Pitäisikö viisaudenhampaat poistaa?

  • 3 820
  • 19

Pitäisikö viisaudenhampaat poistaa?

  • Kyllä

  • Ei

  • Vaarinhousut


Tulokset ovat nähtävissä vain äänestämisen jälkeen.

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Toisilta on poistettu viisaudenhampaat ja toisilta ei. Toteutuuko tasa-arvo? Sallitaanko viisaudenhampaiden poisto kaikille? Löytyykö suvakkeja? Olemme suurten kysymysten äärellä.

Itse äänestin kyllä. Itseltäni ei kuitenkaan ole poistettu. Mihin voi valittaa?
 

Valumato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Kokkolan Hermes, KalPa
Kyllä ne kannattaa poistaa, itse elin noin vuoden viisaudenhampaiden kanssa, ja seuraavalla hammaslääkärireissulla lekuri totesi niiden olevan täysin rei'illä ja ehdotti poistamista. Poistaminen tapahtui 2 eri käyntikerralla, ja toisella kerralla hammasta kiskottaessa yksi viisaudenhampaista hajosi tuhannen pillun päreiksi. Eli ne kannattaa hyvissä ajoin poistaa.
 

Koikkaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & Boston Bruins
Viisaudenhampaat kannattaa poistaa jos niistä on vain haittaa. Itseltäni on revitty molemmat ylävisurit pois, ensimmäinen viime syksynä ja toinen keväällä. Molemmat hampaat oli hajonnut niin pahasti, että poisto oli ainoa vaihtoehto. Alhaalta toinen poistetaan alustavien suunnitelmien mukaan ensi kuussa ja toinen leikataan varmaan ensi vuoden puolella, kun se kasvaa vinosti. Äänestin kyllä, koska ne tuottaa yleensä harmia ja niiden poisto vanhemmalla iällä on vaikeampaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kaikki on poissa ja todellakin kannattaa hoitaa. Ja nimenomaan ennen kuin ne on pakko hoitaa.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Molemmat ylä-viisaudenhampaat revittiin pois tämän vuoden alkupuolella. Sitä en muista kauan ensimmäisen poistamiseen meni kun samalla kerralla kuitenkin paikattiin ensin eräs alahammas jossa oli reikä. Sensijaan jälkimmäisen poistamiseen meni viitisen minuuttia puudutuksen laittaminen mukaanluettuna. Kallista touhuahan tuo perkele oli.
 

A Siente

Jäsen
3/4 viisaudenhammasta poistettu. Ekan poistatin jo nuorena poikana ollessani alle 18-vuotias. Intissä sit lähti kaks viisaudenhammasta, kun piti keksiä jotain ettei tarvi metsään lähteä. Ihan hyvä päätös nuo oli poistattaa, vaikka eivät millään tavalla häirinneetkään. Melkein tunnin operaatiohan se oli per hammas, mutta onneksi oli hyvät puudutusaineet. Pitäisi tuo yks viisaudenhammas viel poistattaa ylhäältä, kun alkaa vittumaisesti tökkimään ikeniä alapuolelta.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Kunnallisella hammaslääkärillä kävin viime vuonna kun viisaudenhampaiden puhkeaminen oli aiheuttanut suuhun pienen tulehduskierteen. Kaksi käyntiä, erinomainen hammaskirurgi ja hyvästi viisaudenhampaat. Ylhäältä lähti yhdellä kunnon nykäisyllä, alahampaat vaativat hieman enemmän työtä. Vajaa vuorokausi syömättä (no vähän jäätelöä maistoin), ja pari päivää normaalia varovaisemmin. Haavat parantuivat nopeasti ja kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus, ainakin suhteessa ennakkofiiliksiin. Tietysti näin parikymppisenä on aika parhaassa iässä operaatiota ajatellen.

Vastaus: kannattaa ne poistaa jos vähänkin vihoittelevat.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Jos on haittaa niin kannattaa poistattaa. Jos eivät vaivaa mitenkään niin en näe järkeä poistattaa. Itselläni olleet kaikki 4 suussa noin vuodesta 1994 ja eivät ole mitenkään vaivanneet.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Minä saan edelleen kärsiä viisaudenhampaista, jotka poistettiin. Olivat kaivertaneet seuraavat hampaat aika huonoon kuntoon.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Tämä on asia mikä mua välillä mietityttää. Olen jo puolessa välissä viittäkymppiä ja kaikki viisaudenhampaat vielä tallella. Kolme vuotta sitten vasemmalla puolella viisaudenhammas vihoitteli aiheuttaen leuan/posken turvotusta. Lääkärin mukaan oli puhkeamassa ja sovittiin poistoaika muistaakseni kuukauden päähän. No oireet loppui ja peruin ajan, koska hammaslääkäripelko. Välillä aina mietin, että mäteneeköhän ne visaudenhampaat mulla kaikessa hiljaisuudessa suuhun ja sitten kuolen äkisti johonkin yleistulehdukseen. Ja mä haluan elää ja koheltaa. Käsittääkseni aika monelta minun ikääni ehtineeltä ihmiseltä on viisaudenhampaita poistettu ja minulta ei ensimmäistäkään. Oireettomia ovat, mutta vähän mietityttää.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Joulukuun alussa minulta poistetaan 3/4 viisaudenhampaista. Homman olisi voinut hoitaa alta pois jo vuosikymmen sitten, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Yksi hammas on ikenen sisällä eikä ole ainakaan toistaiseksi aiheuttanut ongelmia, mutta jos tilanne sitä vaatii, niin sekin saa lähteä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja mä haluan elää ja koheltaa. Käsittääkseni aika monelta minun ikääni ehtineeltä ihmiseltä on viisaudenhampaita poistettu ja minulta ei ensimmäistäkään. Oireettomia ovat, mutta vähän mietityttää.

En usko, että hampaistasi kovin ihmeellistä haittaa on ja jos tähänkin asti olet niiden kanssa selvinnyt niin se on ihan ok. Itsekin olin aika pitkään viisaudenhampaat paikallaan (itse asiassa vasta pari vuotta sitten poistettiin eli 26-vuotiaana.) Oman kokemukseni mukaan poistaminen oli ensinnäkin todella kivuton operaatio ainakin minulle (tämähän riippuu siitä, ovatko viisaudenhampaat kiinni leukaluussa vai eivät yms. geneettisistä jutuista, kaikilta ei lähde juurineen vetämällä) mutta itselläni tuo oli aivan naurettavan helppo operaatio, jota pelkäsi vähän turhaan.

Sen jälkeen elämänlaatu on mielestäni parantunut todella paljon, kun tuntuu, että ruokaakin on paljon kivempi purra, kun hampaat menevät kunnolla yhteen ja kaiken kaikkiaan monet asiat tuntuvat helpommilta. itselläni nuo jättihampaat olivat lähinnä häiriöitä suussa ja oireettominakin häiritsivät enempi vähempi. Elämänlaatua voi siis ainakin oman kokemukseni perusteella poistolla parantaa.
 

BaronFIN

Jäsen
Näin alan ammaattilaisen näkökulmasta: mitä aikaisemmin tarjotaan mahdollisuutta viisureiden poistoon, niin sitä nopeammin kiinni vaan mahdollisuuteen. Suurin hyöty tulee siitä, että tilaa vapautuu taka-alueilta ja ns. seiskojen pesut helpottuvat huomattavasti ja kaukaisin hammasväli tulee yhden pykälän lähemmäksi suu-aukkoa.

Kasien poisto pelastaa seiska-hampaat (jos maailmaansa haluaa ajatella 20 vuotta eteen päin) helpottuneen suuhygienian myötä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joulukuun alussa minulta poistetaan 3/4 viisaudenhampaista. Homman olisi voinut hoitaa alta pois jo vuosikymmen sitten, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Yksi hammas on ikenen sisällä eikä ole ainakaan toistaiseksi aiheuttanut ongelmia, mutta jos tilanne sitä vaatii, niin sekin saa lähteä.
On jännä kyllä tuo 3/4 poisto, luulisi että kokonaisena ne olisi helpompi poistaa. Tsapum.
Sanon että kyllä kannattaa poistaa, ja nuorna on hammas revittävä.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Totta helkkarissa pitäisi! Olen menossa joulukuussa hammasröntgeniin, jossa arvioidaan, millä tekniikalla alaviisurit poistetaan. Samalla kerralla yläviisurit lähtevät mäelle, tai ainakin toinen.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
En usko, että hampaistasi kovin ihmeellistä haittaa on ja jos tähänkin asti olet niiden kanssa selvinnyt niin se on ihan ok.

Näin mäkin uskon ja toivon. Ja jos jotain ilmenee, niin heti lääkäriin, niin kyllä ne ehtii hyväkuntoisen miehen pelastamaan. Mutta ihmetyttää kyllä mitä sille kolme vuotta sitten puhkeamassa olleelle visurille kuuluu? Oireeton tosiaan ollut sen jälkeen, mutta silloin röngten näytti että puhkeamassa oli. No ehkä se sitten vetäytyi tai jotain.
 

Moses

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Totta helkkarissa pitäisi! Olen menossa joulukuussa hammasröntgeniin, jossa arvioidaan, millä tekniikalla alaviisurit poistetaan. Samalla kerralla yläviisurit lähtevät mäelle, tai ainakin toinen.
Meikäläisellä sama edessä. Oli jo leikkausaika ja kaikki, mutta paikan päällä lekuri sano ettei uskalla mennä sörkkimään ennen jotain 3D-Tomografiaa.. Näkevät siitä sitten kummalla puolella hammasriviä menee hermot, ja sitä kautta tietävät mistä lähtee availemaan. Vituttihan se, kun oli poissaolot töistä yms. jo selvitellyt, mutta varmaan vielä enemmän vituttaisi jos hermo olisi katkennut ja tunto lähtenyt siltä puolelta naamaa. Sen voin kertoa, yläviisureista tuleva perforaatio (poskiontelon ja suun välille tuleva tunneli) on muuten aivan perseestä.
 

Flagger

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Columbus Blue Jackets
Tämäkin projekti olisi lähiaikoina edessä kun ylhäällä molemmat kasit ovat kääntyneet ikävästi posken suuntaan, eli aikalailla erilaiseen asentoon kuin muu purukalusto. Röntgenissä käynti paljasti onneksi, että alhaalla ei ilmeisesti ole edes aihioita viisaudenhampaille. Kaksi poistoa tulenee kuitenkin tapahtumaan. Saas nähdä kauanko operaatiota kehtaa lykätä...
 

Andy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi viisuri on poistettu ylhäältä ja sekin toisen hammaslääkärin mukaan "ihan turhaan". Alhaalla yksi kasvaa vinksin vonksin vinottain, eikä pääse koskaan kunnolla puhkeamaan. Se kai pitäisi leikata joskus pois, mutta kun ei ole oikeasti mitenkään ikinä vaivannut, niin enpä ole hammaslääkärikammoisena vaivautunut asiaa edistämään. Ilmeisesti tuon operaation saisi kuitenkin hoidettua jossain sellaisessa lääkepöhnässä, että ei herätessä tarvitse kuin ihmetellä minkä värisiä palloja silmissä vilisee.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Otan fifty-fiftyn. Kerran poistettu, kerran ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös