Nyt kun siirtoja on ehtinyt vähän sulattelemaankin, niin muutamia kommentteja. Tällä hetkellä joukkueen tilanne näyttää mielestäni vähintäänkin lupaavalta. Jos/kun oletetaan, että RFA:t eli käytännössä Kim Johnsson / Simon Gagne / Robert Esche / Branko Radivojevic jatkavat joukkueessa, niin tällä porukalla voi lähteä jo kohtalaisen luottavaisin mielin tulevaan kauteen.
Puolustus koki siis kovimpia muutoksia ja paperilla tilanne näyttää hyvältä, mutta kokoonpano herättää myös tiettyjä kysymyksiä. Johnsson, Pitkänen, Seidenberg ovat taitavia kiekollisia pakkeja, Desjardins iästään huolimatta myös samaa kastia. Rathje on erinomainen puolustava puolustaja. Therien on, no, Therien. En itse hihkunut riemusta, mutta ihan ok seitsemännen pakin paikalle. Hatcheria monet tuntuvat karsastavan, mutta terveenä ja täysikuntoisena olleessaan mies on juuri sellainen pelaaja, mitä Phillyn pehmeä puolustus tarvitsee. Miehen cheap shoteista ja muista tempuista voi olla montaa mieltä, mutta ei tuossa kokoonpanossa ollut kyllä ennen siirtomarkkinoiden avautumista juurikaan taklausvoimaa. On myös muistettava, että Hatcher pelasi uransa kevyesti parasta kiekkoa juuri Hitchcockin valmennuksessa, joten toivottavasti mies palaa omalle 90-luvun lopun tasolleen.
Markovin dumppaaminen onkin sitten se kyseenalaisin tilanne. Itse järkytyin ja olen edelleen järkyttynyt, että miehestä saatiin ainoastaan kolmannen (!) kierroksen varausoikeus. Siis kolmannen! Silloin joskus muinoin, kun pelattiin edellisen kerran pudotuspelejä, Markov oli kuitenkin Phillyn ehkäpä paras puolustaja. Mies kuuluu muutenkin suosikkeihini säälimättömän pelityylinsä ansiosta ja oli joukkueen kevyesti paras puolustava puolustaja. Itse olisin jättänyt näillä tiedoilla Markovin joukkueeseen ja dumpannut joko Desjardinsin tai Brashearin pois kokoonpanosta riippuen siitä, tehtiinkö siirto rahallisten syiden ja puolustajien ylitarjonnan takia. Olen kuitenkin tyytyväinen, että Seidenberg jää pelaamaan kokoonpanoon.
Hyökkäykseen en usko tulevan enää muita vahvistuksia ja mielestäni sinne ei myöskään tarvita tässä vaiheessa sellaisia. Hyökkäyspäässä on kokeneita pelimiehiä ihan riittävästi ja myös nuoria, lupaavia kavereita. Toivottavasti heidän kanssaan ollaan kärsivällisiä ja heidät ajetaan rauhassa sisään. Kokoonpanossa on kuitenkin tällä hetkellä periaatteessa 13 kaveria ja farmissa vuoroaan odottelee vielä muutama lupaava junnu. Itse uskoisin että kauden alussa 13 hyökkääjän joukossa nuorista kavereista nähdään ainakin Carter, Richards ja Sharp.
Kaiken kaikkiaan olen tähän mennessä tyytyväinen Clarken toimintaan kesän aikana. LeClairin ja Amonten sopimusken pitivät ehdottomasti ostaa ulos. Draftissa Clarke hommaili hyvin varauksia ensi vuodelle, jonka pitäisi olla tätä vuotta parempi vuosikerta. Fedorukin vaihtaminen käytännössä toisen ja neljännen kierroksen varausoikeuteen oli hieno suoritus. Puolustus kaipasi kovuutta ja nyt pienen miettimisen jälkeen olen oikeastaan tyytyväinen kaikkiin kolmeen hankintaan. Hyökkääjiä oli alunperinkin riittävästi, joten ihan oikeaa osa-aluetta joukkueesta vahvistettiin. Oikeastaan ainoa asia minkä Clarke olisi voinut tehdä paremmin oli Markovin kauppa. Kaiken kaikkiaan täytyy olla siis tyytyväinen BC:n toimintaan.