Pitäisikö tieliikenteen promilleraja alentaa 0,2:een?

  • 3 100
  • 46

Pitäisikö tieliikenteen promillerajaa alentaa 0,2:een?

  • Kyllä ehdottomasti. Kaikki kännissä ajavat pois liikenteestä.

    Ääniä: 73 30,8%
  • Ehkä myöhemmin. Ensin pitäisi selvittää tarkemmin vaikutukset ja muiden maiden kokemukset.

    Ääniä: 38 16,0%
  • Ei tällä hetkellä. Poliiseja ensin lisää liikennettä valvomaan. Myös valistusta lisättävä.

    Ääniä: 32 13,5%
  • Ei missään nimessä. Tällainen viilaaminen ei parantaisi liikenneturvallisuutta.

    Ääniä: 94 39,7%

  • Äänestäjiä
    237

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
scholl kirjoitti:
Ota huomioon, että siinä on selvä tarkoitushakuisuus tuossa vastausvaihtoehdossa. Hyssäläpropagandaa ns. On laitettu "kaikki kännissä ajavat pois liikenteestä", vaikka 0-0,5 promillea ei ole känni. Ihmiset luulevat äänestävänsä rattijuopot pois liikenteestä, eivätkä lue kunnolla tuota vastausvaihtoehtoa.
Asettelin tosiaan hieman harkitsemattomasti nuo vastausvaihtoehdot, mutta jos ihmiset eivät jaksa lukea kaikkia vaihtoehtoja (tai ketjua muutenkaan), niin huohh..
Oman kantani ylempänä jo selvitinkin, joten se siitä.
Tämän hetken prosentit selittynevät varmaankin sillä, ettei promillerajan laskua kannattavat uskalla tulla puolustamaan kantaansa. Toki myös jos pikaisesti avaa ketjun ja sitten nopeasti vastaa (tarkemmin lukematta), niin valinta voi osua ensimmäiseen.
Hyssälät ja Huoviset saisivat tosiaan rantautua kadulle ottamaan asioista selvää. Kannattaisko mielipiteitä kysellä vaikka promilleja valvovalta taholta..
 
Skeletor kirjoitti:
Niin, miksi ne kaljat on sitten pakko ottaa ennen autoilua? Jos ei pysty jättämään väliin, niin eikö silloin puhuta riippuvuudesta? Lukeehan siinä pullonkin kyljessä varmaan kohta, kuinka vaarallisten aineiden kanssa on tekemisissä.

Hypoteettinen tilanne: Käyn lauantaina saunassa ja juon kaksi pulloa olutta. Promilleja tulee vereen 0,3. Tyttäreni soittaa kaupungilta (20 kilometrin päästä) ja kertoo myöhästyneensä viimeisestä linja-autosta. Lähden hakemaan tytön pois paheen pesästä ja olen rikollinen ja kaiken lisäksi riippuvainen alkoholista?

Äärimmäiset kärjistykset ovat usein varsin huonoja perusteluita?
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ossi kirjoitti:
Pieni määrä alkoholia itse asiassa parantaa reaktio- ja huomiokykyä.
Tämä menee hiukan offtopic, mut muistan aikoinaan lukeneeni jostakin Kari Takon haastattelun, jossa hän kertoi juovansa aina ennen peliä pullon A-olutta. En tiedä onko tämä pelkkä legenda, mutta reaktiokyvyn parantumiseen on olemassa faktatietoakin.

Joskus on tullut telkkarista ohjelma, jossa koehenkilö on ajanut autoa simulaattorilla juoden välillä alkoholia. Hänen reaktioitaan ja huomiokykyä on samalla tarkkailtu. Alle 0,5 promillen koehenkilön ajokäyttäytymisessä ei havaittu minkäänlaista heikkenemistä. Muistaakseni taisi olla 0,8 promillea, kun hän oli hiukan myöhässä joissakin äkillisissä tilanteissa. Vasta päälle kahden promillen alkoi kaupunkiliikenteessä jalankulkijat vaikuttamaan melko turhilta.. "Vittu, aifvan shama..."
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei pidä.

Miksi? Koska 90% rattijuopumusonnettumuuksista tapahtuu 0.7 -> promillen vaikutuksen alaisena.

0.2 rajana on niin alhainen että ihan kunniallinen kansalainenkin voi narahtaa nautittuaan yhden tuopillisen olutta ruoan kanssa ja tämän tuopin kieltäminen menee jo sellaiseksi vittuiluksi että pahaa tekee.

Miksei keskitytä itse asiaan? Ensimmäisestä törkeästä rattijuopumuksesta kortti hyllylle 6kk, toisesta 6kk ehdotonta ja kolmannesta auto valtiolle + 2v ehdotonta.

Suomi hyysää näitä kaikkein pahimpia ongelmatapauksia ja samalla jahdataan pikkurikollisia.

Tämä on vähän sama kuin lisääntyneisiin aseellisiin pankkiryöstöihin reagoidaan lyömällä isompia tuomioita myymälävarkauksista.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Juu, ei pidä. Nykyinen käytäntö on ihan hyvä. Veneilyssä pitäisi taas ottaa vanha käytäntö takaisin.
 

scholl

Jäsen
L4E kirjoitti:
Juu, ei pidä. Nykyinen käytäntö on ihan hyvä. Veneilyssä pitäisi taas ottaa vanha käytäntö takaisin.

Itse pidän kyllä veneilyn ykköstä ihan sopivana. Se aikaisempi 1,5 oli överijuttu. Enkä itse kyllä paljon yli 0,5 missään tapauksessa uskaltaisi kovaa tykittää. Minut puhallutettiin viime kesänä, vaikka vene oli kiinnitettynä, eikä ollut tarkoituksena lähteä ajamaan. Puhalsin 0,97 promillea ja poliisit vielä sanoivat, että ovat yövuorossa ja pitävät silmällä minua. Aika erikoista. Tapana on ilmeisesti se, että kaikki jotka istuvat veneessä kupittamassa käydään puhalluttamassa ihan harrastuksen vuoksi. Niin se on, kun on alhainen palkka ja pitää käydä kansalaisille vittuilemassa.

Toisen kerran minut puhallutettiin, kun olin uimassa Helsingin Merisatamassa eräästä veneestä. Se on kuulemma satama-aluetta, eikä saa uida. Uunisaaren uimarantaan oli matkaa muutama metri ja klo oli varhain aamulla. Silti ei saa uida.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
scholl kirjoitti:
Toisen kerran minut puhallutettiin, kun olin uimassa Helsingin Merisatamassa eräästä veneestä. Se on kuulemma satama-aluetta, eikä saa uida. Uunisaaren uimarantaan oli matkaa muutama metri ja klo oli varhain aamulla. Silti ei saa uida.

Tämä on tositarina, tapahtumaa olivat todistamassa myös muuan Jarkko Ruutu ja Steve Kariya.

Ilmeisesti poliisit olivat hermostuneet koko yön jatkuneeseen biletykseen.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
0,5 on sopiva raja. Ei mitään järkeä laskea 0,2een. Taksikuskit ehkä tuosta hyötyisi, ei kukaan muu.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Skeletor kirjoitti:
Niin, miksi ne kaljat on sitten pakko ottaa ennen autoilua? Jos ei pysty jättämään väliin, niin eikö silloin puhuta riippuvuudesta? Lukeehan siinä pullonkin kyljessä varmaan kohta, kuinka vaarallisten aineiden kanssa on tekemisissä.


Ei tullut mieleen, että joku saattaa juoda alkoholia myös maun takia?

Minulla kuuluu esimerkiksi pihviateriaan alkoholi erottamattomana osana. Toki sen pystyy jättämään väliin pakon edessä, mutta ruokailunautinto kärsii dramaattisesti, jos juomana on vain vettä. Eli ravintolassa syömässä käydessä esimerkiksi sitä alkoholia on otettava (vähäinen määrä) ennen autoilua siksi, ettei ruokailunautinto, jonka vuoksi ylipäätään menee sinne ravintolaan, kärsi.

Ja koska tuollainen määrä alkoholia ei vaikuta millään tavalla ajon sujuvuuteen, niin oikea kysymys on "miksi ei?".



0.5 promillea veressä ei eroa huomiointikyvyn kannalta millään tavalla 0.2 promillesta, joten rajan laskussa ei ole mitään muuta funktiota kuin ihmisten kiusaaminen. Kyllä harkitsisin pariinkin kertaan koko ravintolareissua ja sen mahdollisia vaihtoehtoja, jos ruokajuomavaihtoehtona siellä olisi pelkkä vesi.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
scholl kirjoitti:
Puhut niin skeidaa kuin joku voi vain puhua. Erota nyt hyvä mies alkoholi (kirkkaat) ruokajuomista (lasi viiniä tai olutta).

Kuules nyt porvari. Kaikki suomalaiset miehet eivät ota vain skumppaa hummerinsa kanssa. Tavallinen suomalainen mies ottaa sen bissensä ja höyrymakkaransa päivän duuninsa päätteeeksi paikallisella essolla ja siinä sivussa saattaa pudota sitten pari muutakin bisseä, koska kavereiden kanssa on niin mukava lätistä päivän duuneista.

Ei olisi ensimmäinen kerta.

joten heidät saadaan nalkkiin anyway ilman, että tarvitsee puuttua kunnon kansalaisten lounaisiin.

Saatiin juu. Minunkin lapsuudenkaverini saatiin nalkkiin parin metrin syvyyteen. Siellä on paha olla, kun ei edes päivänvaloa näy.
 
Viimeksi muokattu:

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Karzan kirjoitti:
Saatiin juu. Minunkin lapsuudenkaverini saatiin nalkkiin parin metrin syvyyteen. Siellä on paha olla, kun ei edes päivänvaloa näy.
Olisiko tämä estynyt sillä jos promilleraja olisi ollut 0,2?
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
lunar kirjoitti:
Olisiko tämä estynyt sillä jos promilleraja olisi ollut 0,2?

Vaikea sanoa.

Montako rattijuoppoutta jäisi tekemättä, jos raja olisi 0?

Minä pystyn ruokani syömään vedenkin kera. Alkoholi ei niin suuressa merkityksesssä minulle ole, ettenkö pysty pelaamaan ilman jompaa kumpaa, joten ihan sama mitä päättävät rajasta.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
lunar kirjoitti:
Varmasti useampi jäisi jos raja olisi 3 promillea.


Jaa että teikäläinen on vasta 3 promillessa ajokunnoton. Kova jätkä.
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Karzan kirjoitti:
Jaa että teikäläinen on vasta 3 promillessa ajokunnoton. Kova jätkä.
Niin en missään vaiheessa todennut. Olen sitä mieltä, että jos on potentiaalia "mopon lähtemiseen käsistä" se tapahtuu ennemmin tai myöhemmin oli promilleraja 0,2, 0,5 tai 5 promillea.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
lunar kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että jos on potentiaalia "mopon lähtemiseen käsistä" se tapahtuu ennemmin tai myöhemmin oli promilleraja 0,2, 0,5 tai 5 promillea.


No, mielipiteensä kullakin ja kaikille ne sallitaan.

Jokainen meistä on varmaan vetässyt ison tupin joskus sählymatsin päätteeksi? Monesti se myös tuntuu kihahtavan huppuun aika mukavasti. Paljonkohan tuossa vaiheessa voisi olla rinnastettava promillemäärä?
Meinaan vaan, että yhden - kahden kaljankin jälkeen se Colin McRaykin muuttuu yllättävän vaikeaksi ajettavaksi, vaikka ei ikinä uskoisi. Kyllä se 0.5 promillea vaikuttaa jo reaktioihin pomminvarmasti.

Ja on tuo minullakin lipsahtanut yhdestä saunakaljasta neljään saunakaljaa ja sitten auton rattiin. Idioottimainen temppu, joka olisi jäänyt tekemättä, jos raja olisi puhdas 0.
 

Kaivanto

Jäsen
Mane kirjoitti:
0.5 promillea veressä ei eroa huomiointikyvyn kannalta millään tavalla 0.2 promillesta

Millä perustelet? Liikenneturva väittää, että onnettomuusriski kasvaa selvästi 0,35 promillesta alkaen.

Mitä merkitystä sillä on rattijuopumuksen rajan kannalta, juoko alkoholinsa ruoan syömisen vai alkoholin juomisen vuoksi?

Ilmeisesti tälle 0,5-koulukunnalle on okei, että lapsienne koulubussin kuski suhaa 0,4:ssä, koska sillä ei ole vaikutusta.
 
P

Playerofthegame

0,5 on juuri sopiva. Syödessä otan aina lasin viiniä tai tuopin olutta(no en nyt aamupuurolla) eikä sillä ole kyllä mitään vaikutusta. Paitsi tietenki ruoka maistuu paremmalta. Tämän ketjun alotusviesti vastasi jo kaikkeen olennaiseen.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Nykyinen hallitus ei sitten kajoa promillerajaan, hyvä niin.
Enemmistö (ja viisaammat) näemmä hiljentänyt Huovisen höpötyksineen ja oikeusministeri Luhtanen nostikin esille mm. poliisin resurssipulan valvontaan liittyen.
Saa nähdä miten asia tulevaisuudessa kehittyy, mutta luulisi kiihkoilun rajan laskemisen puolesta nyt hiljentyvän.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös lain tule olla kaikille sama? Jos naapurin Hessu saa vetäisitä pari bisseä ennen ratin taakse asettumista, myös minulla tulee olla oikeus samaan. Eli rajan tulisi olla 0,0.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tällainenkin äänestys on näemmä olemassa.

Täällä on jo riittävän hyvin perusteltu sitä miksi tieliikenteessä ei kannata alentaa promillerajaa 0,2, mihin nykyinen hallituskaan ei sitten ryhdy - ja hyvä niin, joten minun ei enää liemmin tarvitse ryhtyä toistamaan näitä perusteluja miksen kannata promillerajan laskua.

Nykyiset rajat ovat ok! ja resursseja niiden valvontaan lisättävä jos mahdollista.

vlad.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Itse vastasin tähän, että "ehkä myöhemmin". Toisaalta se, että onko kuskilla 0,4 vai 0,2 on varmasti aika hifistelyä ja en usko, että nämä ovat se pahin riskiryhmä liikenteessä, jotka siellä ajelevat edellisen illan viinihohkassa. Pahimmat rattijuopot sieltä pitäisi korjata ensin pois, joiden kordinaatiokaan ei enää toimi. Sitten vasta nämä edellisillan huurteisissa-ajavat, ratsioita pitäisi vain olla enemmän. Mielenkiintoinen keskustelu kuitenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös