi ollut jakeluvelvoitteen tiputtaminen EU:n minimiin ja samalla nostaa polttoaineveroa. Tämä olisi tiputtanut polttoaineen hintaa tankilla mutta nostanut valtion tuloja satoja miljoonia jotka olisi sitten voinut ohjata ilmastotalkoisiin suoraan itse.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tänään Espoossa noin 150 m jonot bensapumpulla kun ysivitonen taisi olla 1,694 euroa litra.

Aivan karmea keli, lunta vaakasuoraan... itse ajoin seuraavalle asemalle jossa ei ketään, taisi olla 1,723€ / litra.

Ja 50 litran tankillisella ero euroissa 1,45 euroa. Kyllä kannattaa odotella 10-15 ja tyhjäkäyttää säästön verran bensaa. Toki psykologinen vaikutus on suuri.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja 50 litran tankillisella ero euroissa 1,45 euroa. Kyllä kannattaa odotella 10-15 ja tyhjäkäyttää säästön verran bensaa. Toki psykologinen vaikutus on suuri.

Ainahan vähän riippuu mikä alennuskortti myös taskusta löytyy, esimerkiksi nesteiltä saa joulukuussa 5snt alennusta äpillä, sitten on st1 ja teboilin omat alennuskortit, S-bonus ja sitten vielä on erilaisia yrityskortteja, eli lopulta ollakin se tilanne että kannattaa odotella jos juuri tuohon asemaan löytyy jotain jolla hinta vielä tippuu mutta toisella asemalla ei. Toki tuossa juuri tuo että odottelu syö bensaa ja ei autollekaan taida hyvää monesti tyhjäkäynnit tehdä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tänään Espoossa noin 150 m jonot bensapumpulla kun ysivitonen taisi olla 1,694 euroa litra.
Mankkaan KSM:n ja Brediksen Nesteen hinnanero on monesti 0,5 senttiä. Toisessa on kymmenen autoa jonossa ja toisessa voi ajaa suoraan tankille.
Mutta kukin tavallaan ja jotkut jopa peruutellen jonotellen
 

444

Jäsen
Tänään Espoossa noin 150 m jonot bensapumpulla kun ysivitonen taisi olla 1,694 euroa litra.

Aivan karmea keli, lunta vaakasuoraan... itse ajoin seuraavalle asemalle jossa ei ketään, taisi olla 1,723€ / litra.
Olisit ajanut Lohjalle, kun Nesteellä pensa maksaa edelleen vain 1,714€/l. Ei siitä säästöä olisi kertynyt, päin vastoin, mutta olisit tankannut halvemmalla.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Eilen haaparannasta tankkasin 1,60€ (tilitiedoista laskettu) hintaan tankin täyteen. Kun tankki oli täynnä, tuli ihan sellainen fiilis, että näin vähälläkö tästä selvisi. Tornion puolella hinnat näyttivät olevan hiukan tai vähän enemmän 1,7 huonommalla puolella, mutta edullisia kuitenkin viimeisten vuosien tasolle.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja 50 litran tankillisella ero euroissa 1,45 euroa. Kyllä kannattaa odotella 10-15 ja tyhjäkäyttää säästön verran bensaa. Toki psykologinen vaikutus on suuri.

Kuinka moni seisoisi vapaaehtoisesti autojonossa vartin, jos tarjoaisi 2 euroa siitä hyvästä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös