The Original Jags kirjoitti:
Niinhän tuo tekee. Elias on nuoremmasta iästään huolimatta tehnyt enemmän maaleja ja pisteitä NHL-urallaan kuin Lehtinen, ja erityisesti pudotuspeleissä hän on ollut selvästi parempi. Lisäksi Patrik Elias on eräs NHL:n parhaista puolustavista hyökkääjistä. Silti suomalaiset kutsuvat häntä "nobodyksi", vaikka totuus on että Suomella ei ole yhtään Patrik Eliaksen tasoista jääkiekkoilijaa. Ei Selänne, ei Koivu, eikä edes Lehtinen.
Näinköhän sinä olet kuitenkin ainoa, joka Eliasta on "nobodyksi" sanonut.
Omalta osaltani en ole ikinä väittänyt, että Lehtinen olisi hyökkäyspäässä parempi pelaaja. Vain, että Lehtinen on parempi puolustava hyökkääjä. Siitä on muutama palkintokin todisteena.
Jagsin tekstiä lukiessa onkin täysin selvää, että vertailu on tehty tilastoja silmäilemälle, eikä pelejä katsomalla. Tähän sitten lisätään vielä Jagsin mielipide siitä, että Elias on yksi nhl:n parhaista puolustavista hyökkääjistä.
Itse olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että Lehtinen on parempi on puolustava hyökkääjä, ja minulla on mielipiteeseeni oikeus. Perustelut on yksinkertaiset. Katsokaa montako kertaa Lehtinen on voittanut palkinnon kyseisestä hommasta, ja montako kertaa Elias sen on voittanut.
Elias ei muuten ole koskaan tehnyt yli 100 pistettä urallaan. Selänne on sentään tehnyt yli 100 pistettä 4 kertaa urallaan.
Parhaalla kaudellaan Elias on tehnyt 40 maalia. Selänne on tehnyt yli 40 maalia 4 kertaa, ja kahdesti tehnyt vielä kaupan päälle sen tasan 40 maalia, joista toinen tuli tällä kaudella.
Runkosarjassa Elias on tehnyt pisteitä 0.845 per peli, kun taas Selänne on tehnyt yli piste per peli.
Pudotuspeleissä Elias on tehnyt 0.76 pistettä per peli (nostanut tasoaan runkosarjaan nähden?) Tosin Selänne on tehnyt vain 0.66 pistettä per peli.
Joku heikompi voisi perustella Selänteen huonoja pudotuspeli tilastoja huonommalla joukkueella, tai sillä, että Selänne ei ollut kunnossa San Josessa tai Coloradossa pelatessaan. Itse en lähde tuolle tielle, vaan totean Eliaksen olleen pudotuspeleissä parempi.
Koko uraa katsoessa Selänne on kuitenkin ollut selvästi Eliasta parempi pelaaja..
Ja sitten, jos halutaan nimetä kiistatta Eliasta parempi suomalainen jääkiekkoilija, niin semmoinen löytyy Calgaryn maalin suulta. Jääköön nimi salaisuudeksi.
Ja mitä tulee tämän illan tehoihin Eliaksen osalta, niin aivan uskomatonta. Olin jo aivan varma, että Kariyan 4 syöttöä riittävät pitämään miehen pörssikärjessä pari kiekkaa, mutta niin vain tuli Elias ja pisti 2+4 tehot.
Näissä pudotuspeleissä tuskin kukaan pistää enää paremmaksi.