Arvon Jatkoaikalaiset, kohtasin tässä juuri tänään erittäin vaikean tilanteen, enkä oikein ole varma mitä teen vai teenkö mitään.
Olen töissä täällä läntisessä Euroopassa eräässä logistiikkafirmassa, kiertelen eri toimipisteissä ympäriinsä, muutaman kuukauden kussakin kerrallaan, kehitellen liiketoimintaprosesseja.
Toimipiste jossa nyt olen töissä, omaa vain yhden asiakkaan, koska näin on sovittu. Tämä asiakas on globaalilla tasolla erittäin suuri elektoriikan tuottaja, ja tämä toimipiste vastaa ko. asiakkaan koko Euroopan toimitusketjun hallinnasta.
Asioita tutkiessani minulle valkeni yksi jännä asia. Viikottain tehtävistä inventaarioista tehdään raportti, jolla pitäisi sitten mitata varastotasojen tarkkuutta. Nämä raportit ovat aina välillä aika surullista luettavaa, mutta sain selville että kaikki ko. raportit toimitetaan firman toiseksi korkeimmalle johtajalle, ja vain hänelle. Tämä johtaja sitten on ottanut tavakseen kaunistella näitä raportteja mielensä mukaan, ennenkuin lähettää ne tälle asiakkaalle, joka on koko konsernille erittäin tärkeä.
Eli Suomeksi, hän valehtelee tälle asiakkaalle päin naamaa, ja ihan pokkana. Sitten aina välillä jotain tilausta ei voida toimittaa koska ei ole varastoa, vaikka tietojärjestelmät väittävät toista. Sitten tämä johtaja hämmästelee suureen ääneen että miksei meillä muka ole varastoa, miten tämä on mahdollista. Ko. asiakkaan kanssa on ollut aika pitkään tietynlaisia ongelmia, ja ilmeisesti tämä pomo on sitten päättänyt tehdä asiakkaan tyytyväiseksi omalla tavallaan.
En tiedä tietääkö tämän paikan korkein pomo asiasta, periaatteessa hän ei voi tietää koska hän ei käsittääkseni koskaan edes näe niitä oikeita raportteja, mutta toisaalta minulla on sellainen kutina että hän tietää.
Mitä helvettiä voin siis tehdä? Tämä parivaljakko on myöskin vastuussa minun työni raportoimisesta pääkonttorille, jolloin tavallaan minun kulkuseni ovat heidän käsissään, ja he voivat halutessaan viedä minut mukanaan.
Pitää myöskin muistaa että koska tämä on toimipisteen ainoa asiakas, yli 200 ihmisen työpaikka on liipasimella, jos asiakas saa tietää tästä. Ja uskon että jos ko. asiakas saa tietää tästä, he pyyhkivät sopimuksella takapuolensa. Jos jotenkin saisin junailtua homman hiljaisesti, totuus tulisi kuitenkin ilmi, sillä totuus varastosta täytyisi paljastaa koko kaameudessaan. Nykyiselläkin toimintamallilla on todennäköistä että ennemmin tai myöhemmin totuus tulee ilmi.
Omaan kuitenkin kohtalaisen hyvät kontaktit organisaatiossa ylöspäin, eli voin kävellä tämä toimipisteen pomojen yli, mutta miten mahtaa paikallinen kulttuuri siitä tykätä? Nähdäänkö minut hyvän työn tekijänä vai oman pesän likaajana? Mitä tapahtuu "kantelupukille"? Koko firman maine on tässä vaakalaudalla ja kun otetaan vielä huomioon että puhutaan globaalista organisaatiosta joka työllistää tuhansia ihmisiä, ei pelata ihan pienillä panoksilla.
Vai onko tämä kenties ihan tavallista? Suomalaiseen rehellisyyteen tottuneena tämä tuntuu suorastaan pöyristyttävältä, mutta onko se kenties tapa muualla maailmassa?
Jos jollain on antaa neuvoja tai kokemuksia vastaavasta tilanteesta, olisin kiitollinen.
Olen töissä täällä läntisessä Euroopassa eräässä logistiikkafirmassa, kiertelen eri toimipisteissä ympäriinsä, muutaman kuukauden kussakin kerrallaan, kehitellen liiketoimintaprosesseja.
Toimipiste jossa nyt olen töissä, omaa vain yhden asiakkaan, koska näin on sovittu. Tämä asiakas on globaalilla tasolla erittäin suuri elektoriikan tuottaja, ja tämä toimipiste vastaa ko. asiakkaan koko Euroopan toimitusketjun hallinnasta.
Asioita tutkiessani minulle valkeni yksi jännä asia. Viikottain tehtävistä inventaarioista tehdään raportti, jolla pitäisi sitten mitata varastotasojen tarkkuutta. Nämä raportit ovat aina välillä aika surullista luettavaa, mutta sain selville että kaikki ko. raportit toimitetaan firman toiseksi korkeimmalle johtajalle, ja vain hänelle. Tämä johtaja sitten on ottanut tavakseen kaunistella näitä raportteja mielensä mukaan, ennenkuin lähettää ne tälle asiakkaalle, joka on koko konsernille erittäin tärkeä.
Eli Suomeksi, hän valehtelee tälle asiakkaalle päin naamaa, ja ihan pokkana. Sitten aina välillä jotain tilausta ei voida toimittaa koska ei ole varastoa, vaikka tietojärjestelmät väittävät toista. Sitten tämä johtaja hämmästelee suureen ääneen että miksei meillä muka ole varastoa, miten tämä on mahdollista. Ko. asiakkaan kanssa on ollut aika pitkään tietynlaisia ongelmia, ja ilmeisesti tämä pomo on sitten päättänyt tehdä asiakkaan tyytyväiseksi omalla tavallaan.
En tiedä tietääkö tämän paikan korkein pomo asiasta, periaatteessa hän ei voi tietää koska hän ei käsittääkseni koskaan edes näe niitä oikeita raportteja, mutta toisaalta minulla on sellainen kutina että hän tietää.
Mitä helvettiä voin siis tehdä? Tämä parivaljakko on myöskin vastuussa minun työni raportoimisesta pääkonttorille, jolloin tavallaan minun kulkuseni ovat heidän käsissään, ja he voivat halutessaan viedä minut mukanaan.
Pitää myöskin muistaa että koska tämä on toimipisteen ainoa asiakas, yli 200 ihmisen työpaikka on liipasimella, jos asiakas saa tietää tästä. Ja uskon että jos ko. asiakas saa tietää tästä, he pyyhkivät sopimuksella takapuolensa. Jos jotenkin saisin junailtua homman hiljaisesti, totuus tulisi kuitenkin ilmi, sillä totuus varastosta täytyisi paljastaa koko kaameudessaan. Nykyiselläkin toimintamallilla on todennäköistä että ennemmin tai myöhemmin totuus tulee ilmi.
Omaan kuitenkin kohtalaisen hyvät kontaktit organisaatiossa ylöspäin, eli voin kävellä tämä toimipisteen pomojen yli, mutta miten mahtaa paikallinen kulttuuri siitä tykätä? Nähdäänkö minut hyvän työn tekijänä vai oman pesän likaajana? Mitä tapahtuu "kantelupukille"? Koko firman maine on tässä vaakalaudalla ja kun otetaan vielä huomioon että puhutaan globaalista organisaatiosta joka työllistää tuhansia ihmisiä, ei pelata ihan pienillä panoksilla.
Vai onko tämä kenties ihan tavallista? Suomalaiseen rehellisyyteen tottuneena tämä tuntuu suorastaan pöyristyttävältä, mutta onko se kenties tapa muualla maailmassa?
Jos jollain on antaa neuvoja tai kokemuksia vastaavasta tilanteesta, olisin kiitollinen.