"Elämä on joskus yhtä hässäkkää ja sitten on vielä ne play-offitkin!"
Seuraavassa eteemme avautuu häkellyttävänä kirjallisena hengensalpaajana ja peräti eeppisenä katkelma koskettavasta ja ajatuksia herättävästä esikoisnuorisoromaanisarjasta "Ziiz hiukka zikaziiztii", joka heijastelee nuorison pussikaljan ja videopeliohjainten synnyttämien käsi -ja sorminivelten rasitusvammojen aiheuttamien pelkotilojen sekä vitutuksen luomaa huumori -ja todellisuusvajetta.
"Ziiz hiukka zikaziiztii" on esikoiskirjailija muaddib'in kolmas esikoisromaani. Romaanin filmatisointi on suunnitteilla, alastomia naispääosan havittelijoita pyydetään lähettämään kirjallinen ja kuvallinen hakemuksensa Jatkoajan Vapaan Keskustelun puolelle asiantuntevan raadin arvioitavaksi.
3. luku: Staga ojossa böndellä skutassa
"... lahjoittaa vierasjoukkueelle laatikollisen Tapolan mustaamakkaraa..."
- Siis voi vide tsiigaa hei tota tulostauluu, se on vanhempi ku meidän mutsin rättikattofarmari-Volvo!
- Joo, mä kysyin järkkäriltä, että mihin numeroon sinne voi laittaa tekstiviestejä, mut se sano, että soita numerotiedusteluun.
- Ihme touhua, ne näyttää kuulemma jotain Compaq -tulospalvelua pelin aikana! Siis mitä videe mua kiinnostaa joku Jyppi-Kärpät kesken matsin?! Tai joku Pelicans-Saipa, hei haloo!
- No nii-i. Oota, mä soitan sinne numerotiedusteluun ja kysyn sitä numeroo. Voi tsiisus, eihän täällä kuule mitään, kun toi kuuluttaja meuhkaa jostain viden Tapparan avausmaalista. Siis vähä hei mua kiinnostaa, tekikö sen maalin joku Numminen vai syöttikö sen maalin joku Barkovi ja Ojanen tai molemmat!
"... numero 11, 10 minuutin käytösrangaistus..."
- Anteeks kauheesti kummää keskeytän, muta toi meirän Teppo kyä pelaa tua Änhooällässä, ja Parkovi ja Ojane om molemmat senttereitä, ekä ne yleensä pelaa paljoo samasa ketjussa, paitti joskus ylivoimalla on sekin nähty. Kiva nährä viarasvanejakin täälä hallissa, että tervetuloo vaan, ja sori jos häirittin.
- ÄLÄ V*TTU TUU PÄTEEN JOLLAIN KIEKKOPERINTEILLÄ JA KULTTUURILLA! Kyllä mekin jotain kiekosta tiedetään ja ollaan taidenäyttelyissä käyty!
- Jaa, sori, emmää millään pahalla...
"...Tappara, toinen maali, tekijänä..."
- Voi vide nää maalaiset on kaikki ihan perseestä, tarvii tulla pätemään jääkiekkotietämyksellä, vaikka jengi pelaa tällasessa ladossa! Millonkahan tääkin on rakennettu?
- Anteeks taas kummää keskeytän, mutta tää on rakennettu jo 1960-luvulla, eikä tää tietty oo niin hiano kusse teijän halli siä ...
- PIDÄ NYT JO SE MUSTAMAKKARALÄPI KIINNI, eihän tässä kuule omia ajatuksiaan! On meilläkin vanhoja taloja! Eikä teillä oo ees metroo!
- Voi vide mitä pätemistä, kato ny noita riepuja tua katossakin!
- Joo, ihme brassailua, varmaan oli tylsiä Hockey Night -pelejä, kun Ilves pelas itteensä vastaan kerran kuussa jossain lammen jäällä! Ei varmaan olis vuoden 1988 Tappara pärjänny meille, jos meillä olis Calouni ja Ville Peltonen!
- Mutta onhan meillä Calouni ja Peltonen pelaa Jokereissa.
- Siis voi pepa, et kai säkin ala nyt pätemään siinä? Tosi kiva lähtee kattoon peliä, kun molemmilla puolilla istuu joku kiekkoprofessori! Ja mitä videe, onks se Calouni ny laitettu vilttiin, voi vide että toi Kapanen ei tajuu mitään!
"... kolmatta erää jäljelle kaksi minuuttia..."
- Emmä kyä mikään rohvessori oo, tua Lokomolla mää...
- OLE-NYT-JO-HILJAA-SIINÄ! Ja mitä te siinä tuijotatte, katsokaa vaan sitä peliä.
... Iltasanomien tähtipelaaja...
- Siis mitä videe, se peli loppu jo!
- Voi vide, takkiin tuli 3-1, mutta hyvin taisteltiin. Koko ajan oli Ojasella kahva kainalossa ja virveli polvitaipeessa, ei mitään tsäänssejä tehä mitään, ei ihme että hävittiin!
- Mitä videe sä nyt oikein sekoilet, Ojanen pelaa Tapparassa!
- Jaa joo, no, aika hyvin saatiin se pidettyä miesvartioinnissa, mutta voi vide että noi oranssihoususet kahvas!
- Hei mä keksin tosi hyvän, "porkkanapöksyt"!! HAHHAA, "porkkana pöksyissä"! Vähän hyvä!
- Haha, toi on hyvä. Voi vide, kun olis vielä tunnukset Jatkoaikaan, niin vähän ehkä laittaisin ton sinne!
- Jaa, eiks sulla enää oo tunnareita vai?
- Ei, mä laitoin sinne Vapaan keskustelun puolelle äänestyksen "Kuka pelaa eniten sikaa, kiertää veroja, haukkuu meitä ja on eniten perseestä vai HPK" ja tuli bänni! Ne modet on ihme puolueellisia puusilmiä, ihan kuin toi tuomari tänään! Ihme mafiatouhua!
- No niin onkin, maalaisten mafia! Siis hiukan törkeetä ja epäreiluu!
muaddib