Kyllä mä näen IFK:n hermokontrollin kestämisen ihan ensisijaisen merkittävänä asiana. Suurennuslasin alla ovat erityisesti Liivik ja Melart. Jos Matikainen saa nämä veijarit VIHDOIN ruotuun, IFK:n voittomahdollisuudet nousevat monta pykälää. IFK on ollut erittäin kuriton jengi, jos verrataan vaikkapa Jalosen viime kauden nippuun ja täysin turhia kuumenemisia ja kakkosia ollaan nähty järjettömän paljon. Jokereita vastaan se on juuri niin, että Jarkko Ruutua vastaan pitää pelata kovaa, mutta rehdisti ja vaikka sitten poikkeuksellisesti kääntää se toinen poski, ainakin sarjan alussa. Eikä sovi unohtaa näitä tomimäkiä ja juhanityrväisiäkään.
5 vs. 5-pelissä IFK:n pitäisi ennakkoon ajateltuna olla aika paljon edellä. Jokereiden toivo lepää ennen kaikkea ylivoimassa ja jos IFK tötöilee turhilla jäähyillä itsensä alivoimalle, Jokereiden osakkeet nousevat heti. Itse olen sitä mieltä, että Petun on oltava tiukka heti alusta saakka. Jos jätkät eivät kykene pelamaan suunnitelman mukaisesti eikä pää kestä, siitä pitäisi seurata välittömästi penkitys ja jopa katsomokomennus. Vaikka Liivik on meille tärkeä pelaaja, me emme tee sellaisella Simolla mitään, jonka kuuppa ei kestä. Päinvastoin, silloin hänestä on enemmän haittaa. Meillä on sen verran leveä rosteri, että tilapäisesti voimme nostaa ihan kenet tahansa junnun paikkaamaan. Enkä todellakaan tarkoita, että kuka tahansa junnu korvaa Simon jatkuvasti, vaan sitä, että joukkueelle tärkeämpi pelaaja on sellainen, joka pelaa 0-0:aa ja pysyy suunnitelmassa kuin sellainen, joka syö voimavaroja turhilla jäähyillä. Meillä on erittäin hyviä kokemuksia siitäkin, että avainjätkiä on saikulla useamman matsin putkeen. Mutta jollakin tavalla mä uskon siihen, että varsinkin Liivikin voitontahto on niin kova, että hän kyllä kykenee pelaamaan sillä tasolla kuin pitääkin.
Usko ja luotto on kova, että IFK tämän sarjan klaaraa. Muita vaihtoehtoja ei ole. Kilpeläisen sulamiseen en usko, joten mielestäni sen voi jättää pois laskuista ja keskittyä vain omaan peliin ja jokaiseen vaihtoon kerrallaan. Yllätyksiä tulee varmasti. IFK:n maalivahtipelistä en ole huolissani, koska mikään ei viittaa siihen, että Endras mokaisi totaalisesti. Helppoja on jonkin verran mennyt juu, mutta vastaavasti loistavia ja voiton takaavia torjuntoja hän on pystynyt ottamaan joka pelissä. Ja mikä parasta, IFK on pystynyt voittamaan. Joten hyvässä balanssissa joukkue on. Lisäksi Mika Norja on niin viileä äijä, että jos Endras ei pysty pelaamaan vaaditulla tasolla, Mike Norway ei varmasti ole este menestykselle. En pidä edes pleijarikokemattomuutta ongelmana, koska Norja on jo pahassa paikassa, eli IFK:n maalinsuulla jo heilunut.
Alkais jo.