Pidätkö silmälaseja/piilareita?

  • 9 587
  • 49

Joudutko käyttämään rillejä tai piilareita?

  • Kyllä, silmälasit (Miinus)

    Ääniä: 67 35,1%
  • Kyllä, silmälasit (Plus)

    Ääniä: 7 3,7%
  • Kyllä, piilarit (Miinus)

    Ääniä: 31 16,2%
  • Kyllä, piilarit (Plus)

    Ääniä: 0 0,0%
  • Monitehorillit löytyy

    Ääniä: 8 4,2%
  • Ei tarvitse

    Ääniä: 78 40,8%

  • Äänestäjiä
    191

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Likinäköinen, toinen silmä muistaakseni -10,5, toinen -9,5 eli aika semisokea, mikä ei estänyt aikoinaan kutsuntalääkäriä nostamaan kuntoisuusluokkaa reippaasti B:hen, "kyllä te sinne kelpaatte" (terveyskeskuksessa mukava nuori naislääkäri oli antanut ensin C:n). Silmälasit olleet 8-vuotiaasta asti, en vain pysty laittamaan niitä pirun linssejä silmiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näkö on hyvä, eli pärjään ilman prillejä. Tosin joskus joudun tihrustamaan ja päättelemään tekstejä esim. liikennekylteistä tai jossain koulutustilaisuuksissa pienintä pränttiä, kun osa sen näkee suoraan. Mutta ihan perus hyvä näkö.

Kuulo oli loistava vielä armeijan tarkastuksessa, oikein kiiteltiin. Vaan menin pilaamaan sen osittain, kun hommasin kymmenkunta vuotta sitten ekat nappikuulokkeet ja ylipäätään koko mp3-soittimen. Hyvä kai kuuloni edelleen on, jos joihinkin fastarikorviin verrataan, mutta alentunut kuitenkin siitä, mitä se joskus oli.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Likinäköinen, toinen silmä muistaakseni -10,5, toinen -9,5 eli aika semisokea, mikä ei estänyt aikoinaan kutsuntalääkäriä nostamaan kuntoisuusluokkaa reippaasti B:hen, "kyllä te sinne kelpaatte" (terveyskeskuksessa mukava nuori naislääkäri oli antanut ensin C:n). Silmälasit olleet 8-vuotiaasta asti, en vain pysty laittamaan niitä pirun linssejä silmiin.

Kyllä heikolla näöllä armeijassa sinänsä pärjää, jos kerran on lasit. Minulla siis -7.75, ja armeijaan pistivät vaikka tähän päälle oli sitten astmaa, migreenidiagnoosi, alipainoa, kroonisia nenä- ja nieluoireita ynnä sen sellaista. Alkuperäinen rankkaus oli tosin ollut C, mutta kaikkitietävä kutsuntalääkäri pisti B-mieheksi.

Tätä iloa ei tosin kolmea päivää kauempaa kestänyt, kun armeija fiksusti pisti minut Gyltön luoliin, jossa metriset pölykoirat kiersivät tuulettimissa syvällä maan alla. Kunnon hengenahdistus iski päälle ja asiantuntevammalta varuskuntalääkäriltä tuli välitön siirto C-luokkaan ennen kuin edes ehdin antaa rynkylleni naisen nimeä.

Sen pituinen se. Eli "ne" kutsuvat minut tuimaan taistoon vasta sitten kun sota syttyy, rauhan aikana olen ns. sleeper agent. Mutta jos sota syttyy, niin sitten vain punainen hikinauha otsalle, konekivääri tai pari kainaloon ja paidatta rytyyttämään ryssiä... anteeksi, hyökkääjiä.

Mutta palatakseni taas silmälasiaiheeseen, niin huono näkö ei olisi sinänsä lasien kanssa ollut niin suuri este, ainakaan armeijan alkupäivinä se ei siltä tuntunut. Tuskin minusta tosin mitään tarkka-ampujaa tai lentokonepilottia olisi tehty.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mee nyt hyvä pösilö hakemaan ne lasit/piilarit:) Maailma kirkastuu, (mahdolliset) päänsäryt katoavat kun siristely loppuu ja kaikki tekeminen, etenkin pallopelit, muuttuu kummasti helpommaksi kun näkeekin jotain.

Ajoittaiset päänsäryt ovat ainoa vaiva tästä lasittomuudesta. Tosin senkin on oppinut välttämään kun ei tee mitään näköaistia rasittavaa. Esimerkiksi tällaisena tunnollisena opiskelijana menen luentosalissa lähelle eturiviä ja autolla ajaessa katse on omassa tuulilasissa. Urhon nettilähetyksistä kiekkoa saa tihrustaa terveilläkin silmillä. Hyvin on tähän asti pärjätty ;)
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Missä vaihtoehto "molempia"? Käytän piilolinssejä suurimman osan ajasta (paitsi en öisin), mutta yhtenä päivänä viikossa yritän käyttää laseja, että saavat silmät vähän lepoa. Näin on suositeltu. Seuraavaksi hankintalistalla ovat lukulasit, koska piilolinssit ovat jo niin voimakkaat, ettei lähelle tahdo nähdä kunnolla.
 

Anaconda

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Muutaman vuoden ollut lasit nenällä. Miinusta on vähän, mutta oikean silmän hajataitto pilaa muuten siedettävän näön.

Teksti-tv analyysit eivät enää onnistuneet.
Kovempikin jyystö muuttui pehmoiseksi epäterävän kuvan takia.
Duunipäivän jälkeen pää oli usein kipeä.

Pakkohan se oli lasit hommata.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä heikolla näöllä armeijassa sinänsä pärjää, jos kerran on lasit. Minulla siis -7.75, ja armeijaan pistivät vaikka tähän päälle oli sitten astmaa, migreenidiagnoosi, alipainoa, kroonisia nenä- ja nieluoireita ynnä sen sellaista. Alkuperäinen rankkaus oli tosin ollut C, mutta kaikkitietävä kutsuntalääkäri pisti B-mieheksi.

Joo, ei ollut isompia ongelmia, paitsi kaasunaamarin kanssa, kun oli vielä joku omalaatuinen marssikin sen kanssa. En ole ikinä muuten käyttänyt silmaläsikoteloita, mutta tekivät teltassa terää. C olisi silti kelvannut oikein hyvin...
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Minulla ovat olleet silmälasit alakouluiästä lähtien toisen silmän "laiskuuden" takia. Tosin, en käyttäyt niitä moneen kymmeneen vuoteen, koska selvisin hyvin ilmankin terveen silmäni avulla. Stereonäkö oli luonnollisesti kovin vaillinainen, mutta jotenkin se keho ja aivot kompensoivat noita puutteita. Eräs lentopalloa pelannut lääkäri kerran totesi, ettei minulla periaatteessa pitäisi olla mitään asiaa pallopeleihin, mutta kymmeniä vuosia noita tuli pelattua ihan kohtuullisella menestyksellä.

Vastasin tähän "monitehot", sillä nykyisin joudun käyttämään laseja jatkuvasti. Lasien "uusi tarve" alkoi lukulaseilla ja muutaman vuoden jälkeen monitehoina.

Piilareita olen kokeillut vasta ihan hiljakkoin enkä tarvitse niitä kuin yhden(!) kerrallaan. Niiden paikoilleen laittaminen vaatii minulta tavatonta kärsivällisyyttä, mutta nykyisten monitehopiilareiden aikana näkökyky lähellekin on lähes moniteholasien luokkaa.
Piilarit ovat erittäin kätevät liikuntasuorituksissa etenkin talvella (lasien huurtuminen), mutta myös kesällä sadesäällä moottoripyöräillessä. Siinä jää pari lasipintaa pois huurtumasta kypärän/visiirin alla ja näkökyky säilyy hyvänä myös sivuille vilkuillessa, kun piilari seuraa silmän liikkeitä - suosittelen.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Piilareita (miinus) olen käyttänyt jo n. 14v ja iltaisin kotona sitten käytän silmälaseja ihan vain silmien hapen takia.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Pakko oli piilareihin turvautua kun nopeatempoisemmat joukkuelajit tulivat uudelleen omaan urheiluvalikoimaan. Kuukausilinsseillä mennään, joskus harvakseltaan voi vielä rillit päässäkin nähdä.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Intin tarjoamassa tarkastuksessa paljastui kammottavat hajataitot ja miinukset ja sitä kautta tuli vihdoin ensimmäiset lasit käyttöön kun kerta ilmaiseksi sai. Muistan sen hetken kun lasit laittoi ensimmäistä kertaa päähän. Se oli ihan uskomatonta miten teräväksi maailma muuttui.

Vuonna 2010 lukemat olivat seuraavanlaiset: s: -1.25, c: -3.00 / s: -1.50, c: -2.50 a: 20. Noista merkinnöistä ei ole mitään hajua, c ilmeisesti tarkoittaa hajataittoa ja aika eripari silmät näyttäisi olevan.

Piilarit on alkanut kiinnostamaan, sillä laseja en oikein liikuntaa harrastaessa tykkää pitää. Minulla hikoaa naama sen verran, että johan ne lasit parin minuutin kuluttua putoaa päästä. Ilman laseja jokin syksyinen pimeä iltalenkki on aina mielenkiintoinen seikkailu. Ja vaikkapa jos jossain salilla sen tunnin seilaa ilman laseja, niin alkaa jo päätä jomottamaan.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Nostellaas vanhaa. Ei viitsi uuttakaan avata.

Sunnuntaina tuli saatua (vihdoinkin) rillit päähän. -1,25 molemmissa silmissä ja jonkin verran hajataittoa oli tuomio. Tarpeen olin tiedostanut jo varmaan 5 vuoden ajan, mutta jotenkin sitä vain oli sinnitellyt. Kummasti jeesasi se, että rattiin ei ole ollut asiaa.

Pakko todeta, mutta tällä hetkellä tasan yksi asia harmittaa. Sekin on se, että en hankkinut näitä vuosia takaperin. Maailma näyttää kummasti toiselta ja ihan arkipäivän askareissakin huomaa eron; enää ei kaupassa tarvitse kyykistellä jatkuvasti ja esimerkiksi sporien aikataulut voi lukea jo ennen pysäkille astumista. Samoin ihmisten kasvot jopa tunnistaa kadulla muutenkin kuin vain lähietäisyydeltä. Muutenkin nuo näyttävät sopivan erittäin hyvin "imagoon" ja eivät ainakaan omaan silmääni näytä ollenkaan pahalta.

Mulla oli vielä tuossa autokouluiässä näkö täysin kondiksessa. Helposti tuli silloin tavattua optikon alimmat rivit ja naureskeltua päälle. Suvussa tosin käytännössä jokaisella yli 30-vuotiaalla on lasit, joten mikään suuri yllätys tämä ei ollut.

edit: Toistaiseksi en piilareita ole ajatellut hankkia, vaikka jonkin verran noista on tullut tietoa selattua. Tällä hetkellä mitään varsinaista syytä ei noille ole, pystyn rillit kyllä kunnialla kantamaan ja mikään harrastus ei "pakota" noita käyttämään.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mulla oli vielä tuossa autokouluiässä näkö täysin kondiksessa. Helposti tuli silloin tavattua optikon alimmat rivit ja naureskeltua päälle. Suvussa tosin käytännössä jokaisella yli 30-vuotiaalla on lasit, joten mikään suuri yllätys tämä ei ollut.

Mutta mites on sukusi yli 40-vuotiaiden laita? Vanhemmitenhan näkö yleensä heikkenee eli silmät menevät "plussaan päin", mutta jos on lievää likinäköisyyttä kuten sinulla nyt, niin parinkymmenen vuoden päästä saatat saada keski-iän bonukseksi sen, että nykyinen lievä miinuksesi ottaa ja nollaantuu.

Hyvä on lasit olla pienemmilläkin tehoilla. Tihrustaminen vituttaa, ja lisäksi jos ei käytä laseja se aiheuttaa helposti päänsärkyjä.

Minulla ei keski-ikäkään ole auttanut ainakaan vielä, ei ole näkö muuttunut vuosikausiin yhtikäs miksikään nykyisistä -7.75/-7.5 lukemista. Mutta onhan tässä vielä keski-ikää jäljellä reilut parikymmentä vuotta ennen kuin raihnainen vanhuus koittaa siinä kuudenkympin korvilla.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Hyvä on lasit olla pienemmilläkin tehoilla. Tihrustaminen vituttaa, ja lisäksi jos ei käytä laseja se aiheuttaa helposti päänsärkyjä.

Optikon mukaan näkö ei heikkene noilla tehoilla. Voi toki olla markkinointipuhetta, minä en näistä tiedä. Ja tosiaan noiden sukulaisten tehoista en tarkemmin tiedä, mitä nyt mutsilla plussaa jonkin verran ja faijalla reilummin miinusta.

Parin päivän otannalla kuitenkin tuntuuu elintaso parantuneen sen verran, että "ihan sama". Jos täytyy vaihtaa plussiin tai vastaavaa, niin ei voi mitään. Ero kuitenkin jo näilläkin vahvuuksilla on omiin silmiini sen verran suuri, että koen tuon sen arvoiseksi.

Ja ehkä se näin kolmenkympin kriisin lähestyessä on iha hyvä saada edes rillit. Prätkä kun ei kiinnosta (ja en uskaltaisi ilman toista silmäparia ajaakaan) ja irstaaksi sedäksi nuo nuoremmat (naispuoliset) työkaverit kutsuvat jo valmiiksi.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sunnuntaina tuli saatua (vihdoinkin) rillit päähän. -1,25 molemmissa silmissä ja jonkin verran hajataittoa oli tuomio. Tarpeen olin tiedostanut jo varmaan 5 vuoden ajan, mutta jotenkin sitä vain oli sinnitellyt. Kummasti jeesasi se, että rattiin ei ole ollut asiaa.

Suunnilleen samat mulla, toisessa silmässä oli -1,5 ja toisessa -1,25 ja hajataittoa. Vuosi sitten hankin lasit vihdoin ja onhan se ollut aivan helvetin hyvä päätös. Pari kertaa olen ollut töissä ilman laseja, kun ovat jääneet autoon (ostin nyt kesäksi aurinkolasit vahvuuksilla) ja eihän siitä tullut yhtään mitään. Piilareita yritin käyttää joskus seitsemän vuotta sitten, mutta sekin sitten jäi. Toki mulla joskus 17-vuotiaana oli lasit, mutta ei niitä sitten tullut ikinä käytettyä, kun eivät mukamas sopineet mulle. Nyt löytyi ehkä paremmat lasit ja toisekseen itsekin ehkä vähän kasvanut niistä ajoista.

En mä oikein ymmärrä miten mä olen aiemmin katsellut telkkaria, olihan se kuulemma aika hassun näköistä kun tihrustelin tekstejä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
En mä oikein ymmärrä miten mä olen aiemmin katsellut telkkaria, olihan se kuulemma aika hassun näköistä kun tihrustelin tekstejä.

Mulla ei telkkaria ole ja näytöltä on helppo tihrustaa ilman lasejakin. Lukeminen on käytännössä se ja sama, oli lasit päällä tai ei. Tai oli sitten kyseessä näyttö tai kirja, ei merkitystä. Sen sijaan tuli huomattua sen verran, että vierailla telkkarin katsominen oli ajoittain vaikeaa jos ruutu oli "liian kaukana". Yleensä vähintään tekstit olivat hepreaa, joskus jopa kuva.

Parin päivän otannalla totean, että tässä vaiheessa rillit oli paras sijoitus toistaiseksi. Vaikea tosiaan kuvitella miten aiemmin on selvinnyt, ero nimittäin tuntuu huimalta.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Pidättekö mattoja lattialla? - No ei. Ne pysyy pitämättäkin. Mutta joo oikeasti. Minulla on silmälasit, mutta käytän vain lukiessani pientä tekstiä.
 

Hirvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näkökykyni on täydellinen aina noin viiteentoista senttiin asti, mutta sitä kaueampana oleva kohde alkaa jo huolettavasti sumentua. Silmälasit päässä kirjoittelen myös tätä viestiä vahvuuksien ollessa molemmissa linsseissä -5 melkomoisen hajataiton kera. Ilman laseja en näkisi ympäröivästä maailmasta yhtään mitään, joten nukkuminen on päivän ainut lasiton hetki. Ensimmäiset lasit sain jo 14 vuotta sitten, joten tutuksi ovat tulleet. Piilolinssit ovat käytössä aina tarpeen vaatiessa, eli pääasiassa ryypätessä ja urheillessa. Ennen käytin lähes aina piilareita, mutta tyylikkäät silmälasit löydettyäni siirryin lähes kokonaan niihin. Sopivien piilolinssien löytyminen ei ole näet kovinkaan helppoa silmän oudosta kaarevuudesta johtuen.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika jännä.

Eilen kävin tilaan uudet lasit, oon siis käyttänyt siitä asti kun tuli murrosikä ja nyt oon 29v. Viime vuonna uusin viimeksi ja nyt sai pykälän ruuvata hajataittoa pois ja pykälän lisää miinusta molempiin silmiin eli nyt on jotain -3.5 ja -3.75 silmät.

Eipä tuota ees huomannut mutta tipahti lasit suihkun lattialle niin meni linssit naarmuille.

208,5€ makso lasit, kehykset sai puoleen hintaan, meinasin että otan pykälää paremmat linssit mutta ois ollut heti 90€ enemmän ja siitä seuraava taso 159€ enemmän, näin silmäasemalla.
Kuitenkin noin 100€ halvempi kuin Instrumentarium, Specsavers ja Nissen ois ollut kai vielä halvempia mutta niistä ei ois saanut s-bonusta ja netistä luin Nissenin myyvän instrun ylijäämä kehyksiä, lähipiirissä Specsaversiltä huonoja kokemuksia.

Silmäasemalta ei saanut silmänpohjakuvausta muuta ku lääkäriltä niin täytyy nyt käydä specsaversilla ottaan se ku oli jollain kupongilla ilmaiseksi ja saa vielä reseptinkin matkaan ja viime keväänä ei tullut kuvautettua.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuitenkin noin 100€ halvempi kuin Instrumentarium,
No just kävin Instrussa tilaamassa uudet työkakkulat, kun tällä viikolla saa 50% pois koko paketista. Myyjä kertoi hinnan ja luulin sen olevan pelkkien linssien osuus, niitä ohennuksia sunmuita kun siinä juuri speksattiin. Edellisiin laseihin sain vain jonkun kehysalen, juuri tuolla Silmäasemalla. Muistaakseni se oli tuolleen halvempi kuin meidän henkilökuntaetu "miinus äkskytä prossaa", jota ei voinut yhdistää tarjouksiin. Tuo paketti maksoi tuplaten tähän uuteen verrattuna. Otin toki ohennuksen ja ne tyypilliset pinnoitteet, näöntarkastus tuli firman henkilökuntaetuna. Ja kun halvalla sai, otin jonkun huuhaa-pinnoitteen myös, joku bluecote tms. Minusta 300 ei ole paha hinta syväterävistä laseista lähes kaikilla herkuilla (se ekstra-pinnoite nosti hiukan yli). Tuostakin kehysten osuus on melkein puolet.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Vielä ei ole tarvetta lukulaseille, mutta varmaan kohta sekin aika koittaa... Vituttaa vaan jo valmiiksi, jos se tapahtuu näin paljon ennen viittäkymppiä. Kummatkin vanhemmista olivat varmaan lähempänä kuuttakymppiä ennenkuin joutuivat lukulasit hankkimaan. Kyllä sanomalehtien jne.. kanssa tulee vielä vallan hyvin toimeen ilman zoomaamista, mutta lääkepurkkien ym. pienellä präntätyt tuoteselosteet pikkupurnukoissa alkavat olla jo hepreaa, ainakin vähänkin huonommassa valaistuksessa. Muutos tapahtui noin vuosi sitten ja se (muutos) oli hyvin nopea. Nyt tuntuu, ettei näkö ole heikentynyt vuoteen, joten ehkä tämä vielä tästä.

Minkä ikäisenä täällä porukka keskimäärin on joutunut lukulasit hankkimaan? Olen aina ollut käsityksessä, että sen aika tulisi vasta viidenkympin korvilla? Toivottavasti en ole tällä saralla "varhaiskypsä"...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minkä ikäisenä täällä porukka keskimäärin on joutunut lukulasit hankkimaan? Olen aina ollut käsityksessä, että sen aika tulisi vasta viidenkympin korvilla? Toivottavasti en ole tällä saralla "varhaiskypsä".
n.45
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo joskus neljä vuotta sitten sain lasit, mutta alle kymmenen kertaa oon käyttänyt ja nekin kerrat pääasiassa lätkämatseissa että erottaa pelaajat. On vaan niin iso kynnys käyttää kun rillipäät näyttää niin nörteiltä ja itsellekin tulee vähän sellainen fiilis. Ja esimerkiksi tyttöystäväksi en sellaista kovinkaan helposti huolisi.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Joo joskus neljä vuotta sitten sain lasit, mutta alle kymmenen kertaa oon käyttänyt ja nekin kerrat pääasiassa lätkämatseissa että erottaa pelaajat. On vaan niin iso kynnys käyttää kun rillipäät näyttää niin nörteiltä ja itsellekin tulee vähän sellainen fiilis. Ja esimerkiksi tyttöystäväksi en sellaista kovinkaan helposti huolisi.
Eli jos sä käyttäsit laseja ja et kuitenkaan ole nörtti niin kaikki silmälaseja käyttävät ei oo ehkä nörttejä.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Muuten en nää niin pakko pitää rillejä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös