Perikato (se elokuva)

  • 11 267
  • 80

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Olin Saksassa viime syksynä, kun Hitlerin viimeisistä päivistä kertova elokuva oli suuren kohun saattelemana teattereissa. Siitä puhuttiin siellä tv:ssä, lehtien pääsivuilla ja jokaisessa mahdollisessa viestimessä. Ihmeekseni luin Suomessa, että täällä "harkitaan" elokuvan levittämistä Suomeen.

Nyt tammikuussa oli mainoksia, että Perikato tulee ensi-iltaan kuun lopussa. Olin päättänyt mennä katsomaan leffan heti ekana viikonloppuna ja kolme eri kaverianikin ehdotti samaa.

Tammikuun viimeisen viikon leffa-esite tuli ja hämmästys ja kummastus oli suuri, kun elokuvaa ei esitetä Porin uudessa Promenadikeskuksessa ja monella muullakin paikkakunnalla elokuvaa ei näy eikä kuulu, paitsi jossain pienemmissä teattereissa. Ajattelin, että kai Finnkino tietää mikä täällä vetää. No olimme vaimon kanssa Tampereella lauantaina ja päätimme mennä katsomaan elokuvan Plevnaan. Tulimme paikalla hyvissä ajoin, mutta elokuva oli loppuun myyty. Alkoi kyrsiä tämä Hollywoodia suosiva ohjelmapolitiikka. Päätimme kavereiden kanssa mennä Tampereelle tiistaina ja tilasimme liput etukäteen. Lopetimme työt ajoissa ja ehdimme klo 16.30 näytökseen.

Elokuva oli vielä parempi kuin odotin, ei mitään jenkkiläistä fiilistelyä, vaan loistavasti näyteltyjä henkilökuvia, illuusion murtumista ja ihmisten vimmaa totaalisen romahduksen keskellä. Ja kerrankin elokuvien Hitlerit ja Goebbelsit puhuivat Saksaa.
Elokuva oli taas loppuun myyty (siis päivä näytös). Ihmetellä täytyy, että mitä on se hieno puhe eurooppalaisen kulttuurin tukemisesta amerikkalaista vyörytystä vastaan. Eikö edes Finnkinoa raha kiinnosta, kun selvästi kysyntää olisi. Siis eurooppalainen elokuva Suomeakin koskeneesta aiheesta. Pääsaleissa pyörivät kaikki Bad Boys XV ja vastaavat. Onko saksalaisten näkökulma poliittisesti liian arka vai mistä tämä johtuu?

Elokuvaa voin suositella kaikille vähänkin historiasta tai ihmismielestä kiinnostuneille.
 

Sumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sentteri Jumalan armosta Patrik Westerback
Olin myös katsomassa kyseisen elokuvan ja aika koskettava se oli monella tavalla. Sana Perikato sai uusia merkityksiä elokuvan edetessä yhä uudestaan ja uudestaan.
Uskomatonta miten niin monen ihmisen oma maailma voi hajota niin täydellisesti...
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Viikonloppuna katsomaan ko. leffa, kyllähän tämä on pakko nähdä. Jyväskylässä näyttäisi pyörivän Fantasia 6:ssa kahden päivittäisen näytöksen voimin.
 

Fallossymboli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viime perjantaina tuli käytyä kyseinen pätkä katsomassa, nimenomaan tuossa Plevnan 16.30 näytöksessä ja silloin siellä oli runsaasti tilaa, varmaan alle puolet paikoista myytynä.

Elokuvahan on siis aivan erinomainen ja raikkaasti erilainen kuin perinteinen Hollywood-scheisse. Hitleriä esittävä Bruno Ganz saa välittömästi Fallossymbolin vuosittain jakaman Golden Dictator -palkinnon käsittämättömän hienosta roolisuorituksesta. Oli se kansallissosialismi vaan tuohon aikaan kumma voima kun piti omat lapsensakin tappaa, jotta säästyisivät vääränlaiselta tulevaisuudelta. Pelottavaa aivopesua toisessa potenssissa...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
TÄSTÄ AIHEESTA ON JO KETJU...

.. search-toimintoon hakusanaksi Jatkoajan Leffakerho alkaa nyt... tai vaikkapa leffan nimi Perikato (Der Untergang).
Jos tämä oli palstan säännöissä kiellettyä "itsemoderointia", niin antakaa sitten kerpele penalttia.
Soisin kuitenkin että samat säännöt koskevat kaikkia kirjoittajia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En kyllä ymmärrä miksei tästä kyseisestä elokuvasta voisi kirjoitella vaikka ihan omassa ketjussaankin? Tuolla leffakerhoketjussa kun jutellaan kaikenlaisista mahdollisista elokuvista noin yleisesti ja mainostetaan niitä, joten syvällisemmät keskustelut jostakin tietystä filmistä voivat jäädä aika yksipuolisiksi. Lisäksi, tämä kyseinen elokuva on lajissaan varmasti aika merkittävä, joten miksei se voisi omaakin ketjua ansaita. Tuskin se on keneltäkään mitään poiskaan? Onhan noille Sormuksen Tarun elokuville ja Star Warseillekin omat ketjunsa ja useampikin sellainen pukattu pystyyn, joten miksei tällekin? Kysyn vaan.

Minun päätettävissä asiat ei tietystikään ole, mutta olen yleensä asioiden liiallista yhteenniputtamista vastaan.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Lainaan tähän nyt itseäni, jos tämä kerran jää erilliseksi, ja onhan Perikato sen arvoinen.

Viestin lähetti peruspata
En julistaudu miksikään elokuvien suurkuluttajaksi, mutta kävin Plevnassa katsomassa tämän Predatorinkin mainitseman Perikadon. Pidin sitä loistavana elokuvana, jossa oli todellakin keskitytty ihmisiin unelmiensa ja uskonsa raunioilla. Sanoisin, että tämä oli vaikuttavin elokuva, minkä tässä lähiaikoina olen katsonut.

Olen bunkkerin viime hetkistä lukenut kirjallisuuttakin, ja sekä kirjassa että elokuvassa minua eniten riipaisi Goebbelsin lapset. Lisäksi hyvän säväyksen tekivät alun ja lopun haastattelut.

En ala tarkemmin kuvaamaan tapahtuma tapahtumalta, käykää katsomassa, mutta yhteen asiaan puutun. Venäläisten tuloa ja touhuilua "vapautetussa" Berliinissä ei tunnistaisi ihmisen teoiksi kovinkaan helposti. Anthony Beevor teoksessaan Berliini 1945 kuvasi heidät suorastaan eläimen tasolle. Toki olen ehdottomasti sitä mieltä, että ei näitä tarvitsekaan valkokankaalla näyttää. Mutta kaiken kaikkiaan ja kokonaisuutena, olen turhempaankin 6 euroa ja 2,5 h elämästäni sijoittanut.

Todellakin, kuvattiin IHMISIÄ, joiden maailma oli sortumassa. Ihmisiä, jotka eivät katsoneet voivansa jatkaa elämää. Ja edelleen, kauhealta tuntui niin kirjassa kuin elokuvassa Goebbelsien lapsiensa uhraaminen. Eivät ne lapset kuitenkaan olleet syyllisiä Kolmannen valtakunnan olemassaoloon, tai siihen, että juutalaisia tuhottiin.

Amerikkalaiset maailmanparantamiset ja rakkaustarinat olivat täysin poissa, ja se jos mikä teki elokuvasta miellyttävää katsottavaa. Oikeasti, yksikin amerikkalaisupseeri kritisoimassa elämää, ja peruspata olisi ottanut hatkat kesken elokuvan. Makuja on tietysti monia, eikä niin, että hyväksyisin natsien teot, mutta en kestäisi niitä kritisoimassa amerikkalaisia, joiden FBI:ssa ja muissa oli, suprise suprise, ex-natsiupseereja. Heillähän oli tietoa venäläisistä, jolloin sotarikokset merkitsivät yllättävän vähän.

Hyvän säväyksen teki myös lopun haastattelun lisäksi kokoelma siitä, mitä elokuvan todellisille hahmoille kävi, milloin he kuolivat ja missä. (yllättävän moni selviytyi vankileiriltäkin)
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Hyvä elokuva, juuri tulin katsomasta ja kosketti kyllä. Ei siloiteltua, eikä toisaalta liian rajuakaan(vaan realistista)ettei mennyt goren puolelle.

Mitä tulee esitykseen, niin luulen että finnkino on aliarvioinut elokuvan suosion. Varsinkin kun kyseessä on saksankielinen ja saksalainen elokuva, jota ei vartevasten ole oikeastaan mainostettu. Alunperin elokuva pyöri Tampereellakin Plevnan pienimmässä salissa, mutta nyt jo hiukan isommassa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Ted Raikas
En kyllä ymmärrä miksei tästä kyseisestä elokuvasta voisi kirjoitella vaikka ihan omassa ketjussaankin?


No mitäs ne palstan säännöt tähän sanovatkaan?
Sen takia tästä aiheesta avauduin, kun olen itse saanut kuulla aina välillä "olevani hölmö" avatessani jostakin neljä vuotta sitten käsitellystä aiheesta TAAS uutta ketjua...

Muuten olen sitä mieltä että tämä Der Untergang ansaitsee huomiota niin elokuvana kuin jo pelkästään Saksan kansan "silmien ja tajunnan avautumisena".
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Viestin lähetti Predator
No mitäs ne palstan säännöt tähän sanovatkaan?
Sen takia tästä aiheesta avauduin, kun olen itse saanut kuulla aina välillä "olevani hölmö" avatessani jostakin neljä vuotta sitten käsitellystä aiheesta TAAS uutta ketjua...

Muuten olen sitä mieltä että tämä Der Untergang ansaitsee huomiota niin elokuvana kuin jo pelkästään Saksan kansan "silmien ja tajunnan avautumisena".

Ihan eri asia jos kyseessä on joku ketju missä aihetta käsitellään, kuin se että aiheelle on erikseen oma ketju. Esim. Sentencedistä tehty ketju kun bändi lopettaa, vaikka kyseistä bändiä käsitelty monissa musaketjuissa. Samoin vaikkapa SM-liiga osiossa montaa pelaajaa käsitellään omissa ketjuissaan, vaikka heistä puhutaan myös yhteisketjuissa.

Jos siis Perikadosta on jo OMA vanhempi ketju, niin silloinhan tässä olet oikeilla linjoilla. Mutta ainakaan itse en Searchille löytänyt omaa yksittäistä ketjua.

Sinun siis kannattaa kerrata palstan sääntöjä. Palstan säännöissä juuri kehoitetaan puhumaan aiheista omissa ketjuissaan, eikä väkisin tehdä mammuttiketjuja jotka käsittelevät kauhean laaja-alaisesti aiheita. Sen sijaan search ja vanhojen ketjujen muistaminen on sitä varten jos aiheesta on jo omat ketjunsa.

edit:Unohtui sanoa että jos sinun linjallasi jatkettaisiin niin kohta meillä ei olisi kuin valtavia ketjuja jotka olisivat tyyliä "Maailman politiikka" "kirjallisuus" "elokuvat" "musiikki". Näissä ketjuissa sitten käsiteltäisiin kaikki bändit, leffat ja poliitikat samassa. Harvalla lukijalla on aikaa&mahdollisuutta kaivaa tälläisistä mammuttiketjuista sitten itseään kiinnostavat asiat esille, vaan huomattavasti helpommin se tapahtuu kun etsii searchilla ketjun juuri tietystä aiheesta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
dear eagle...

En rupea palstan sääntöjä kertaamaan TAAS - siinä meni viimeksikin melkein koko päivä.

Meikäläistä nyppii kuitenkin nämä ketjuihin aina välillä ilmestyvät huomautukset "tästä on jo ketju". Päsinpäs pätemään!

Hyvä esimerkki, jos viitsit tutkia, on avaamani ketju naisten jalkapallon vuoden 2005 EM-kisoista.
Itkeä vai nauraa? Ainakin kirjoittelu lopahti tuosta aiheesta.

Anteeksi, meni taas off topic. Annan itselleni pelikieltoa kahdeksankymmenen tangentin lyönnin ajaksi.
Alkaa nyt.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Perikato.

Vielä en ole päässyt katsomaan tätä kehuttua ja kohuttua - kohua elokuva lienee herättänyt kehuja enemmän, mutta lukemani perusteella elokuva ansaitsee myös ne kehut.

Kaikkiaan elokuva kuvaa aihepiiriä mikä minua kiinnostaa suuresti, jokin kiehtoo Hitlerin viimeisissä hetkissä - näihin vuorokausiin yhdistyy tiivistettynä koko Kolmannen valtakunnan loppu. Jotain kiehtovaa löytyy tästä hetkestä jolloin diktaattori teki lopullisen valintansa, hetkestä joka on toisinaan saanut jopa myyttiset mitat - eikä vähiten asiaan liittyneen salailun ja salaperäisyyden tähden.

Tässä yhteydessä sopinee mainita ruumiinavauspöytäkirjoista koottu kirja - Lev Bezymenskin "Hitlerin kuolema".

Kaikkiaan, vielä näkemättä elokuvaa, voin kuitenkin sanoa, että se on sellainen mikä on hankittava omiin kokoelmiin sitten siinä vaiheessa kun se dvd:lle ilmestyy. Itseasiassa jokaisen WWII kiinnostuneen lienee syytä nähdä kyseinen draama.

Ehdottomasti kyseinen leffa ansaitsee oman ketjunsa Jatkoaikaan, tiedä millainen historiallissävytteinen keskustelu tästä saadaan aikaan.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoista nähdä miten USA:n elokuva-akatemia suhtautuu elokuvaan. Oscar-ehdokkuus on Best Foreign Language Film of the Year kategoriassa. Mielenkiintoista siksi, että Hollywood on pääasiassa käsitellyt natsismia vain juutalaisten näkökulmasta (Sophien valinta, Schindlerin lista, Pianisti). En usko että tälläistä elokuvaa olisi edes Hollywood pystynyt tekemään.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Sledge Hammer!
Mielenkiintoista siksi, että Hollywood on pääasiassa käsitellyt natsismia vain juutalaisten näkökulmasta (Sophien valinta, Schindlerin lista, Pianisti).
Ja koska USA:n viihdeteollisuudessakin on nämä juutalaiset monin paikoin varsin suuressa vallassa, mm. Spielberg, niin en ihmettelisi vaikka tämä elokuva herättäisi närää sielläpäin. Olen suuresti yllättynyt jos palkitsevat tämän elokuvan.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti peruspata
Lainaan tähän nyt itseäni, jos tämä kerran jää erilliseksi, ja onhan Perikato sen arvoinen.



Todellakin, kuvattiin IHMISIÄ, joiden maailma oli sortumassa. Ihmisiä, jotka eivät katsoneet voivansa jatkaa elämää. Ja edelleen, kauhealta tuntui niin kirjassa kuin elokuvassa Goebbelsien lapsiensa uhraaminen. Eivät ne lapset kuitenkaan olleet syyllisiä Kolmannen valtakunnan olemassaoloon, tai siihen, että juutalaisia tuhottiin.


En ole myöskään vielä nähnyt Perikatoa, mutta ehdottomasti se täytyy käydä katsomassa. Itseäni on myös järkyttänyt tämä Goebbelsien fanaattisuus, Magda Goebbelsin etenkin. Lapsilla ei olisi ollut mitään seurauksia oletettavissa, Göringin ja Himmlerin perilliset ovat tiettävästi viettäneet aivan normaalin elämän ja Mengelen suku jopa menestynyt maatalouskonetuotannolla, vieläpä Mengele- tuotemerkillä.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Beevorin Berliini

Elokuvan historiallisia ansioita ei voi kiistää. Varmasti on saksalaisille vaikeaa käsitellä yleensä Kolmannen valtakunnan aihepiiriä. Niin monet olivat siinä sydämestään mukana, Syyllisyyden kokeminen on niin syvällä, että elokuvan loppuun oli tarvinnut laittaa tekstit juutalaisten joukkomurhasta, joka ei suoranaisesti näkynyt itse elokuvassa.

Olen käynyt useammassa keskitysleirissä ja vieraillut Jerusalemissa Vainojen museossa, joten en MISSÄÄN nimessä vähättele juutalaisten kohtaloa. Yleisestä tietoisuudesta on vain unohtunut saksalaisten siviilien kärsimykset sodan lopussa. Tarvittiin brittiläinen tutkija, joka uskalsi julkaista kirjan, jossa kuvattiin puna-armeijan käyttäytymistä näiden edetessä kohti Berliiniä. Totuus on, että tyrannia kukisti idästä päin toinen tyranni, jolle inhimillisyys oli täysin vieras käsite. Neuvostoliitto kuului sodan voittajiin ja siksi sen sotarikokset painettiin villaisella. Elokuvassa yritetään paeta länteen, mutta asian selittäminen jää vaillinaiseksi. Saksalaisilla ei ollut vielä rohkeutta näyttää, miksi venäläisten käsiin ei haluttu jäädä vaan mielummin yritettiin päästä antautumaan länsiliittoutuneille.

Jos II maailman sodan tapahtumista olisi jaettu todellista oikeutta, olisi natsien rikosten lisäksi tuomittu Neuvostoliiton toiminta ja länsiliittoutuneiden järjestelmälliset terroripommitukset siviilikohteisiin (esim. Dresdenin pommitus oli järjetön). Mutta voittajahan on aina ja kaikessa oikeassa. Tämä on näkynyt tähän asti myös valkokankaalla. Olisiko Perikato avaus saksalaiseen näkökulmaan.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Viestin lähetti Realcowboy
En ole myöskään vielä nähnyt Perikatoa, mutta ehdottomasti se täytyy käydä katsomassa. Itseäni on myös järkyttänyt tämä Goebbelsien fanaattisuus, Magda Goebbelsin etenkin.

Minulla on ollut aina sellainen kuva, niin Goebbelsin päiväkirjoja kuin useita dokumentaareja ahmineena, että kaveri alkoi itsekin uskoa näyttelevänsä jotain näytelmää. Päiväkirjoissa on silmiinpistävää tietyn roolin vetäminen ja edelleen sellainen lopun alun meininki, joka on osuvasti myös kirjan suomenkielisenä nimenä. Goebbels halusi olla uskollinen loppuun asti ja uskoi kai melko pitkälle, että voitto on vielä saavutettavissa. Rooseveltin kuollessahan (huhtikuussa!) Goebbels hehkuttaa sen olleen merkki tuurin kääntymisestä. Kyllähän jo tuo "Nun, Volk steh auf, und Sturm brich los!"-puhe Stalingradin jälkeen näytti missä mennään. Muistaako kukaan, jäikö Magdan poika ensimmäisestä avioliitosta muuten henkiin?
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Re: Beevorin Berliini

Viestin lähetti LuKi
Yleisestä tietoisuudesta on vain unohtunut saksalaisten siviilien kärsimykset sodan lopussa. Tarvittiin brittiläinen tutkija, joka uskalsi julkaista kirjan, jossa kuvattiin puna-armeijan käyttäytymistä näiden edetessä kohti Berliiniä. Totuus on, että tyrannia kukisti idästä päin toinen tyranni, jolle inhimillisyys oli täysin vieras käsite. Neuvostoliitto kuului sodan voittajiin ja siksi sen sotarikokset painettiin villaisella. Elokuvassa yritetään paeta länteen, mutta asian selittäminen jää vaillinaiseksi. Saksalaisilla ei ollut vielä rohkeutta näyttää, miksi venäläisten käsiin ei haluttu jäädä vaan mielummin yritettiin päästä antautumaan länsiliittoutuneille.

Mainitsinkin jo tästä kirjasta ylempänä, ostin sen pari vuotta sitten Keskisen Veljesten laitumilta Tuurista. On paksu kirja, elävästi kerrottu, mutta jos ajattelee, mitä lukee, voi itku päästä aikuiseltakin mieheltä. Ja kirjahan on siis Anthony Beevor: Berliini 1945. Tuskin koskaan unohdan tätä lukukokemusta, toiseen kertaan en ole tohtinut vielä lukea. Ehkäpä nyt luen, kun on tuoreessa muistissa tuo elokuvakin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Otsikon aihetta sivuten täytyy tässä yhteydessä suositella elokuvaa nimeltä Max, joka esittelee meille ensimmäisestä maailmansodasta kotiutuneen taideopiskelija-Adolfin. Sijoittuu siis kansallissosialismin alkuaikoihin. Max Rothmania (taidegalleristi, opettaja) näyttelee John Cusack.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Viestin lähetti Sledge Hammer!
Otsikon aihetta sivuten täytyy tässä yhteydessä suositella elokuvaa nimeltä Max, joka esittelee meille ensimmäisestä maailmansodasta kotiutuneen taideopiskelija-Adolfin. Sijoittuu siis kansallissosialismin alkuaikoihin. Max Rothmania (taidegalleristi, opettaja) näyttelee John Cusack.

Leffa oli hyvä. Minusta tuossa leffassa Hitleristä tehtiin itse asiassa aika inhimillinen ja hieman sattumalta politiikkaan ajautunut taiteilijasielu. Elokuvahan on kuitenkin ilmeisesti Hollywood-tuotantoa (?), joten aika yllättävää ottaen huomioon jo tässä ketjussakin sivutut taustatekijät.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
ImdB tietää että tuottajamaina olivat Englanti, Kanada ja Unkari. Lisäksi USA:ssa kiersi vain kuudella (!) kopiolla minimaalisin lippukassatuloin.
 

Tobias

Jäsen
Re: Beevorin Berliini

Viestin lähetti LuKi
Elokuvan historiallisia ansioita ei voi kiistää. Varmasti on saksalaisille vaikeaa käsitellä yleensä Kolmannen valtakunnan aihepiiriä. Niin monet olivat siinä sydämestään mukana, Syyllisyyden kokeminen on niin syvällä, että elokuvan loppuun oli tarvinnut laittaa tekstit juutalaisten joukkomurhasta, joka ei suoranaisesti näkynyt itse elokuvassa.
an länsiliittoutuneille.

Jos II maailman sodan tapahtumista olisi jaettu todellista oikeutta, olisi natsien rikosten lisäksi tuomittu Neuvostoliiton toiminta ja länsiliittoutuneiden järjestelmälliset terroripommitukset siviilikohteisiin (esim. Dresdenin pommitus oli järjetön). Mutta voittajahan on aina ja kaikessa oikeassa. Tämä on näkynyt tähän asti myös valkokankaalla. Olisiko Perikato avaus saksalaiseen näkökulmaan.

Asiatekstiä. Sodan jo käytännössä ratkettua vuonna 1945 saksalaisia siviilikohteita pommitettiin surutta. Paras esimerkki tuosta on varmaankin juuri mainitsemasi Dresden, jolla ei ollut edes minkäänlaista strategista tai sotilaallista merkitystä. Koko kaupunki pommitettiin maan tasalle ja kymmeniä tuhansia siviilejä siinä meni.

Muuten, Dresdenissä on vasta tänä vuonna saatu kuuluisa Frauenkirche uudelleen rakennettua, se kun pommitettiin myös paskaksi vuonna -45. Se on komean näköinen kirkko.

Anteeksi, meni off topic. Mutta, kävin katsomassa tuon elokuvan, Der Untergang, Saksassa. Kyllähän väki siellä kovasti tuosta elokuvasta on kohissut ja olihan se hieno leffa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pakko kaiketi ensiviikolla mennä katsomaan tämä elokuva, sen verran kaikkialla tunnutaan kehuttavan tätä.

Lähteekö kukaan mukaan? ;)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, ajattelin käydä katsomassa tämän kohutun ja kehutun leffan tänään (tai huomenna) mutta ikäväkseni huomasin ettei ainakaan Finnkinon teattereissa kyseinen leffa enää pyöri - ei ainakaan täällä pk-seudulla. Joten, pyöriikö leffa enää missään pk-seudun teattereista? Mikäli niin kotisivuja tms. mielusti esille jotta pääsen tutustumaan näytösten aikatauluihin etc.

Vai jäikö kyseinen leffa nyt näkemättä meikäpojalta...

Kiittäen,

vlad.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti vlad


Vai jäikö kyseinen leffa nyt näkemättä meikäpojalta...




Siellä teatterissa olisi kuitenkin paikalla iso kimppu siideripöhnäisiä ja kikottavia pissaliisoja jotka ovat käsittäneet että tämä Perikato on jokin lumilautailuleffa.

Joten lienee syytä odottaa käsiinsä Perikadon video/dvd-versiota.
Näin minä ainakin teen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös