Pinne

  • 12 084
  • 11

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ihmisen kaularangasta lähtevään hermojuureen kohdistuva puristustila eli pinne aiheuttaa kovaa kipua niskaan ja lapaluiden seutuun säteillen sieltä jompaankumpaan käsivarteen, kämmeniin ja sormiin.

On muuten paskamainen olotila. Itse olen kärsinyt kuvatusta vaivasta nyt neljättä kuukautta ja vihdoinkin säryt ovat alkaneet hieman helpottaa. Ihme sinänsä, että nukkumista tämä särky ei ole haitannut - päinvastoin kyljelläni nukkuessa särky on yön aikana hiipununut olemattomiin, mutta sitten kun ryhtyy taas päivän touhuihin niin kipu alkaa juilia pikku hiljaa niin että monena iltana on jo ollut tuskan hiki kun vääntäytyy sänkyyn.

Pään liikkeistä vastaava kaularanka on osa selkärankaa ja koostuu seitsemästä nikamasta ja niiden välissä olevasta kuudesta välilevystä. Koska selkärangan välilevyissä ei ole verisuonitusta, niiden hapen saanti on hyvin niukkaa. Iän myötä välilevyissä tapahtuu väistämättä rappeutumista ja seurauksena voi olla joko välilevyn pullistuminen tai kuluminen. Usein oireet alkavat jonkin voimakkaan mekaanisen ponnistuksen tai trauman yhteydessä.
Useimmat tällaiset pinnetilat paranevat ilman leikkausta levon, särkylääkkeiden ja hyvin muotoillun tukikauluksen avulla muutaman kuukauden kuluessa. Voimakasta liikkumista ja tärinää tulee tänä aikana välttää. Mikäli oireet eivät helpota, harkitaan leikkausta.

Meikäläinen on nyt siis siinä vaiheessa, että pahin juiliminen alkaa olla ohi - päivittäin esiintyy enää kyynärpään ja sormien särkyä - sormien särkyyn liittyy myös inhottava sormien puutuminen ajoittain.

Melkoinen riesa tämä on kyllä ollut ja eniten tässä panee mietityttämään se kun lääkäri sanoi että tämä pinnetila voi aivan hyvin uusiutua kun se kerran on "päässyt iskemään". En edes yhtään tiedä, että mikä tämän jutun minun kohdallani laukaisi joskus viime syyskuussa kun kovat niska-lapaluukivut yllättäen alkoivat, joten en nyt osaa joitakin tiettyjä liikkumismuotoja erityisesti varoa tämän takia.

Onko muilla kokemuksia moisesta kaularangan pinnetilasta?
 

Pietrangelo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Steelers, SS Lazio, Bulls
Oletko kokeillut minkäänlaista hierontaa? En kyllä tiedä voiko siitä mitään iloa olla.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kuullostaa aika kamalalta vaivalta. Voisiko akupunktiosta olla apua?
 
Hierontaa kannattaa koittaa ensihätään. Hermopinteet juontavat yleensä juurensa lihasten kireydestä, joka saattaa ajan myötä turtua huomaamattomaksi (ei siis kipua). Kunnon niska/hartiahieronta auttaa verenkierrossa, ja samalla voi hieroja mobilisoida kaularankaa, ja traktiolla (vetää päätä "irti", en osaa selittää) tuoda tilaa nikamien väliin, ja näin parantaa aineenvaihduntaa välilevyissä.

Luonnollisestikaan yksi kerta ei tee kesää, mutta säännöllisten hoitojen myötä tilanne saattaa helpottua. Ammattitaitoinen hieroja/fysio osaa toisaalta myös sanoa, jos tilanne vaatii muunlaista hoitoa.
Edit: Ja osaa kertoa myös mitkä liikkeet ovat haitallisia ja mitkä hyödyllisiä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Paitselo kirjoitti:
Onko muilla kokemuksia moisesta kaularangan pinnetilasta?

On ja kuvailemasi tila on sama kuin itselläni noin 6-7 vuotta sitten sillä erotuksella, että minulla kipu heijastui vielä lapaluiden välistä rintalastan puolelle.

Sirdalud tuli tutuksi, mutta nukkuminen työmaalla häiritsi työntekoa, joten piti keksiä uusia keinoja. Aloitin urheilun monen vuoden jälkeen. Ensin tuli Kung Fu ja sitten punttisali. Ei mennyt montaa viikkoa, kun pinteet olivat tiessään, eikä ole takaisin tulleet. Urheilua en ole kuitenkaan uskaltanut enää lopettaa...
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Työkaverilla oli ilmeisesti juuri tuo pinne noin vuosi sitten. Oireet ainakin kuulostavat aivan samoilta. Kyllä näytti olevan kovaa hommaa. Iso mies, joka ei koskaan ole valittanut, oli välillä tuskasta kaksinkerroin ja lähes hulluuden partaalla. Vaiva kiusasi muutaman kuukauden ajan ja siinä taisi jo vatsahaavaakin pukata kovien tulehduskipulääkkeiden johdosta. Tietääkseni hänellä oli vaikeuksia myös nukkumisen kanssa, mikä entisestään lisäsi tuskaa.

Nyt vaiva on hellittänyt jo siinä määrin, että normaali eläminen onnistuu. Myös raudan pumppaaminen on alkanut uudelleen. Sitä silloin mietittiin, olisiko vaiva voinut olla yhteydessä punttien nosteluun.

Kuulemma lääkärin mukaan vaiva ei hänen kohdallaan todennäköisesti kokonaan parane ja jopa puukko saattaa olla joskus vielä edessä.

Tsemppiä.
 

Koira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ohmi kirjoitti:
Aloitin urheilun monen vuoden jälkeen. Ensin tuli Kung Fu ja sitten punttisali. Ei mennyt montaa viikkoa, kun pinteet olivat tiessään, eikä ole takaisin tulleet. Urheilua en ole kuitenkaan uskaltanut enää lopettaa...

Itse selkävaivaisena (diagnosoitu selkäranganreuma) olen näitten kipujen kanssa aika tuttu kanssa... Paras lääke on ehdottomasti urheilu/kuntoilu. Minulla pahiten jumissa oleva paikka on tuossa lapaluiden välissä ja hieman kuukaudesta riippuen siitä ylös- tai alaspäin. Kuitenkin olen sen kuntosalilla saanut auki ja siten paranemaan. Jo muutama kerta auttaa minulla (no pohjalla on kyllä 6-7 vuotta punttisalia.)

Paras liike minulla on ollut ylätalja. Ensin ylätalja taakse, mahdollisimman leveällä otteella. Sitten talja eteen, hyvin kapealla otteella (niinkuin vetäisit leukoja)

Molemmissa liikkeissä kuitenkin tärkeintä tehdä liikkeet hitaasti ja hallitusti, ja negatiivinen toisto yhtä tärkeä kuin vetokin. (Jos taljan painot kolahtavat alastullessa, teet liian nopeasti tai et tee negatiivistä hallitusti.) Olkapäät takana, niin että ryhti on hyvä ja koko ylävartalo kontrollissa. Katse suoraan eteen, ettei niska väsy liikaa. Itse teen 8-10 toistoa, 3 sarjassa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vuosi sittenhän tuo iski, jossain hieman lievemmässä muodossa. Sormia pisteli, muttei käsiä sen kummemmin särkenyt. Lapaluiden välistä oli kyllä kipeä, suorastaan kosketusarka. Sirdaludia, Voltaren Rapidia (on muuten loistava krapulalääke) ja fyssaa määräsi lääkäri. Tuntuvaa vaikutusta ei ollut kummallakaan (Sirdaludia otin vain iltaisin nukkumaan mennessä). Urheilullakaan ei ollut vaikutusta, puntilla kävin ennen ja jälkeen, salibandymaalissa lähes koko vaivan ajan. Oikeastaan ainoa hieman helpottava touhu oli keppijumppa ylävartalolle, erityisesti niskan takana "melonta". Pari-kolme kuukautta se kesti, sitten päätti lähteä tiehensä jotakuinkin itsekseen. Ei ole tullut vielä takaisin. Varmaan heti aamulla tämän sanottuani.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
menkää fyssarille

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että työtä tekemällä asian eteen saadaan pitkäkestoisempia ja kenties jopa parempia tuloksia kuin lääkehoidolla. Kyseessähän on joku vika rangassa ja sen asennossa.

Tulisi siis saada järkevää ohjausta omaan ryhtiin, ergonomiaan ja lihaskuntoharjoitteluun tilan parantamiseksi. Sänky ja tyyny kannattaa tsekata. Autolla ajoasennon tarkastus jonkun ammattilaisen kanssakaan ei ole pahaksi.

Toki lääkkeet tuovat helpotusta asiaan, mutta eivät ole mielestäni pitkälle kantava ratkaisu.

Tosin jotkut tapaukset ovat siinä määrin vaikeita, että kivut säilyvät ainakin jonkinasteisena, vaikka tekisi mitä.

En nyt sano, että fyssari/omt-terapeutti toisi kuun taivaalta ja kaikki olisi ohi 2 tunnissa, mutta kannattaa yrittää ja koettaa niitä keinoja mitä alan ammattilainen tarjoaa.

Hierontaan voi turvautua aluksi ihan mielellään, mutta tulee muistaa, että sen lisäksi saatu ohjaus em. asioihin tuo varmasti paremman tuloksen ja pystyy näin itse tarkkailemaan tilannetta.

Valitettavasti jotkut ihmiset eivät koe olevansa velvollisia huolehtimaan tilastaan ja tyytyvät pelkkään hierontaa haluamatta kuullu mahdollisia ohjeita/ohjausta oman tilansa helpottamiseksi.

Kukaan ei ole liian vanha aloittamaan liikuntaa ja harjoittelua, on vain kasa syitä joihin vedota, kun ei jaksa motivoitua. Kyselkää, vaatikaa perusteluja ja näyttäkää treenipäiväkirjaa, pyytäkää ohjausta harjoitteluunne ja osallistukaa tosissanne oman terveydentilanteenne hoitoon/parantamiseen.

huom. tämä teksti ei ollut kenellekään hlö.kohtaisesti vaan ihan mielipide itseltäni, joka on mielestäni liian lähellä totuutta.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Paitselo kirjoitti:
Onko muilla kokemuksia moisesta kaularangan pinnetilasta?

Minulla oli tuo pinne puolitoista vuotta sitten syyskuusta joulukuun alkuun joten osanottoni. Hyvä kun vaivasi alkaa olla hellittämäänpäin.
Tautitila vaivasi alkuun hiukan erilailla kuin sinulla mutta omalla tavallaan aika kammottavaa sekin oli. Ekat reilut kaksi kuukautta minulla oli, yötä-päivää tunne, kuin muurahaiset olisivat vaellelleet lapaluustani olkapään kautta kohti kyynerpäätä sekä leukaani ja samaa reittiä takaisin. Sietämätön kipu tuli vain silloin kun söin tai lauloin. Jotkut ihmiset toki voivat olla syömättä tai laulamatta, minulle se nyt ei vaan onnistunut ainakaan ilman lääkärissä käyntiä.
Tulihan se särkykin viimein ja sen verran inhottavana, että menin lääkäriin. Oli melkoinen kynnys kertoa lääkärille, että aina kun laulan tai syön kipu yltyy sietämättömäksi ja epäilin myös mitä mieltä hän on muurahaistarinastani mutta ei hän mihinkään aivotutkimuksiinkaan passittanut.
Kipupiikkejä, fysikaalista ja röntgentutkimuksia kuukauden verran kunnes lopulta fysiatri totesi sen pinteeksi ja määräsi taas fysioterapeutille joka opetti minua pitämään päätä oikealla tavalla.
Luultavasti opin pään oikean asennon sillä vaiva hävisi hiljakseen eikä ole sen jälkeen palannut.

Muuten vaan on sellainen tunne, että mitä vanhemmaksi tulee sitä enemmän kummallisia vaivoja.

Terveisin koo
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Niinpä niin: Tuttu vaiva. Meneppä hermoratahierojalle, takaan, että on pari-kolme päivää paikat kipeänä, mutta sitten kun alkaa helpottaa, niin se lähes kaikkien naurama dementtiahiihto pitää huolen vaivan uusiutumattomuudesta.
Tämä kaikki nimimerkillä kokemusta on. Se on myönnettävä, että tuo hermoratahieronta on todella kivulias toimenpide ja hierotut alueet ovat muutaman päivän todella kipeät, mutta minulla ainakin auttoi vaivaan ja sen jälkeen tuo sauvakävely on tosiaan pitänyt huolen, että ei ole vaivat palanneet.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Paitselo kirjoitti:
Iän myötä välilevyissä tapahtuu väistämättä rappeutumista ja seurauksena voi olla joko välilevyn pullistuminen tai kuluminen. Usein oireet alkavat jonkin voimakkaan mekaanisen ponnistuksen tai trauman yhteydessä.

Itsellä todettu Elokuussa magneettikuvissa kaularangan välilevypullistumat kahdessa välissä ja tuli siinä sitten työnkuvan muutoskin ajankohtaiseksi. Kärsein ammattikoulun -olikohan- toisena vuotena ensimmäisen kerran aloituksessakin kuvailluista oireista, mutta nyt viime pääsiäisenä (30-vuotta mittarissa) homma totaalisesti "repesi" käsistä oksennustaudista päästyäni.

Monta pakettia tulehduskipulääkkeitä (pakki meni rikki), hierontaa, naprapaattia, akupunktiota, hermoratatutkimukset, sydänfilmiä ja ramppaamista tavallisessa röntgenissä mutta onneksi Elokuussa fysiatrian erikoislääkärillä välähti lähettää putkeen makaamaan ja löytyihän se vika sieltä, pitkällisen ajan rappeuma joka oli tullut päätökseensä

Nyt käyty TYKS:ssä neurokirurgin pakeilla ja hoidot ovat laatua: Järkevää liikkumista ja repimiset pois. Yksi väärässä asennossa nukuttu yö tietää viikon helvettiä jumiutuneen yläkropan kanssa. Hermokipuihin -olasta-käteen- on auttanut tosi hyvin Lyrica-merkkiset pillerit jotka ainakin minulle on kirjoitettu nimenomaan hermokipuun, selosteessa sanotaankin että:

Käyttötarkoitus:
Valmiste on tarkoitettu lisälääkkeeksi aikuisilla esiintyviin epilepsiakohtauksiin. Se soveltuu aikuisilla myös hermoperäisten kiputilojen ja ahdistuneisuuden hoitoon.

....pääasia minulle on että helpottaa.

No, eteenpäin sanoi mummokin lumessa. Jakseluita kaikille särkyjen-sieluille.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös