Pidätkö silmälaseja/piilareita?

  • 9 587
  • 49

Joudutko käyttämään rillejä tai piilareita?

  • Kyllä, silmälasit (Miinus)

    Ääniä: 67 35,1%
  • Kyllä, silmälasit (Plus)

    Ääniä: 7 3,7%
  • Kyllä, piilarit (Miinus)

    Ääniä: 31 16,2%
  • Kyllä, piilarit (Plus)

    Ääniä: 0 0,0%
  • Monitehorillit löytyy

    Ääniä: 8 4,2%
  • Ei tarvitse

    Ääniä: 78 40,8%

  • Äänestäjiä
    191

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin onko sulla rillit tai piilolinssit? Miinus tai plus vahvuiset?

Itsellä alkoi näkökyky heikentyä joskus neljännellä luokalla. En kuitenkaan pitänyt rillejä päässäni ollenkaan koko ala-asteen ajan kun häpesin asiaa. Varmaan siksi kun olisin ollut ainut poika jolla rillit päässä. Ylä-asteella aloin käyttämään piilareita ja sitä lystiä kesti jonnekin 18-19v tienoille kunnes silmälääkäri sanoi, että nyt uidaan sen verran syvissä vesissä, että piilareita ei terveyssyistä enää voi käyttää. Siinä vaiheessa sitten oli pakko hommata rillit ja nyt niiden kanssa ollaan menty semmoset palttiarallaa 10v. Kaikilla sisaruksillani on silmälasit pl. keskimmäisellä velipojalla joka sinällään on aika jännä juttu. Molemmilla vanhemmilla on myös silmälasit, mutsilla jo nuoruusajoista, isällä vasta tässä vanhemmassa iässä.

Perinnöllistä sanon minä. Ainakin minun tapauksessa. Minulla siis miinusvahvuiset, ihan lähelle näkee, kauas ei todellakaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On mulla lasit, lähinnä lukiessa ja tietokoneella ollessa niitä käytän. En tiedä onko miinusta vai plussaa, miten päin tuo nyt menee. Kertokaahan joku, niin voin antaa äänen. Toinen linssi on itse asiassa lähes ilman vahvuutta, toisessa on sitten enemmän. Mutta siis lähilasit kyseessä.

*edit*

Kiitokset Lunaticolle vastauksesta. Plussaa siis.
 
Viimeksi muokattu:

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On mulla lasit, lähinnä lukiessa ja tietokoneella ollessa niitä käytän. En tiedä onko miinusta vai plussaa, miten päin tuo nyt menee. Kertokaahan joku, niin voin antaa äänen. Toinen linssi on itse asiassa lähes ilman vahvuutta, toisessa on sitten enemmän. Mutta siis lähilasit kyseessä.

Eli sulla on plussaa linsseissä. Miinus on kun ei näe kauas, plussaa kun ei näe lähelle.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Laseja olen käyttänyt opiskeluajoista lähtien, pian tulee jo 20 vuotta. Huomasin auditoriossa takarivillä istuessani etten nähnyt kankaalle heijastettua pientä tekstiä, jota muut opiskelijat tuntuivat seuraavan sujuvasti. Marssin seuraavana päivänä optikolle, ja parin viikon päästä ilmaannuin luennolle pokat korvilla.

Pienillä miinuksilla mennään, lisäksi linssit korjaavat hajataittoa. Autoakin pystyn hätätilassa ajamaan ilman laseja, joten ihan paska ei laseilla korjaamaton näköni onneksi ole. Mutta jo television katsominen melkeinpä vaatii lasit, koska hajataitto tekee kuvasta hiukan epätarkan.
 

Jonte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Detroit Red Wings
Kyllä käytän. Jossain nelosluokalla alkoi näkö mennä. Nykyään onkin ihan helvetisti miinusta. Viimeisimmissä laseissa vasemmassa -3.75 ja oikeassa -4.25. Käytin ihan alusta asti laseja ja nykyään en tunnista itteeni peilistä ilman niitä. Yläasteen jälkeen ei ole näkö heikentynyt, ainakaan suurta eroa en ole huomannut, toki olenkin puolisokea.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
En pidä laseja. Sellaiset toki omistan ja käyttäisinkin, mutta ovat jo linsseiltään yms siinä kunnossa, että parempi totutella olemaan ilman. Toki liikenteessä ja varsinkin pimeällä huomaa, että syytä olisi lasit hankkia viimeistään silloin kun opasteista ei meinaa saada selvää kuin kohdalle sattuessa. Lähinäkö toki hyvä, mutta kauemmas katsoessa meinaa tökkiä.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Vaihtoehdoista puuttui Kee) En kayta mutta piru vie pitais tehda asialle jotain.

Eli en ole koskaan tarvinnut laseja, mutta kun ikaa alkaa tulemaan, niin olen tassa viimeisen 3-4 vuoden aikana huomannut, etta en nae lukea enaa yhta hyvin kun ennen. Kaukonako on edelleen "haukannako" -luokkaa, mutta en nae kovin hyvin enaa lahelle. Ja varsinkin aamuisin en nae oikeen mitaan. Yksi silmalaakari kerran sanoi, etta mulla ei ole aamulla verta viela tarpeeksi silmissa, joten nako on huono. Siita se sit paranee aika nopeesti, kun nousee ylos ja alkaa liikkumaan.

Eli edessa on elamani ensimmainen silmalaakarilla kaynti ja lukulasien osto. Musta tulee fiksun nakoinen! Vihdoinkin.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä käytän. Jossain nelosluokalla alkoi näkö mennä. Nykyään onkin ihan helvetisti miinusta. Viimeisimmissä laseissa vasemmassa -3.75 ja oikeassa -4.25. Käytin ihan alusta asti laseja ja nykyään en tunnista itteeni peilistä ilman niitä. Yläasteen jälkeen ei ole näkö heikentynyt, ainakaan suurta eroa en ole huomannut, toki olenkin puolisokea.
Melkein sama eli nelosluokalla, kenties viitosluokalla näkö alkoi mennä. Mutta tuo -4 ei riitä mihinkään. -6 ja siitä huonompaan suuntaan on näkökykyni nykyään.
 

Kuusumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelitilanteesta johtuvat käden kohotukset
Pluslasit on ollut kolmen vanhasta asti. Vaihtoehto piilarit(plus) ei muuten ole mahdollinen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Silmälasit löytyy - miinusta jonkin verran, on löytynyt jo sellaiset 15 vuotta mutta viimeisimmästä optikolla käynnistä on kulunut aikaa jo useampi vuosi ja tässä viimeisimmän vuoden aikana on tullut kerran jos toisenkin eteen myös tilanteita joissa en näe lähelle kovinkaan hyvin. Lukiessakin silmät rasittuvat yllättävän helposti ja tulee monasti tunne, että silmät lähtevät "harhailemaan" ja kohdistamisen kanssa on ongelmia.

Pitäisi siis tehdä jotain, sen tiedän, mutta kun laiskotuttaa ja ajattelen turhaan, että jospa tässä vielä jokin aika selvitään näillä rilleillä. Turha toive taitaapi olla tämä!

vlad.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
käytän. Jossain nelosluokalla alkoi näkö mennä. Nykyään onkin ihan helvetisti miinusta. Viimeisimmissä laseissa vasemmassa -3.75 ja oikeassa -4.25. Käytin ihan alusta asti laseja ja nykyään en tunnista itteeni peilistä ilman niitä. Yläasteen jälkeen ei ole näkö heikentynyt, ainakaan suurta eroa en ole huomannut, toki olenkin puolisokea.
Melkein sama eli nelosluokalla, kenties viitosluokalla näkö alkoi mennä. Mutta tuo -4 ei riitä mihinkään. -6 ja siitä huonompaan suuntaan on näkökykyni nykyään.

Harrastelija porukkaa sanon ma! Täällä jotain -8 päässä joten jos joku on puolisokea niin minä. Toissa mittauksessa oli n. -8,5 ja viime tarkastuksessa -8 joten paranemaan päin.

Pluslasit on ollut kolmen vanhasta asti. Vaihtoehto piilarit(plus) ei muuten ole mahdollinen.

Tätä mietinkin, mutta riskillä laitoin mukaan. Pikaisella googletuksella väitteesi vahvistui, ilmankos se vaihtoehto ei ole saanut yhtään ääntä :)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vastasin ensimmäisen, eli minus. On minulla myös kertakäyttöpiilareita lähinnä klubikeikkoja ja vastaavia varten, joissa silmälasit saattaa olla vaarassa ja muutenkin on mukavampi olla mukana menossa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Silmälasit, vahvalla miinuksella. Lasit ovat olleet nokalla siitä asti kun ala-asteen aloitin eli seitsemänvuotiaasta asti. Miinuksia ei onneksi ole pahemmin enää tullut lisää noin 10 vuoteen, ja periaatteessa varmaan 10 vuoden päästä saatan päästä kohti plussaa kun ikänäkö alkaa iskeä. On toki vielä aika lailla matkaa nollatilannetta kohti, -7.75 toisessa silmässä ja -7.5 toisessa.

Piilareita kokeilin joskus 10-15 vuotta sitten, en tykännyt. Silmälaserleikkausta harkitsin, mutta jätin väliin. Veljeni kokemukset leikkauksista eivät myöskään edesauttaneet tätä, hänellä on jonkin verran arpeutumia, yönäkö kuulemma laski pahasti ja silmiä on leikelty pariinkin otteeseen.

Eli laseilla mennään.

Tähän kyselyyn on näköjään tullut melkoisesti vastauksia, lasit ovat nykyään monella. Ihan samanlaista vastausprosenttia tuskin saisi kuuloasioista, vaikka nykypäivänä ihmisten kuulo on keskimäärin heikentynyt melusaasteen jatkuvan lisääntymisen myötä ja on odotettavissa, että muutaman vuosikymmenen sisällä hyvin isolla prosentilla on sen suhteen ongelmia kunhan ikää on karttunut.

Minulle ei riitä siis pelkkä heikko näkö, minulla on myös kuulonalenemaa. Perinnöllinen vahva taipumus yhdistettynä 20+ vuoden konserteissa ja festareissa ravaamiseen on tehnyt tehtävänsä, varsinkin kun nuorena ja tyhmempänä ei tullut käytettyä korvatulppia.

Nykyisin käytän vähän tyyriimpiä (40+ euroa) korvatulppia jos keikoille menen, enkä nykyisin viitsi niin usein käydäkään keikoilla kuin ennen, mutta vahinko on jo tapahtunut, kuulosoluja mennyt riittävä määrä eikä niitä enää takaisinkaan mistään tule. Alentuneen kuulokäyrän lisäksi vielä ilonani on lähes jatkuva tinnitus, tosin sitä samaahan se on. Kuten korvalääkäri totesi: "kuulon alentuma ei johdu siitä, että korvissa soi vaan korvat soivat siksi, että kuulo on alentunut".

Suosittelen Turmiolan Tommi -hengessä kuitenkin muita, että pistäkää ne helvetin korvatulpat korviinne keikoilla ja miettikää, kannattaako pitää koko ajan nappikuulokkeita korvissa ja soittaa sitä kautta biisejä lujaa monta tuntia päivässä.

Haju, maku ja tunto kaiketi ovat vielä jäljellä. Ai niin, eipä ole hajukaan, krooninen nenän tukkoisuus ja allergiataipumus heikentävät vähän hajuaistiakin. No, kaksi viidestä vailla ongelmia on sentään jotain.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarvitsisin laseja, tai piilareita. En näe metriä pidemmälle mitään. Jostain syystä en ole kuitenkaan jaksanut raahautua optikolle asti. Ehkä siksi, koska sain 14-vuotiaana E-taulusta kaikki oikein. Enää 10v myöhemmin ei todellakaan onnistu. Näkö alkoi katoamaan minulla joskus 18-vuotiaana ja nyt saa tosissaan tihrustaa jos katsoo telkkaria kauempaa.

Suosittelen Turmiolan Tommi -hengessä kuitenkin muita, että pistäkää ne helvetin korvatulpat korviinne keikoilla ja miettikää, kannattaako pitää koko ajan nappikuulokkeita korvissa ja soittaa sitä kautta biisejä lujaa monta tuntia päivässä.

Sama juttu. Keikoille en enää mene ilman tulppia (korvatulppia), enkä myöskään yökerhoihin. Tosin jälkimmäisessä korvatulppien käyttämiseen on kaksi syytä: musiikin volyymi ja itse siellä soiva musiikki. Musiikin kovaakuuntelemista en ole koskaan oikein ymmärtänyt. Yö, Mamba, Arttu Viskari ja Cheek eivät muutu paskasta kullaksi sillä, että volyymit käännetään kaakkoon. Myöskään hyvää musiikkia en kuuntele kovalla, koska haluan kuunnella sitä, en kiduttaa aistejani.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ollut jo vuosia se tilanne, että olen siinä rajalla, tarvitsenko lasit vai en. Likinäköisyyteen on taipumusta. Lasit otan käyttöön sitten, kun optikko sitä suosittelee. Tuskin alan piilareita käyttää, tällä pärställä on tehtävä kaikki mahdollinen että edes näyttäisi fiksulta.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Lasit päässä tätä maailmaa katsellaan. Miinusta on linsseissä, joten kotona en niitä nyt pakonomaisesti tarvitse, luen ilman laseja jne.. Autoa en ajaisi enää kovin helposti ilman laseja, se olisi kaikille vaarallista puuhaa. En ole sokea, mutta kaukonäköni oikeasti tarvitsee niitä silmälaseja.

Ensimmäiset lasit oikeastaan sain v. 2001, armeijan alussa näöntarkastuksesta sain jatkopaperin optikolle Jämsään, ja puolustusvoimat kustansivat linssit kokonaan ja sangat johonkin rajaan asti. Ne lasit maksoivat minulle 0 €. Vahvennettu on sitten pari kertaa.
 

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Itse käytän sekä piilareita että silmälaseja (tietysti vuorotellen) ja miinusmerkkisillä mennään. Arvot ovat -3,5/-3,75 luokkaa eli ilman apusilmiä en tulisi toimeen kovinkaan hyvin.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen käyttänyt laseja suurin piirtein vuodesta 1991 lähtien. Nykyään kummassakin silmässä miinukset ovat päälle kuuden ja puolen, joten aika orvolta olo tuntuisi ilman laseja.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Pluslasit on ollut kolmen vanhasta asti. Vaihtoehto piilarit(plus) ei muuten ole mahdollinen.
Ei muuten pidä paikkaansa. Itse käytin opiskeluaikana jatkuvasti pluspiilareita (+3 ja +4 välillä) ja nytkin esim. lasketellessa ja patikoidessa. Ovat paljon kätevämmät aurinkolasien tai hiihtolasien kanssa. Käytän muuten sankalaseja ja monitehot pitää hommata.
 

Ralph

Jäsen
En tarvitse silmälaseja, joten en niitä myöskään käytä. Pakko tänän väliin sanoa, etten ymmärrä niitä jotka käyttävät silmälaseja siitä huolimatta etteivät niitä tarvitse. Siis sellaisia laseja, joissa on ihan peruslinssi eikä millään tietyillä arvoilla.

Taisi olla viime vuonna, kun luulin jo saavani silmälasit, kun näkötestissä huomattiin että näkö heikentynyt selvähkösti. Kuitenkin selvisi, että syynä olikin vain silloinen lääkitys, kun suolistosairaudessani oli aktiivinen vaihe päällä. Lopulta seuraavassa tarkastuksessa, lääkityksen loputtua, näköni oli parempi kuin koskaan eikä laseille ole tarvetta. Minun kummallakin vanhemmallani on lasit, isä sai ne kun kävi kolmattakymmentä, äiti jotain kymmenvuotinaana. Ainoa sisareni, isosiskoni, sai lasit kun oli muistaakeni ala-asteen kolmannella. Olen siis perheeni ainoa lasiton.
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tarvitsisin laseja, tai piilareita. En näe metriä pidemmälle mitään. Jostain syystä en ole kuitenkaan jaksanut raahautua optikolle asti. Ehkä siksi, koska sain 14-vuotiaana E-taulusta kaikki oikein. Enää 10v myöhemmin ei todellakaan onnistu. Näkö alkoi katoamaan minulla joskus 18-vuotiaana ja nyt saa tosissaan tihrustaa jos katsoo telkkaria kauempaa.

Mee nyt hyvä pösilö hakemaan ne lasit/piilarit:) Maailma kirkastuu, (mahdolliset) päänsäryt katoavat kun siristely loppuu ja kaikki tekeminen, etenkin pallopelit, muuttuu kummasti helpommaksi kun näkeekin jotain.

Täällä oltiin yhtä urpoja 18-vuotiaaksi, eli piilareilla on menty jo pari vuosikymmentä. Miinusta on yli neljä=ilman laseja lepakko. Silmät ovat kestäneet hyvin pl. yksi paskaisesta kotelosta ja käyttöajan ylityksestä tullut tulehdus.
Nykyisin linssit ovat niin hyviä, että niitä voi pitää päivittäin ja pitkiäkin aikoja ilman, että silmät rasittuvat/oireilevat. Hygieniasta pitää tietty vaan huolehtia.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
En tarvitse silmälaseja, joten en niitä myöskään käytä. Pakko tänän väliin sanoa, etten ymmärrä niitä jotka käyttävät silmälaseja siitä huolimatta etteivät niitä tarvitse. Siis sellaisia laseja, joissa on ihan peruslinssi eikä millään tietyillä arvoilla.

Ymmärrän lasien käytön naamioitumistarkoituksessa. Siis silloin jos on lasien kanssa Clark Kent ja ilman laseja Teräsmies. Muuten on tietysti erikoista, että joku pitää "ikkunalaseja" silmillään, ellei kyse sitten ole jostain kuivaharjoittelusta tulevaa ikänäköä varten.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Piilarit on, toisessa plussa ja toisessa miinus linssi. Se oli tuossa 90-luvun alussa intissä kun piti tähdätä keskelle maalitaulua. Itselle maalitaulut näyttäytyivät sumeana kohteena kaukkaisuudessa, mitään keskustaa niistä oli ihan turha edes yrittää etsiä.
Tästä seurasi lähete optikolla ja sieltä Tilkkaan. Kummassakin paikassa sama tuomio, sulla on poika keratoconus. Silmän sarveiskalvoa hitaasti tuhoava sairaus mikä vie lopulta näön. Vaikka kyllä hän Tilkassa lohduteltiin, että ei se tietty ihan kaikilla niin pahaksi etene ja jos eteneekin, niin ainahan voidaan tehdä sarveiskalvonsiirto, koska varsinaisia näköhermojahan tauti ei onneksi tuhoa. Näiden sanojen lisäksi tulivat sitten kovat piilarit, ainut optinen juttu millä näköä saatiin korjattua.

Kovat piilarit, toivat näön vuosiksi ja se tietty oli pääasia. Mutta muuten niiden käyttö oli välillä melkoista tuskaa. Jo pelkästään se että silmässä on kova muovinpalanen on ikävää, puhumattakaan siitä kun linssin ja silmänpinan väliin meni roskia.

Vuonna 2007 tauti oli edennyt siihen pisteeseen että kovatkaan piilarit eivät enää auttaneen vaan oli keksittävä jotain muuta. Se joku muu oli sitten leikkaus. Vantaalta löytyi yksityinen silmäasema missä tehtiin keratoconuksen korjausleikkauksia. Toimenpide on itsessän varsin yksinkertainen, sarveiskalvoon upotetaan puolikaaren muotoiset renkaan, jotka palauttavat silmän oikean muodon, jonka jälkeen silmä kovetettiin riboflaviinilla ja u-va-valolla. Tauti pysähtyy ja hyvin usein, kuten minullakin näkö paranee.
Nyt ollaan sitten siinä tilanteessa että toisessa silmässä on melkein normaali näkö ja toisenkin silmä näkö paranee pikkuhiljaa.

Leikkauksesta oli sekin hyöty että pääsin eroon kovista piilareista ja voin alkaa käyttää ihan tavallisia piilareita. Ja on näitä vaan upea käyttää, parikin vuorokautta putkeen silmässä eikä tunnu missään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yllätys yllätys, rillit löytyy... En muista lukemia ulkoa mutta aika pienet ne oli, toisessa taisi olla plussaa ja toisessa miinusta. Lähinnä nuo rillit ovatkin hajataittoisuuden takia.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Pidän tällä hetkellä silmälaseja. Monitehot. Elokussa 2012 sain useamman vuoden jahkailun jälkeen aikaiseksi sen, että hankin silmälasit. Päänsärky, huimaus ja turvonneet silmänaluset jäivät historiaan. Olisi pitänyt käydä aikaa sitten optikolla! Piilolinssejä en ole edes harkinnut...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös