Ensimmäiselle erätauolle lähdettiin JYPin 3-0 johdosta, vaikka ihan yhtä hyvin oltaisiin voitu lähteä myös SaiPan johdosta. JYP teki ohjausmaalin, SaiPan yksi ohjaus ylärimaan ja Lahden maali oli ihan puhdasta tuuria. Tuppuraisen maali oli toki hieno.
JYP pelasi hyvin johtoasemassa ja oli läpi ottelun parempi kaksinkamppailuissa, mutta kyllähän tuo pelillisesti oli silti ihan tasainen ottelu. Vaikka SaiPa olisi tuon pelin voittanut, niin ei se olisi ollut mikään vääryys. Eilinen peli ainakin vahvisti minun alkuperäisiä fiiliksiäni siitä, että tässä sarjassa tullaan tarvitsemaan vähintään kuusi ottelua.
Pitkässä juoksussa nämä menevät kuitenkin tasan, joten eiköhän SaiPakin tule sarjan kuluessa jokusen onnekkaan maalin saamaan.
Hyvää spekulointia erilaisista mahdollisista maailmoista. Noissa samoissa universumeissa JYPillä on seitsemän peräkkäistä mestaruutta.
Olen joistakin ajatuksistasi jyrkästi eri mieltä. Pallopeleissä tuurimaaleja ovat ainoastaan joukkueen omaan maaliin tehdyt maalit, enkä tarkoita omalla maalilla mitään vahinko-ohjauksia, vaan sellaisia karmeita syöttövirheitä tai palautteluja, joissa pahin mahdollinen lipsahdus tapahtuu. Lahden 3 - 0 -maali oli loppuun asti pelaamista ja otollisen tilaisuuden hyödyntämistä, johon pallonpelaajan pitää tarttua. Olen täysin varma, että Lahti haki laukauksellaan vain ja ainoastaan maalia. Pallopelin kenttätapahtumat palautuvat viime kädessä maalin tekemiseen ja oman maalin suojeluun, pelitilanteessa maalin nimeäminen tuurimaaliksi halventaa pelaajien ponnisteluja joukkueensa eteen.
Jos kolikkoa heitetään kymmenen kertaa, kruuna ja klaava -tulokset voivat esiintyä missä tahansa suhteessa 5:5 ja 10:0 välillä. Kun kolikkoa heitetään 1 000 000 000 000 kertaa, tulos on erittäin lähellä 50:50 -asetelmaa. Satunnaistulokset käyttäytyvät tilastotieteen mukaan näin. Pallopelissä vastaavaa satunnaisuutta ei ole. 'Onnekkaiden' maalien tasanjakautumisen odottelun varaan ei kannata laskea, koska maalinteko perustuu pelaajien suorituksiin.
Mikä vahvisti nähdyssä pelissä 'alkuperäistä fiilistäsi' siitä, että sarjan ratkaisuun vaadittaisiin kuusi ottelua? Itse näet hämmästyin SaiPan valitsemaa taktiikkaa käyttää pelin alussa noin paljon energiaa vierasjoukkueena ja antaa siten vastahyökkäysaloite kotijoukkueelle. JYP pelasi täysin samalla tavalla kuin vuosi takaperin Bluesia vastaan kotiavauksessa - otettiin hallitusti vastaan vierasjoukkueen vyörytys ja tehtiin vaadittavat maalit pelin voittamiseksi.