Playoffs 2025 1. kierros: Kiekko-Espoo (8.) – Tappara (9.)

• 50 934
  • 631

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikova, Detroit Red Wings, Idän ihme, FC Honka
Ihan hyvä kiteytys @Tappara #27 , itse espoolaisfanina voinen vastata siihen sen verran että hallilla ollessa ei tullut paljoa Jatkoajan keskustelupalstalle kirjoiteltua jos on fokus itse pelissä :D Ja varmaan tuo vähäinen yleisömäärä saattaa myös selittyä sillä että osa saattoi olla viereisessä hallissa seuraamassa Auroraliigan avausfinaalia joka pelattiin samaan aikaan.

Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sarja Rimpisel… Kiekko-Espoolle 1-0. Tulosta pitää kunnioittaa, ja nyt pelataan niitä pelejä, joissa vain voitoilla on merkitystä.

Pelillisesti ajattelen, että jos pelatan viisi tällaista samanmoista ottelua, niin Tappara voittaa niistä neljä. Mutta hieno taistelu Espoolaisilta ja eriryisesti Rimpiseltä!!!

Mutta kertokaa mulle, miksi Espoossa yleisöä oli 3500 henk.? Ensimmäinen playoffsottelu 10 vuoteen ja espoolaiset eivät tule paikalle! Mitä helvettiä? Jos nämä pelit ei kiinnosta, niin miten ihmeessä espoolaisen pääsarjatason jääkiekkojoukkue voisi taloudellisesti toimia? Itse espoolaisena ajattelen että minulle nämä Tapparan ”kotipelit” ovat niitä joilla haluan tukea espoolaista jääkiekkoa, ja näihin on mentävä aina kun mahdollista.

Kyllä mä sanon että niin K-Espoolla kuin K-Vantaallakin on aivan tekemätön paikka yrittää saada pääkaupunkiseudulla jalansijaa. Kaikki muistavat Espoon isännöimät finaalit keväältä 2011, kun halli oli aivan punainen. Eilen mestisvälierää katsoessani mietin, että kuka kannattaa K-Vantaata? Siis ihan vilpittömästi. Jos ei ole sukulaissuhdetta pelaajiin tai muuten seuraan, niin miksi joku pääkaupunkiseudulla valitsisi K-Vantaan, kun tarjolla on IFK:ta, Jokereita ja K-Espoota. Ja tavallaan tämä sama haaste on edelleen muls Espoolla.

Ihan syntyperäisenä espoolaisena vilpittömästi kysyn, mitä on espoolaisuus? Fakta vaan on, että Espoo on Helsingin esikaupunkialuetta. Toivon ettei kukaa vedä hernetteä nekkuliin näistä kommenteistani. Tarkoitus on ihan asiallisesti hämmästellä espoolaista kiekkoa ja yhteisöllisyyttä, tai sen olemattomuutta.

Ja ihan samaa ehkä kertoo myös tämä ketju. Espoo voitti, eikä täällä käydä mitään keskustelua. Kannattaako joku täällä K-Espoota? Nyt joukkueenne tarvitsee teidän tukea ja sitä että kerrotte että Kiekko-Espoolla on merkitystä! Onko sillä?
Tämän päivän peleissä oli joka paikkakunnalla erittäin vähän porukkaa. Suurin syyllinen tähän liigan älytön otteluohjelma, sarja olisi pitänyt aloittaa aikaisintaan perjantaina, että näitä olisi ehditty markkinoida huolella.

Täällä on niin paljon landelta tulleita, jotka opettavat jälkikasvunsa kannattamaan näitä landen jengejä. Sinähän olet kertomasi mukaan yksi näistä. Eli olet yksi "syyllinen" Espoon tilanteeseen :D.

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
@Tappara #27 valtaosa keskustelusta käydään Espoon omassa osiossa. Huomaat varmasti että kyllä kannatusta ja mielenkiintoa löytyy, paljonkin.

@Mechalo Auroraliigan finaalia oli katsomassa 215 katsojaa, joten sillä tuskin oli kummoistakaan vaikutusta Liigan tämäniltaiseen lukuun.

Viimeksi muokattu:

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Ja ihan samaa ehkä kertoo myös tämä ketju. Espoo voitti, eikä täällä käydä mitään keskustelua. Kannattaako joku täällä K-Espoota? Nyt joukkueenne tarvitsee teidän tukea ja sitä että kerrotte että Kiekko-Espoolla on merkitystä! Onko sillä?
Meillä on ihan oma heikkalaatikko. Ja en lähtisi huutelemaan kun tietää miten liput ovat Nokialla liikkuneet..
Huomisellekin on tainnut Tappara jakaa noin 1 500 ilmaislippua. Täällä ei moiseen sorruttu.

Muu viesti, vaikkakin pari lausetta siitä totta, on pääosin provosoimista. Välillä 1-10, provosi taso on luokkaa narri.

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikova, Detroit Red Wings, Idän ihme, FC Honka
@Mechalo Auroraliigan finaalia oli katsomassa 215 katsojaa, joten sillä tuskin oli kummoistakaan vaikutusta Liigan tämäniltaiseen lukuun.
Tuo olikin mielenkiintoinen tieto, oli mennyt itseltäni ohi.

Heketys

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ei tämä mikään Rimpinen vs Tappara ollut. Espoo sai läpi koko ottelun painetta Tapparan päätyyn ja joukkueella oli paikkoja tehdä enemmänkin - oli rankkaria, ylivoimaa ja pariinkin kertaan kiekko maaliviivan tuntumassa. Ei se toki poista sitä faktaa että Rimpinen pelasi hyvin.

Oli Tappara jonkin verran pelillisesti edellä, mutta kyllähän tuollaisen ryhmän kuuluukin olla. En kuitenkaan Tamperelaisena lähtisi liikaa tuudittautumaan siihen että tehokkuutta nostamalla jatkopelit kääntyvät - tulee Espookin jatkossa tekemään enemmän kuin sen yhden.

Iso ottelu huomenna. Jos Espoo olisi tänään hävinnyt, olisivat ennusmerkit surkeat. Epäilen että huominen näyttää sarjan tahdin, mutta nyt Espoolla on kuitenkin mahdollisuus.

Tappara #27

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei se huomisen pelin katsojamäärä taida kovinkaan paljoa enempi olla. Lisäksi on jaettu vouchereita.
Joo, ei varmasti tule olemaan. Mutta nyt täytyy muistaa, että Tappara on menestystä niistänyt vuosikausia. Tapparan kannattajat ovat tottuneet menemään finaaleihin ja tällainen synastia haastaa vuosi vuodelta seuraa kysymyksellä ”miten saadaan porukka paikalle ennen finaalia?”. Korostan edelleen, että Espoossa pelattiin tänään ensimmäinen playoffsottelu kymmeneen vuoteen!

@Mechalo niin minäkin olin paikanpäällä, eikä tulisi mieleenkään kirjoittaa jatkoaikaan kesken pelin. Hämmästelin sitä, että kirjoitin itse 2h ottelun päättymisen jälkeen tuota edellistä viestiä, ja sitä ennen ketjuun ottelun päätyttyä oli kirjoittanut aivan muutama ihminen. Ja nyt pelataan niitä kauden tärkeimpiä pelejä?!?

@Hannu Gooseface ei näitä playoffsotteluita pitäisi joutua juuri markkinoimaan. Onko todella niin että K-Espoon otteluissa ootentiaalisesti käyvä aines ei tiennyt että tänään pelataan?!?!

Itse tosiaan olen syntyperäinen espoolainen ja syy omaan tapparalaisuuteen on isäni joka on kotoisin Tampereelta. Kun Kiekko-Espoo ensimmäisen kerran nousi liigaan, oli minut jo leimattu tapparalaiseksi. Eikä käynyt mielessäkään, että olisin espoolaisten nousun myötä silloin kääntänyt takkiani. 90-luku oli synkkä, todella synkkä. Mutta siitä huolimatta olin jo tapparalaiseksi kastettu.

Kiitos @Steril täytynee käydä lukemassa espoolaiskommentit siitä osoitteesta!

Muu viesti, vaikkakin pari lausetta siitä totta, on pääosin provosoimista. Välillä 1-10, provosi taso on luokkaa narri.
Mitä tarkoitat? Tarkoitukseni ei ole provosoida. Itse toivon espoolaiselle jääkiekolle pelkkää hyvää, jo pelkästään sen tähden, että on kiva päästä katsomaan näitä itselle Tapparan ”kotiotteluita”. Pohdiskelin vain espoolaisten haastetta saada homma taloudellisesti toimimaan, kun ihmisiä ei tunnu kiinnostavan. Sama tuntuu olevan ongelma muissakin lajeissa, eesim. jalkapallossa, miten on mahdollista ettei tllä markkina-alueella hommaa saada taloudellisesti toimimaan. Ja oman pohdintani tulos on, että mitä espoolaisuus on? Onko espoolaisuutta. Vai onko vain niin, että olemme ”hännystelijä” pääkaupungin vieressä.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo

Ei tässä olla vielä mitään voitettu. 1/15 vasta takana. Fokus huomiseen, ei huuteluun jossain palstalla.

Tappara #27

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Heketys Olet siinä oikeassa ettei Tappara automaattisesti käännä tätä sarjaa tällä pelillä. Juu, ei käännä! Tuo maalinteon tehottomuus on ollut pidemmän aikaa pelin kuva. Mutta tänään Rimpinen oli suurin syy Espoon voittoon.

Tämän päivän peli oli myös Espoolle painepeli, koska tämä teidän piti voittaa. Nyt taas huominen peli on Tapparalle painepeli, joka pitää voittaa. Toki omiin uskoa löytyy, mutta parantaa pitää. Rimpinen on erinomainen ja siksi maalineduspeli pitäisi saada aivan uudelle tasolle. Tänään Tappara ei ollut lainkaan halukas ajamaan maalille, ottamaan mustelmia, tekemään Rimpisen oloa ikäväksi. Savinaista on ikävä niihin hommiin..

Mitä mieltä kanssakeskustelijat olette, näyttikö tämän päivän peli mielestänne playoffspeliltä? Minun mielestä peli oli varsin vaisu esim tunnetilan osalta. Aika vähän mitään nahinoita, tms. Kotkansalo yritti sentään vähän näyttää karheutta!

Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse tosiaan olen syntyperäinen espoolainen ja syy omaan tapparalaisuuteen on isäni joka on kotoisin Tampereelta. Kun Kiekko-Espoo ensimmäisen kerran nousi liigaan, oli minut jo leimattu tapparalaiseksi. Eikä käynyt mielessäkään, että olisin espoolaisten nousun myötä silloin kääntänyt takkiani. 90-luku oli synkkä, todella synkkä. Mutta siitä huolimatta olin jo tapparalaiseksi kastettu.
Tämä on juurikin Espoon urheilussa erittäin iso haaste. Todella moni kasvatetaan väärin. Toivottavasti jatkossa syntyperäiset espoolaiset kannattavat paikallista seuraa. Mulla on frendejä, jotka kannattavat IFK:ta ja narreja, moni myös syntyperäisenä espoolaisena. Kaikilla näillä sama, kuin sinulla, eli faijalta tullut perintönä. Mutta on myös paljon niitä, jotka kannattavat K-Espoota. Tämän kokoisessa kaupungissa, ja sen väestöpohjan huomioon ottaen (junantuomat, ja näiden jälkeläiset) ei ole varsinaisesti yllätys, että kaikki eivät ole nykyisen asuinkaupunkinsa puolella.

Mitä tulee kysymykseesi "mitä on espoolaisuus" - vaikea suorilta vastata, ensimmäisenä tulee mieleen eri kaupunginosat, missä itse tullut asuttua. Ja kaupungin junioriseurat, joissa tullut pelattua. Kysyn sinulta saman - mitä on tamperelaisuus? Mulle tulee ensimmäisenä mieleen Ilves ja kummeli. Onko sillä lopulta edes mitään väliä, miten se luonnehditaan?

HOLIK 16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitä mieltä kanssakeskustelijat olette, näyttikö tämän päivän peli mielestänne playoffspeliltä? Minun mielestä peli oli varsin vaisu esim tunnetilan osalta.
Minusta peli oli heikkotasoinen. Molemmille maalinteko niin tuskaa. Varsinkin Tapparalla näkyy kauas itseluottamuksen puute. Maalipaikoissa ratkaisut kestävät. Aina yksi veivi liikaa.
Espoon kiekollinen peli myös heikkoa vaikka saikin satunnaisia pyörityksiä.

Katselin useampaa peliä. Tunnetilat eivät vaikuttaneet missään erityisen korkeilta. Uskoisin että lämpenee seuraaviin peleihin tai viimeistään kun "oikeat pleijarit" alkavat.

Tappara #27

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitä tulee kysymykseesi "mitä on espoolaisuus" - vaikea suorilta vastata, ensimmäisenä tulee mieleen eri kaupunginosat, missä itse tullut asuttua. Ja kaupungin junioriseurat, joissa tullut pelattua. Kysyn sinulta saman - mitä on tamperelaisuus? Mulle tulee ensimmäisenä mieleen Ilves ja kummeli. Onko sillä lopulta edes mitään väliä, miten se luonnehditaan?
Näin espoolaisena on helpompi jakaa ajatuksesi espoolaisuudesta. Hyviä nostoja sekä kaupunginosat, että junioriseurat. Espoolle leimallista on tosiaan ettei ole yhtä keskustaa, vaan on pirstoutuneempaa, eli useita kaupunginosioa, joista osalla kauppakeskus ”keskustana”, esim Leppävaara, Olari/Matinkylä, Tapiola. Ehkä Tapiola on se keskustamaisin noista kaupunginosista. Junioriseurat tosiaan myös hyvä nosto. Niitä on vähän joka kaupunginosassa, ja niissä voisi olla espoolaisen kiekkoilun tulevaiuuden kulmakivet!

Mitä on tamperelaisuus? Tähän voisi vastata mieluiten joku tamperelainen. Suomen suurin sisämaan kaupunki. Työlaiskaupunki, tehdashistoriaa. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta lapsuudesta asti minulle on vahvasti piirtynyt mielikuva, että tamperelaiset ovat äärimmäisen pessimististä porukkaa. Kun ei odota liikoja, ei pety. Tapparan pitkäaikaisen menestymisen myötä olen iloinnut suuresti, että ainakin tamperelaisiin Tapparan kannattajiin on pesiytynyt terve itseluottamus ja ennenkaikkea voittamisen kulttuuri. Toki tänä keväänä se on isommassa testissä kuin yli kymmeneen vuoteen. Mutta itse ainakin uskon vielä tuohon joukkueeseen. Lisätkää ja kertokaa tamperelaiset mitä tamperelaisuus oikeasti on!

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pelillisesti ajattelen, että jos pelatan viisi tällaista samanmoista ottelua, niin Tappara voittaa niistä neljä. Mutta hieno taistelu Espoolaisilta ja eriryisesti Rimpiseltä!!!
Tätä ajatusta en kyllä ymmärrä yhtään. Siis en toki ole eri mieltä siitäkään, etteikö paremmalla tuurilla olisi tämäkin peli voitu voittaa, joo. Mutta about tällaisia pelejä on pelattu tässä viikon sisään kolme, ja Tappara on hävinnyt ne kaikki tekemättä yhtään maalia. Itse en näe mitään erityistä syytä, miksi homma ei jatkuisi juuri näin, että Tappara luo xg:tä ja maalit jäävät tekemättä.

Tappara #27

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tätä ajatusta en kyllä ymmärrä yhtään. Siis en toki ole eri mieltä siitäkään, etteikö paremmalla tuurilla olisi tämäkin peli voitu voittaa, joo. Mutta about tällaisia pelejä on pelattu tässä viikon sisään kolme, ja Tappara on hävinnyt ne kaikki tekemättä yhtään maalia. Itse en näe mitään erityistä syytä, miksi homma ei jatkuisi juuri näin, että Tappara luo xg:tä ja maalit jäävät tekemättä.
Toki tuokin puoli totta. Ja täytyy nyt korjata sen verran, että eihän tuo Tapparalta ollut mitenkään erityisen hyvä peli vaikkei ajattelisi pelkästään maalittomuutta.

Ensimäinen erä oli aivan karmea. Siinä ei ollut minkään laista hyökkäyspelaamista. Toiseen erään tultiin jo merkittävästi paremmin ja siirrettiin peli toiseen päähän. Sitten K-Espoon ensimmäinen jonkilainen hyökkäys, josta siniviivalta puolihuilimaton heitto napsahti ylärimaan. Se olisi ollut karmea jos olisi mennyt sisään. Pyörität itse ensin toisessa päässä Peliä minuuttitolkulla ja sitten siniviivaheitto omissa sisään. Kolmannessa erässä kohtuullista painetta ja useampi a-luokan paikka, jotka Rimpinen upeasti torjui.

Maalinteosta puuttuu sellainen kiima ja viimeinen terävyys. Nyt liian moni laukaus ei lähtenyt lainkaan, kun yritettiin vielä yhtä syöttöä. Hieman suoraviivaisempaa pelaamista, maalille ajoja, mustelmia, Rimpisen olemisen ikäväksi tekemistä ja räkäisiä lapiointimaaleja. Sekä tunnetilaltaan enemmän pelille heittäytyimistä. Nyt oli vielä aika steriiliä tussuttelua.

Mutta en nyt ihan @Gagarin tapaan olettaisi että maaleja ei synny jatkossakaan tällä pelillä. Kyllä niitä syntyy, ja määrä voi jopa ryöpsähtääkin..

Kyky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse tosiaan olen syntyperäinen espoolainen ja syy omaan tapparalaisuuteen on isäni joka on kotoisin Tampereelta. Kun Kiekko-Espoo ensimmäisen kerran nousi liigaan, oli minut jo leimattu tapparalaiseksi. Eikä käynyt mielessäkään, että olisin espoolaisten nousun myötä silloin kääntänyt takkiani. 90-luku oli synkkä, todella synkkä. Mutta siitä huolimatta olin jo tapparalaiseksi kastettu
Tämä lause sisältää jo ison osan vastauksesta kysymykseesi. Espoo on kasvanut ja kasvaa edelleen rajusti muualta muuttaneista ja kuten sinunkin kohdalta näkyy, periytyy fanitus helposti myös seuraavaan sukupolveen. Tähän päälle se fakta, että uuden Kiekko-Espoon liigaikä on alle vuoden, niin se vaan vie valtavan kauan rakentaa uutta fanikuntaa. Puhumattakaan parista taannoisesta konkurssista...

Mietippä näin päin: päättäisit perustaa uuden joukkueen Tampereelle ja lähdet rakentamaan sen tarinaa Suomi-sarjasta ja onnistut vasten kaikkia todennäköisyyksiä nousemaan Liigaan. Kuinka kauan pitää tehdä työtä, että saat siirrettyä ison joukon Ilves- ja Tapparafaneja omaan leiriisi? Tämä hieman kärjistetty esimerkki kertoo kilpailutilanteesta, jossa Kiekko-Espoo operoi ja siihenkin nähden ei voi olla kuin iloinen, että Kiekko-Espoo on noussut tuhkasta kuin Fenix-lintu.

Tappara #27

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Kyky Sanoitit asian erinomaisesti! Olen täysin samaa mieltä. Ja siitä johtuen uskallan ääneen sanoa, että tuo asetelma on aika tekemätön paikka.

Tamperelaiselle joka suunnittelisi vaikka KooVeen haltuunottamista ja projektia nostaa se Liigaan, vastaisin ettei kannata edes yrittää. Ei tule onnistumaan.

Minulla ei ole mitään K-Espoota tai mitään muutakaan pääsarjatason espoolaisseuraa vastaan. Päin vastoin! Mutta tuo asetelmasta johtuva yhtälö ei taida oikein olla ratkaistavissa, koska iso massa väkeä pitäisi saada seuran väreihin.

Juniorimassa, -tuotanto ja -toiminta ylipäänsä on hyvällä tasolla. On tärkeää saada espoolaisille junioreille polku Liigaan. Sen lisäksi tällaiset Lajuset ja Salliset ovat erittäin tärkeä strategisesti, että saadaan niitä oman juniorituotannon tuotteita joukkueeseen, ja opastamaan nuoria eteenpäin meneviä pelaajia yhä suurempiin rooleihin. Savinaisen Vellua on K-Espooseen huhuiltu, mutta jos tulee, tulee liian myöhään. Tällä kaudella ollut käyttöä vain YV:llä. Muuten vähän jooa rasite..

Toivon todella, että Espoolainen pääsarjakiekkojoukkue saataisiin pitkässä juoksussa toimimaan, vaikka @Kykyn kuvaama tilanne on erittäin hankala.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Kyky

Kyky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mutta tuo asetelmasta johtuva yhtälö ei taida oikein olla ratkaistavissa, koska iso massa väkeä pitäisi saada seuran väreihin.
Yhtälö ei ole helppo, mutta on se tehtävissä. Tilannetta voisi verrata start-upiin, jonka pitää ylittää muutama kuolemanlaakso ennen kuin se tulee omillaan toimeen. Tällöin krittiinen tekijä on muun kuin toiminnasta tulevan rahoituksen riittävyys tälle vaikealle jaksolle. Sekä tietty tekijöiden hullu usko mahdottomalta tuntuvan haasteen taklaamiseen.

Lyhyellä aikavälillä on yksi tärkeimmistä tavoitteista laajentaa kumppanuusverkostoa ja siinä on mielestäni saatu jo todella paljon aikaiseksi, erityiseti kun huomoidaan millä aikataululla Liigapaikka varmistui. Yrityksiä Espoossa kyllä riittää! Fanikunnan kasvattaminen on hitaampaa puuhaa, mutta sekin kyllä etenee.

Summa summarum: täysin purjein eteenpäin!

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
En täysin ymmärrä Tapparalle ilkkumista. Itse ainakin toivon vahvaa ja voimissaan olevaa naapuria.
Toki vaihtelu on hyvästä ja uusi mestari olisi tervetullut, mutta ...
Ei siinä.. Espoolle tsemppiä, ei tämä heitäkään vastaan ollut suunnattu.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy