Toisessa ketjussa oli aiemmin höpinää ja pohdintoa mailakätisyydestä eli kuka pelaa leftiltä ja kuka rightiltä. Oma kokemus ensimmäistä kertaa jääkiekkomailan käteen saadessani pikkupentuna oikeakätisenä oli automaattisesti sen kääntäminen rightin puolelle, vaikka pelivälinettä mulle opettavat isommat immeiset yrittivät selittää että minähän olen oikeakätinen joten maila leftille. Tuntui alusta asti oudolle, että pitäisi ikäänkuin kurottaa oikealla kädellä rinnan yli vasemmalle ja rystyllä ohjata mailaa heikommalla vasurilla sitä tukien, eipä toiminut. Käänsin siis pentujen suoralapaisen mailan oikealle, otin tukiotteen heikommalla vasemmalla ylhäältä ja vahvalla ohjaavalla kädellä alempaa otteen ja johan alko pelittää homma.
Piuhat on vissiin yhdistetty mun päässä alusta asti väärinpäin, mutta minulle täällä jo aiemmin ns. tieteellisesti selitetty "vipuote" leftin puolelta pelatessa, jossa oikea käsi käyttää mailaa vipuvartena vasemman tuen kautta säästäin näin liikerataa kiekon siirtelyssä, oli aika utopiaa käytännössä koska vasen käsi on niin heikko ja se ei millään pysty seuraamaan oikean käskyjä tasatahdissa riittävän nopeasti, esityksestä tulee ikäänkuin hullu katepillari joka vippaa kuorman (kiekon) huitin vittuun taivaalle tai jonnekin naapurin lumipenkkaan. Ihmettelen suuresti kuinka tälläinen luonnonvastainen kahden käden työskentelyjärjestys on muka vapaaehtoisesti opittu jo pienenä? Yhtä älytön työjärjestys olisi se, että vasenkätinen yrittäisi kauhoa rinnan yli oikealta kiekkoa jonnekin vivuten heikommalla oikealla ohjaten kädellä,joka ei kelpaa edes runkkaamiseen.
Koska on opittu, niin ovatko oikeakätisten vasemmalta pelaamaan opettaneet itseasiassa vain häijyjä setiä jotka ovat vaan keksineet koko vipuhommalla kiekko huitin vittuuun- taivaalle kun ovat niin laiskoja etteivät ole jaksaneet itse pelata oikealta alas ohjaten?
Tsekkasin uudestaan tuon vipuvarsi-säästöhomman ja itseasiassa liikerataa ei tosiasiallisesti tule oikeakätiselle kuin jokunen sentti lisää "Väärältä rightiltä" pelaten, kun mailan asento on ulotettu siten että se on mahdollisimman pitkälle eteenpäin-oikealle, eli kädet ovat mahdollisimman ylhäällä mailan yläosassa ohjaava oikea vain hieman alempana kuin ohjaamista ja koko liikesarjaa vähäsen tukeva, pääasiassa vain kiinnipitämiseen keskittyvä lefti. Ulottuvuus mailallahan on se tärkein, eikä nenä kiinni jäässä?
Joku sanoi että makuasiahan tämä right/left on mutta kuka meistä oma-alotteisesti esimerkiksi jääpallomailan käteensä saadessaan rupeaa sillä vasurilla huitomaan, jos on oikeakätinen, vaan siirtelee oikealla kädellä palloa nätisti edellä, ja laukaisutilaan tullessaan nappaa vasurin yläosaan ja laukaisee oikealta olan takaa kudin?
No, minähän tässä varmasti sekä teknisesti että muutenkin jotenkin väärässä olen, mutta epäilen silti niitä ilkeitä setiä jotka opettivat 90% pelaamaan ihan vittuillessaan lätkää väärältä käden puolelta. Ilmeisesti herrat Koho, Montreal, Titan ja Toronto ja myös Torspo- setä ovat vanhoja juoppoja jotka vaan tykkäävät tehdä jäynää jos ei muulla niin perverssillä mailamyynnillä, ja käkättävät mahat kippurassa kun NHL:n rahamiehet pelaavat kiekkoa heidä'n oppiensa mukaisesti ihan toisella kädellä, kun luonto olisi opettanut : D