PlayStation 4

  • 408 106
  • 1 467

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kohtaan 2., speksit on että SATA 2/3, 2.5", ja (tämä on tärkeää) 9.5mm tai alle korkea. Mikä sinne kannattaisi laittaa, niin suosisin SSHD:tä (esim. Seagate BarraCuda 2 Tt SATAIII 128 Mt 2,5" -kovalevy 78,90 - ei mitään affia, ihan esimerkin vuoksi). SSD on toki nopein, mutta hyötyä ei ole läheskään niin paljon kuin PC:llä

Tästä vielä kiitokset tässä kohtaa, vaihtoprosessi tuli päätökseen viikonloppuna, kun vaihdoin uuden. Ostin sitten tuollaisen BarraCudan mutta vain terasen ja säästin siinä muutaman kympin, kun ideana on edelleen vaihtaa lähttulevaisuudessa PS5:n. Mutta kyllä täytyy sanoa, että vehkeen performanssi parani kyllä silmissä. Todella hyvä nyt. Jos nyt jotain tästä voi vielä muille ammentaa, niin tässä vielä oma lista oireista, joista voi päätellä, että kovo alkaa vedellä viimeisiään:

1. Nykimistä siellä täällä, tietyissä peleissä eritotan äänet pätkii aina välillä.
2. Pelit kaatuilevat (toiset enemmän kuin toiset)
3. Pelien asennukset eivät onnistu, vaan joutuu asentamaan moneen kertaan, että saa toimimaan.
4. Koko systeemi heti päälle laittamisen jälkeen jumissa niin pahasti, että mitään ei voi tehdä ja vain tietokannan uudelleenrakennus auttaa.
5. Kovalevyn uudelleen alustaminenkaan ei meinannut yhdessä vaiheessa mennä läpi.
6. Kovalevyn backupin otto ulkoiselle kovalevylle ei sekään mennyt loopuvaiheissa läpi vaan heitti virheen puolessa välissä.

Näin jälkikäteen oikeastaan itsestään selvää, että kovosta johtuvia asioita, mutta meni siinä hetki analysoidessa, kun ei se hajonnut täysin toimintakelvottomaksi.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Ostin Kiina-version Dualshock 4-ohjaimen. Ohjain toimii muuten täysin, mutta sen ohjausherkkyys tateilla on liian herkkä. Käytössä kaksi muutakin orkkisohjainta, niin ei viitsisi joka peliin aina säätää herkkyysasetuksia eri ohjaimille.

Kahdesti olen poistanut ohjaimen ja asentanut uudelleen ja kerran resetoinnut sen siitä "neulanreiästä". Ei vaikutusta. Onko muuta kikkaa kuin vaihtaa tatit tai heittää ohjain roskiin?
 

Spire

Jäsen
Lainasin kirjastosta Crash 4:n ja skidit (niin kuin minäkin, heh) innostuivat siitä sen verran että meinasin ostaa pelin omaksi. Säilyykö tallennetut tiedot edelleen, jos ostan digitaalisen version, vai pitääkö peli aloittaa alusta? Jos pitää, niin kuinka fyysisen version kanssa?
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lainasin kirjastosta Crash 4:n ja skidit (niin kuin minäkin, heh) innostuivat siitä sen verran että meinasin ostaa pelin omaksi. Säilyykö tallennetut tiedot edelleen, jos ostan digitaalisen version, vai pitääkö peli aloittaa alusta? Jos pitää, niin kuinka fyysisen version kanssa?

Takavalotakuulla uskaltaisin väittää, että säilyy.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Lainasin kirjastosta Crash 4:n ja skidit (niin kuin minäkin, heh) innostuivat siitä sen verran että meinasin ostaa pelin omaksi. Säilyykö tallennetut tiedot edelleen, jos ostan digitaalisen version, vai pitääkö peli aloittaa alusta? Jos pitää, niin kuinka fyysisen version kanssa?
Onnistuu jos peleillä on sama CUSA-koodi.

Levyversion koodin näkee ainakin kannen alareunasta, siellä on koodi CUSAXXXXX.

Jos levyä/kansia ei enää löydy, tallennustiedoston voi kopioida USB-tikulle ja sitten kurkata minkä nimiseen hakemistoon PS4 tiedoston lykkäsi (mallia PS4\SAVEDATA\14ca82863eb5a141\CUSAXXXXX).[/QUOTE]

Digiversion koodin taas näkee ainakin URL:sta kun menee Storessa pelin sivulle. Tämän pelin koodi on CUSA23470:

 
Viimeksi muokattu:

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Tuli nyt Nintendo Switchin kaveriksi hankittua PS4, kun syksyn tullen ehtii taas enemmän keskittyä pelihommiin. Mukaan tarttui tällä erää NHL21 ja FIFA21, jotka irtoaa Gigantista tällä hetkellä 12,95€/kpl sekä vuolaasti kehuttu Red Dead Redemption. PS Plus -jäsenyyden otin myös vuodeksi, niin saa sitä kautta sitten täytettyä pelikirjastoa kätevästi.

Mitäs pelejä täällä väki suosittelee? Switchillä olen viihtynyt erityisen hyvin ainakin Mario Kartin, Zelda BOTW:n ja Super Mario Odysseyn kanssa. Sen verran itse olen PS:n tarjontaan perehtynyt, että uusin GTA ja Days Gone varmaan ainakin hankintalistalla, ne oli sellaisia minkä puuttumista Switchillä pelatessa harmittelin RDR:n ja NHL:n lisäksi. Muuten aika vierasta maaperää on PS-maailma, kun PS2 on edellinen konsoli mikä minulla on ollut. Voisi vaikka sanoa, että siitä on hieman eteenpäin menty. Sehän on toki vain hyvä asia, koska pelattavaa riittää vaikka millä mitalla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mitäs pelejä täällä väki suosittelee?
TLOU 1 ja 2.

Ykkösen sai ainakin vielä viime talvena ilmaiseksi PS storesta jäsenyyttä vastaan. Kakkosesta joutui sitten maksamaan muistaakseni ihan täyden hinnan.

Mutta se oli kyllä ihan joka ainoan sentin arvoinen. Minulle varsinkin tuon kakkosen läpipelaaminen oli aikamoinen elämys ja "tunteiden pesukone", kuten sitä joku täällä palstalla hienosti on kuvannut. Mitään vastaavaa en minkään muun pelin kanssa ole kokenut.

Jos pelit meinaa hankkia, niin nuo on kyllä sitten melkein pakko tosiaan hankkia molemmat ja pelata se ykkönen ensin läpi. Niin olennaisesti ne nimittäin linkittyvät toisiinsa, että jos kakkosesta aloittaa suoraan, niin siinä jää koko pelisarjan upeasta juonesta täysin vajaaksi.

Kaikkihan tästäkään ei tietysti diggaa, mutta semmoista se on.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Kannattaa tsekata pleikkarin yksinoikeuspeleistä parhaimmat. Jo mainitut The Last Of Usit (toi mainittu TLOU), Horizon Zero Dawn ja Ghost Of Tsushima ovat ihan universaalisti esim. todella kehuttuja. Tsushimalle täältä iso suositus.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Kannattaa tsekata pleikkarin yksinoikeuspeleistä parhaimmat. Jo mainitut The Last Of Usit (toi mainittu TLOU), Horizon Zero Dawn ja Ghost Of Tsushima ovat ihan universaalisti esim. todella kehuttuja. Tsushimalle täältä iso suositus.
Kyllähän nuo kaikki ovat todella timanttisia, itse kyllä suosittelisin myös juuri noita. Noiden lisäksi vielä Red Dead Redemption 2.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Taitaa olla jo PS4:kin loppu kaupoista? Lapselle pitäisi lahjaksi ostaa konsoli, ja PS5:n saamisen olen haudannut jo aikoja sitten, mut pahalta näyttää nyt tämän nelosenkin kanssa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Taitaa olla jo PS4:kin loppu kaupoista? Lapselle pitäisi lahjaksi ostaa konsoli, ja PS5:n saamisen olen haudannut jo aikoja sitten, mut pahalta näyttää nyt tämän nelosenkin kanssa.
Vaikea uskoa että olisi loppunut. Vai kuinka laajasti olet liikkeitä kiertänyt?
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Taitaa olla jo PS4:kin loppu kaupoista? Lapselle pitäisi lahjaksi ostaa konsoli, ja PS5:n saamisen olen haudannut jo aikoja sitten, mut pahalta näyttää nyt tämän nelosenkin kanssa.

Piti ihan katsoa tilanne ja tosiaan Verkkokauppa.comista tai Gigantista ei tuota konsolia saa ja taisiko vain kolmesta Powerin liikkeestä enää löytyä konsolia. Olisiko noita hillottu johonkin Black Fridayta varten?
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Piti ihan katsoa tilanne ja tosiaan Verkkokauppa.comista tai Gigantista ei tuota konsolia saa ja taisiko vain kolmesta Powerin liikkeestä enää löytyä konsolia. Olisiko noita hillottu johonkin Black Fridayta varten?
Eipä löydy enää Poweristakaan, eikä myöskään alan nettikaupoista. Pk-seudulla muutama Citymarket vielä myy, mutta vähiin käyvät. Sain haettua tänään, mutta taitavat mennä nyt loppuun hyvin pian.
Tuskin tulee Black friday -tarjoukseen, kun laitteita ei yksinkertaisesti enää juurikaan ole uutena myynnissä/varastoissa, eikä lisää tule.
 

Expendable

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tampa Bay Lightning
Olen laittamassa vanhaa nelostani "myyntikuntoon" eli toisinsanoen alustamassa sen.
Osaisko kukaan sanoa kuinka siinä käy, kun olen aikoinaan vaihtanut siihen isomman kovalevyn. Ja sen jälkeen piti asentaa käyttöjärjestelmä muistitikun kautta uudelleenniin käykö tässä mahdollisesti sama homma? Vai jääkö sinne kenties jotain tietoa että alustus ei tyhjää ihan kaikkea...

E: Asiaa tarkemmin mietittyäni eihän puhelimenkaan alustus tyhjää käyttöjärjestelmää joten toivotaan että ei pleikkarikaan...
 

Ralph

Jäsen
Meikäläisen PlayStation 4 ei tahdo enää käynnistyä. Kesken pelaamisen eilen se vaan sammui ja en ole enää saanut käyntiin. Virtakytkimestä kun painaa, laite piippaa kerran normaalisti ja sininen valo palaa virtakytkimessä kuten kuuluu, mutta sammuu parissa sekunnissa. Muuta ei laite tee, joten mahtaako tämän laitteen elämä olla tässä.

Googlesta olen yrittänyt etsiä mitä tehdä, jos laite ei käynnisty ja ohjeet on luokkaa "päivitä käyttöjärjestelmä" tai "mene vianselvitystilaan". No mitenkäs noita ohjeita noudattaa, kun se laite ei tosiaan käynnisty.
 

J_Boumedienne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Kärpät, Suomen palloilumaajoukkueet
Meikäläisen PlayStation 4 ei tahdo enää käynnistyä. Kesken pelaamisen eilen se vaan sammui ja en ole enää saanut käyntiin. Virtakytkimestä kun painaa, laite piippaa kerran normaalisti ja sininen valo palaa virtakytkimessä kuten kuuluu, mutta sammuu parissa sekunnissa. Muuta ei laite tee, joten mahtaako tämän laitteen elämä olla tässä.

Googlesta olen yrittänyt etsiä mitä tehdä, jos laite ei käynnisty ja ohjeet on luokkaa "päivitä käyttöjärjestelmä" tai "mene vianselvitystilaan". No mitenkäs noita ohjeita noudattaa, kun se laite ei tosiaan käynnisty.
Oletko kokeillut siten, että painat virtapainiketta pohjassa pidempään? Toinen piippaus kun tulee, vapautat painikkeen. Tällöin laitteen kuuluisi mennä vikasietotilaan. Tämä on hyvä keino kokeilla, onko vika kenties ohjelmistossa, vai itse raudassa. Eli jos pleikkari menee vielä vikasietotilaan, voi yrittää esim. tietokannan uudelleenrakennusta, tai jos siitä ei ole apua, konsolin palauttamista tehdasasetuksiin.
 

Jeffrey

Jäsen
Meikäläisen PlayStation 4 ei tahdo enää käynnistyä. Kesken pelaamisen eilen se vaan sammui ja en ole enää saanut käyntiin. Virtakytkimestä kun painaa, laite piippaa kerran normaalisti ja sininen valo palaa virtakytkimessä kuten kuuluu, mutta sammuu parissa sekunnissa. Muuta ei laite tee, joten mahtaako tämän laitteen elämä olla tässä.

Googlesta olen yrittänyt etsiä mitä tehdä, jos laite ei käynnisty ja ohjeet on luokkaa "päivitä käyttöjärjestelmä" tai "mene vianselvitystilaan". No mitenkäs noita ohjeita noudattaa, kun se laite ei tosiaan käynnisty.

Googlessa tosiaan on melko valtavasti erilaisia vinkkejä tilanteen ratkaisemiseksi, joista osa vaatii ainakin omaan silmään jo melkoisia formulamekaanikon taitoja.

Itse kuitenkin onnistuin korjaamaan vastaavankaltaisen vaivan melko pienellä pinnistelyllä ottamalla kovalevyn irti ja laittamalla sen takaisin kiinni. Eli syynä todennäköisesti oli kovalevyn heikko kiinnitys, jota ilmeisemmin ainakin alkupään PS4:ssa oli melko paljon. Tuolla konstilla onnistuin korjaamaan vian ehkä puolisen kymmentä kertaa, kunnes sitten tämä kikka ei enää toiminut - eikä uutta löytynyt.

Kovalevyn irrotus ja uudelleen kiinnitys ilmeisemmin riippunee mistä mallista on kyse. Tässä videossa tämä tehdään samanlaisella kun itsellä oli. Videolla n. 4min kohdasta alkaen. Tässä videossa toki vaihdetaan koko kovalevy, itse vain irrotin sen ja kiinnitin uudelleen huolellisemmin. Ja siis ihan vain tuon kelkan otin irti ja laitoin paremmin kiinni, kovalevyä en kelkasta irroittanut.


 

Ralph

Jäsen
Googlessa tosiaan on melko valtavasti erilaisia vinkkejä tilanteen ratkaisemiseksi, joista osa vaatii ainakin omaan silmään jo melkoisia formulamekaanikon taitoja.
Joo onhan tuolla videoita miten koko konsoli avataan ja käydään virtapiirejä läpi, mutta siihen ei riitä taidot tai välineet minulla. Kovalevyn irrotin ja yritin putsata, mutta ei muuttanut mitään. Ei kai muu auta kuin hommata jostain käytettynä uusi laite. Sellaisen saa satasella ja PS5 taitaa maksaa kuusi kertaa enemmän.
 
Onko millainen prosessi avata ja puhdistaa konsoli, onko riskiä paskoa jotain sisältä? Alkanut pitää kovempaa ääntä kuin aiemmin ja puhaltaa todella lämmintä ilmaa, eiköhän pölyä vuosien varrelta ole
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Onko millainen prosessi avata ja puhdistaa konsoli, onko riskiä paskoa jotain sisältä? Alkanut pitää kovempaa ääntä kuin aiemmin ja puhaltaa todella lämmintä ilmaa, eiköhän pölyä vuosien varrelta ole
Kannen ottaminen pois ja imuroiminen on helppoa, mutta jos olet ikinä kasannut PC:n niin:

PS4:n perisynti on tahna prosessorin ja siilin/tuulettimen välissä, se on sekä huonolaatuista että huonosti laitettua. Minkä ansiosta konsoli käy kuumempana kuin pitäisi, mikä taas toisaalta kuluttaa tuulentinta enemmän. Googleen "ps4 replace thermal paste" niin löytyy monta ohjetta/videota kuinka tuo prosessi toimii. Toki takuu menee umpeen jos noin paljon avaa konsolia, mutta lienee mennyt jo muutenkin.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Onko millainen prosessi avata ja puhdistaa konsoli, onko riskiä paskoa jotain sisältä? Alkanut pitää kovempaa ääntä kuin aiemmin ja puhaltaa todella lämmintä ilmaa, eiköhän pölyä vuosien varrelta ole

Kuukauden päivät sitten avasin YouTube-ohjeiden avulla. Oli aika helppoa jos yhtään osaa ruuvata. Ne ensimmäisenä sisältä irrotettavat ruuvit vaan kannattaa merkitä vaikka paperille kun ovat samannäköisiä mutta pieniä pituuseroja. Ja tarvii 7 vai 8 koon torxin missä reikä keskellä.

En vaihtanut tahnoja, imuroin ja päästin kompuralla varovasti ilmaa. Siili ja powerin ympäristö olivat ihan tukossa. Nyt on hiljainen kone.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Joulun jälkeen tuli tarve lisäohjaimille. Mistään ei näköjään löydy Sonyn orkkisohjaimia. Onko kenelläkään kokemusta noista muista merkeistä? Ovatko laadullisesti ja mukavuudeltaan samaa tasoa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös