Asiat voisi tehdä järkevämminkin, jos niitä miettisi vähän tarkemmin.
Nyt pääsylippujen alv-kanta on 10% ja pääsylippu on käytännössä puhdasta katetta. Näin ollen vitosen ero pääsylipussa tuo 4,55 euroa seuran kassaan (tai vie seuran kassasta).
Yksi katsoja käyttää keskimäärin noin 5 euroa jääkiekko-ottelussa oheistuotteisiin. Viikonloppu ja vieraspelireissu, joten nämä katsojat varmaan käyttävät enemmän. Lasketaan vaikka tuplat, 10 euroa. Tästä poistetaan arvonlisävero, joka varmaan jakautuu tuollaisella reissulla aikalailla 50-50 alkoholijuomat ja elintarvikkeet/kahvi. Meinaa sitä, että rahaa jää 8,4 euroa. No tästä sitten otetaan pois kulut, eli henkilökunnan palkat ja ostetut tuotteet. Nämä ovat hanaoluen hinnasta noin keskimäärin 2/3 osaa, elintarvikkeista/kahvista ehkä puolet. Näin ollen katetta jää 3,5 euroa.
Eli katetta tulee alennetulla hinnalla per vieraskatsoja 3,5 euroa ja normaalihinnalla 8,05 euroa.
Tämähän nyt sitten meinaa sitä, että varsinkaan loppuunmyytyyn otteluun (löytynee vaikka Googlella, jos käsite on Mikkelissä outo) ei kannata myydä lippuja alennuksella. Eikä edes kovin täyteen otteluun, koska palvelut ovat halleissa yleensä vähän alimitoitetut, ja väkimäärän kasvaessa keskimääräinen käytetty rahamäärä tippuu merkittävästi.
Ja eikös Sarvis Clubin jäsenistä suurin osa ole eläkeläisiä/työttömiä, ainakin kouvolalaisten mukaan, joten saattehan työ jotain alennusta joka tapauksessa. ;P