No niin, nyt on taas se aika keväästä kun on viimeistään aika kaivaa nitrot naftaliinista. Onhan tää käsittämätöntä suorittamista Tapparalta vuodesta toiseen, eikä kannattajana oikein voi olla muuta kuin kiitollinen erinomaisesti tehdystä työstä läpi koko organisaation.
Nämä kaiken maailman "träppi, tylsä ja hidas hyökkäyspelaaminen" jutut voi sitten muuten unohtaa alkuunsa tämän kauden Tapparan osalta. Kyllä tämän kauden pelitapa on jotain ihan muuta, kuin 2012-2015 vuosien Tapparan. Unohtakaa nyt jo oikeasti se. Ei se varmasti edelleenkään ole yhtä räiskyvää päästä päähän kiekkoa, kuin esimerkiksi Ilveksen kiekko tällä kaudella, mutta todettakoon että KooKoo-sarjassa Tappara rytmitti peliä todella taitavasti ja pyrki väsyttämään vastustajaa pitkillä hyökkäysjaksoilla, jossa vastustaja ei juuri kiekkoon koskenut. Tästä malliesimerkki esimerkiksi Virran rystymaalia edeltänyt pitkä hyökkäys Nokia Arenalla, jota vastaavia pitkiä jaksoja oli useampia. Kun se kertaantuu, näkyy se toki vastustajan jaloissa väistämättä. Jos se on tylsää ja träppäämistä ja mitä näitä oli, niin en kyllä tiedä ollaanko me oltu edes katsomassa samaa matsia. Ja sitten jos "hitaat hyökkäykset" tarkoittaa sen vastustajan träpin ohittamista syöttelemällä, niin ehkä ihan hyvä ettei vaan roiskita sitä kiekkoa sinne päätyyn. Minun silmääni peli on ollut tänä vuonna poikkeuksellisen moniulotteista. On muuten ihan kiva työkalu, että osataan myös kaivaa se träppi ja hyökkäyspään kulmissa pelaaminen sieltä, kun tarve tulee - voittaminenhan tässä on keskiössä.
No mutta, mennäänpä sitten asiaan ja itse sarjaan. Mukaillen useita edellisiä kirjoittajia, totean että Tappara on nähdäkseni tässä sarjassa hienoinen ennakkosuosikki. Vastaan tulee todella kova TPS, joka on osoittanut edellisissä sarjoissa olevansa taktisesti erittäin kypsä joukkue. TPS:llä on tulikuuma maalivahti ja ykkösnyrkki. Samat temput eivät päde Tapparaan kuin Ilvekseen ja onkin lupa odottaa, että Ahokas keksii ensimmäisiin peleihin yllätyksiä, joihin ei välttämättä osata varautua. Ennakoin, että Tepsin iskun paikka on sarjan kahdessa ensimmäisessä ottelussa, jonka jälkeen meno tasoittuu. Veikkaan, että sarjassa pelataan 6-7 ottelua.
Olen luottavainen siihen, että Tapparan penkin takana on mietitty keinot kumppaneiden Nurmi, Pärssinen, Pyyhtiä pimentämiseksi. Tämä sarja tulee vaatimaan, että TPS:ltä löytyy tulitukea ykkösnimien takaa, sillä Tappara tulee painamaan päälle jokaisessa vaihdossa. Lisäksi Tapparan nimellisen ykköskentän on parannettava peliään ja päästävä kiinni tähän kevääseen. Levtchi-Morley-Merelä on ollut edellisissä sarjoissa melko pimennossa ja duunarit ovat ottaneet pistevastuunsa paikatakseen. Toki ymmärrettävää, sillä Tapparan ykkönen on ollut varmasti merkattua kamaa.
Pitää muuten myös nostaa, että herrat Savinainen ja Leskinen ovat omissa rooleissaan joukkueensa parhaita pelaajia. Erinomaisia hankintoja kevään kynnyksellä.
Minulla on sellainen tunne, että nyt Tappara mitataan kunnolla. TPS:llä on takanaan kaksi todella kovaa ja tasaista sarjaa, joista joukkueen henkinen kantti on varmasti vahvistunut. Vilpittömästi onnea ottelusarjaan turkulaisille ja nähdään hallilla - parempi voittakoon!