En useinkaan noteeraa P.Sihvosen mielipiteitä, mutta minun mielestä hän toi esille juuri oikean näkökulman, tai osan siitä, koskien Hannes Kapasta.
Urheilulehti: "Mutta kai Kapanen on sentään parempi apuvalmentaja kuin Matti Virmanen oli viime kaudella Jokereissa? - Totta kai on. Mutta en jaksa uskoa, että Kapanen työstäisi yötä myöten videonauhoja kiihkeässä pelirytmissä ja vetäisi hyviä moderneja treenejä. Kaikki kaatuu aivan liikaa Virran niskaan. Näin ei toimita voittamaan pyrkivissä organisaatioissa. Kalpa haiskahtaa tällä hetkellä liiaksi kotikutoiselle perheyritykselle kunnon Oy:n sijaan."
Alkuun on sanottava, että todella raflaavaa tekstiä Urheilulehdeltä, kuten on aina ollut umpisavolaisen Jukka Röngän aikana. Koetan kuitenkin yrittää löytää tekstistä sen pointin, jonka luulen UL:n siihen kätkeneen.
Hannes Kapanen tykkää patsastella Niiralanmontun katsomossa ja pitää omaa Hanneksen klubia. Hän tykkää sosiaalisesta kanssakäymisestä ja pitää välit kunnossa yhteistyökumppaneihin ja muihin Kalpan sidosryhmiin. Henkisen jumin poistamisessa hän on varmasti oikea ja paras henkilö Kuopiossa.
Tämän päivän apuvalmentajan tai kakkosvalmentajan tehtävät ei ole kuitenkaan ihan kaikki tuota. Tänä päivänä kakkosvalmentajan homma on myös videonauhaa ja valvottuja öitä. Kakkosvalmentajan yksi tärkeimpiä tehtäviä on taustatyön tekeminen päävalmentajan ja koko joukkueen käyttöön. Kakkosvalmentaja koostaa yhteenvetoja ja tarkkailee vastustajia. Hän laatii treeniohjelmia ja on jopa vastuussa koko joukkueen pelitavasta.
Hannes Kapasen nimityksestä johtuen Kalpan touhut todellakin vaikuttaa enemmän perheyrityksen johtamiselta kuin menestyvän organisaation johtamiselta.
Oikeastaan Kalpan ongelman tässä asiassa kiteytti itse tuore päävalmentaja Pekka Virta Niiralanmontun haastattelussa: "- Roolitus on vielä palaveeraamatta, sillä Hannes pääsi tänne vasta puoli tuntia sitten Hartolasta. Jotain ollaan puhelimessa keskusteltu, mutta kyllä se varmasti menee niin, että Hannes vastaa kokemuksellaan julkisuudesta ja pelaajille fiilispuolesta enemmän."
Nykyään kakkosvalmentajan tehtävät on pyyteettömän, ahkeran ja tunnollisen, oikean, henkeen ja vereen, jääkiekkoihmisen tehtäviä. Veikkaan, että Hannes Kapanen ei suostu tuollaiseen ruohonjuuritason puuhasteluun. Veikkaan, että hän jatkaa "patsasteluaan", ja Virta saa yksin valvoa öitään ja katsella nauhoja. Pekka Virta: "- Minä keskityn siihen isompaan valmentamiseen eli harjoitusten tekemiseen ja systeemeiden luomiseen ja miettimiseen. Totta kai myös yhdessä tehdään näitä kaikkia asioita."
"- Ei tätä ole sen pidemmälle pohdittu tai mietitty."
Tätä ei ole todellakaan loppuun saakka pohdittu ja mietitty.
Päävalmentajana Pekka Virta on mielenkiintoinen uusi tuttavuus (ja siitä plussat), mutta muuten Kalpan valmennusjohdossa on nyt pätevän ja nykyaikaisen kakkosvalmentajan mentävä aukko. Kalpan joukkueen päivärytmissä on paljon tehtäviä, jotka nyt Hannes Kapasen myötä jäävät tekemättä ja hoitamatta. Siltä osin Mika Pieniniemellä oli käytössä paremmat työkalut kuin Pekka Virralla.