Periikö rehellisyys maan, neuvoa kaivataan.

• 1 430
  • 18

Carlos

Jäsen
Arvon Jatkoaikalaiset, kohtasin tässä juuri tänään erittäin vaikean tilanteen, enkä oikein ole varma mitä teen vai teenkö mitään.

Olen töissä täällä läntisessä Euroopassa eräässä logistiikkafirmassa, kiertelen eri toimipisteissä ympäriinsä, muutaman kuukauden kussakin kerrallaan, kehitellen liiketoimintaprosesseja.

Toimipiste jossa nyt olen töissä, omaa vain yhden asiakkaan, koska näin on sovittu. Tämä asiakas on globaalilla tasolla erittäin suuri elektoriikan tuottaja, ja tämä toimipiste vastaa ko. asiakkaan koko Euroopan toimitusketjun hallinnasta.

Asioita tutkiessani minulle valkeni yksi jännä asia. Viikottain tehtävistä inventaarioista tehdään raportti, jolla pitäisi sitten mitata varastotasojen tarkkuutta. Nämä raportit ovat aina välillä aika surullista luettavaa, mutta sain selville että kaikki ko. raportit toimitetaan firman toiseksi korkeimmalle johtajalle, ja vain hänelle. Tämä johtaja sitten on ottanut tavakseen kaunistella näitä raportteja mielensä mukaan, ennenkuin lähettää ne tälle asiakkaalle, joka on koko konsernille erittäin tärkeä.

Eli Suomeksi, hän valehtelee tälle asiakkaalle päin naamaa, ja ihan pokkana. Sitten aina välillä jotain tilausta ei voida toimittaa koska ei ole varastoa, vaikka tietojärjestelmät väittävät toista. Sitten tämä johtaja hämmästelee suureen ääneen että miksei meillä muka ole varastoa, miten tämä on mahdollista. Ko. asiakkaan kanssa on ollut aika pitkään tietynlaisia ongelmia, ja ilmeisesti tämä pomo on sitten päättänyt tehdä asiakkaan tyytyväiseksi omalla tavallaan.

En tiedä tietääkö tämän paikan korkein pomo asiasta, periaatteessa hän ei voi tietää koska hän ei käsittääkseni koskaan edes näe niitä oikeita raportteja, mutta toisaalta minulla on sellainen kutina että hän tietää.

Mitä helvettiä voin siis tehdä? Tämä parivaljakko on myöskin vastuussa minun työni raportoimisesta pääkonttorille, jolloin tavallaan minun kulkuseni ovat heidän käsissään, ja he voivat halutessaan viedä minut mukanaan.

Pitää myöskin muistaa että koska tämä on toimipisteen ainoa asiakas, yli 200 ihmisen työpaikka on liipasimella, jos asiakas saa tietää tästä. Ja uskon että jos ko. asiakas saa tietää tästä, he pyyhkivät sopimuksella takapuolensa. Jos jotenkin saisin junailtua homman hiljaisesti, totuus tulisi kuitenkin ilmi, sillä totuus varastosta täytyisi paljastaa koko kaameudessaan. Nykyiselläkin toimintamallilla on todennäköistä että ennemmin tai myöhemmin totuus tulee ilmi.

Omaan kuitenkin kohtalaisen hyvät kontaktit organisaatiossa ylöspäin, eli voin kävellä tämä toimipisteen pomojen yli, mutta miten mahtaa paikallinen kulttuuri siitä tykätä? Nähdäänkö minut hyvän työn tekijänä vai oman pesän likaajana? Mitä tapahtuu "kantelupukille"? Koko firman maine on tässä vaakalaudalla ja kun otetaan vielä huomioon että puhutaan globaalista organisaatiosta joka työllistää tuhansia ihmisiä, ei pelata ihan pienillä panoksilla.

Vai onko tämä kenties ihan tavallista? Suomalaiseen rehellisyyteen tottuneena tämä tuntuu suorastaan pöyristyttävältä, mutta onko se kenties tapa muualla maailmassa?

Jos jollain on antaa neuvoja tai kokemuksia vastaavasta tilanteesta, olisin kiitollinen.

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ihan ensimmäisena tulee mieleen, että kannattaa ainakin koittaa vilkuilla, että josko löytyisi jostain vähän vähemmän tyhjän päällä roikkuva työpaikka. Siihen, mitä tuossa tilanteessa kannattaa tehdä, minun on hyvin hankala sanoa mitään, mutta hätäillä ei ainakaan kannata. Jos on mahdollista päästä juttelemaan luottamuksellisesti jonkun asiaa ja lakeja tuntevan henkilön kanssa, niin sitä suosittelen myös.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Härkää sarvista

Pyydät audienssin korkeamman pomon luokse ja pyydät mukaan tämän fiilailijan. Kerrot havitsemastasi ongelmasta, mutta jätä fiilailu mainitsematta. Sano suoraan että sinun pitäisi raportoida asiasta eteenpäin välittömästi, mutta reiluna jätkänä halusit kertoa heille ensin jotta voivat ryhtyä toimenpiteisiin. Jos mitään ei tapahdu, raportoit eteenpäin myöhemmin.

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä tahansa teetkin, niin ala katsella varmuudeksi uutta työpaikkaa. Tuollainen vilunki voi tulla ilmi muutakin kautta, ja sitten esimiehesi päättävät uhrata sopivaksi katsomansa sotamiehen ja siinähän sitten perseesi palaa parilassa. Yritä hoitaa homma pomosi kanssa ensin rakentavassa hengessä. Saattapi hän jopa luvat sinulle lahjuksia jos pidät turpasi kiinni.

PS Miksi inventaariolista ei täsmää varastotilanteen kanssa? Vetääkö siellä varastomiesten kopla välistä kuten joitakin vuosia sitten eräässä suuressa sähköalan tukkuliikkeessä?

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti werther
PS Miksi inventaariolista ei täsmää varastotilanteen kanssa? Vetääkö siellä varastomiesten kopla välistä kuten joitakin vuosia sitten eräässä suuressa sähköalan tukkuliikkeessä?

Tämä on yksi pointti, jota olen miettinyt. Osa tuotteista on "mystisesti" kadonnut, jos lavalla on ollut vaikkapa tuotetta X 20 kappaletta, havaitaan että kolme laatikkoa onkin avattu ja suljettu taitavasti, tietysti poistaen se sisältö. Varastossa on kameravalvonta, joten tämän täytyy tapahtua jo kuljetuksen aikana. Jos tällä on mitään tekemistä sen kanssa että todellista tilannetta pimitetään, niin sitten homma voi olla paljon vakavampi ja laajemmalle levinnyt kuin osaan kuvitellakaan. Homma ei tee yhtään helpommaksi se että tämä pomo joka pimittää tietoja, on varsinainen natsi ja entinen armeijan eversti. Jos "salaliitto" on riittävän iso, tässähän voi joutua vaikka ammutuksi.

Suuri osa epätarkkuudesta menee kyllä huonosti koulutetun henkilöstön piikkiinkin. Homma on toiminut ainakin aikaisemmin siten että kun uusi mies tulee taloon, työnjohtaja opastaa hommaan seuraavasti:

Keräilylista - Skanneri - Trukki - Hyllyt - mene töihin. Nykyään tätä "koulutusta" on tiettävästi muutettu jo parempaan päin.

Ja sitten vielä näistä inventaarioista, varastoissa on niin paljon tavaraa, että kaikkea ei voida koskaan laskea yhden viikonlopun aikana. Tämä jättää juuri sopivasti varaa puljailulle, ja tilannetta ei saada koskaan ns. nollattua.

Sitten VIELÄ semmoinen hauska juttu että täällä hierarkia on tarkempi kuin missään olen ikinä nähnyt. Pomot ovat käytännössä jumalia, joille rivityöntekijät eivät uskalla edes puhua, ja rivimiehet eivät ole minkään arvoisia, ja heidän mielipiteensä eivät merkitse mitään. Eli ainakaan "liittolaisia" ei kannata paljoa toivoa.

Puhumattakaan sitten siitä miten paljon täällä palvotaan rahaa. Tiedän kyllä tuloksenteon merkityksen, mutta mielestäni sen on mennyt jo naurettavuuksiin saakka, mitään ei tehdä ellei joku pysty kertomaan että siitä tulee talolle voittoa 6-7 kuukauden kuluessa näin ja näin paljon.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hemmetti miten mielenkiintoinen tilanne. Tuollaisesta tilanteesta eteenpäin kertominen (komentotien ohittaminen) vaatii mielettömästi munaa ja sikäli voisi ajatella että työntekijä joka ottaa tuollaisen vastuun on erittäin sitoutunut ja luotettava. Toisaalta pomot voivat suuttua komentotien ohittamisesta, eikä selän takana toimiminen/siltojen polttaminen ole koskaan suositeltavaa toimintaa. Itse varmaan katselisin toisen työpaikan, ja kertoisin. Low risk, high reward. Koittaisin kertoa ensin omille pomoille ja jos asialle ei tapahtuisi mitään, niin sitten lopulta asiakkaalle.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihan miettimättä itse dilemmaa, valheesta jää aina kiinni. Ja jos ei jää, ei siltikään voi arvostaa itseään kovin korkealle. Rehellisyys kunniaan! Vaikka sitten oman persnahkansa kustannuksella.

Minä en ainakaan vaarantaisi omaa nahkaani jonkun opportunistin hyväksi. Jos itse katsoisin läpi sormien jotain vilppihommaa, minkä paljastamisella vaarantaisin ehkä jopa oman työpaikkani, loppujen lopuksi kuitenkin sahaisin oksaa oman perseeni alla. Ei ne isot pomot niistä jutuista kiinni jää, heillä on lakimiesten armeija tarvittaessa selkänsä takana. Kyllä se on se tykinruoka, joka kärsii seuraukset tavalla tai toisella, jos ei ole tarkkana. Työpaikkoja saa aina uusia, maine menee laakista.

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Näinhän se juuri menee. Kyllä tuollaisesta ennemmin tai myöhemmin jää tavalla tai toisella kiinni. Vale poikii lisää valeita ja ennemmin tai myöhemmin niihin sotkeutuu niin totaalisesti että ei ole ulospääsyä. Tuossa tilanteessa tyypillinen Pomo väistää luodin ja vetää eteensä alempaa jonkun onnettoman. Tätä sitten jatketaan kunnes tarpeeksi moni "syyllinen" saadaan kaivettua esiin ja nämä heitetään pois.

Mitä tuossa tekisi? Luultavasti menettäisi yöunensa pitkäksi ajaksi, saisi vatsahaavan stressistä ja menisi muutenkin homma tärviölle. Jotain kuitenkin pitää tehdä. Jos pystyisin todistamaan puheeni, menisin tuon pomon yli jonkun asioista päättävän puheille.

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Noissa hommissa saattaa olla uhkana muukin kuin työpaikan menetys. En nyt sano, että sinun kohdallasi olisi näin, mutta monesti noita hommia (tavaroiden välistävetoja) hoitelevat tahot ovat monessa mukana.

Ennemmin tai myöhemmin homma paljastuu ja sitten haetaan syyllisiä. Silloin viuhuu sormi huijareiden taholta suuntaan jos toiseenkin. Miksi et siis toimisi siis nyt.

Yritä etsiä keino, jolla pystyt osoittamaan huijatuille asioiden oikean laidan. "Vahingossa" lähetettyjä fakseja tietyistä raporteista jne. Pidä kuitenkin huoli, että sinua ei voida jäljittää. Lähetä faksi jostain yleisestä faksista tai jos mahdollista, tämän huijarijohtajan faksista. Mailikin voi toimia, mutta jälkien peittäminen täytyy tehdä todella hyvin.

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti polvipetteri
Noissa hommissa saattaa olla uhkana muukin kuin työpaikan menetys. En nyt sano, että sinun kohdallasi olisi näin, mutta monesti noita hommia (tavaroiden välistävetoja) hoitelevat tahot ovat monessa mukana.

Juuri tästä hiukan olen huolissani. Homma myöskin syvenee nyt siinä määrin, että talon nuori IT-expertti kertoi minulle juuri jonkun sabotoivan tiettyjä tiedostoja, jonka hän oli kuullut juuri tältä pomolta joka on käsittääkseni se pääpiru. Nyt kuulemma asiaa tutkitaan että kuka näitä tiedostoja on hävitellyt ja sabotoinut. Taidan tietää kuka, mutta arvaan myöskin sen ketä ei tulla asiasta syyttämään.

Juuri sopivasti nimittäin talossa on myöskin kahden eri linjan IT-ihmisen välillä pienoinen sota menossa sen pohjalta että minkä linjan mukaan IT-politiikka rakennetaan tulevaisuudessa. Toisella on taitoa toisessa ja toisella toisessa suunnassa, ja nämä sankarit sitten yrittävät todistella "omaansa" paremmaksi tavalla tai toisella. Eli syntipukkikin taitaa löytyä helposti tähän tiedosto-ongelmaan.

Enpä tiedä, alkaa hiljalleen vaikuttaa siltä että mitä enemmän asiaa kaivan, sitä enemmän sieltä tulee esiin. Ja pidän myöskin mahdollisena että jäljet saattavat johtaa vielä tämän toimipisteen yläpuolella kauaskin. Näin ollen jos kyseessä on todella organisoitunut ja laajalla toimiva verkosto, se muunkin kuin työpaikan menettäminen voi olla jopa todennäköistä.

Toistaiseksi taidan katsella tilannetta ja keräillä todisteita, saa nähdä mihin päädyn.

Ja jos minusta ei kuulu seuraavaan kuukauteen mitään, soittakaa poliisit. :-)

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Tää Carloksen tarinahan on kuin Ilkka Remeksen romaanista! Jännitystä, juonenkäänteitä, salaliittoja, juonimista, selän takana puukottamista... Harmi vaan, että kun oma elämä alkaa muistuttamaan fiktiota, yleensä rypyt otsalla syvenee. Eipä kai muuta ohjetta voi antaa, kuin että pidä varas, ettei oo pienintäkään mahdollisuutta siihen, että joudut pitkän pöydän ääreen, kun jossain vaiheessa sonta lentää tuulettimeen. Kuplat kun tuppaavat puhkeamaan ennemmin tai myöhemmin.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pitää vielä lisätä asia, jonka Carlos varmasti tietääkin. Jos asiat alkavat selvitä jotain toista kautta ja pomojen tietoisuuteen tulee, että tiesit asioista ennen kuin 'paskat olivat housussa', niin tilanne muuttuu aika heikoksi kannaltasi. Siltäkin kannalta näkisin että asialle on tehtävä jotain. Ihan mielelläni vaihtaisin paikkaa kannassasi. Tunnut elävän mielenkiintoisia aikoja.

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti dana77
Ihan mielelläni vaihtaisin paikkaa kannassasi. Tunnut elävän mielenkiintoisia aikoja.

Kuinka ironista, sanoit tämän miehelle joka on saanut tittelin "Jatkoajan tylsin työpaikka". :-)

Ajat muuttuu...

EDIT: Mutta vielä pointtiisi palatakseni, tuo on ihan totta että jos käy ilmi että minä olen tiennyt asiasta, mutta en tehnyt mitään, ei liene kovin hankalaa saada minua todella syvään liemeen. 5 päivän Suomen-loma tulee nyt kyllä kohtalaisen huonoon saumaan, mutta toisaalta ehkä hyväänkin väliiin. Ensi viikolla voin sitten palata taas tänne stressihelvettiin, 12-16h työpäivien pariin, "raikkaaseen ja avoimeen" ilmapiiriin.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No minä olisin ollut kyseissä kisassa vähintään runner-up, joten suureen muutokseen ei tarvitsisi varautua... Mutta sinne pelkiaan en kyllä viitsisi ruuhkaan tulla istumaan ;)

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti dana77
Mutta sinne pelkiaan en kyllä viitsisi ruuhkaan tulla istumaan ;)

Tämä firma sijaitsee aivan ihanteellisella kantilla, ruuhkia ei ole enempää kuin vaikkapa Joensuussa neljän kieppeillä, mutta sitten tietysti kun lähtee vähän lähemmäksi Brysseliä, ruuhkissa saakin istua. Hollannissa tilanne on vielä pahempi.

Noniin, pelkäsin jo että tämä ketju pysyy aiheessa pitkäänkin, mutta onneksi hommaan saatiin muutos. :-)

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Paluu aiheeseen

Oletko, arvon Carlos, ottanut selville jotta rikkooko yritys moniakin lakeja näin toimiessaan? Ja jos rikkoo, niin etkö sinä asiasta tietoisena tietyllä tavalla ole osavastuussa...?

Meinasin vain, että onko se työpaikan menetys loppujen lopuksi pahin skenaario tässä tilanteessa?

Ja jos tämä lukuja kaunisteleva pomo on jo pidempään tehnyt pahojaan, niin voi olettaa miehellä olevan myös kiinnijäämisen kannalta suunnitelmat. Eli syntipukki valittuna ja pari sopivaa todistusaineistoa tallessa. Ei ne huijarit yleensä idiootteja ole.

Carlos

Jäsen
Re: Paluu aiheeseen

Viestin lähetti theLock
Oletko, arvon Carlos, ottanut selville jotta rikkooko yritys moniakin lakeja näin toimiessaan? Ja jos rikkoo, niin etkö sinä asiasta tietoisena tietyllä tavalla ole osavastuussa...?

Mm. juuri tämän takia tämän jutun heitin ilmoille, että saan monipuolisia kommentteja, näkökulmista joita en ole itse älynnyt, kiitokset sinullekin tästä Lukko.

En tiedä mitä paikallinen laki sanoo tästä, mutta tuskin ainkaan mitään kovin positiivista. Ainakin murhien yhteydessä tätä tilannetta sanottaisiin avunannoksi murhaan, mutta en tosiaan tiedä miten tässä yhteydessä.

En kuitenkaan haluaisi saada täältä kenkääkään, sillä noin yleensä ottaen tämä on harvinaisen hyvin toimivat konserni, ja yksi maailman johtavia alallaan. Moni asiaa toimii kuin sveitsiläinen kello / junan vessa, mutta sitten löysin tämmöisen mätäpaiseen. Kinkkinen juttu, kinkkinen juttu...

Perkele että menee vaikeaksi...

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Täällä on muutamat ihmiset aika uhkaavia skenaariota maalailleet (liekö katsoneet liikaa televisiota...). Minun mielestäni riski joutua syyttömänä syntipukiksi on aika minimaalinen. Pomot ovat vastuussa asioista, eikä heidän mokiaan pysty perustelemaan alaisten (esim Carloksen) viaksi millään. Myös fyysinen uhka tuntuu melko liioittelulta - työasiat on työasioita. Ei kai belgiassa mitään mafiaa ole? oletko Carlos muuten tuossa benelux-maassa kauankin?

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Niin tällainen tuli vaan mieleen etten Belgian lainsäädännöstä tiedä juuri mitään mutta JOS kaikki rysähtäisi niskaan ja sinä olet ollut tietoinen joistain epäkohdista tai jopa laittomuuksista niin sinulle saattaa myös käydä köpelösti. Tottakai ymmärrän että tilanteesi on vaikea mutta eiköhän yksi keino olisi marssia suoraan isoimman pomon luo ja kysyä hieman tyhmänä että "Huomasin tällaisen ja tällaisen jutun voiko tämä pitää paikkaansa?" tyyliin. Nythän emme tiedä mitä talon ylin herra tietää. Jos hänkin tietää tästä eikä reagoi niin johan on mätä firma mutta onhan olemassa se mahdollisuus etei hänellä ole mitään havaintoa.

Loppukevennyksenä todettakoot että Matlock selittäisi asian demonstroimalla valokuvia jotka paljastavat koko totuuden.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy