Pula-ajan Tretjak
Jäsen
Totuus on se, että kun olen puhunut lukuisien Rovaniemellä, Kemissä ja muualla Lapissa asuvien jääkiekkoa seuraavien kanssa, niin Kärpät ovat siellä vihattu joukkue. Jos se on keskellä Suomea sijaisevat Oulun tähti, niin ei se sitä tarkoita, että siitä kaikki tykkää "siellä päin".
Ei se ihan noinkaan mene. Itse olen tuntenut ja tavannut lukuisia Kemiläisiä, Rovaniemeläisiä ja siitäkin pohjoisempia tyyppejä. Kukaan ei ole tähän mennessä Kärppiä vihannut, joskaan kaikkia ei ole lätkä kiinnostanut. Onko tuo menestyksen myötä alkanut buumi? Tuskin.
Sarja on nyt paras kolmesta. Jännäksi menee. Tämä on oikeastaan ensimmäinen selkä-seinää vasten peli, sillä niin vaikeata on Kärpillä ollut Hakametsässä. Sen taas voi tietenkin kääntää positiiviseksi ja sanoa, että paljon on Kärpillä vielä varaa parantaa. Ilves on ollut yllättävän vahva (kyllä, yllättävän) ja Kärpillä sen kuin kone yskii. Kärppien nopeaa joukkuetta on kohta 30 vuotta yritetty playoffeissa hidastaa taklaamalla ja jokohan se onnistuisi? Itse väitän, että on enemmän seuraus kuin itse syy tuossa. Ilves on saanut selkeästi jalkoja mukaan touhuun ja taklaukset ovat antaneet paljon energiaa. Siitä on sopiva taistelutahto syttynyt ja Ilves on täyttänyt kaukalon. Aivotonta taklaaminen ei ole ollut, vaan Ilves on hyvällä liikkeellä laittanut ukkoa seinälle.
Itse asiassa näyttää siltä, mitkä ovat Sakari Palsolan teesit. Pitää olla iholla kerta toisensa jälkeen ja vetää joka vaihto täysillä, mieluiten siten, että Kärppälogo alkaa näkymään vastustajan unissakin. Silloin pääsee niskan päälle ja ottaa otteen voitoista. Tämä näyttäisi tällä hetkellä olevan tieten toisin päin.
Mutta mitään ei ole vielä ratkennut. Tänään päästään jännäämään huipputärkeää peliä.