Tätä on alan foorumeilla käsitelty laajasti ja tultu siihen tulokseen että ei ole mahdollista syistä että:
-Triplaseiskojen polttoainejärjestelmät modifioitiin BA:n onnettomuuden jälkeen.
-Lennon reittikorkeudessa ei esiintynyt arktisen kylmää ilmamassaa mikä aiheuttaisi kerosiinin jäätymisen.
-Koneen moottorit olivat tyhjäkäynnilla ja reagoivat normaalisti viime hetken Go around -yritykseen - mikä tietenkään ei enää onnistunut sillä tuollainen pulkka ei käänny muutamassa sekunnissa.
Tätä itsekin epäilen, mutta koska tapahtuma on lähes identtinen, tutkitaan se varmasti aika nopeasti.
BA:n lennolla, kuten tälläkin, lentokorkeudessa on riittävän kylmä, että pienikin määrä vettä polttoainejärjestelmässä voi aiheuttaa samanlaisen ilmiön, vaikka itse kerosiini ei jäätyisikään. BA:n lentohan oli lähes koko matkalta ns. cruisailukaasulla ajelua, eli nousun jälkeen ei tarvittu oikeastaan missään ennen laskeutumista antaa runsaasti kaasua. Vasta lähellä laskeutumista kun tarvittiin antaa reippaammin polttoainetta moottoreihin, alijäätynyt vesi jäätyi, ja tukki osan polttoainevirtauksesta. Tuo osa minne jäätyminen tapahtui, on kuin iso nippu putkia rinnakkain, ja niistä vain osa on toiminnassa lennon aikana, kun ei kaasuakaan tarvitse moottoreille antaa. Sitten kun polttoainetta pitikin kuljettaa näiden ilman käyttöä olleiden jääkylmien putkien läpi laskeutumisvaiheessa, vesi jäätyi ja polttoainetta ei moottoreihin kulkenytkaan riittävästi.
Tuo polttoainejärjestelmän osa tosiaan korjattiin erilaiseksi, eikä sen jälkeen vastaavaa ongelmaa ole ollut havaittavissa. Mutta huonolaatuinen polttoaine voi sen edelleen aiheuttaa? Kuitenkin polttoaine jäähtyy jokatapauksessa johonkin -30 asteiseksi, kun pitkään lennetään noinkin korkealla.
Tämä varmasti oli sinulla jo tiedossa, mutta ihan muille selvennöksenä.
Itse epäilen, että loppukädessä lentäjän virhe on syynä. Joko lentokentän koordinaatit oli väärin laskeutumisjärjestelmässä ja kone laskeutuikin liian aikaisin, tai korkeusmittari ei ollut kalibroitu oikealle korkeudelle, ja se huomattiin vasta liian myöhään.